"Hallo iedereen!
Ik las eventjes door wat berichten op het xtc-forum en ik moet zeggen: ik schrok wel eventjes!
En dan vooral van de "drie maand regel"...Einde jaren negentig, mijn xtc-uitgaansjaren zeg maar, was van deze regel nog totaal geen sprake. Er werd toen, in België althans, enorm veel en vaak geslikt. De discotheken zaten elke week bomvol en overal waren er techno-, trance- en goa-feestjes (soms op de meest bizarre locaties, je kent het wel). Kherinner mij feestjes maar ook grote raves waar letterlijk bijna iedereen "op de bollen zat" (zoals wij het hier in Gent (the city of 'I Love Techno' by the way) zeggen). Tja, de tijden zijn veranderd. Misschien maar goed ook...
Waar ik eigenlijk naartoe wil: wekelijks gebruik was toen onder xtc-gebruikers (waaronder ik dus) eerder gewoon. Er waren er zelfs ook (waaronder SOMS ook ik) die tweemaal per week gebruikten, en dit bijna elke week, gedurende enkele jaren...
Ik heb in totaal een viertal jaar xtc geslikt...op zo'n 200 à 250 gelegenheden denk ik...dus omgerekend schat ik een 3 à 400 pillen op 4 jaar tijd (1998 tot en met 2001). Ik slikte nooit meer dan twee pillen op een avond (uitzondering: éénmaal 5 op een nacht). Soms nam ik maar een halfje (als het bijvoorbeeld dubbele mitsubishi's waren ). Meestal nam ik gewoon eentje. Raar maar waar, in vergelijking met velen toen in mijn vriendenkring (tien pillen op 1 avond!! 60 pillen op 1 weekend!!), vond ik me een verantwoord gebruiker. Ik heb ook wel eens tien dagen na elkaar geslikt (was op Ten Days of Techno gedurende de Gentse Feesten), dat vond ik van mezelf dan wel weer heel onverantwoord.
Maar je ziet, ik heb me dus wel goed geamuseerd…(en eigenlijk doe ik dat nog altijd hoor!)
Ik ben er uiteindelijk in 2001 mee gekapt omdat ik toen al een tijd last had van de beruchte ‘post-xtc hersenschokken’ bij het slapengaan (meestal dinsdagnacht). VERSCHRIKKELIJK! Raar eigenlijk, het is nu tien jaar geleden en ik herinner me die ‘zinderingen’ (ik noemde ze zo) nog als de dag van gisteren! Dat geluid!! KRAAAAAAK! Ik ben er nog altijd bang van!
Herkennen zich hier nog mensen in? Dat je je die schokken na jaren nog heel goed kan herinneren?
Een andere reden waarom ik tien jaar geleden gestopt ben met xtc, is omdat er toen almaar meer aanwijzingen kwamen vanuit wetenschappelijke hoek dat xtc toch niet zo onschadelijk bleek te zijn. Ook voelde ik mij af en toe behoorlijk depressief en had ik last soms van waanideeën. Maar over het algemeen voelde ik mij lang niet zo slecht. Veel vrienden, de studentenjaren, veel plezier,…
Maar ik heb dus sinds 2001 nooit meer xtc of MDMA gebruikt.
Nu ik er op terugkijk ben ik dus eerder een regelrechte misbruiker dan een gebruiker geweest! Maar ja, toen geldden er echt andere gebruiksregels, van die ‘drie maand regel’ was nog geen sprake.
Mijn vragen aan jullie:
Moet ik er nu vanuit gaan dat ik blijvende hersenschade heb opgelopen?
Zijn er nog mensen die zich herkennen in mijn gebruikerspatroon en die ondertussen al enkele jaren zijn gestopt? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Ondervinden jullie last van bvb. verminderd concentratievermogen, verminderd geheugen, slecht slapen, depressie of andere onaangename zaken? Of kennen jullie mensen bij wie dat het geval is?
Want als xtc blijvende schade veroorzaakt dan zou dit toch duidelijk zichtbaar moeten worden na de zware xtc periode in de jaren negentig? Als ik echter kijk in mijn vriendenkring naar de zware pillenslikkers van weleer, dan stel ik vast dat die mensen gewoon normaal zijn en een normaal leven leiden. Geen depressie, niks…Wel integendeel, sommigen zijn nu zielsgelukkig met kindjes en zo.
Zelf heb ik mijn universiteitsdiploma met onderscheiding binnengehaald in 2001 (mijn vier jaren xtc waren ook mijn vier universiteitsjaren), heb ondertussen mijn eigen huis gekocht en ik heb een leuke job. Ik kan me daarom gewoon moeilijk inbeelden dat ik blijvende schade zou hebben opgelopen.
Het enige is: anderhalf jaar geleden is mijn relatie uitgegaan en ben ik in een depressie beland. Ondertussen ben ik er wel weer bovenop maar heb soms toch nog altijd last van depressieve gevoelens en gedachten. De vraag van 1 miljoen is dan: Komt dit door mijn xtc-verleden?? Ik vraag me het soms weleens af..
Maar dan denk ik ook: Veel mensen hebben hier toch last van? En waarom zou ik tien jaar na mijn laatste pil, daar nu pas last van krijgen? Bovendien, de relatiebreuk was mijn eigen schuld en ik zie er nog altijd mentaal enorm van af…ik zit nu, ondanks het feit dat ik veel vrienden heb, veel alleen thuis ’s avonds in de week en dat doet me niet altijd evenveel goed. Dit lijken mij dan toch eerder de oorzaken te zijn. Ook zit depressie in mijn familie (dit maakt mijn gebruik van vroeger natuurlijk nog meer overantwoord, i know), lijkt mij ook veel voor-de-hand-liggender als oorzaak… En er zijn ook zoveel momenten dat ik me gewoon prima voel.
Eigenlijk vind ik nog het ergste dat ik waarschijnlijk nooit zal weten in hoeverre hetgeen ik nu sporadisch voel (i.e. de negatieve/pessimistische gedachten), ook had gevoeld zonder dat ik ooit xtc of MDMA had gebruikt. Mijn buikgevoel zegt dat het komt door mijn huidige situatie, niet door de xtc.
WAT DENKEN JULLIE? ALVAST BEDANKT!!"