Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXtc gebruik minimaliseren

Xtc gebruik minimaliseren

26 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
A
ADutchNightmareLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zit nu aan de pep ipv het xtc gebruik.
Nu ik pep gebruik is de drang voor xtc ook veel minder groot.
Echter constateer ik wel dat er nu elke keer drugs wordt gebruikt als ik uitga.

XTC wil ik weer doen op HardBass, dan heb ik namelijk 2 maanden pauze gehad wat mij wel genoeg lijkt.
m
mijaserLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo
Tot voor kort gebruikte ik gemiddeld 3-4keer per maand xtc (2-3pillen van 122mg).
Uiteraard weet k dat dit veel te veel is, de laatste keer had ik er dan ook 4 genomen en had hier zo goed als niks van. Nu ben ik mijn gebruik aan het minderen, ben nu 2weken gestopt en ga nog verder tot 3 weken. Dan ga ik er 4 weken tussen laten dan weer 5, dan 6 en zou ik het graag daarop houden.
Wel wil ik ookal laat ik er 6weken tussen hier geen 'gewoonte' van gaan maken en zou ik dit soms dan willen overslaan en er 12weken tussen laten maar dan wel een ander middel gaan gebruiken :)
Nu was mijn vraag door welk middel kan ik dit dan af en toe eens vervangen? Had zelf gedacht aan pep of sos maar weet niet goed welke het minste op serotine werkt etc.

Alvast bedankt :grin:
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#3
Je zit contstant je serotonine op te maken en je receptoren te slopen waardoor jij je steeds harder vastklampt aan de chillheid van die pil waardoor je eigenlijk in een spiraal naar beneden valt.

Dus wat ik eerst zou doen is elke dag banaan eten om je serotonine niveau weer op te bouwen, in combnatie met receptoren beschermers.

Verder zou ik naar een praatgroep gaan om sterker in je schoenen te staan. De eerste stap is erkenning :) Dus je bent al de goede kant aan het opgaan :)

En als je dan neemt, probeer dan zo min mogelijk hoeveelheid te nemen. Ga ook eens naar het meest vercrackte top40 snertfeestje en forceer jezelf om lol te kunnen hebben in de meest boring situatie, zodat je weer wat EQ opbouwt die je helpt om weer om te kunnen gaan met nare situaties :wink:
m
mijaserLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kga redelmatig nog wel naar snertfeesjes aangezien ik ook bij jeugdbewegign zit enz :)
En fruit eten doe ik redelmatig ik eet ook altijd flink thuis lekker vers eten van de mami en slaap overigens ook goed uit daarna :)
Maar werkens drugs zoals speed en coke ook zo hard op je serotine?
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#5
in het kort; nee

maar als je het al aardig verneukt met de pillen regeltjes, dan moet je met je
poten van sos en speed afblijven.

Ik denk dat je de risico's op verslaving bij jou als individu, alsmede de
potentiele gevolgen hiervan nogal onderschat.

Er is maar een manier om te handelen, neem een flinke pauze, en ga fruit vreten

groeten
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#6
Pep is coke zijn echt problematisch. Pep is een vertiefde variant van coke, waar je echt langer dan een dag last van hebt. Coke is uberhaupt al een beetje boring maar betaal je de hoofdprijs voor een grammetje, wat financieel vertieft is.

Nu is het zo dat iedereen om een ander reden ergens verslaafd aan kan zijn. Het hoeft niet perse zo te zijn dat je verslaafd hoeft te raken aan pep, MAAR, NIETS IS EEN VERVANGER VAN XTC!!!
m
mijaserLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nou echt verslaafd raken is in mijn positie niet echt mogelijk of al veel moelijker. Heb namelijk een broer die verslaafd is geweest en de pep (met ALLE gevolgen vandien). Heb dus een 'slecht voorbeeld' om het zo maar te zeggen. Ook ga ik nog naar school en heb ik oog op volgend jaar verder studeren, tis dus niet dat ik van plan ben om mijn regelmatig drugsbebruik aan te blijven houden :)
Behalve blowen dan :stoned:
b
boenkengLid
01-01-2024, 00:00
#8
mijaser zei:
Nou echt verslaafd raken is in mijn positie niet echt mogelijk of al veel moelijker. Heb namelijk een broer die verslaafd is geweest en de pep (met ALLE gevolgen vandien). Heb dus een 'slecht voorbeeld' om het zo maar te zeggen. Ook ga ik nog naar school en heb ik oog op volgend jaar verder studeren, tis dus niet dat ik van plan ben om mijn regelmatig drugsbebruik aan te blijven houden :)
Behalve blowen dan :stoned:
Klik om te vergroten...
Juist daarom kan je er gevoeliger voor zijn. Je hoeft daarbij ook echt niet elk weekend onder invloed te zijn
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#9
Als je langzaam afbouwd, dan ga je echt craven naar de eerstvolgende keer dat je weer 'mag'. Ik zou echt zoiets hebben van de handrem erop voor drie volle maanden en je gewoon even ergens anders op focussen.

Maar hoor wel wat je zegt; ik wil harddrugs afbouwen door harddrugs te gaan gebruiken. Realiseer jij je dat?
m
mijaserLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nu je het zegt wel ja :d
Maar nu inneens stoppen zou k niet leuk vinden zeker niet met de goeie feesjes die er nog aankomen.
Ik wil gewoon afbouwen door minder te gaan gebruiken :d
En al bij al valt dat nog wel mee nu kijk ik er wel naar uit omdat het niet zolang meer is voor ik trug 'kan' gebruiken maar de eerste 2weken heb ik het gewoon volledig uit mijn hoofd gezet :)
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#11
mijaser zei:
Nu je het zegt wel ja :d
Maar nu inneens stoppen zou k niet leuk vinden zeker niet met de goeie feesjes die er nog aankomen.
Ik wil gewoon afbouwen door minder te gaan gebruiken :d
En al bij al valt dat nog wel mee nu kijk ik er wel naar uit omdat het niet zolang meer is voor ik trug 'kan' gebruiken maar de eerste 2weken heb ik het gewoon volledig uit mijn hoofd gezet :)
Klik om te vergroten...
Oke. Ik weet dat je het niet wilt horen, maar: Een uitstapje naar Disneyland is vet, maar je kan het je niet elke week veroorloven. Dat geldt ook voor drugs.

Ikzelf ben ook aardig gevoelig voor verslaving en ik weet helemaal wat je bedoelt, maar ik ben nooit ergens in de shit mee geraakt omdat ik het tijdig bij mezelf altijd geconstateerd heb. Een zogenaamde alarmbel die mij wakker schudt wanneer het fout gaat.

En dit is het moment waarop je niet wilt, maar wel weet dat het fout aan het gaan is. En het ergste van allemaal is dat als je nu niet stopt, je het effect van XTC helemaal never-nooit-niet meer ooit zal kunnen ervaren. Dat is toch nog kutter?

Je moet het zelf weten, maar als jij jezelf lief hebt, gooi dan alsjeblieft pronto de handrem erop!
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#12
mijaser zei:
Nu je het zegt wel ja :d
Maar nu inneens stoppen zou k niet leuk vinden zeker niet met de goeie feesjes die er nog aankomen.
Ik wil gewoon afbouwen door minder te gaan gebruiken :d
En al bij al valt dat nog wel mee nu kijk ik er wel naar uit omdat het niet zolang meer is voor ik trug 'kan' gebruiken maar de eerste 2weken heb ik het gewoon volledig uit mijn hoofd gezet :)
Klik om te vergroten...

het spijt me zeer, maar "zou ik niet leuk vinden met de goeie feestjes die er nog aankomen" klinkt als een zwak argument in deze situatie :P
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#13
jaapi zei:
het spijt me zeer, maar "zou ik niet leuk vinden met de goeie feestjes die er nog aankomen" klinkt als een zwak argument in deze situatie :P
Klik om te vergroten...
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Ik weet zelf uit ervaring dat als je niet van plan bent te gebruiken, maar 'iedereen' het om je heen doet, dat het verdomt lastig is om niet constant te denken van "HHhhmmmm KUT! Ik voel me niet chill!" en dan ben je constant aan het vechten met jezelf om niet zo 1-2-3 'even' een pilletje van vrienden te scoren. Het is alsof je een versgebakken appeltaart onder de neus van iemand stopt die aan het lijnen (als in afvallen, niet coke :P) is >.<

Als je dan fan bent van bepaalde festivals waar ze niet mainstream muziek draaien (je kan dus niet in plaats daarvan naar een discotheek) en er graag naartoe wilt, dan moet je dus of skippen, of er contstant mee geconfronteerd worden. Dat is naar.

Maar er moet een knop aangedraaid worden die je doet realiseren dan MDMA de zeldzame vakantietrip is, maar dat je je ook gewoon kan vermaken op reguliere weekenden.

Als er dan veel feesten zijn, kan je er gewoon een paar skippen en pas weer na die twee (liever drie) maanden gaan. Je zal dan als beloning ook weer gigantisch kunnen genieten. Veel meer dan dat je minder dan twee tot drie maanden wacht.

PS: Maar ik vind het wel knap van je dat jij aan je verslaving werkt en in ieder geval al twee weken kan onthouden na langdurig veelgebruik :)
A
AntonLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik vind het sowieso raar dat veel niet door lijken te hebben hoe destructief het drugsgebruik voor hun lichaam is. Als ik altijd lees wat iedereen elk weekend voor drugs gebruikt vraag ik af of ze wel helemaal 100% zijn...

In een weekend truffels, ketamine, xtc, coke en bijvoorbeeld alcohol... Dat soort combo's. Ik snap het niet....
m
mijaserLid
01-01-2024, 00:00
#15
Heb mijn deadline van 3weken overigens gehaald, heb gisteren trug 2 pilletjes en een goede lijn pep gebruikt, jongens wat een leuke combo :P
Ga nu weer minimum 4weken stoppen. Had een vrij hard effect, niet zoals ik in het begin had maar toch al redelijk zeker voor 'maar' 2 pilletjes te hebben gebruikt op de eerste 3uur.(daarna dus nog wel een beetje pep om trug wat helderder te worden)
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#16
Anton zei:
Ik vind het sowieso raar dat veel niet door lijken te hebben hoe destructief het drugsgebruik voor hun lichaam is. Als ik altijd lees wat iedereen elk weekend voor drugs gebruikt vraag ik af of ze wel helemaal 100% zijn...
Klik om te vergroten...
Er kunnen duizenden redenen zijn waarom mensen ermee beginnen, dan een simpele reden (namelijk een functie) om er verslaafd aan te raken, maar om te zeggen dat ze niet 100% zijn? Je bent in mijn boekje altijd 100% als je de ballen hebt om voor je verslaving uit te komen en er alles aan probeert te doen je leven weer op het rechte pad te krijgen.

In een weekend truffels, ketamine, xtc, coke en bijvoorbeeld alcohol... Dat soort combo's. Ik snap het niet....
Klik om te vergroten...
Je bent dan ook niet in een situatie terecht gekomen die dat soort dingen is uit gaan lokken. Wees gelukkig daarmee.
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#17
Echt knap van je dat je drie weken zonder kon! :grin: Zie de lekkerder gaan als een beloning voor je dicipline; het loont :)

Probeer echter niet aan pep verslaafd te raken :wink:
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#18
Is het niet zo dat de drang naar XTC afneemt, omdat speed ook een amfetamine is die serotonine afgeeft en dopamine regelt?

Hoe erg is dat vrolijke gevoel vergelijkbaar met MDMA? Raak je dan niet extra hard verslaafd aan XTC?

Er staat een interessante verslavingspost in de Speed sectie op dit forum, waarin uitgelegd wordt hoe een pep verslaving zich opbouwd. De conclusie uit die post is dat als je het de ochtend erna weer gebruikt het een kwestie van een sneeuwbal effect wordt. Is misschien waard om dat ook even te lezen als je al elke week tijdens uitgaan gebruikt?
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#19
neurotoxin zei:
Is het niet zo dat de drang naar XTC afneemt, omdat speed ook een amfetamine is die serotonine afgeeft en dopamine regelt?

Hoe erg is dat vrolijke gevoel vergelijkbaar met MDMA? Raak je dan niet extra hard verslaafd aan XTC?

Er staat een interessante verslavingspost in de Speed sectie op dit forum, waarin uitgelegd wordt hoe een pep verslaving zich opbouwd. De conclusie uit die post is dat als je het de ochtend erna weer gebruikt het een kwestie van een sneeuwbal effect wordt. Is misschien waard om dat ook even te lezen als je al elke week tijdens uitgaan gebruikt?
Klik om te vergroten...

speed en xtc hebben geen vergelijkbare effecten als je het mij vraagt. En speed werkt volgens mij niet op je serotine waar mdma dat wel doet
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
jaapi zei:
neurotoxin zei:
Is het niet zo dat de drang naar XTC afneemt, omdat speed ook een amfetamine is die serotonine afgeeft en dopamine regelt?

Hoe erg is dat vrolijke gevoel vergelijkbaar met MDMA? Raak je dan niet extra hard verslaafd aan XTC?

Er staat een interessante verslavingspost in de Speed sectie op dit forum, waarin uitgelegd wordt hoe een pep verslaving zich opbouwd. De conclusie uit die post is dat als je het de ochtend erna weer gebruikt het een kwestie van een sneeuwbal effect wordt. Is misschien waard om dat ook even te lezen als je al elke week tijdens uitgaan gebruikt?
Klik om te vergroten...

speed en xtc hebben geen vergelijkbare effecten als je het mij vraagt. En speed werkt volgens mij niet op je serotine waar mdma dat wel doet
Klik om te vergroten...
Speed laat serotonine vrij, terwijl mdma de heropname blokeert. Hierdoor kan je speed vaker gebruiken zonder effect te verliezen, maar is wet wel schadelijker voor je hersenen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."