Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXTC en raar bewustzijn tijdens slaap

XTC en raar bewustzijn tijdens slaap

12 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
C
CooleKickErLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vroeger gebruikte ik regelmatig XTC en na vele jaren niks, heb ik de afgelopen 2 weekenden weer eens XTC genomen. Ben er meteen weer op afgeknapt, want ik heb nu, 5 dagen na het 2e weekend nog steeds een heel vervelende bijwerking. Die bijwerking had ik vroeger ook altijd na XTC gebruik. Vrienden van mij herkenden dat fenomeen toen ook wel, maar dan ik lichtere mate. Het zit namelijk zo: als ik na XTC gebruik, de nacht daarna ( en nu zelfs dus nog 4 nachten daarna ) bijna in slaap val, kom ik in een heel raar bewustzijnstoestand, die erg eng is en waarbij ik telkens denk dat ik doodga, zo voelt het dan. Ik val dan min of meer in slaap, maar ben me nog steeds bewust van mijn lichaam. Ik probeer die te bewegen, hetgeen absoluut niet lukt. Het voelt alsof ik gevangen zit in mijn lichaam. Ik probeer uit alle macht een arm of een been te bewegen, maar dat lukt absoluut niet. Ondertussen zweef ik door de ruimte, bijvoorbeeld door de slaapkamer. Ik heb dan echt de angst dat ik dood ga en probeer steeds uit alle macht mijn lichaam weer te kunnen bewegen, omdat ik voel dat ik dat moet blijevn proberen. Ik moet dat niet opgeven, heb ik de overtuiging. Na enkele seconden of minuten ( mijn tijdsbesef is weg ) kom ik als het ware met een schok terug in mijn lichaam. Pas dan kan ik mijn lichaam weer bewegen. Ik moet dan echt even opstaan en een stukje lopen, want anders gebeurt precies hetzelfde als ik weer in slaap val. De afgelopen nachten heb ik deze enge ervaring gehad en nu is het zelfs zo dat ik vandaag al de hele dag een raar gevoel heb in mijn voorhoofd en zeker weet dat ik het vannacht weer krijg als ik ga slapen. Ik zie nu zelfs op tegen naar bed gaan. Wie herkent dit fenomeen? Het lijkt alsof ik op het moment van in slaap vallen even uit mijn lichaam treed en het voelt heel eng. Het lijkt me duidelijk dat ik voorgoed afblijf van de XTC, die paar uurtjes plezier is dit echt niet waard. Bovendien zit ik nu dus nog steeds met het probleem, ik weet niet precies wat er gebeurt en al helemaal niet, hoe ik er geen last meer van heb. Ik gebruik verder geen drugs, dus daar kan het niet aan liggen.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het is dan ook niet verstandig om twee weekenden achter elkaar XTC te gebruiken, verstandig gebruik houdt in dat je 2-3 maanden tussen elke keer laat.

Het lijkt me in ieder geval het beste als je, zoals je zelf al hebt aangegeven, eventjes van de XTC (of zelfs andere middelen) afblijft.

Valt je ervaring te beschrijven als een slaapverlamming?
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis
http://wetenschap.infonu.nl/diversen/85 ... tomen.html
C
CooleKickErLid
01-01-2024, 00:00
#3
Inderdaad, ik was er via google al achter gekomen dat het hier om slaapverlamming gaat. Het is wel fijn om te weten wat het precies is. Helaas had ik het vannacht de 3e keer op rij en ik verwacht het deze nacht weer, omdat mijn voorhoofd nog steeds raar aanvoelt de hele dag. Fucking weird! Ik heb mijn xtc lesje wel weer geleerd in ieder geval. Paar keer per jaar is misschien nog wel te doen, maar zeker niet te veel achter elkaar nee... Ben blij als ik weer normaal en lekker kan slapen. Thanx voor het meedenken you Fool :)
C
CooleKickErLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ps: toen ik slaapverlamming googlede kwam ik op Drugsforum en in 2009 ging een forumonderwerp hier ook over. Wel grappig was dat ik onder mijn vorige pseudoniem Ja Precies mijn eigen reactie op dit onderwerp tegenkwam. Tja, was alweer 5 jaar geleden he...!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dat is inderdaad best komisch :P

Een tip die ik zo snel heb kunnen vinden:
- Als je eenmaal wakker wordt in de nacht, na een slaapverlamming, ga dan niet gelijk slapen maar ga een kwartiertje je bed uit, wat drinken naar de wc enzovoort. Dat vermindert de kans dat je gelijk weer in een slaapverlamming beland.

Mocht je er langer/serieus last van hebben zou ik eventjes langs de huisarts gaan, als ik jou was. Deze schijnt risperidon voor te schrijven, als je klachten serieus genoeg zijn, om de gevallen minder ernstig te maken/ te voorkomen. Bij je huisarts kun je altijd eerlijk zijn, ook over je drugsgebruik, deze heeft namelijk een zwijgplicht.

Sterkte de komende nachten en houd ons op de hoogte! :)
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#6
Een wat alternatieve verklaring is dat je tijdens je slaap bezig bent met een vorm van uittreding. Je geest probeert je lichaam te verlaten en je zit als het ware tussen twee werelden (dimensies) in. Het is het begin van een astrale projectie, oftewel astraal reizen. Dat zal zeker erg eng zijn om mee te maken omdat je voornamelijk in je eigen lichaam rond beweegt, maar als je het weet te beheersen kan je er van alles mee.

Van dit forum weet ik dat Nathaniel dergelijke ervaringen heeft meegemaakt en ook astrale projecties doet, maar ik weet niet of hij nog wel eens leest hier.

Hoe dan ook, succes ermee.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Lijkt me een vrij vergezochte verklaring, aangezien MDMA er bekend om staat om dit als bij-effect te kunnen hebben. :P
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#8
't Is ook maar een verklaring. Niet de jouwe dus. :wink:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dat is zeker waar :wink:
A
AlphaTaurusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb dit altijd als ik te veel neem, hoe meer ik neem hoe erger de nachtmerries de dagen erna. Ik begrijp je ook volledig, altijd machteloos in bed liggen niet kunnen bewegen\\roepen. Dan krijg ik altijd schokken in mijn lichaam soms na een demonische stem tegen mij praat en er hard op de deur van mijn kamer word geklopt. Ook al ben ik uit mijn eigen lichaam getrokken en in mijn matras geduwd.
r
r0mmelp0tLid
01-01-2024, 00:00
#11
is dit niet gewoon lucid dreaming?
want dan is er niks aan de hand.
Kan je je eigen dromen besturen?

R0mmelP0t
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Huh dit is best sick, klinkt inderdaad als slaapverlamming. Nooit geweten dat je dat van xtc kan krijgen. Hoewel ik wel een keer goed heb slaapgewandeld. Wat gebeurt er als je je niet tegen je slaapverlamming verzet? Val je dan weer in slaap? Maar dit is geen lucide droom zoals rommelpot zegt, dan word je wakker in een droom en kun je die naar je hand zetten, en bij een slaapverlamming word je wakker in het echt maar je lichaam alleen niet.
b
blaatschaap404Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Susanne zei:
Huh dit is best sick, klinkt inderdaad als slaapverlamming. Nooit geweten dat je dat van xtc kan krijgen. Hoewel ik wel een keer goed heb slaapgewandeld. Wat gebeurt er als je je niet tegen je slaapverlamming verzet? Val je dan weer in slaap? Maar dit is geen lucide droom zoals rommelpot zegt, dan word je wakker in een droom en kun je die naar je hand zetten, en bij een slaapverlamming word je wakker in het echt maar je lichaam alleen niet.
Klik om te vergroten...

Ik heb zelf ook een tijdje regelmatig (3-4 keer per week) last gehad van slaapverlamming, echter niet door regelmatig XTC gebruik. Ik zat zelf toen in een nogal stressvolle periode en toen die voorbij was verdween de slaapverlamming ook vrijwel compleet (eens in de zoveel tijd heb ik het nog wel is)

Ik denk dat iedereen het sowieso anders ervaart. Ik heb ze van heel eng (mijn slaapkamer stond in de fik, bleek mijn nachtlampje te zijn toen ik wakker werd) tot heel raar (machines van werk in mijn slaapkamer zien) gehad. Je wel of niet verzetten heeft bij mij nooit echt een verschil gemaakt, het eindigt bij mij altijd met duizelig worden, een black out en dan weer wakker worden. Het niet kunnen bewegen is ook heel herkenbaar, alsof je in een pot stroop zit of zo :P

Uiteindelijk went het ook wel een beetje, probeer in ieder geval in je achterhoofd te houden dat het niet echt is. :wink: Ik weet niet hoe levensecht jij ze ervaart maar bij mij weet ik in mijn achterhoofd vaak al wel dat er iets niet klopt (beetje net als hallucineren op xtc) Meestal als het me overkomt gaat er eerder "oh god, dit weer?" door mijn hoofd dan "aaah ik ga dood!" :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."