Dat risico ga i k iig niet lopen, ik ken mezelf en dat zou bij mij meteen fout lopen...
Dat is een wijsheid wat men vaak leert na een hoop levenservaring.
Die levenservaring hebben jongeren gewoon niet, vandaar dat er milder word gereageerd op xtgebruik, maar bruin not done is. Gewoon niet aan beginnen.
Tegenwoordig is er internet en je kan bijna een boek schreven over een drug die je uitpluist. Maar wat uitgeplozen moet worden is niet de heroine, maar jij als persoon in verslavingscontent.
Een wapen heeft ook nog nooit iemand gedood, de mens haalt de trigger over.
Toch is heroine 1 vd drugs die je doodziek maakt als je niet gebruikt, en het hoogst haalbare bij een zwaar verslaafde is wel gebruiken en dan 'slechts' naar de klote gaan. Altijd beter dan de horror afkick. Triest maar waar.
Toch pleit ik voor meer educatie bij jongeren. Simpelweg verbieden helpt niet. Dat het nu bij de meeste gebruikers bruin ook een no go is, helpt wel. Ik vind het schrijnend dat de verslavingszorg pas begint als het al te laat is. Hele detoxklinieken en praatgroep waar het mis ging. Dit kan zeer zeker helpen. Maar liever zie ik begeleiding als het gebruik nog normaal is..jongeren leren dan eerlijk en open te zijn en een hulpverlener kan de 1e red flags al zien aankomen ipv puinruimen.
Drugsforum is toch wel een heel uniek forum. Daarom ben ik altijd 'blij' een triprapport over heroine te lezen of verhalen van normaal gebruik. Ik knoop dit goed in mijn oren, en gebruik het als plaatsvervangende levenslessen. Ik heb meer geleerd van de verhalen op dit forum waarin normale gebruikers afgleden naar een verslaving. Dan enkel de disclaimer:niet doen.
'Ja maar ik ben zo niet, mij zal dit niet overkomen'
Het is een mooie ambitie, maar voor mij is nederigheid hier op zijn plaats. Het kan iedereen overkomen.