Djeez, 3 x 20 mg is echt een zeer hoge dosis!! Ik gebruik amper 20 mg per dag. Ik reageerde zelf heel slecht op de retard versie van 20 mg. Ik was toen ook emotioneel afgestompt en ongelukkig (ik gebruik niet graag de term depressief, die omvat veel meer). Daar werd ik echt een "zombie" van. Ik vind het vrij normaal dat je daar zulke klachten van kreeg.
Die goede resultaten die je bij zoveel mensen hebt gezien, wat bedoel je daar precies mee? Dat ze betere punten halen op school? Want dat verbaast me helemaal niets natuurlijk. Werd er hen ook gevraagd hoe ze zich emotioneel voelden? Wat ze er van denken om elke dag toch maar pilletjes te moeten slikken om met de "normale" mensen te kunnen meedraaien in deze maatschappij?
Dan heb ik het zeker niet alleen over de schoolprestaties. Veel van deze mensen voelen zich echt veel beter in hun vel, wat logisch is als je beseft dat je inspanningen ook eens resultaat bieden, het is dus niet door het psychische effect van ritalin dat deze mensen voldoening krijgen, maar op het feit dat ze positief in het leven kunnen staan, en doen wat ze altijd al wouden doen maar veel meer moeite mee hadden.
Veel dingen gaan beter op relationeel/emotioneel/intellectueel vlak. Je gebruikt altijd het woord 'moeten': veel mensen zijn blij dat ze eindelijk een naam hebben gevonden voor hun aandoening, en dat ze daar mee geholpen kunnen worden. Uit ervaring weet ik ook, dat veel mensen niets liever willen als op een normale manier meedraaien in de maatschappij ipv uitzondering op de regel te zijn. Velen hebben al een lange lijdensweg achter de rug van onbegrip. Meedraaien in de maatschappij klinkt ook zo negatief, terwijl het dat nie per sé is. Iedereen doet wat hij wilt uiteindelijk. Het is echter doodzonde als je je capaciteiten niet kan benutten, terwijl je dat echt wilt.
En hoe werd die diagnose dan gesteld bij jou? Want uiteindelijk is er ook geen enkel wetenschappelijk bewijs dat ADHD bestaat. De hele psychiatrie zit volgens mij vol met verzonnen mentale ziektes. Iedereen, maar dan ook iedereen vertoont wel eens symptomen van die ziektes. Natuurlijk zijn er ook mensen die meer symptomen vertonen dan de gemiddelde mens en die extreem afwijkend gedrag vertonen. Maar waar ligt die grens precies? Hoe ongeconcentreerd moet je zijn voor je van een concentratiestoornis kan spreken? Hoe ongelukkig moet je zijn voor echt depressief te zijn? Dat kan gewoon echt niemand bepalen..
Er zijn veel aanwijzingen dat ADHD bestaat, natuurlijk heb je net als met bvb. autisme dat er zeer lichte vormen zijn, waarbij medicatie niet van toepassing is. Waar die grens ligt, is een vraag waar niemand je op zal kunnen antwoorden. Maar zoals je zegt vertonen velen toch wel zeer afwijkend gedrag. Dan wordt beoordeelt adh van criteria (DSM) of een persoon al dan niet ADHD heeft. Natuurlijk is die criteria niet voldoende, en worden er een resem tests gedaan (en dat zijn er veel hoor) zoals lezen, luisteren, etc... maar ook speltherapie en dergelijke, of een rollenpatroon. Daar valt veel uit af te lijden.
Belangrijk is te weten in hoeverre iemand last heeft van zijn aandoening.
Ik begrijp wel dat mensen geen vertrouwen hebben in de psychologie, aangezien er veel prietpraters bijzitten.
ADHD-mensen vertonen een verschillende hersenactiviteit. Het staat geregistreerd als aandoening. Daar zit heel veel onderzoek achter. Er zijn nog veel redenen die ik zou kunnen noemen, maar daar heb ik niet echt tijd voor. Het is echter wel een steek in mijn hart dat je een van de ADHD-ontkenners bent
![:(]()