slim dat wist ik niet ![:grin:]()
BigBadWeirdo zei:Pupillen worden groot bij verhoogde leveractieviteit.

appelflap zei:toen ik een overdose paddos had genomen waren mijn pupillen ook MEGA groot dat was niet normaal. gewoon helemaal zwart. hoe komt dat dan?
Ellesdee zei:en natuurlijk adrenaline
Het vrijkomen van adrenaline maakt ook deel uit van de vecht- of vluchtreactie. In geval van gevaar is dat heel nuttig, door te vechten of te vluchten heb je immers meer kans om te overleven, dan als je in plaats daarvan het gevaar zonder weerstand tracht te trotseren. Ook stijgt de bloeddruk door perifere vaatvernauwing en versnelt de hartslag waardoor er meer bloed rondgepompt kan worden. De pupillen worden groter, de ademhaling versnelt, en de handpalmen gaan zweten.
Ellesdee zei:ik vond dit:
Het antwoord zit in je hersenstam. Je hebt twee soorten zenuwstelsel: sympatisch en parasympatisch. De eerste brengt je lichaam in actie het tweede in rust. Gebruik je amfetamine, dan breng je je lichaam in actie (hartslag en bloeddruk gaan omhoog, je zweet meer en je wordt drukker).
De sympatische zenuwenkernen in de hersenstam, die de vergroting van de pupil regelen, worden dan gestimuleerd en geven een seintje naar een spiertje dat de pupil kan vergroten, de musculus dilatator pupillae.
Andersom kan dit ook als men morfine of heroïne gebruikt. Dit zijn allebei opiumderivaten en werken op het parasympatische systeem. Bovenin de herstenstam zitten de hersenzenuwkernen van Edinger Westphal. Als deze parasympatisch gestimuleerd worden geven zij een signaal door aan de musculus constrictor pupillae. Dit spiertje zorgt dan weer voor vernauwing van de pupil. Als je heroine hebt gebruikt krijg je dus kleine pupillen.

nicolai zei:ik heb trouwens bijna nooit kauwproblemen. heb daar nooit last van.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."