Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNa een week XTC nog na-effecten

Na een week XTC nog na-effecten

25 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sinds een jaar gebruik ik eens in de 2,5 á 3 maanden xtc.
Na de eerste keer heb ik me nog bijna een week een beetje licht in m'n hoofd gevoeld, en af en toe duizelingen gehad. NIks heel vervelends verder.
De tweede en derde keer was er niks aan de hand - ik had goede voorbereidingen getroffen: een week voor en na xtc-gebruik iedere dag multivitaminen, gezond eten, veel drinken, gebruik van 5-htp enzovoort. Kortom: ik was ervan overtuigd helemaal geen vervelende na-effecten meer te ervaren van xtc.

Tot ik een week geleden voor de vierde keer xtc gebruikte. Hoewel ik net zo goed voor mezelf heb gezorgd als anders voor en na xtc-gebruik, heb ik nu nog steeds duizelingen en voel me licht in m'n hoofd, en ik ben ook iedere dag gedurende bepaalde periodes misselijk. En wat ik nog vreemder vind: ik voel me voor het eerst in m'n leven benauwd. Heb absoluut geen astma en ik herkende het gevoel eerst niet, maar ik heb net ventolin genomen en het benauwende gevoel in m'n luchtwegen is verlicht. Ik vraag me af of dit gevoel van benauwdheid iets met xtc te maken heeft, ik heb nog nooit zoiets gehoord en kan het me niet voorstellen.

Daarom mijn vraag: herkent iemand dit? Benauwdheid na xtc-gebruik, of na-effecten die zo lang aanhouden?
Uiteraard ga ik langs de dokter als dit aanhoudt, maar liever eerst raad vragen aan de mede-drugsgebruikers natuurlijk. :grin:
M
MetaalKonijnLid
01-01-2024, 00:00
#2
Die brakheid die je beschrijft ken ik zeker wel. Is al lang geleden dat ik X deed, maar ik weet wel dat de brakheid aardig lang kan aanhouden. Dat benauwde gevoel komt me niet erg bekend voor, maar ik ben een roker&blower dus een benauwd gevoel is soms relatief. :mrgreen:

Maak je niet al te druk zou ik zeggen, en ga vooral door met de gezonde multivitamientjes enzo.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bedankt voor je reactie :)
Ik ben zelf een gelegenheidsroker, maar ik rook als ik xtc heb gebruikt altijd wel een heel pakje leeg. Een beetje last van m'n keel is daarom wel normaal, maar benauwdheid die een week aanhoudt lijkt me toch wel erg extreem. Zou verwachten dat het nu toch wel zou afnemen.. Nog maar even aankijken denk ik. :)
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#4
He, dat is mooi naar dat je er zo'n last van hebt. Persoonlijk heb ik nooit een kater na XTC gebruik. En dat benauwde klinkt ook niet als een na effect van de X.

Misschien toch maar mee naar de dokter en sowieso even niet roken, dat helpt altijd. Kan zijn dat je longen het even lastig hebben met het verwerken van die overdoses teer die ze binnen krijgen na dat avondje spacen.

Sterkte er mee. :)
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#5
DrippTone zei:
He, dat is mooi naar dat je er zo'n last van hebt. Persoonlijk heb ik nooit een kater na XTC gebruik. En dat benauwde klinkt ook niet als een na effect van de X.

Misschien toch maar mee naar de dokter en sowieso even niet roken, dat helpt altijd. Kan zijn dat je longen het even lastig hebben met het verwerken van die overdoses teer die ze binnen krijgen na dat avondje spacen.

Sterkte er mee. :)
Klik om te vergroten...

Dankje voor je medeleven. :wink: Ik was inderdaad niet van plan om binnenkort weer te gaan roken, maar aangezien ik een week al geen sigaret heb aangeraakt en er nog niks is verbeterd denk ik toch dat het iets anders is. Het is ook geen keelpijn ofzo, het zit echt dieper in m'n luchtwegen. Als het zo doorgaat idd toch maar even langs de huisarts!
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kan misschien toch te maken hebben met je serotoninevoorraad... Aan de andere kant, er heerst ook een nare griep, dus dat kan het evt ook nog zijn. Hoop 't niet voor je!! En ga idd even langs je huisarts, als dit aan blijft houden.

Sterkte en beterschap iig!
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dat is redelijk nasty ja. Persoonlijk heb ik altijd last van mijn longen als ik trip. Soms moet ik ook heel diep ademhalen voor ik het gevoel heb ik inderdaad lucht binnen hebt. Ik heb dit altijd al gehad, en na XTC is het altijd erger dan bij bijv. speed. (Hoewel ik nu al heel lang geen XTC meer op heb, dus ik weet niet zeker.)

Misschien komt het doordat je bloeddruk tijdelijk verlaagd is?

Anyway, ik hoop dat de dokter het voor je op kan lossen. Zou mooi vervelend zijn als je dit steeds hebt na XTC (en volgens mij ben jij een hele wijze gebruiker :grin: , dus zou dat mooi storend zijn.)
M
MDMA<3Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Marla Singer zei:
Kan misschien toch te maken hebben met je serotoninevoorraad... Aan de andere kant, er heerst ook een nare griep, dus dat kan het evt ook nog zijn. Hoop 't niet voor je!! En ga idd even langs je huisarts, als dit aan blijft houden.

Sterkte en beterschap iig!
Klik om te vergroten...

Zou idd een griepje kunnen zijn!
heb er zelf ook ontzettend last van,
heb al 2 maanden geen drugs gebruikt, op blowen na en ben al 3 dagen ontzettend grieperig
en hier in mijn vriendenkring zijn er meerderen ziek

Beterschap!
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bedankt allemaal voor de hulp! :)

En Drientje, toch fijn om te weten dat er meer mensen zijn die hier af en toe last van hebben. Nouja, niet fijn dat jij dat ook hebt, maar goed om te weten dat het wel vaker voorkomt. :P

Ben vanochtend naar de dokter geweest, met de insteek "ik vertel waar ik last van heb en als hij het echt niet weet vertel ik dat ik xtc heb gebruikt". Gelukkig was het (nog) niet nodig om van xtc te vertellen. Hij denkt dat ik in m'n tentje op de Veluwe (waar we xtc hebben gebruikt) waarschijnlijk verkeerd gelegen heb, waardoor m'n rug scheef is gaan staan (daar heb ik veel vaker last van) en m'n ribben m'n longen afknelden. Hij heeft me gekraakt, het zou nu snel beter moeten gaan - ook al heb ik vandaag nog geen verbetering opgemerkt... Hij heeft in ieder geval ook naar m'n longen geluisterd en daar was niks mis mee. Het is denk ik geen griep, want voel me al een week zo en het zet niet door naar echt ziek-zijn..

Maar goed, even afwachten of de klachten verminderen dus! :)
F
FlaffieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik denk dat het toeval is en niks met de xtc te maken heeft.
Wat de dokter zegt lijkt me ook sterk.Hij heeft er natuurlijk wel een stuk meer verstand van dan ik maar ik denk eerder dat je een koudje gevat hebt vanwege dat benauwde gevoel.
Ik neem aan dat jij met dat benauwde gevoel bedoelt dat als je inademt het pijn doet tussen je keel en je bovenlichaam.
Dit had ik vroeger weleens als ik lang in een buitenzwembad had gezwommen terwijl het niet zo heel warm was.
Maar dat gevoel is een beetje moeilijk om gedetailleerd uit te leggen.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Flaffie zei:
Ik denk dat het toeval is en niks met de xtc te maken heeft.
Wat de dokter zegt lijkt me ook sterk.Hij heeft er natuurlijk wel een stuk meer verstand van dan ik maar ik denk eerder dat je een koudje gevat hebt vanwege dat benauwde gevoel.
Ik neem aan dat jij met dat benauwde gevoel bedoelt dat als je inademt het pijn doet tussen je keel en je bovenlichaam.
Dit had ik vroeger weleens als ik lang in een buitenzwembad had gezwommen terwijl het niet zo heel warm was.
Maar dat gevoel is een beetje moeilijk om gedetailleerd uit te leggen.
Klik om te vergroten...

Nee het is geen verkoudheid, ik heb helemaal geen last van m'n keel en hij heeft naar m'n longen geluisterd, en die konken prima. Maar ik heb veel vaker last van m'n rug en dingen die daar verdraaien, dus het zou goed kunnen dat hij gelijk heeft (en hij had dat ook vaker meegemaakt, zei hij). Het is alleen nog niet echt verminderd, dus ik hoop dat het nog wegtrekt. :( Maar bedankt voor het meedenken in ieder geval! :wink:
V
VivaLaBlondeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Heb hier zelf ook geregeld last van gehad hoor.
In de week na wat hevig XTC gebruik ben ik sowieso erg instabiel. Voel me niet lekker in m'n vel en ben vaak duizelig/misselijk.

Onlangs ben ik twee dagen na gebruik zelfs een keer flauw gevallen (nét een lachgasballonnetje :beer: ). Meestal trekken die 'klachten' na een weekje of anderhalf weg en functioneer ik dan weer normaal.

Als ik echt goed bezig ben geweest (500mg+) kan ik drie weken erna nog last hebben van duizelingen en een soort claustrofobisch gevoel, en die vervelende schokjes in m'n hoofd.
Al met al niks waar je aan dood gaat, maar erg vervelend en soms ook beangstigend.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#13
Geruststellend om te horen dat meer mensen zo lang last hebben van xtc-naweeën. :) Het gaat intussen al wat beter, voel me nog niet 100% maar denk dat het gewoon wat tijd nodig heeft. Thanks allemaal!
k
knolselderijLid
01-01-2024, 00:00
#14
overigens moet je nooit dingen verzwijgen voor de dokter als je denkt dat iets door de xtc komt gewoon eerlijk vertellen
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#15
knolselderij zei:
overigens moet je nooit dingen verzwijgen voor de dokter als je denkt dat iets door de xtc komt gewoon eerlijk vertellen
Klik om te vergroten...
Nee zou ik ook niet doen, maar ik wist niet of het door de xtc kwam, het kon net zo goed van de hele nacht in de kou zitten komen. Daarom heb ik hem verteld wat er mankeerde, als hij niet had geweten hoe hij het op moest lossen had ik hem absoluut verteld dat ik xtc had gebruikt. Dat bleek gelukkig niet nodig te zijn.
d
donleonLid
01-01-2024, 00:00
#16
VivaLaBlonde zei:
duizelingen en een soort claustrofobisch gevoel, en die vervelende schokjes in m'n hoofd.
Klik om te vergroten...
Lijkt me toch niet echt gezond, schokjes in je hoofd. Heb je het daar wel 's met een (huis) arts :openmouth:
V
VivaLaBlondeLid
01-01-2024, 00:00
#17
donleon zei:
VivaLaBlonde zei:
duizelingen en een soort claustrofobisch gevoel, en die vervelende schokjes in m'n hoofd.
Klik om te vergroten...
Lijkt me toch niet echt gezond, schokjes in je hoofd. Heb je het daar wel 's met een (huis) arts :openmouth:
Klik om te vergroten...
Geen gek verschijnsel hoor, hebben meerdere mensen last van na een zware avond.
M
Marco123Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Is dat normaal als je 6 maanden geleden gestopt bent dat je nog duizelig bent? Ik heb het wel hele tijd gebruikt
H
Hunter S TLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dat lijkt me niet helemaal normaal nee.
Maar hoe vaak is heel vaak gebruikt?

Ik heb juist alleen het love gevoel nog een week na de pilletjes, is soms wel wat lastig als ik me ergens op moet concentreren :P
B
BeanheadLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hunter S T zei:
Dat lijkt me niet helemaal normaal nee.
Maar hoe vaak is heel vaak gebruikt?

Ik heb juist alleen het love gevoel nog een week na de pilletjes, is soms wel wat lastig als ik me ergens op moet concentreren :P
Klik om te vergroten...

Ja, dit wou ik dus zeggen. Als ik nog eens een keertje MDMA/LSD heb gebruikt heeft het meestal zo'n impact gehad dat het nog een aantal weken blijft hangen :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."