Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumshet lukt niet zonder methadon: wie herkent dit?

het lukt niet zonder methadon: wie herkent dit?

48 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het is nooit te laat! Je kunt op ieder moment datgene veranderen wat je echt wilt veranderen. De geest is een krachtig instrument, dat gelukkig te sturen is. Anders zouden we allemaal slaaf van onze gewoontes zijn. Dat dit niet zo is, blijkt wel uit talloze reacties op dit forum van mensen die toch hun leven hebben weten te keren en die dingen die ze eerst zo graag deden hebben afgezworen en hebben vervangen door andere dingen die ze kennelijk ook graag doen, maar waarvan ze nog geen besef hadden omdat ze nog te druk bezig waren met die dingen die ze juist zo graag deden...

Je kunt het verleden misschien wel achter je laten en proberen te vergeten, maar de sporen kun je niet altijd meer helemaal uitwissen. Als mens loop je nu eenmaal littekens op (sommige doen zelfs pijn!) en daar moet je het mee doen. Je kunt daarover in zak en as zitten, maar je kunt ook besluiten om er met littekens en al toch wat van te maken. En daar komt de kracht van de geest om de hoek kijken...

Hoe meer je je kunt richten op dat wat je echt wilt, des te minder zul je last hebben van die littekens. Bij een (opiaat)verslaving heb je de cravings, het gevoel/herinnering hoe lekker het toch allemaal wel niet was...Het leven van een verslaafde is daarnaast vaak niet al te gezond en dat laat bij langdurig gebruik soms onuitwisbare sporen achter. De hersenhuishouding is daarbij nog eens voortdurend ingrijpend door de herhaaldelijke toediening van dope veranderd en de herinnering aan 'lekker' kan alleen ontstaan als je dat 'lekker' eerst hebt ervaren...

Spijt is een logische reactie, maar brengt je niet verder. Je zult het moeten doen met het hier en nu en alleen van daaruit kun je verder. Als je in staat bent om daarin een nieuwe uitdaging te zien, dan zal je de Qi (levenskracht) kunnen sturen in de richting die jij wilt gaan en voor jou het prettigst is.

Zelf heb ik hiv opgelopen door een iets te wilde en uitbundige levensstijl in het verleden. Ik wou dat ik dat kon terugdraaien, maar ik weet dat dit niet meer kan. Dat is de prijs die ik voor mijn roekeloosheid moet betalen. Voor de rest van mijn leven zal ik de littekens daarvan (een zwakkere gezondheid) letterlijk voelen. Nog afgezien van de bijwerkingen van de medicatie trouwens, die ik dagelijks tot aan mijn laatste snik zal moeten blijven slikken. De kunst is om er weer iets positiefs uit te halen, want anders slaat een depressie mij wel genadeloos om de oren :P

Als het niet meer helemaal zonder methadon kan omdat de pijn niet meer te verdragen is, dan maar met een zodanige hoeveelheid methadon dat je wel weer de energie hebt om je leven vorm te geven op de manier zoals jij dat wilt. Stapje voor stapje zul je er dan achter komen dat het geluksgevoel ook weer terugkomt. En als je dat gevoel kunt toelaten, dan schep je daarmee weer ruimte voor nog meer...en wie weet kan er dan nog een beetje methadon af...

De zon schijnt altijd. Het is slechts je geest (je denken) die wolken vormt of mist creëert en die de zon aan je blikveld onttrekt waardoor je het koud hebt en somber wordt. Geen makkelijke opgave, maar de uitdaging dubbel en dwars waard! De Oosterlingen zijn wat dat betreft zo gek nog niet :)
:wave:
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#2
amen :)

:wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Re:

silverfish zei:
Ik ken helemaal niemand die ervaring heeft met de overstap van 10 mg meta naar buprenorfine dus geen idee hoe heftig het is. Ik zou graag iets van andere (ex?)gebruikers horen die ervaring hebben met die overstap.
Klik om te vergroten...

Wat is het toch fijn dat er in (relatief) korte tijd zoveel is veranderd m.b.t. het voorschrijven van Buprenorfine als onderhoudsdosering of als laatste stukje bij volledige afkick :rock:
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja dat is erg goed. Helaas werkte bupe niet voor mij. Ik bleef pijn houden, zelfs na maanden op de bupe. Hoge dosering, lage dosering.. niets hielp. Maar ik weet zeker dat ik, als ik het 20 jaar geleden voorgeschreven had gekregen, er wel mee geholpen zou zijn. Toen was mijn lichaam nog niet zo ingesteld op opiaatgebruik en had ik geen pijnproblemen.
Helaas werkt het bij mij nu gewoon niet (meer?). Anyway, al moet ik mijn leven lang op een lage dosis methadon blijven, ik heb een goede baan, een relatief goed leven en over een maandje ga ik lekker op weg naar Azie voor een lange en welverdiende vakantie.. wat wil je nog meer?! :P
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#5
silverfish zei:
Anyway, al moet ik mijn leven lang op een lage dosis methadon blijven, ik heb een goede baan, een relatief goed leven en over een maandje ga ik lekker op weg naar Azie voor een lange en welverdiende vakantie.. wat wil je nog meer?! :P
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je niets meer te willen hebt :)

Als je het voor jou meest haalbare hebt bereikt kun je maar beter tevreden zijn. Sommige sporen zijn nu eenmaal definitief en dan zit er maar één ding op: er gewoon mee te leven en ervan te genieten. Mooi dat je dat gewoon doet.

Terugkijken heeft geen zin. Je moet het doen in het hier en nu en met de beperkingen die het leven je heeft opgebracht. Dat is de ware levenskunst als je het mij vraagt.
:wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Sarori zei:
Terugkijken heeft geen zin. Je moet het doen in het hier en nu en met de beperkingen die het leven je heeft opgebracht. Dat is de ware levenskunst als je het mij vraagt.
:wave:
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens!

o.a. de Bijbel zegt niet voor niets:

"Geef mij de kracht te vechten wanneer er iets is wat veranderd kan worden; geef mij de moed te accepteren wat niet veranderd kan worden en geef mij de wijsheid het onderscheid hiertussen te zien."

(Maar ikzelf omschrijf het als: "Ik geef mijzelf..." :wink: )

Ik wens iedereen een goede nachtrust. De vibe van het opiatenforum voelt weer bijzonder goed vanavond... :wink:
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#7
r@r@77 zei:
Sarori zei:
Terugkijken heeft geen zin. Je moet het doen in het hier en nu en met de beperkingen die het leven je heeft opgebracht. Dat is de ware levenskunst als je het mij vraagt.
:wave:
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

vergeet de kennis en ervaring niet.daar kan je wat mee.geen studie kan dat leren.gebruik het positief
M
Modepop2Lid
01-01-2024, 00:00
#8
silverfish zei:
Dat lijkt me niet echt de oplossing :wink: Ik gebruik al jaren niet meer en heb er ook geen behoefte meer aan. Gezonder is het (in mijn geval) ook niet aangezien ik heb gespoten en dat ook de enige manier was die voor mij werkte. Mijn leven bevalt me prima zo, geen gedoe over geld meer, geen gehol naar de dealer in de pauze van mijn werk.. Alleen van die K!meta moet ik nog zien af te komen maar dat lukt me dus niet meer... volgens mij heeft mijn lichaam zich er na meer dan 22 jaar methadongebruik zo op ingesteld dat het niet meer zonder kan ofzo. Anders kan ik niet verklaren dat ik 15 jaar geleden zonder al te veel moeite van 18 naar 0 pillen kon afbouwen en nu niet eens meer onder de 15 mg kan komen zonder een jaar lang ziek te blijven..
Klik om te vergroten...
Kun je niet overstappen op suboxone? Dat heeft mijn partner gedaan en was goed te doen ( na 36 jaar hero verslaving en methadon )
B
BillyBiloLid
01-01-2024, 00:00
#9
GewoonVOL zei:
BillyBilo zei:
@gewoon vol. afbouwen en dan stoppen gaat zeker weten makkelijker met skag dan dat je een hele poos een hoge dosis hebt gebruikt en in eens gaat stoppen.

Methadon weet ik niet zoveel over, dus ik kan u iig niet verder helpen.
Klik om te vergroten...

Jij moet beter lezen, Dan pas blabla. oke? DOEI. :wave:
Klik om te vergroten...


Ik heb het gelezen, maar je doet net alsof matthijs er volledig naast zit, maar hij heeft zeker wel ergens zijn punten, als je dat begrijpt dan mag je pas blabla. oke? DOEI :wave:
G
GewoonVOLLid
01-01-2024, 00:00
#10
BillyBilo zei:
GewoonVOL zei:
BillyBilo zei:
@gewoon vol. afbouwen en dan stoppen gaat zeker weten makkelijker met skag dan dat je een hele poos een hoge dosis hebt gebruikt en in eens gaat stoppen.

Methadon weet ik niet zoveel over, dus ik kan u iig niet verder helpen.
Klik om te vergroten...

Jij moet beter lezen, Dan pas blabla. oke? DOEI. :wave:
Klik om te vergroten...


Ik heb het gelezen, maar je doet net alsof matthijs er volledig naast zit, maar hij heeft zeker wel ergens zijn punten, als je dat begrijpt dan mag je pas blabla. oke? DOEI :wave:
Klik om te vergroten...

Dit bewijst weer hoe intelligent jij bent. :openmouth:
B
BillyBiloLid
01-01-2024, 00:00
#11
Iemand met een avatar als jou heeft geen recht van spreken, en nu hup naar bed.
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jesus, ik had een iets serieuzere reaktie verwacht..geen onderlinge vetes jongens..
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ook ik heb jaren geworsteld om van de methadon te geraken, en ben er uiteindelijk mbv iboga (en een dreigende inname van m'n rijbewijs) van af gekomen.
Ik weet niet of je bekend bent met Iboga, maar op 't internet is er voldoende informatie over te vinden.
Na deze worsteling ben ik er overigens ook van overtuigd dat het beter is om met een afbouwschema dope van de heroïne af te kicken.
Imo is methadon voor de overheid een redelijk, en goedkoop, alternatief om de overlast van verslaafden te beperken, maar voor de gebruiker is het, wanneer het niet voor een zeer korte periode wordt gebruikt, de grootste rotzooi.

Beheerders, kan het formaat van dat hilarische plaatje misschien aangepast worden; het maakt 't lezen van dit topic erg vervelend?
f
flashkopLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ibogaïne kan je alvast hier kopen, het is een psychedelica, trip duurt 24 uur na de trip zou je een hard verminderde behoefte van opiaten en verwanten moeten waarnemen.

http://www.azarius.net/productinfo.php?productmain=109

Je moet maar eens wat opzoeken op internet erover (GOOGLE!), er zijn sessies met gedaan maar ze hadden iemand die er een allergische reactie op had en die is eraan overleden met als gevolg dat dat onderzoek spijtig genoeg stop is gezet.
Het is een psychedelica dus mss is het wel best dat er enige ervaring bij komt zien?
De keuze ligt aan jouw, doe ik dit of niet...
Er is ook nooit "medisch" bewezen dat het werkt maar toch proberen zou ik zeggen.
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#15
ja, ben op de hoogte van iboga maar ben zelf niet zo'n tripper. De eerste en laatste keer is al weer 20 jaar geleden. :mrgreen: Het is in elk geval niet iets wat ik zomaar zou doen. Ik betwijfel ook of het helpt, ik heb immers al twee keer eerder meer dan 8 (!!) maanden op 0 meths gestaan maar bleef gewoon ziek, het werd eerder erger na de eerste maanden in plaats van minder zo als zou moeten, en dan heb ik het echt niet over een griepje. Maar toch bedankt voor de tip! Ik hoop ooit nog eens iemand te vinden - die net als ik - ook 20 jaar methadon heeft gebruikt en die ook niet meer beter werd na maanden in de detox. Volgens mij 'verandert het iets in je hersens' als je het langdurig gebruikt maar niemand weet er het fijne van..
U
UshaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb zelf geen ervaring met methadon, maar heb wel al zulke verhalen erover gehoord.
Heb je al eens bruprenorfine geprobeerd? De afkick hiervan zou veel minder zwaar zijn dan van methadon. Overschakelen zelf kan wel afkickproblemen geven, maar dat zou niet zo lang mogen duren.

Afbouwen met heroine zou ik voor jou niet aanraden. (Wel aan mensen die nog aan heroine verslaafd zijn. Aan hen zou ik dan weer zeker geen methadon aanraden)

Als je ziek zijn na het stoppen met methadon het gevolg is van hersenverbindingen die door opiaatgebruik veranderd zijn, kan je nootropen proberen, zoals Piracetam en hydergine. Zij stimuleren de hersenen om nieuwe verbindingen aan te maken. Dit gebeurt namelijk ook (maar dan heel vlug) bij het gebruik van Iboga (en andere tripmddelen). Recent onderzoek heeft trouwens aangetoond dat dxm min of meer dezelfde resultaten zou geven als Iboga...
Piracetam kan je trouwens ook nemen bij methadongebruik (geldt ook voor andere opiaten, en wiet) om je hoofd helderder te maken.

Bij mij heeft voormalig heroinegebruik me veel gevoeliger gemaakt voor pijnprikkels. Ik weet niet of daar nog iets aan te doen is, ik leg me er maar bij neer.
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#17
Brupenorfine heb ik aan gedacht, alleen moet ik daarvoor eerst nog verder afbouwen naar 10 mg (2 pillen). Ik sta nu op 20 mg, een dosering waarbij ik me nog redelijk voel (afgezien van altijd koude handen, kippenvel en darmproblemen :wink:. Toch wil ik nog één keer proberen om van de methadon af te komen. Ik zou bv heel lanzaam met een halve pil per maand kunnen afbouwen en over een paar maanden op de buprenorfine kunnen overstappen. Ik ken helemaal niemand die ervaring heeft met de overstap van 10 mg meta naar buprenorfine dus geen idee hoe heftig het is. Ik zou graag iets van andere (ex?)gebruikers horen die ervaring hebben met die overstap. Van piracetam en hydergine had ik nog nooit gehoord maar bedankt voor de tip, klinkt interessant, ik ga het zeker uitzoeken allemaal. Wie weet is het een oplossing. Thanks!
F
FreakLid
01-01-2024, 00:00
#18
@GewoonVOL en Matthijs, even ontopic blijven a.u.b.
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#19
silverfish zei:
Ik ken helemaal niemand die ervaring heeft met de overstap van 10 mg meta naar buprenorfine dus geen idee hoe heftig het is. Ik zou graag iets van andere (ex?)gebruikers horen die ervaring hebben met die overstap.
Klik om te vergroten...

Buprenorfine word in België verkocht als subutex. Een vriend van mij noemt het een wondermiddel. Maar er zijn ook mensen die dat zeggen van ibogaïne. Denk dat het van persoon tot persoon afhangt.
Ik ken veel personen die al jaren op een lage onderhoudsdosis methadon staan, en allemaal hebben ze problemen om dat laatste volledig af te bouwen. Je mag zeker niet te snel willen afbouwen. Van 3 naar 2 tabletten is een afbouw van 33%. Van 2 naar 1 tablet is 50% minder methadon, en dan van die laatste naar nul is 100%. Naast de bekende lichamelijke bijwerkingen, kent het ook een zware geestelijke afkick. Dat maakt het ook zo moeilijk. Vooral als je al zoveel jaren die methadon gewoon bent. Om af te bouwen van die laatste pillen, kun je best intensieve begeleiding vragen. Veel succes.
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#20
needlefreak zei:
Buprenorfine word in België verkocht als subutex. Een vriend van mij noemt het een wondermiddel. Maar er zijn ook mensen die dat zeggen van ibogaïne. Denk dat het van persoon tot persoon afhangt.
Ik ken veel personen die al jaren op een lage onderhoudsdosis methadon staan, en allemaal hebben ze problemen om dat laatste volledig af te bouwen. Je mag zeker niet te snel willen afbouwen. Van 3 naar 2 tabletten is een afbouw van 33%. Van 2 naar 1 tablet is 50% minder methadon, en dan van die laatste naar nul is 100%. Naast de bekende lichamelijke bijwerkingen, kent het ook een zware geestelijke afkick. Dat maakt het ook zo moeilijk. Vooral als je al zoveel jaren die methadon gewoon bent. Om af te bouwen van die laatste pillen, kun je best intensieve begeleiding vragen. Veel succes.
Klik om te vergroten...

Vandaar dat mijn voorkeur destijds uitging naar vloeibare meet; was nl. veel eenvoudiger te doseren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."