Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsstuderen

studeren

24 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gewoon op tijd je rust nemen, en dat soort dingen.
Gewoon geen drugs gebruiken. Beter voor je hersenen en je examens.
j
jasperLid
01-01-2024, 00:00
#2
...
g
gast333Lid
01-01-2024, 00:00
#3
inderdaad, het beste is natuurlijk leren zonder al die rommel in je lichaam.
maar als je echt in tijdsnood zit en je besluit staat vast, kies je best voor rilatine. ook concerta schijnt goed te werken. eigenlijk is dit voor ADHD patiënten, maar zolang je ze maar voor een bepaalde periode gebruikt valt het best mee. het gevaar is echter dat je er verslaafd aan wordt en er kan zelf hersenschade optreden.
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als je de tijd ervoor hebt zou ik zelf inderdaad zeggen gebruik even niets zodat alle rest- stoffen uit je lichaam verdwijnen en ga in een rustige ruimte zitten :)

Als het om stoffen opzich gaan zou ik inderdaad relatine (ritalin) nemen, en als je snel afgeleid bent misschien een paar oordoppen :)
M
MrCocaineLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoog iq
a
aqua2dayLid
01-01-2024, 00:00
#6
Concerta! Helpt echt super goed, kijk uit, wel verslavend [in mijn geval]. Mijn cijfers zijn nu super goed! haha. Wonder spul! :grin:
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#7
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindmap
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#8
Concerta ?

Leg ons uit, is dat een merk of stofnaam ? Waarvoor word het voorgeschreven etc ?
a
aqua2dayLid
01-01-2024, 00:00
#9
het is een soort van ritalin, maar ik vind het beter! je wordt er niet super gek van ofzo, je bent alleen enorm geconcentreerd, ik heb ze van 36 mg. Je krijgt ze alleen op voorschrift van de psycholoog/psychiator als je adhd hebt. Ik heb ze via via gekregen, maar ze werken erg goed. Heel goed voor je studie resultaten.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat ik nog steeds niet snap, en ik probeer het echt te snappen. Waarom gaan mensen zo ongeintereseerd met hun studie om? Je hebt toch voor die studie gekozen, was je eigen vrije keus. Waarom dan drugs vermengen in je studie? Die kennis heb je later nog nodig als je gaat werken. Waarom wordt een studie niet serieus genomen?
s
skateflipLid
01-01-2024, 00:00
#11
Play_bunny zei:
Wat ik nog steeds niet snap, en ik probeer het echt te snappen. Waarom gaan mensen zo ongeintereseerd met hun studie om? Je hebt toch voor die studie gekozen, was je eigen vrije keus. Waarom dan drugs vermengen in je studie? Die kennis heb je later nog nodig als je gaat werken. Waarom wordt een studie niet serieus genomen?
Klik om te vergroten...

hmmm, jij weet blijkbaar niet hoe het is om ADD te hebben!
ik neem mijn studie wel serieus, ik doe Farmacie op de universiteit, in belgie
maaaar, na al die jaren leren ens tuderen ben ik er nog steeds niet in geslaagd mezelf goed geconcentreerd te houden tijdens het studeren, ik ben constant afgeleid, en mijn tijdspanne van concentratie is heel kort, ben al 22 jaar maar pak pas n maand rilatine, en het helpt wel een beetje (helpt niet altijd bij add, wel bij adhd)
dus waarom is het onverantwoord een medicijn te nemen? als je hartfalen hebt ga je toch ook middeltjes nemen om dit tegen te gaan en je levenscomfort te vergemakkelijken? Rilatine maakt je niet slimmer!! ik durf zeggen dat ik slim genoeg ben, maar het moet wel eerst allemaal in mjn hoofd geraken!! je hebt altijd vakken die minder interessant zijn, maar ook die meot je kennen! en dan speelt concentratie een grote rol.

stel: jij leert 8 uur per dag, dan zul je al heel wat gedaan hebben!
en stel: ik leer 8 u per dag; interpreteer dit als: ik zit 8 uur an mn bureau met mn hoofd effectief naar mn boeken gekeerd; maar effectief zal ik maar een equivalent hebben geleerd van jou als je 5 uur leert... snap je? wij "verliezen" als het ware tijd, benutten die niet optimaal!

simplistisch gezegd is het zo dat je stofjes in je zenuwen hebt die ervoor zorgen dat je je kan concentreren; maar een ad(h)d'er heeft te weinig van die stofjes... rilatine en concerta bevatten hetzelfde actieve bestanddeel: methylfenidaat (net zoals bvb THC: tetrahydrocannabinol; het actieve bestanddeel in cannabis is), en dat zorgt ervoor dat die stofjes in je zenuwen minder snel verloren gaan; maw we kunnen ons beter concentreren.

ik begrijp dat je kan denken dat je "slimmer" wordt door rilatine, maar dat is neit zo, het zorgt er enkel voor dat mensen die het nodig hebben niet worden afgeleid door het kleinste geluidje, of elke gedachte in je hoofd...

ik kan hier nog uren over doorgaan, maar hoop dat je het een beetje begrijpt! :wink:

grtz!
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#12
precies kerel..

een correctie, ritalin help ok niet altijd bij adhd-ers... in 70-80 procent van degevallen wel, soms moet wegens effectiviteit of bijwerkingen voor een alternatief worden gekozen
s
skateflipLid
01-01-2024, 00:00
#13
om ff op het forumtopic te beantwoorden: ja, captagon (fenyteline als ik me neit vergis) is als een soort amfetamine, en daar zou je heel goed door kunnen leren, maar das een heel straf middel, en krijg je ni zomaar voorgeschreven!
kzou et wel is wille testen eig :)
s
skateflipLid
01-01-2024, 00:00
#14
Enesteene zei:
precies kerel..

een correctie, ritalin help ok niet altijd bij adhd-ers... in 70-80 procent van degevallen wel, soms moet wegens effectiviteit of bijwerkingen voor een alternatief worden gekozen
Klik om te vergroten...

zou kunnen, maar volgens mijn neuropscycholoog werkt het +. 90% van de keren bij adhd, en misschien 40 a 50% bij add, geen idee waarom eigenlijk!
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wat jij beschrijft daar doel ik ook helemaal niet op. Ik snap best dat mensen met AD(H)D medicijnen gebruiken. Dat is het ook niet. Het gaat mij eerder om mensen die dat niet hebben en die drugs gaan gebruiken omdat zij vinden dat ze dat moeten doen omdat ze te laat zijn begonnen met leren. Die nemen in mijn ogen hun studie niet serieus.

Je stelt dat ik "blijkbaar" niet weet hoe het is om je niet te kunnen concentreren. Dat kun je niet weten, want je weet niet wie ik ben en hoe ik in elkaar zit. Ik kan mij namelijk wel voorstellen hoe het is om je niet te kunnen concentreren. Ik kan mij ook niet concentreren, ook al heb ik geen AD(H)D. Concentratieproblemen worden niet alleen door AD(H)D veroorzaakt, maar ook door andere dingen. Ik heb ook meer tijd nodig om dingen effectief te leren dan medestudenten, maar ondanks dat zal ik nooit drugs gebruiken om te leren. Je kan niet zomaar iets stellen over een ander. Wat ik zei, was algemeen bedoeld en niet op jou persoonlijk.
s
skateflipLid
01-01-2024, 00:00
#16
jna, sorry, kwil ni beweren dak je ken natuurlijk :)
ik weet niet of je mss ad(h)d hebt, maar zo ja; dan weet je dat uitstelgedrag the key point is, ook al heb ik nu genoeg tijd voor een examen, ik zal dagenlang weinig doen tot ik besef dat het te laat wordt en ik het niet meer haal,dan kan ik mezelf voor mn kop slagen! en in zo'n situatie kan ik me inbeelden dat een ad(h)d er toch een extra stimulans zou nemen, maar ja, het gevaar is dan dat je je gaat berusten op zo'n last minute oplossing...

en anderzijds: mensen gebruiken zoveel drugs, om welke reden? soms om zich gestimuleerd te voelen, soms om zich verdoofd te voelen, kortom , om zich anders te voelen? dus kan me perfect inbeelden dat iemand die moet studeren , ook wel eens wilt voelen hoe het is om "sneller en beter" te studeren; ook al neem je je studie serieus!
als ik eits interessant vind, ben ik soms gehyperfocussed, ik absorbeer alles als een spons, en dan wou ik dat het net zo was als ik minder leuke dingen (verplicht) moet leren, dus vanuit dat standpunt kan ik het best begrijpen, maar zelf doe ik niet meer dan rilatine; heb nog nooit een andere drug dan cannabis en alcohol gebruikt (en nu als medicijn rilatine; wat natuurlijk voor niet-ad(h)ders wél als een drug kan beschouwd worden) !
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#17
als mede add-er kan ik je pep zeker aanraden :-P
f
free world?Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Play_bunny zei:
Wat jij beschrijft daar doel ik ook helemaal niet op. Ik snap best dat mensen met AD(H)D medicijnen gebruiken. Dat is het ook niet. Het gaat mij eerder om mensen die dat niet hebben en die drugs gaan gebruiken omdat zij vinden dat ze dat moeten doen omdat ze te laat zijn begonnen met leren. Die nemen in mijn ogen hun studie niet serieus.
Klik om te vergroten...

misschien kan je het ook anders bekijken,
het is niet zo, dat als je rilatine pakt, of concerta, dat je plots een wondermiddel hebt om te studeren. Je moet ervoor gemotiveerd zijn, het werkt pas goed als je het middel neemt en begint te studeren,,, plots merk je dat je niet afgeleid bent en kan je rustig verder studeren, maar hier is wel nog inzet voor nodig. het is niet zo dat dan alles plots vanzelf gaat.

dus iemand die te laat begonnen is, door gebrek aan motivatie zal ook met rilatine die motivatie niet hebben, die wel nodig is om een positief effect te hebben van de rilatine

ontopic:
als je geen add of adhd hebt is rilatine niet altijd even goed, want je kan er ook wel nogal te hyper van worden...

misschien dat het dan inderdaad beter is van concerta te nemen ( ik gebruik die van 54 mg) want die werken bij mij ongeveer een acht uur, zonder pieken, zonder veel nevenwerkingen, maar je kan je wel gedurende de acht uur goed concentreren,, erna ga moeilijker...
j
jasperLid
01-01-2024, 00:00
#19
Play_bunny zei:
Wat jij beschrijft daar doel ik ook helemaal niet op. Ik snap best dat mensen met AD(H)D medicijnen gebruiken. Dat is het ook niet. Het gaat mij eerder om mensen die dat niet hebben en die drugs gaan gebruiken omdat zij vinden dat ze dat moeten doen omdat ze te laat zijn begonnen met leren. Die nemen in mijn ogen hun studie niet serieus.

Je stelt dat ik "blijkbaar" niet weet hoe het is om je niet te kunnen concentreren. Dat kun je niet weten, want je weet niet wie ik ben en hoe ik in elkaar zit. Ik kan mij namelijk wel voorstellen hoe het is om je niet te kunnen concentreren. Ik kan mij ook niet concentreren, ook al heb ik geen AD(H)D. Concentratieproblemen worden niet alleen door AD(H)D veroorzaakt, maar ook door andere dingen. Ik heb ook meer tijd nodig om dingen effectief te leren dan medestudenten, maar ondanks dat zal ik nooit drugs gebruiken om te leren. Je kan niet zomaar iets stellen over een ander. Wat ik zei, was algemeen bedoeld en niet op jou persoonlijk.
Klik om te vergroten...

nou, ik heb geen AD(H)D en gebruik vaak relatine om te studeren met name om op voorrand te kunnen studeren. Als ik twee weken op voorrand moet studeren lukt me dat zonder hulp middelen echt niet. Dan zit ik voor mijn boeken (en ik wil echt studeren dan) en probeer het wat te lezen maar na 2 blz verslapt men concentratie zo hard, dan lees ik het gewoon zonder erbij na te denken (wat zich meestal uitbreid in een zeer zenuwachtig gevoel in mijn hoofd en dat trek ik echt niet) of ik ga naar beneden wat tv kijken en stel het uit. zo kan ik een dag verspild hebben en max 10 blz gelezen hebben.
ik heb alles geprobeert van markeren in men cursussen tot samenvattingen schrijven, lukt allemaal niet en relatine is hier dan het perfect middel voor
h
hightoneLid
01-01-2024, 00:00
#20
hmja, ik heb al eens geleerd met relatine en dat hielp wel denk ik.
anders heb ik wel studeer problemen zoals stoned zijn bij het studeren :tongueout:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."