Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsverhaal van een ervaren ex-gebruiker

verhaal van een ervaren ex-gebruiker

17 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
r
riebedebieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo iedereen!
Ik las eventjes door wat berichten op het xtc-forum en ik moet zeggen: ik schrok wel eventjes!
En dan vooral van de "drie maand regel"...Einde jaren negentig, mijn xtc-uitgaansjaren zeg maar, was van deze regel nog totaal geen sprake. Er werd toen, in België althans, enorm veel en vaak geslikt. De discotheken zaten elke week bomvol en overal waren er techno-, trance- en goa-feestjes (soms op de meest bizarre locaties, je kent het wel). Kherinner mij feestjes maar ook grote raves waar letterlijk bijna iedereen "op de bollen zat" (zoals wij het hier in Gent (the city of 'I Love Techno' by the way) zeggen). Tja, de tijden zijn veranderd. Misschien maar goed ook...
Waar ik eigenlijk naartoe wil: wekelijks gebruik was toen onder xtc-gebruikers (waaronder ik dus) eerder gewoon. Er waren er zelfs ook (waaronder SOMS ook ik) die tweemaal per week gebruikten, en dit bijna elke week, gedurende enkele jaren...
Ik heb in totaal een viertal jaar xtc geslikt...op zo'n 200 à 250 gelegenheden denk ik...dus omgerekend schat ik een 3 à 400 pillen op 4 jaar tijd (1998 tot en met 2001). Ik slikte nooit meer dan twee pillen op een avond (uitzondering: éénmaal 5 op een nacht). Soms nam ik maar een halfje (als het bijvoorbeeld dubbele mitsubishi's waren :wink:). Meestal nam ik gewoon eentje. Raar maar waar, in vergelijking met velen toen in mijn vriendenkring (tien pillen op 1 avond!! 60 pillen op 1 weekend!!), vond ik me een verantwoord gebruiker. Ik heb ook wel eens tien dagen na elkaar geslikt (was op Ten Days of Techno gedurende de Gentse Feesten), dat vond ik van mezelf dan wel weer heel onverantwoord.
Maar je ziet, ik heb me dus wel goed geamuseerd…(en eigenlijk doe ik dat nog altijd hoor!)

Ik ben er uiteindelijk in 2001 mee gekapt omdat ik toen al een tijd last had van de beruchte ‘post-xtc hersenschokken’ bij het slapengaan (meestal dinsdagnacht). VERSCHRIKKELIJK! Raar eigenlijk, het is nu tien jaar geleden en ik herinner me die ‘zinderingen’ (ik noemde ze zo) nog als de dag van gisteren! Dat geluid!! KRAAAAAAK! Ik ben er nog altijd bang van!
Herkennen zich hier nog mensen in? Dat je je die schokken na jaren nog heel goed kan herinneren?
Een andere reden waarom ik tien jaar geleden gestopt ben met xtc, is omdat er toen almaar meer aanwijzingen kwamen vanuit wetenschappelijke hoek dat xtc toch niet zo onschadelijk bleek te zijn. Ook voelde ik mij af en toe behoorlijk depressief en had ik last soms van waanideeën. Maar over het algemeen voelde ik mij lang niet zo slecht. Veel vrienden, de studentenjaren, veel plezier,…
Maar ik heb dus sinds 2001 nooit meer xtc of MDMA gebruikt.
Nu ik er op terugkijk ben ik dus eerder een regelrechte misbruiker dan een gebruiker geweest! Maar ja, toen geldden er echt andere gebruiksregels, van die ‘drie maand regel’ was nog geen sprake.
Mijn vragen aan jullie:
Moet ik er nu vanuit gaan dat ik blijvende hersenschade heb opgelopen?
Zijn er nog mensen die zich herkennen in mijn gebruikerspatroon en die ondertussen al enkele jaren zijn gestopt? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Ondervinden jullie last van bvb. verminderd concentratievermogen, verminderd geheugen, slecht slapen, depressie of andere onaangename zaken? Of kennen jullie mensen bij wie dat het geval is?
Want als xtc blijvende schade veroorzaakt dan zou dit toch duidelijk zichtbaar moeten worden na de zware xtc periode in de jaren negentig? Als ik echter kijk in mijn vriendenkring naar de zware pillenslikkers van weleer, dan stel ik vast dat die mensen gewoon normaal zijn en een normaal leven leiden. Geen depressie, niks…Wel integendeel, sommigen zijn nu zielsgelukkig met kindjes en zo.
Zelf heb ik mijn universiteitsdiploma met onderscheiding binnengehaald in 2001 (mijn vier jaren xtc waren ook mijn vier universiteitsjaren), heb ondertussen mijn eigen huis gekocht en ik heb een leuke job. Ik kan me daarom gewoon moeilijk inbeelden dat ik blijvende schade zou hebben opgelopen.
Het enige is: anderhalf jaar geleden is mijn relatie uitgegaan en ben ik in een depressie beland. Ondertussen ben ik er wel weer bovenop maar heb soms toch nog altijd last van depressieve gevoelens en gedachten. De vraag van 1 miljoen is dan: Komt dit door mijn xtc-verleden?? Ik vraag me het soms weleens af..
Maar dan denk ik ook: Veel mensen hebben hier toch last van? En waarom zou ik tien jaar na mijn laatste pil, daar nu pas last van krijgen? Bovendien, de relatiebreuk was mijn eigen schuld en ik zie er nog altijd mentaal enorm van af…ik zit nu, ondanks het feit dat ik veel vrienden heb, veel alleen thuis ’s avonds in de week en dat doet me niet altijd evenveel goed. Dit lijken mij dan toch eerder de oorzaken te zijn. Ook zit depressie in mijn familie (dit maakt mijn gebruik van vroeger natuurlijk nog meer overantwoord, i know), lijkt mij ook veel voor-de-hand-liggender als oorzaak… En er zijn ook zoveel momenten dat ik me gewoon prima voel.
Eigenlijk vind ik nog het ergste dat ik waarschijnlijk nooit zal weten in hoeverre hetgeen ik nu sporadisch voel (i.e. de negatieve/pessimistische gedachten), ook had gevoeld zonder dat ik ooit xtc of MDMA had gebruikt. Mijn buikgevoel zegt dat het komt door mijn huidige situatie, niet door de xtc.
WAT DENKEN JULLIE? ALVAST BEDANKT!!
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#2
riebedebie zei:
Eigenlijk vind ik nog het ergste dat ik waarschijnlijk nooit zal weten in hoeverre hetgeen ik nu sporadisch voel (i.e. de negatieve/pessimistische gedachten), ook had gevoeld zonder dat ik ooit xtc of MDMA had gebruikt. Mijn buikgevoel zegt dat het komt door mijn huidige situatie, niet door de xtc.
WAT DENKEN JULLIE? ALVAST BEDANKT!!
Klik om te vergroten...

Je gebruik was zeker niet verstandig. Welk effect het heeft gehad is natuurlijk moeilijk meetbaar. Ookal gaat het nu goed, dan had het anders misschien nog beter gegaan. Of je depressieve gevoelens van nu er anders niet hadden geweest zul je dus ook nooit zeker weten.

Wel denk ik dat iedereen op een bepaald moment door een dip gaat. Bij de een maken de omstandigheden echter dat die dip een depressie wordt en bij de andere niet. Dit soort dingen zijn geen exacte wetenschap. Jij hebt het alleen over sporadisch.... Klinkt daardoor niet heel ernstig of vergis ik me?
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#3
Maak je niet druk. Veel mensen geven de schuld van hun persoonlijke problemen aan drugs(als ze die hebben gebruikt), maar problemen komen nog altijd vanuit jezelf. Al kan drugs die problemen wel verergeren. Zelf heb ik mijn XTC periode ook in de jaren '90 gehad, van '93 tot '97 en heb ook vaker 10+ pillen op een avond gebruikt, zelfs wekelijks. Die "drie maanden regel" is ook meer een uitgangspunt en zal niet voor de meeste opgaan. Van de XTC heb ik nooit hinder ondervonden en een ieder die ik ken uit die tijd ook niet.

Je hebt tien jaar niks gebruikt? Dan lijkt het me erg stug dat je huidige problemen zijn veroorzaakt door je vroegere XTC-gebruik.

Ik heb ook wel eens tien dagen na elkaar geslikt (was op Ten Days of Techno gedurende de Gentse Feesten), dat vond ik van mezelf dan wel weer heel onverantwoord. !
Klik om te vergroten...

Dat is ook wel redelijk onverantwoord. Je moet je lichaam toch wel rust gunnen af en toe. Al heb ik dat zelf ook niet altijd gedaan, maar dan niet met XTC.

Zijn er nog mensen die zich herkennen in mijn gebruikerspatroon en die ondertussen al enkele jaren zijn gestopt? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Ondervinden jullie last van bvb. verminderd concentratievermogen, verminderd geheugen, slecht slapen, depressie of andere onaangename zaken? Of kennen jullie mensen bij wie dat het geval is?
Want als xtc blijvende schade veroorzaakt dan zou dit toch duidelijk zichtbaar moeten worden na de zware xtc periode in de jaren negentig? Als ik echter kijk in mijn vriendenkring naar de zware pillenslikkers van weleer, dan stel ik vast dat die mensen gewoon normaal zijn en een normaal leven leiden. Geen depressie, niks…Wel integendeel, sommigen zijn nu zielsgelukkig met kindjes en zo.
Klik om te vergroten...

Alle (!) mensen uit die tijd die ik ken die veel XTC hebben geslikt hebben er geen hinder van ondervonden. Coke- en speed gebuikers (zoals ik) hebben meer last van schade uit die tijd. Maar dat heeft ook te maken met het feit dat ze zijn blijven gebruiken. XTC is niet zo verslavend en heeft (naar mijn mening) minder schadelijke gevolgen.

Het enige is: anderhalf jaar geleden is mijn relatie uitgegaan en ben ik in een depressie beland. Ondertussen ben ik er wel weer bovenop maar heb soms toch nog altijd last van depressieve gevoelens en gedachten. De vraag van 1 miljoen is dan: Komt dit door mijn xtc-verleden?? Ik vraag me het soms weleens af..
Klik om te vergroten...

Nee, zeker niet. Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar de wereld stikt van de mensen die depressief worden als hun relatie uitgaat. Als je daar geen last van zou hebben zou het pas raar zijn, en natuurlijk duurt dat langer dan je zou hopen.

Mijn buikgevoel zegt dat het komt door mijn huidige situatie, niet door de xtc.
Klik om te vergroten...

Ik weet het wel zeker. Dat met je overige (eigen) commentaar zou toch genoeg moeten zijn denk ik.
r
riebedebieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zou mijn situatie totaal niet bestempelen als ernstig. Mijn gemoedstoestand beschouw ik eerder als normaal, met ups en downs, gezien de omstandigheden. Ik ben 32 jaar, heb alles wat ik wil momenteel, behalve een vriendin..En daar knaagt het schoentje het meest denk ik bij mij. Maar dat is weer een ander verhaal.

Ookal gaat het nu goed, dan had het anders misschien nog beter gegaan
Klik om te vergroten...

Ja, misschien zou ik mij nu NOG beter voelen zonder mijn xtc-verleden, en was alles NOG beter geweest. Dat vind ik een soms vervelende gedachte. Voor mij persoonlijk is die gedachte, die ik trouwens alleen heb wanneer ik me wat minder voel, het ergste gevolg van mijn gebruik.
Maar ik heb de laatste tien jaar ook veel intens gelukkige momenten beleefd... dat ik echt dacht van 'dit kan niet beter'...
En eigenlijk kan je het ook zo zien: zonder mijn xtc gebruik was het misschien nu allemaal SLECHTER geweest. Ik heb heel leuke mensen leren kennen onder invloed van xtc (ook vriendinnetjes) en vooral, ik heb mezelf beter leren kennen erdoor. Dus zonder xtc zouden die vrienden, vriendinnen en ex-liefjes er nu niet zijn en zou ik misschien een stuk asocialer en geremder zijn, met alle gevolgen vandien voor mijn dagelijkse leven en mijn gemoedstoestand.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Vroeger gebruikte ik meer als nu, maar niet zoveel als jij. Nog altijd gebruik ik af en toe XTC. In de tussentijd heb ik wel last gehad van een depressie, maar m.i. heeft het e.e.a. niet direct met elkaar te maken.
Omstandigheden in mijn leven en mijn manier van omgaan daarmee maakte dat ik in de put kwam. Door daaraan te werken ben ik daar weer uit gekomen. Ook tijdens mijn depressie heb ik wel eens XTC gebruikt; als je je dinsdag dip in volle glorie wil ervaren moet je dat doen :rock:
r
rr00Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Heel interessante thread.

Ik ben zelf geen gebruiker sinds de jaren 90 (veel te jong voor, vorig jaar pas eerste keer xtc gedaan), maar het zijn wel vragen waar ik me veel mee bezig hou.

Ik merk bij mezelf dat ik de laatste tijd emotioneler en gevoeliger voor ups en downs ben dan ik in de tijd voor xtc was. Of dat ermee te maken heeft vraag ik me alleen af... het kan natuurlijk minstens evenveel te maken hebben met de fase in je leven waar je door gaat, veranderingen die spelen, etc.

Eigenlijk is het voor de topicstarter heel simpel: als er al iets mis is, is het nu toch al te laat... relax lekker en maak er het beste van. Voor mensen die nog gebruiken zoals ik, doe waar je je goed bij voelt en luister naar je lichaam.

Misschien een interessant artikel trouwens: http://www.guardian.co.uk/society/2006/ ... hol.drugs1
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik merk bij mezelf dat ik de laatste tijd emotioneler en gevoeliger voor ups en downs ben dan ik in de tijd voor xtc was. Of dat ermee te maken heeft vraag ik me alleen af... het kan natuurlijk minstens evenveel te maken hebben met de fase in je leven waar je door gaat, veranderingen die spelen, etc.
Klik om te vergroten...

De kans is wel groot dat het wel degelijk met XTC te maken heeft. MDMA zorgt voor een verstoring in de balans van je serotonine afgifte, waardoor je emotioneler kunt worden. Ook al is de MDMA uit je bloed, dan kan het alsnog even duren voordat die weer hersteld is. Het kan ook te maken hebben met de periode waar je door heen gaat, maar vaak is het wel aan elkaar gerelateerd.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het een sluit het ander ook niet uit natuurlijk.
S
Snoepende-NeerlanderLid
01-01-2024, 00:00
#9
Heel erg interessant vraagstuk.
Ik heb zelf pas een keer xtc gebruikt en ben dus echt nog een groentje wat dat betreft.
Wél zit ik iedere dag op dit forum en lees alles over xtc wat ik maar kan vinden.
Persoonlijk vind ik dat ik daar teveel mee bezig ben.

Het is natuurlijk altijd goed om te kijken wat xtc voor effecten teweeg kan brengen, maar dan heb ik het meer over het korte termijn gebruik. Over het lange termijn gebruik wil ik zelf eigenlijk wel alles weten maar aan de andere kant ook weer niet.

Vandaar dat ik de TS zijn vraag erg goed snap, als je iedere keer bij ieder gevoel dat je hebt gaat denken aan je drugsverleden kan het natuurlijk ook zo zijn dat je je daardoor nog slechter gaat voelen omdat je een reden zoekt om je zelf misschien de schuld te geven van je down momenten.
Ik ben natuurlijk geen psycholoog maar zoals ik al zei lijkt het me juist alleen maar vervelender om terug te moeten denken aan een mooie periode uit je leven terwijl je het vermoeden hebt dat deze periode voor schade heeft gezorgd. Ik denk persoonlijk echter als je dat na 10 jaar pas voelt dat er niets aan de hand is, maar ik ben ook geen arts :P

Ben erg benieuwd naar verdere reacties over dit onderwerp.


Neerlander
g
geemiesch-goedjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ten eerste concludeer ik dat de TS een prima spelling en zinsbouw hanteert, je ziet dat wel eens anders. Ik heb het idee dat met xtc-gebruik dit op korte termijn wel degelijk wordt beinvloed.
Maar de zware hersenschade zoals het vroeger of voorheen werd gesteld in allerlei onderzoek, blijkt toch niet op te treden.
Onlangs is men zelfs tot de conclusie gekomen dat die onderzoeken onjuist bleken te zijn uitgevoerd en dat er een kleine hersenbeschadiging/ verandering optreedt, iets van 3 tot 5 % meen ik me te herinneren.
Ik denk dat dit vrij lastig is om te bewijzen; persoonlijk geloof ik dat xtc gebruik wel degelijk effecten heeft op de hersenen, ook op de langere termijn (alleen al het feit dat de eerste paar keren magical zijn en later niet duidt al op een 'brain-change').

Maar bij verstandig gebruik, een keer of 4-6 per jaar en niet vaker zou er niet veel aan de hand zijn en kan men nog steeds een carriere opbouwen, gelukkig zijn etc.

Maar ik zie wel dat er ook tegenwoordig door vrij jonge mensen (tieners) wel veel onverantwoord wordt gebruikt. Dit misbruik is dus van alle tijden.

Mijn stelling is trouwens dat xtc wel degelijk uitnodigt tot misbruik, de meeste mensen die het voor het eerst nemen vinden het zo geweldig dat er een periode van frequent gebruik ontstaat.
Bijna iedereen die ik ken die xtc heeft gebruikt heeft zo'n 'xtc-periode' gehad van een jaar of soms langer. Daarna lijkt het gebruik bij veel mensen te stabiliseren of zelfs te stoppen (loss of magic, niet spannend meer , etc.).
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik kan me aardig vinden in je verhaal, maar dit stukje is wel onzin:

geemiesch-goedje zei:
Ten eerste concludeer ik dat de TS een prima spelling en zinsbouw hanteert, je ziet dat wel eens anders. Ik heb het idee dat met xtc-gebruik dit op korte termijn wel degelijk wordt beinvloed.
Klik om te vergroten...

Mensen die taalfouten maken zijn simpelweg daar niet zo goed in of vinden het niet zo belangrijk en zijn daarom niet zo zorgvuldig. Dat ligt echt niet aan de XTC.
g
geemiesch-goedjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Tufnut zei:
Ik kan me aardig vinden in je verhaal, maar dit stukje is wel onzin:

geemiesch-goedje zei:
Ten eerste concludeer ik dat de TS een prima spelling en zinsbouw hanteert, je ziet dat wel eens anders. Ik heb het idee dat met xtc-gebruik dit op korte termijn wel degelijk wordt beinvloed.
Klik om te vergroten...

Mensen die taalfouten maken zijn simpelweg daar niet zo goed in of vinden het niet zo belangrijk en zijn daarom niet zo zorgvuldig. Dat ligt echt niet aan de XTC.
Klik om te vergroten...
heheh, bedankt dat je me wijst op mijn te-kort-door-de-bocht conclusie.
r
riebedebieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Driewerf Damn! Ik had juist een lang bericht klaar maar er is iets fout gelopen...

Kzal het in het kort proberen reproduceren: Bedankt allemaal voor jullie reacties :wave: !! Blij dat velen dit een interessant onderwerp vinden.

Ik had wel meer horror-verhalen verwacht van ex-gebruikers eerlijk gezegd! Waar zijn al die 'fried brains'? Of kent niemand iemand met een door xtc disfunctionerend stel hersenen? En waar zitten al die blijvend depressieven?

Als xtc blijvende hersenschade veroorzaakt zou dit topic toch overspoeld moeten worden met horror-verhalen? Of zie ik het verkeerd?

By the way, ik wil zeker geen voorbeeld stellen aan jongere, beginnende gebruikers!! Dat weten jullie wel hé!

Binnenkort volgt de rest van mijn oorspronkelijk bedoelde bericht. Ik zit nog met een belangrijke vraag...Maar ben nu te moe aan het worden.

Blijven reageren mensen! Cheers
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#14
Vergeet niet dat je niet zo snel door hebt als je hersenschade hebt. het doet het dan niet meer zo goed he, dus het verschil is dan ook moeilijker te zien. Denk bv maar aan een hersenbloeding. In sommige gevallen is de schade heel duidelijk, maar vaak is het subtiel en zien alleen echte naasten het verschil. Degene zelf heeft het vaak niet eens door. Ook niet bij ernstige schade.
Hetzelfde geld voor de schade bij alcohol. Velen hadden cognitief beter kunnen functioneren als ze niet zo vaak lam waren geweest, maar je weet niet hoe dat zou zijn geweest en dus kun je er niets van zeggen en lijkt het allemaal wel mee te vallen.
g
geemiesch-goedjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
http://www.nu.nl/wetenschap/2447254/xtc ... brein.html
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik hoop dat je weet dat er bij dat onderzoek nogal wat nuances te maken zijn?!
g
geemiesch-goedjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Tufnut zei:
Ik hoop dat je weet dat er bij dat onderzoek nogal wat nuances te maken zijn?!
Klik om te vergroten...
zeker, dat klopt.
Ik zie het dan ook meer als een nuance op eerdere amerikaanse onderzoeken die behoorlijk ongenuanceerd waren (gaten in de hersens , dat soort onderzoekjes die naderhand verkeerd bleken te zijn uitgevoerd/geïnterpreteerd).
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dat ook, maar ik bedoelde vooral dat het bericht wat je post de boel wat mooier voorsteld dan eigenlijk terrecht is. De onderzochte groep is zo specifiek dat er moeilijk dergelijke conclusies te trekken zijn voor het gemiddelde (dance)publiek dat xtc gebruikt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."