Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMelotanine verslavend?

Melotanine verslavend?

18 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
A
AxxessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vraag me af of je 'verslaafd' kan raken aan melotanine; dit zou namelijk de slaap moeten bevorderen indien je een wisselend leef patroon heb.

Normaal gesproken werk ik iedere dag intensief buiten en is het geen probleem om in slaap te komen, maar ik heb nu al een aantal weekjes vakantie en nu ook nog 'ijs-vrij'.

Doe eigenlijk geen flikker meer dus en heb ook geen zin om een rondje te gaan rennen met dit weer.

Nu heb ik dus echt problemen met het in slaap komen en leek melotanine mij wel wat; is dit verstandig om deze periode te gebruiken en kan ik hier weer snel mee stoppen zodra ik aan het werk ga?
Beland je in een soort coma of beland je in een normale slaap?

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het is zeker niet verslavend. Je lichaam maakt het ook zelf elke avond aan als je moe bent. Voor mij is het een heel natuurlijke gevoel van slaap dat het je geeft.

Let wel op als je het haalt dat je minimaal 1mg tabletjes hebt. Zelf nam ik altijd 2mg.
s
systemreadyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het is een redelijk veilig middel. Verslaving treed bij lage doseringen zeer zelden op. Ik raad het aan om het te proberen, hoewel de hogere doseringen zoals 2mg alleen via recept bij de apotheek te verkrijgen zijn. Wettelijk mag alleen doseringen van max 0,1 mg vrij verkocht worden.
Sterkte!

Mocht het niet werken, dan kun je voor een korte periode, bij je huisarts, om Benzodiazepines vragen zoals Temazepam.
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#4
^Die zijn in ieder geval verslavend.

Alles kan natuurlijk verslavend zijn, geestelijk gezien. Dat je op een gegeven moment voor je gevoel niet meer kan slapen als je niet 1 tabletje melatonine hebt geslikt.

Maar in principe is het stofje zelf niet verslavend nee.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Melatonine is gewoon de lichaams eigen neurotransmittor voor slaap, ik zie niet in hoe dat verslavend zou kunnen zijn? Die dingen van 0.1 mg doen helemaal niks lijkt me; ik heb melatonine op recept (slaap-ritme-stoornis) en mijne zijn 3 mg, dat zijn 30 van die kleine pilletjes. Het werkt goed als het probleem in het ritme zit, bij insomnia doet het niks want; je wordt er alleen maar op de natuurlijke normale manier moe van :)
A
AxxessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja ik heb zelf gisteravond nog even gegoogeld en kwam een pdf tegen van de medische uni-Groningen die hebben de stof onderzocht en uit testen bleek het niet veel uit te maken of je 0.1mg of 3mg neem :).

Bron : http://geneesmiddelen.wewi.eldoc.ub.rug ... elatonine/

Ook mischien wel boeiend om te weten:
In de hersenen bevindt zich de pijnappelklier waar het neurohormoon melatonine wordt gesynthetiseerd uit
tryptofaan (zie figuur 1 en 2).
2, 4, 5, 6 Tryptofaan wordt uit het bloed actief in o.a. de hersenen opgenomen,
waarna het wordt gehydroxyleerd en gedecarboxyleerd tot serotonine. Serotonine wordt omgezet in melatonine
door acetylering en methylering.
Tryptofaan wordt niet in het lichaam gemaakt. Een tryptofaanhoudend dieet is daarom noodzakelijk voor een goede melatonine synthese. 6 Tryptofaan komt onder andere voor in melk, vis, fruit en groenten.
8

(zie pag 13)


Dus wie weet was het wel en me onregelmatige ritme en een te kort aan serotonine wat mn slaap beïnvloed.
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#7
azgaza zei:
Melatonine is gewoon de lichaams eigen neurotransmittor voor slaap, ik zie niet in hoe dat verslavend zou kunnen zijn? Die dingen van 0.1 mg doen helemaal niks lijkt me; ik heb melatonine op recept (slaap-ritme-stoornis) en mijne zijn 3 mg, dat zijn 30 van die kleine pilletjes. Het werkt goed als het probleem in het ritme zit, bij insomnia doet het niks want; je wordt er alleen maar op de natuurlijke normale manier moe van :)
Klik om te vergroten...

Het zou dan niet zozeer de stof zelf zijn die verslavend kan zijn, maar het elke avond slikken van een pilletje. Da's beetje de essentie van geestelijke verslaving zegmaar :)
D
DoerakLid
01-01-2024, 00:00
#8
systemready zei:
Het is een redelijk veilig middel. Verslaving treed bij lage doseringen zeer zelden op. Ik raad het aan om het te proberen, hoewel de hogere doseringen zoals 2mg alleen via recept bij de apotheek te verkrijgen zijn. Wettelijk mag alleen doseringen van max 0,1 mg vrij verkocht worden.
Klik om te vergroten...
Dus je koopt dan 1 pakje met 1 pil van 0,1mg...? :) Niet helemaal. Je krijgt er vele honderden van 0,1mg. Neem er 10 van ongeveer 2 uur voor je gaat slapen. Vervolgens nog 10 een uur van tevoren. Niet naar monitoren staren (dus geen TV en PC, helaas) en neem een caffeine-vrije thee (rooibos) met honing voor het slapen. Even een boekje lezen bij een ontspannend sfeerlichtje kan ook zeker geen kwaad.

Dat wordt lekker slapen zeg... :)

Bestel anders een potje Donormyl. Daar zit doxylamine in wat in veel landen (Duitsland, Frankrijk, VS) 'over-the-counter' te verkrijgen is. Je kunt het gewoon via internet bestellen. Van die pilletjes van 25mg slaap je als een os.

Succes!
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#9
Daar sla je de spreekwoordelijke spijker op zijn kop.
s
systemreadyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb het nu een paar keer gebruikt. Het heeft wel wat effect maar als je benzodiazepines gewend bent is het wel een afknapper. Nee, geen melatonine voor mij.
G
G-JLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neem er 10 van ongeveer 2 uur voor je gaat slapen. Vervolgens nog 10 een uur van tevoren.
Klik om te vergroten...

Aangezien de halfwaardetijd van melatonine rond de 0,5-1 uur ligt, kan je ze beter alle 20 een half uur van tevoren innemen naar mijn mening. (het psychologische effect buiten beschouwing gelaten)
s
systemreadyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Doerak zei:
systemready zei:
Het is een redelijk veilig middel. Verslaving treed bij lage doseringen zeer zelden op. Ik raad het aan om het te proberen, hoewel de hogere doseringen zoals 2mg alleen via recept bij de apotheek te verkrijgen zijn. Wettelijk mag alleen doseringen van max 0,1 mg vrij verkocht worden.
Klik om te vergroten...
Dus je koopt dan 1 pakje met 1 pil van 0,1mg...? :) Niet helemaal. Je krijgt er vele honderden van 0,1mg.
Klik om te vergroten...

Per pil natuurlijk :wink:
A
AxxessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kan bij deze melden dat het niet verslavend werkt op mij, ben weer te werk en kom prima in slaap!

Bedankt voor de reply's :smoke:
S
SperSIZEboonLid
01-01-2024, 00:00
#14
wel goed spul is dat melatonine :smoke:
j
jussieLid
01-01-2024, 00:00
#15
ik slaap van nature slecht en nu heeft de dokter me een potje melatonine 5mg meegegeven. heb nog nooit zó goed geslapen, na 20 na inname voel je je ogen een beetje branden en na een uur ben je bekaf. wel een natuurlijke slaap, alsof je kilometers hebt gerend en je je ogen bijna niet open kan houden. supermiddel! verslavend is het ook niet.
gewoon doen dus.
greatz, justin
j
jussieLid
01-01-2024, 00:00
#16
als je echt een gezonde slaap wilt, zou ik toch echt voor melatonine gaan...
benzo's zijn zo kunstmatig als wat...
s
soldiermoneyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Heb net weer 0,2mg Melatonine ingenomen. Ik gebruik het nu ongeveer 2 maanden lang, 1-3 keer per week. Ik merk helemaal geen verschijnselen van verslaving, en kan ook in slaap komen zonder de pilletjes.
Na inname lees ik meestal een uurtje, hierdoor voel je echt dat je ogen steeds zwaarder worden. Slapen gaat dan perfect :)
T
T-menLid
01-01-2024, 00:00
#18
Google anders even.

Ik heb laatst 2x 30st Melatonine 5mg en 2x 15st 5-HTP uit de states gehaald voor nog geen €5 (incl. verzendkosten)... Goed spul, gebruik het voornamelijk in m'n nachtdienst.

Snurken als 'n malle...! :rock:
s
soldiermoneyLid
01-01-2024, 00:00
#19
En natuurlijk het wakker worden. Normaal wil ik echt verder slapen als een zombie, maar met melatonine op spring ik naar mijn wekker en druk op het uitknopje met een :grin: op me gezicht

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."