Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHallucinaties bij ADHD medicijnen niet ongebruikelijk

Hallucinaties bij ADHD medicijnen niet ongebruikelijk

32 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
A
ArjanLid
01-01-2024, 00:00
#1


Dit stuk is geschreven door prof. dr. Ivan N. Wolffers, en wellicht ook interessant voor een discussie op dit forum

Hallucinaties bij de behandeling met behulp van medicijnen van kinderen met aandachtstekort en hyperactiviteitsyndroom (ADHD) komen vaker voor dan tot nu toe werd aangenomen (Pediatrics februari 2009, vol123:611). Bijna de helft van de gevallen van hallucinatie en andere de geest beïnvloedende effecten kwamen voor bij kinderen jonger dan elf jaar. In meer dan negen van de tien gevallen hadden die kinderen helemaal geen geschiedenis van psychiatrische aandoeningen.

Al eerder hadden de Amerikaanse geneesmiddelenautoriteiten – Food and Drug Administration (FDA) – 850 aparte gevallen van hallucinaties bij kinderen die stimulerende middelen gebruikten om de ADHD te behandelen vastgesteld. Nu probeerden onderzoekers systematisch te kijken naar hoe vaak het dan voorkomt. Daarvoor gebruikten ze gegevens uit 49 correct uitgevoerde geneesmiddelenonderzoeken. Daaruit bleek dat het bij 1 tot 2 procent van de gebruikende kinderen voorkomt. Maar dat is een te lage inschatting omdat in die onderzoeken kinderen waarvan al bekend was dat ze last bijwerkingen hadden door ADHD medicijnen waren uitgesloten.

Het gaat om medicijnen als methylfenidaat, vooral bekend onder de merknaam Ritalin, maar ook verkrijgbaar als Methylfenidaat, Concerta of Equasym, en atomoxetine (Strattera). Om wat voor hallucinaties gaat het dan? Meestal hebben de kinderen het gevoel dat er insecten, slangen, wormen over de huid lopen. Kinderen vinden dat eng. Verschijnselen verdwenen meestal weer als met de behandeling gestopt werd.

De onderzoekers wijzen erop dat ze willen dat deze conclusies eraan bijdragen dat mensen zich bewust worden van de nadelen van deze middelen. Ze doen niet alleen maar goed. Het zijn en blijven medicijnen die op de hersenen werken. Ze moeten uitsluitend gebruikt worden als ze echt nodig zijn. En als ze gebruikt worden dan zijn ouders en artsen lang niet altijd op de hoogte waardoor de enge hallucinaties veroorzaakt worden.
F
FulairynLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb het altijd al rotzooi gevonden, ondanks dat ik het toch wel een jaar heb gebruikt. Ik herken geen insecten die over mijn lichaam lopen, maar wel een irritante tinteling/jeuk afentoe. Maar kinderen van 11 jaar vind ik zoiezo te jong om aan zo'n zwaar middel te zitten.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tsja, in dit subforum komen voornamelijk mensen die ritalin recreatief gebruiken, dus ik snap eigenlijk niet zo goed wat voor soort discussie je hiermee verwacht.
Ik ga er van uit dat deze recreatieve ritalingebruikers hun kindertijd ook al ver achter zich hebben liggen, dus die zullen daar toch heel anders mee omgaan. Zij kunnen dit soort bijwerkingen juist als aangenaam ervaren bijvoorbeeld! Daarnaast is hier ook wel algemeen bekend, dat ritalin eigenlijk niets anders is dan een vorm van speed, dus ik verwacht niet dat er veel mensen onder de indruk zullen zijn van dit "nieuwtje"....
A
ArjanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Marla Singer zei:
Tsja, in dit subforum komen voornamelijk mensen die ritalin recreatief gebruiken....
Klik om te vergroten...

Juist om die reden heb ik het bericht op dit forum geplaatst :wink:
T
TheroomLid
01-01-2024, 00:00
#5
'' behandeling van ADHD''

Behandeling ? Je bedoelt vergiftiging...

Ik vind het zéér riskant om kinderen amfetamine te voeren als ze gediagnosticeerd zijn voor 'ADHD of ADD'. De zieke maatschappij denkt dat het kind het 'probleem ' is en dat kind moet daarvoor 'behandeld ' worden.

In werkelijkheid is het de maatschappij die behandeld moet worden, want ze is ernstig ziek.

Geldt trouwens ook voor medicijnen als Prozac.... In plaats dat de persoon in kwestie zijn eigen problemen en angsten overwint (door middeld van meditatie bijvoorbeeld) neemt hij drugs als Fluoxetine (Prozac)....wat vervolgens de hele serotonine huishouding door de war shaked. Het verbaast mij NIX dat mensen in de omgeving van zo'n persoon melden dat de persoon is 'veranderd' (na 'n bepaalde tijd prozacgebruik)
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hmm, dit heb ik nooit geweten :confused: Benieuwd hoe dat komt..

Oja, als je er een discussie van wilt maken denk ik dat je beter scored in general chat ofzo.. Misschien Nieuws&Actualiteiten, aangezien het toch nieuws is?
A
Areyouexperienced?Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Bullshit :)
w
weeblLid
01-01-2024, 00:00
#8
TrippyShit zei:
Hmm, dit heb ik nooit geweten :confused: Benieuwd hoe dat komt..

Oja, als je er een discussie van wilt maken denk ik dat je beter scored in general chat ofzo.. Misschien Nieuws&Actualiteiten, aangezien het toch nieuws is?
Klik om te vergroten...

Slapeloosheid veroorzaakt hallucinaties.
A
Areyouexperienced?Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Dus wat kunnen we vaststellen?

Dat dit rapport eigenlijk zinloos is en niet de moeite om gepubliceerd te worden.

Totaal van de pot gerukt sommige onderzoeken, jeez :)
A
ArjanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Areyouexperienced? zei:
Dus wat kunnen we vaststellen?

Dat dit rapport eigenlijk zinloos is en niet de moeite om gepubliceerd te worden.

Totaal van de pot gerukt sommige onderzoeken, jeez :)
Klik om te vergroten...

En waar baseer jij dat op?
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#11
Van amfetamines blijf je (te) lang wakker en van slapeloosheid ga je trippen. Algemeen bekend feit, denk dat ie het daar dus op baseert.
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#12
weebl zei:
TrippyShit zei:
Hmm, dit heb ik nooit geweten :confused: Benieuwd hoe dat komt..

Oja, als je er een discussie van wilt maken denk ik dat je beter scored in general chat ofzo.. Misschien Nieuws&Actualiteiten, aangezien het toch nieuws is?
Klik om te vergroten...

Slapeloosheid veroorzaakt hallucinaties.
Klik om te vergroten...

EN

Marla Singer zei:
Van amfetamines blijf je (te) lang wakker en van slapeloosheid ga je trippen. Algemeen bekend feit, denk dat ie het daar dus op baseert.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat als er onderzoek naar is gedaan, de vriendelijke wetenschappers wel het verschil zouden weten tussen hallucinaties door slapeloosheid door de ritalin of door de rechtstreekse effecten mar ritalin. Ritalin veroorzaakt zover ik weet ook juist geen slapeloosheid bij de mensen die het bij de 'dagappotheker' ( :wink:) halen..
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#13
TrippyShit zei:
weebl zei:
TrippyShit zei:
Hmm, dit heb ik nooit geweten :confused: Benieuwd hoe dat komt..

Oja, als je er een discussie van wilt maken denk ik dat je beter scored in general chat ofzo.. Misschien Nieuws&Actualiteiten, aangezien het toch nieuws is?
Klik om te vergroten...

Slapeloosheid veroorzaakt hallucinaties.
Klik om te vergroten...

EN

Marla Singer zei:
Van amfetamines blijf je (te) lang wakker en van slapeloosheid ga je trippen. Algemeen bekend feit, denk dat ie het daar dus op baseert.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat als er onderzoek naar is gedaan, de vriendelijke wetenschappers wel het verschil zouden weten tussen hallucinaties door slapeloosheid door de ritalin of door de rechtstreekse effecten mar ritalin. Ritalin veroorzaakt zover ik weet ook juist geen slapeloosheid bij de mensen die het bij de 'dagappotheker' ( :wink:) halen..
Klik om te vergroten...

Mits je je aan de juiste dosis houdt natuurlijk. Of de persoon wel uberhaupt de juiste diagnose heeft gekregen, is ook een voorwaarde uiteraard... :wink:
A
ArjanLid
01-01-2024, 00:00
#14
ADHD wordt met de natte vinger gediagnosticeerd, dus welke 'juiste' diagnose bedoel je eigenlijk?
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#15
De natte vinger? Ik ken die uitdrukking niet maar ik heb zo'n idee dat je bedoeld dat je de diagnose ADHD heel makkelijk krijg? Das wel waar. Das tegenwoordig bij heel veel dingen zo. Denken ze dat je 'iets' autistisch hebt maar ze weten niet wat het is, krijg je de diagnose pdd-nos. ADHD en ADD krijg je ook best makkelijk en borderline ook volgensmij tegenwoordig..

@marla: Daar heb je gelijk in natuurlijk maar dan merken ze toch wel dat het het tegenovergestelde effect heeft :P Ik ga er bij zo'n bericht van uit dat ze wel hebben nagechecked hoe of wat. Anders kan je ook allemaal zware autisten mdma geven en een bericht plaatsen dat zware autisten een hoog emphatisch vermogen hebben :P Komt voor mij ongeveer op hetzelfde neer. Ik ga er van uit dat ze wel hebben gekeken welke effecten het nog meer heeft en dat als ze er juist onrustig ipv rustig van werden, dat het dan niet opgaat voor hun..
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#16
De naam borderline krijg je als ze eigenlijk niet weten wat er met je is volgens mij :P
A
ArjanLid
01-01-2024, 00:00
#17
TrippyShit zei:
De natte vinger? Ik ken die uitdrukking niet maar ik heb zo'n idee dat je bedoeld dat je de diagnose ADHD heel makkelijk krijg? Das wel waar. Das tegenwoordig bij heel veel dingen zo. Denken ze dat je 'iets' autistisch hebt maar ze weten niet wat het is, krijg je de diagnose pdd-nos. ADHD en ADD krijg je ook best makkelijk en borderline ook volgensmij tegenwoordig..
Klik om te vergroten...

Ja, autisme en borderline worden ook met de natte vinger gediagnosticeerd. Er is geen bewijs voor een hersenstoornis (bij sommige kinderen met autisme is er wel een hersenafwijking, maar bij andere dus niet!)

Natte vinger = natte vinger in de wind steken en inschatten waar de wind vandaan komt. Dus heel onprecies en niet objectief.

Er is geen bewijs dat iemand een hersenziekte heeft. Tuurlijk kan iemand wel problemen hebben, maar die kunnen heel veel verschillende oorzaken hebben. Een kind kan druk zijn en concentratie problemen hebben door een veelvoud aan problemen, zoals natuur, opvoeding, vergiftiging van de botten, sociale en maatschappelijke problemen, auto gassen, emotionele problemen, voeding(stoffen), lichamelijke problemen/ziektes en noem maar op.

Maar als zo'n kind bij een psychiater komt, dan diagnosticeert hij een aangeboren hersenafwijking bij het kind na een gesprekje.

Dat is in de wetenschap zeer dubieus, het komt in de buurt van wat Jomanda doet als ze met handoplegging kanker geneest zonder te weten of er wel sprake van kanker is.
g
gizmooLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zelf neem ik al een aantal jaren Rilatine. Oorspronkelijk waren dat tabletten van 10 mg. Later werd mij door een psychiater 20 mg Modified Release capsules voorgeschreven.

De laatste maanden gebruik ik nu Rilatine Modified Release 30 mg, twee capsules per dag. Twee dagen in de week neem ik slechts één capsule. Het gebeurt ook dat er dagen zijn dat ik 3 capsules gebruik. Zelf ben ik over de 50 en neem sinds een vijftal jaren Rilatine. Nog nooit heb ik hallucinaties gehad.

Sinds 2 jaar ben ik gestopt met werken. Toch ben ik Rilatine blijven nemen omdat ik mij goed kan concentreren op één ding. Zo heb ik me jaren bezig gehouden met Windows besturingssystemen en was beta-tester voor o.a. het huidige Vista dat toen Longhorn was, voor de mensen die er ook kennis van hebben.

Ik ga vooral veel wandelen met mijn honden, dat is voor mij de beste ontspanning. Thuis zit ik veel aan mijn PC. Ik bouw steeds zelf mijn eigen systemen, dit heb ik ook geleerd zonder hulp van anderen maar via fora en internet. Ben trouwens nog altijd actief op diverse fora met Windows problemen.

Televisie zegt me weinig. Er staat wel steeds een (klein) tv-toestel te spelen. Soms neem ik tijd om ook effectief te kijken. Maximum lengte is 20 a 25 minuten. Uitzonderingen kunnen zijn: Pauw & Witteman, Nova en politieke discussies. Héél uitzonderlijk (1 of 2 keer per jaar) kijk ik naar een film die ik ooit gezien heb en goed vond. Zo is dat vanavond om 23.02 op ARD een film met Harrison Ford die ik nog eens wil zien.

En verder speel ik één spel op de PC en dat is World of Warcraft, sinds begin dit jaar. Ik speel niet elke dag maar als ik speel is het wel voor een aantal uren. Zonder Rilatine zou het voor mij totaal onmogelijk zijn geweest dit spel te spelen. Het probleem is dat je goed moet opletten voor vijandelijke players omdat ik op een pvp-server speel. Wat mij vooral aantrekt is de vrijheid die je hebt. Ik ben geen raider, wel een solo-speler. Maar ik geniet van het uitgestrekte landschap, de verschillende omgevingen en de quests.

Conclusie: (persoonlijk) zonder Rilatine zou ik niet weten wat eerst te doen. Ik heb zoveel interesses, zoveel te doen. En met al die vrije tijd zou ik nog niet weten wanneer ik wat zou doen. Rilatine zal ik waarschijnlijk voor de rest van mijn leven innemen omdat het leven voor mij menselijk en aangenaam is. Vroeger was ik vaak depressief. Sinds ik Rilatine gebruik heb ik daar nooit geen last meer van gehad. En als ik ga slapen (ik heb daar geen vaste uren voor, kan 22 uur zijn maar kan evengoed 7 uur zijn) neem ik één tablet Lexotan 12 mg.

Ik heb al veel gelezen over Rilatine. Meestal negatieve kritiek. Ik trek me daar niks van aan. Ik voel zelf best wat ik voel en hoe ik leef. Maar dan liefst zonder chaos en toch veel bezigheden.

Ik heb hier een aantal posts gelezen van mensen die Rilatine willen 'snuiven' en andere zaken. Dit is dom. Uiteraard doet iedereen wat hij/zij wil maar zelf zou ik nooit durven experimenteren met medicatie.

Oh ja, nog dit: ik drink nooit alcohol, rook ongeveer 7 sigaretten per dag en 1 joint per week.

Iedereen de beste groeten,
Een Rilatine gebruiker.
A
ArjanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Je moet natuurlijk ook zelf weten wat je doet, een ander snuift ieder weekeinde een lijntje coke of gebruikt wiet of alcohol voor de nodige 'baten', terwijl het niet echt 'gezond' is voor het lichaam.

Het feit is en blijft dat er geen bewijs is voor een hersenstoornis, en dat is ook waar het om gaat. Psychiaters diagnosticeren bij steeds meer kinderen en tegenwoordig ook ouderen een aangeboren hersenstoornis aan de hand van een gesprekje, dat is zeer en zeer dubieus.

En concentratieproblemen kunnen ook op een andere manier worden opgelost. U vindt baat bij de cocaïneachtige stof Ritalin, en anderen vinden baat bij vitaminen en Omega-3 bijvoorbeeld, of meer natuur in hun leven.

Het resultaat is waar het om gaat. Als je iedere dag heroïne gebruikt en weet ik wat al niet meer, en dan dingen kunt maken zoals Herman Brood



Ja, dan kun je misschien van mening zijn dat die hard drugs hem goed doet.

Maar Ritalin voorschrijven als arts, terwijl je de kinderen er wetenschappelijk gezien chronisch ziek mee maakt? Dat is een zware misdaad. Steeds meer kinderen krijgen tegenwoordig zware hersenmedicatie, omdat ze druk zijn of moeite hebben met school. Het gaat echt hard:



Want Ritalin is alleen op de korte termijn effectief voor de concentratieproblemen, en zorgen voor een averechts effect na 2-3 jaar gebruik en veroorzaken talloze problemen buiten het ADHD spectrum, waaronder een ernstige belemmering van de lichamelijke groei (en o.a. van de hersenen):

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7090011.stm
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#20
Arjan zei:
....die hard drugs..
Klik om te vergroten...

Die hard drugs of die harddrugs? Beiden leuk geformuleerd :)

Helaas werkt Omega3 en ander natuurlijke ingrediënten in het pakje Blueband Goed Idee! niet voor iedereen.

Zelf zou ik ook liever voor de 'gezonde' weg kiezen, dit achteraf zeggende..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."