Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXtc gebruik minimaliseren

Xtc gebruik minimaliseren

26 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#1
Is het niet zo dat de drang naar XTC afneemt, omdat speed ook een amfetamine is die serotonine afgeeft en dopamine regelt?

Hoe erg is dat vrolijke gevoel vergelijkbaar met MDMA? Raak je dan niet extra hard verslaafd aan XTC?

Er staat een interessante verslavingspost in de Speed sectie op dit forum, waarin uitgelegd wordt hoe een pep verslaving zich opbouwd. De conclusie uit die post is dat als je het de ochtend erna weer gebruikt het een kwestie van een sneeuwbal effect wordt. Is misschien waard om dat ook even te lezen als je al elke week tijdens uitgaan gebruikt?
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#2
neurotoxin zei:
Is het niet zo dat de drang naar XTC afneemt, omdat speed ook een amfetamine is die serotonine afgeeft en dopamine regelt?

Hoe erg is dat vrolijke gevoel vergelijkbaar met MDMA? Raak je dan niet extra hard verslaafd aan XTC?

Er staat een interessante verslavingspost in de Speed sectie op dit forum, waarin uitgelegd wordt hoe een pep verslaving zich opbouwd. De conclusie uit die post is dat als je het de ochtend erna weer gebruikt het een kwestie van een sneeuwbal effect wordt. Is misschien waard om dat ook even te lezen als je al elke week tijdens uitgaan gebruikt?
Klik om te vergroten...

speed en xtc hebben geen vergelijkbare effecten als je het mij vraagt. En speed werkt volgens mij niet op je serotine waar mdma dat wel doet
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
jaapi zei:
neurotoxin zei:
Is het niet zo dat de drang naar XTC afneemt, omdat speed ook een amfetamine is die serotonine afgeeft en dopamine regelt?

Hoe erg is dat vrolijke gevoel vergelijkbaar met MDMA? Raak je dan niet extra hard verslaafd aan XTC?

Er staat een interessante verslavingspost in de Speed sectie op dit forum, waarin uitgelegd wordt hoe een pep verslaving zich opbouwd. De conclusie uit die post is dat als je het de ochtend erna weer gebruikt het een kwestie van een sneeuwbal effect wordt. Is misschien waard om dat ook even te lezen als je al elke week tijdens uitgaan gebruikt?
Klik om te vergroten...

speed en xtc hebben geen vergelijkbare effecten als je het mij vraagt. En speed werkt volgens mij niet op je serotine waar mdma dat wel doet
Klik om te vergroten...
Speed laat serotonine vrij, terwijl mdma de heropname blokeert. Hierdoor kan je speed vaker gebruiken zonder effect te verliezen, maar is wet wel schadelijker voor je hersenen.
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#4
Paperplane. zei:
Speed laat serotonine vrij, terwijl mdma de heropname blokeert.
Klik om te vergroten...
Wow, wacht even... MDMA werk als een releasing agent. Het laat serotonine vrij in de synaps :confused:

Hierdoor kan je speed vaker gebruiken zonder effect te verliezen, maar is wet wel schadelijker voor je hersenen.
Klik om te vergroten...
Ik heb geen kennis van amfetamine (speed), maar bedoel je dan niet dat speed onder andere als een serotonine heropname remmer werk, zodat je het vaker kan gebruiken? :confused:
A
ADutchNightmareLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zit nu aan de pep ipv het xtc gebruik.
Nu ik pep gebruik is de drang voor xtc ook veel minder groot.
Echter constateer ik wel dat er nu elke keer drugs wordt gebruikt als ik uitga.

XTC wil ik weer doen op HardBass, dan heb ik namelijk 2 maanden pauze gehad wat mij wel genoeg lijkt.
m
mijaserLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hallo
Tot voor kort gebruikte ik gemiddeld 3-4keer per maand xtc (2-3pillen van 122mg).
Uiteraard weet k dat dit veel te veel is, de laatste keer had ik er dan ook 4 genomen en had hier zo goed als niks van. Nu ben ik mijn gebruik aan het minderen, ben nu 2weken gestopt en ga nog verder tot 3 weken. Dan ga ik er 4 weken tussen laten dan weer 5, dan 6 en zou ik het graag daarop houden.
Wel wil ik ookal laat ik er 6weken tussen hier geen 'gewoonte' van gaan maken en zou ik dit soms dan willen overslaan en er 12weken tussen laten maar dan wel een ander middel gaan gebruiken :)
Nu was mijn vraag door welk middel kan ik dit dan af en toe eens vervangen? Had zelf gedacht aan pep of sos maar weet niet goed welke het minste op serotine werkt etc.

Alvast bedankt :grin:
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je zit contstant je serotonine op te maken en je receptoren te slopen waardoor jij je steeds harder vastklampt aan de chillheid van die pil waardoor je eigenlijk in een spiraal naar beneden valt.

Dus wat ik eerst zou doen is elke dag banaan eten om je serotonine niveau weer op te bouwen, in combnatie met receptoren beschermers.

Verder zou ik naar een praatgroep gaan om sterker in je schoenen te staan. De eerste stap is erkenning :) Dus je bent al de goede kant aan het opgaan :)

En als je dan neemt, probeer dan zo min mogelijk hoeveelheid te nemen. Ga ook eens naar het meest vercrackte top40 snertfeestje en forceer jezelf om lol te kunnen hebben in de meest boring situatie, zodat je weer wat EQ opbouwt die je helpt om weer om te kunnen gaan met nare situaties :wink:
m
mijaserLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kga redelmatig nog wel naar snertfeesjes aangezien ik ook bij jeugdbewegign zit enz :)
En fruit eten doe ik redelmatig ik eet ook altijd flink thuis lekker vers eten van de mami en slaap overigens ook goed uit daarna :)
Maar werkens drugs zoals speed en coke ook zo hard op je serotine?
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#9
in het kort; nee

maar als je het al aardig verneukt met de pillen regeltjes, dan moet je met je
poten van sos en speed afblijven.

Ik denk dat je de risico's op verslaving bij jou als individu, alsmede de
potentiele gevolgen hiervan nogal onderschat.

Er is maar een manier om te handelen, neem een flinke pauze, en ga fruit vreten

groeten
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#10
Pep is coke zijn echt problematisch. Pep is een vertiefde variant van coke, waar je echt langer dan een dag last van hebt. Coke is uberhaupt al een beetje boring maar betaal je de hoofdprijs voor een grammetje, wat financieel vertieft is.

Nu is het zo dat iedereen om een ander reden ergens verslaafd aan kan zijn. Het hoeft niet perse zo te zijn dat je verslaafd hoeft te raken aan pep, MAAR, NIETS IS EEN VERVANGER VAN XTC!!!
m
mijaserLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nou echt verslaafd raken is in mijn positie niet echt mogelijk of al veel moelijker. Heb namelijk een broer die verslaafd is geweest en de pep (met ALLE gevolgen vandien). Heb dus een 'slecht voorbeeld' om het zo maar te zeggen. Ook ga ik nog naar school en heb ik oog op volgend jaar verder studeren, tis dus niet dat ik van plan ben om mijn regelmatig drugsbebruik aan te blijven houden :)
Behalve blowen dan :stoned:
b
boenkengLid
01-01-2024, 00:00
#12
mijaser zei:
Nou echt verslaafd raken is in mijn positie niet echt mogelijk of al veel moelijker. Heb namelijk een broer die verslaafd is geweest en de pep (met ALLE gevolgen vandien). Heb dus een 'slecht voorbeeld' om het zo maar te zeggen. Ook ga ik nog naar school en heb ik oog op volgend jaar verder studeren, tis dus niet dat ik van plan ben om mijn regelmatig drugsbebruik aan te blijven houden :)
Behalve blowen dan :stoned:
Klik om te vergroten...
Juist daarom kan je er gevoeliger voor zijn. Je hoeft daarbij ook echt niet elk weekend onder invloed te zijn
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als je langzaam afbouwd, dan ga je echt craven naar de eerstvolgende keer dat je weer 'mag'. Ik zou echt zoiets hebben van de handrem erop voor drie volle maanden en je gewoon even ergens anders op focussen.

Maar hoor wel wat je zegt; ik wil harddrugs afbouwen door harddrugs te gaan gebruiken. Realiseer jij je dat?
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#14
neurotoxin zei:
Paperplane. zei:
Speed laat serotonine vrij, terwijl mdma de heropname blokeert.
Klik om te vergroten...
Wow, wacht even... MDMA werk als een releasing agent. Het laat serotonine vrij in de synaps :confused:

Hierdoor kan je speed vaker gebruiken zonder effect te verliezen, maar is wet wel schadelijker voor je hersenen.
Klik om te vergroten...
Ik heb geen kennis van amfetamine (speed), maar bedoel je dan niet dat speed onder andere als een serotonine heropname remmer werk, zodat je het vaker kan gebruiken? :confused:
Klik om te vergroten...
Nee prcies andersom. Waarom denk je dat je speed blijft voelen als je de dosering verhoogt, terwijl je van mdma dan alleen vaag wordt?
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#15
Volgens mij heb jij het niet helemaal bij het juiste einde:
Like other amphetamines, MDMA causes these neurotransmitters to be released from their storage sites in neurons, resulting in increased neurotransmitter activity. Compared to the very potent stimulant, methamphetamine, MDMA causes greater serotonin release and somewhat lesser dopamine release. Serotonin is a neurotransmitter that plays an important role in the regulation of mood, sleep, pain, appetite, and other behaviors. The excess release of serotonin by MDMA likely causes the mood elevating effects experienced by MDMA users. However, by releasing large amounts of serotonin, MDMA causes the brain to become significantly depleted of this important neurotransmitter, contributing to the negative behavioral after effects that users often experience for several days after taking MDMA.
Klik om te vergroten...
Bron: http://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/summary ... loc=es_rss
b
boenkengLid
01-01-2024, 00:00
#16
Paperplane. zei:
neurotoxin zei:
Paperplane. zei:
Speed laat serotonine vrij, terwijl mdma de heropname blokeert.
Klik om te vergroten...
Wow, wacht even... MDMA werk als een releasing agent. Het laat serotonine vrij in de synaps :confused:

Hierdoor kan je speed vaker gebruiken zonder effect te verliezen, maar is wet wel schadelijker voor je hersenen.
Klik om te vergroten...
Ik heb geen kennis van amfetamine (speed), maar bedoel je dan niet dat speed onder andere als een serotonine heropname remmer werk, zodat je het vaker kan gebruiken? :confused:
Klik om te vergroten...
Nee prcies andersom. Waarom denk je dat je speed blijft voelen als je de dosering verhoogt, terwijl je van mdma dan alleen vaag wordt?
Klik om te vergroten...
Speed werkt ook op je dopamine en heeft daar veel minder van nodig als xtc op je serotonine. Daarbij verbruikt speed een minimale hoeveelheid serotonine
r
richelleLid
01-01-2024, 00:00
#17
Inderdaad je wilt niet horen..
Maar drie maanden niets gebruiken is the only way..
Tis nie meer leuk zonder drugs...jammer , jammer ook voor je hersenen , je bent 17 ,dus ze zijn nog niet volgroeid je bent ze aant verneuken.. je wilt t niet horen. prima.jou keus!

Lichamelijk of geestelijk verslaafd..is t niet allebij net zo tricky..?

Succes in fantasialand en de efteling..int sprookjesbos van t leven.
Maar vergeet niet je kiest altijd zelf ! Aanvaard en accepteer dan ook de gevolgen ervan, al lijken die Nu peanuts en blijken ze later enorm Groot te zijn.
m
mijaserLid
01-01-2024, 00:00
#18
Is de kans dan zo groot dat je iets oploopt van hersenschade als je vanaf je 17,5jaar tot ongv je 20jaar?
Als je eerst redelijk wat gebruikt pak 4keer per maand +- 250mg MDMA dit over een periode van ongv 4maanden.
Daarna over de resterende periode van ongeveer 2jaar, enkel afbouwen van 2keer per maand naar 1keer per 6weken (telkens +- 200mg)
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#19
Je krijgt sowieso flinke hersenschade als jij jezelf uberhaupt al niet aan vier weken kan houden. Als jij de details wilt weten kan jij op pubmed (soort van medische Google) de laatste onderzoeken raadplegen. Houd een oogje op de NEXT study die nu loopt; dit is de eerste toxiciteitsstudie naar MDMA.

Het probleem is dat jij over een zeer lange periode, in de groeiperiode van jouw hersenen (die echt nog niet voor jouw vijfentwintigste volgroeid is; voor niemand BTW), jouw hersenen zeer veel stress geeft op biologisch en chemisch niveau. Jij loopt zo ongeveer het volgende aan schade op:
-Groei/ontwikkeling van de hersenen;
-Cognitieve functies (denkvermogen);
-Psychische gezondheid (de receptoren die je goed doen voelen) en;
-Serotonine productie.

Dit is echt geen kattepis. Zo'n plan heeft trouwens ook geen kans van slagen. Ik dacht ook op die leeftijd van "Op mijn twintigste stop ik echt met roken". Dat werd eenentwintig, tweeentwintig, drieen-... Oeps... Not gonna work, buddy.

Face it. Eet vet veel banaan. Consumeer elke dag multivitaminen. Eet brood van huis op in plaats van snoep. Eet netjes je bord groente leeg... En stop!

Dit is wishful thinking en zoals de Amerikanen zeggen is dat the mother of all fuckups.
m
mijaserLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nu je het zegt wel ja :d
Maar nu inneens stoppen zou k niet leuk vinden zeker niet met de goeie feesjes die er nog aankomen.
Ik wil gewoon afbouwen door minder te gaan gebruiken :d
En al bij al valt dat nog wel mee nu kijk ik er wel naar uit omdat het niet zolang meer is voor ik trug 'kan' gebruiken maar de eerste 2weken heb ik het gewoon volledig uit mijn hoofd gezet :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."