Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLethal dose ld50.

Lethal dose ld50.

37 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jawel, het gaat alleen om acute vergiftiging naar aanleiding van de stof, en niet over de bij-effecten zoals oververhitting of vochtverlies, leverfalen etc. Dus als je niet binnen 5 minuten na injectie/inname dood gaat dan telt ie niet voor de LD50 :wink:
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wacky zei:
waar heb je die lijst vandaan ?

De meesten uit dat lijstje lijken mij erg hoog.
Heb ik echt 40gram keta nodig om dood te gaan ?
Klik om te vergroten...

ik ben ook benieuwd naar een betrouwbare bron in deze.
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het gaat dus om de neurotoxiciteit en niet om de randverschijnselen zoals bijvoorbeeld ademhalingsonderdrukking. Ik kan me voorstellen dat die dosissen vele malen hoger liggen dan de dosis waar je 'gewoon' aan sterft.
M
MegaMiteLid
01-01-2024, 00:00
#4
100 milligram is toch 1 gram??? Ik had toch echt moeten opletten op school...

Dus dat zou betekenen dat je van 3.5 gr (350 mg) MDMA al kassie wijlen bent...???? Begrijp t ook nog niet zo goed allemaal. :rolleyes:

En mis ook flunitrazepam in de lijst. Weet iemand daar de Lethal Dose ld50 van?
M
MegaMiteLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt, begrijp t nu. Maar dan zijn dat idd hoge doseringen. Stom dat ik niet meer wist dat 1000 mg 1 gram is.. :flushed:

Wat gebeurt er eigenlijk precies bij overhitting? Klinkt namelijk eng. En dan bedoel ik eng om zo de pijp uit te moeten gaan.

Overbodig te zeggen dat ik nieuw hier ben. Maar überhaupt nieuw als forum bezoeker. Ben bezig alles te lezen, maar dat duurt nog wel ff voordat ik daar mee klaar ben...
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#6
1000 mg is 1 gram, en de waarde die daar staat is per kilogram lichaamsgewicht. Als je dus 80 kilo weegt dan ga je van 80x350 mg direct dood. Bij lagere dosissen ga je ook dood maar dat is dan aan de randverschijnselen zoals oververhitting.
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kan gebeuren toch :wink: Je hebt inderdaad nog veel te lezen als je het allemaal wilt doornemen. Mijn advies is dan ook om het niet te doen, anders heb je een dagtaak, hehe. Een ander forum wat misschien interessant voor je is is bluelight.ru, zelfde onderwerp maar dan groter en internationaal.
M
MegaMiteLid
01-01-2024, 00:00
#8
Oh nee, alles in t engels. Heb daar geen geduld voor. Ik doe hier elke dag n stukje lezen. Vind t allemaal zo boeiend. Heb zelfs in de afvalbak gesnuffeld.

Wat n sensatiebak he? :smilingimp:

Ik heb al n tijdje niet meer gebruikt. Voornamelijk omdat ik in t buitenland zat. Maar ik heb er zo'n zin in! Binnenkort komt er beslist n feestje.
Ik zal niet zo gauw 'teveel' nemen, maar vind deze toppic wel heel interessant.
D
DebrisLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wacky zei:
De enige die ik dacht te weten was MDMA, maar daarbij zou de LD50 volgens mij ongeveer 1/5e moeten zijn van wat je daar hebt staan.
Klik om te vergroten...
+1.

TheDEA zei:
The LD50 of MDMA ranges from about 100-300 mg/kg in assorted rodents.[42] The single-dose LD50 in humans can only be guessed at, but may be on the order of 10-20 mg/kg (oral.) One recent press report claims a ten year-old girl died after taking at least five 'ecstasy' tablets. Assuming the girl weighed about 40 kg (88 pounds) and the pills contained about 70 mg of MDMA each (and no other drugs), she died from a dose of roughly 9 mg/kg.
Klik om te vergroten...
http://thedea.org/technicalFAQ.html

Bluelight zei:
The LD50 of MDMA is 80mg/kg of bodyweight. (The LD50 is the dose at which half the experimental subjects died). So if you weigh 70kg, you would need to take 5600mg to be in serious danger. This is at least 50 or 60 good pills.
Klik om te vergroten...
http://www.bluelight.ru/vb/showthread.php?t=79027

En natuurlijk:
http://www.erowid.org/chemicals/mdma/md ... stry.shtml

Ik heb altijd als argument gebruikt dat MDMA van zichzelf niet dodelijk zou zijn, tenzij je 7gr (voor mij dan) op zou eten. Dat is een behoorlijk blok. Daarnaast gaat niemand voor zijn lol 150-200€ aan MDMA opeten.

Verbazendwekkend aan deze lijst vind ik dat ketamine zo hoog is. Met 60 kilo zou ik dus 30g ketamine kunnen innemen Daarnaast word bij een orale dosis +/- 30% opgenomen in 't bloed, en bij een nassale dosis +/-50-60%, en ik denk dat die beestjes dat intraveneus toegedient hebben gekregen. Dus dan zit je al aan +/- 75gr ketamine oraal en +/- 60gr nassaal. Je neus kan dat sowieso al niet aan.
Maar volgens Erowid klopt 't wel ongeveer:
Erowid zei:
LD50 (IPR-MUS): 400 mg/kg, LD50 (IVN-MUS): 77 mg/kg.
Klik om te vergroten...
http://www.erowid.org/chemicals/ketamin ... _faq.shtml

Het verschil tussen IPR-MUS en IVN-MUS is denk ik oraal en intraveneus. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Weer een argument dat (de meeste) drugs ongevaarlijk zijn en OD'en vrijwel onmogelijk is.
"Ketamine, dat is een gevaarlijke drugs waarvan je vrij snel kan OD'en." Oké, out gaan/k-hole of narcose zijn wel mogelijk. Maar dood ga je er niet van.
Verkeerd neervallen van teveel ketamine en stikken in je eigen tong is geen OD. Je bent niet gestorven van ketamine, je bent gestorven van te weinig zuurstof.

En zo komen we natuurlijk weer terug op 't ketamine meisje. Ze kan dus vrijwel onmogelijk dood zijn. Want 30 gram is iets meer dan daar op tafel ligt.
http://www.dumpert.nl/mediabase/675571/ ... uiven.html

Zelfs zoiets onschuldigs als Dextroamfetamine zou volgens die lijst nog gevaarlijker zijn.
Wel een mooie lijst. Sticky LD50 overzicht?
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#10
single-dose LD50 in humans can only be guessed at, but may be on the order of 10-20 mg/kg (oral.) One recent press report claims a ten year-old girl died after taking at least five 'ecstasy' tablets. Assuming the girl weighed about 40 kg (88 pounds) and the pills contained about 70 mg of MDMA each (and no other drugs), she died from a dose of roughly 9 mg/kg.
Klik om te vergroten...

Ik leef nog, dus i doubt it..
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik vind het maar een vage lijst. Het geeft nogal een vertekend beeld. Zoals hierboven al gezegd werd bezwijk je waarschijnlijk al lang van de bijverschijnselen van die drugs voor je ook maar in de buurt komt van die LD50. In elk geval is het een slechte graadmeter.

LD50 is trouwens niet gelijk aan een overdosis. Een overdosis is trouwens maar een vage term, die meestal gebruikt wordt wanneer mensen sterven aan teveel heroine, GHB of coke. Dat soort drugs wat snel onaangenaam wordt bij hogere dosissen. Ketamine is bij incidenteel gebruik een redelijk veilige drugs, en overdoseren is praktisch onmogelijk omdat het een downer is die je hartslag bij hogere doseringen stimuleert, en niet zoals heroine of GHB je ademhaling onderdrukt.

Desondanks is het niet onmogelijk om te bezwijken aan een hartaanval op speed. Zeggen dat drugs ongevaarlijk zijn vind ik verkeerd. Ketamine is bij incidenteel gebruik wellicht redelijk onschuldig. De meeste drugs zijn incidenteel en bij normale dosissen ongevaarlijk, zelfs GHB is dat en heroine is op de lange termijn waarschijnlijk een van de minst schadelijke drugs (meeste schade is van slechte verzorging + IV injectie). Downers zijn over het algemeen een kleinere aanslag op je lichaam.

Bij chronisch gebruik (langdurig, dus iedere week bijvoorbeeld) slopen dingen als speed, coke of MDMA je lichaam (en je hersenen!) behoorlijk. Alle drugs zijn bij langdurig en chronisch (meerdere jaren aan een stuk iedere week bijvoorbeeld) gebruik gevaarlijk, en dan met name uppers.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat bedoelde ik ook, chronisch gebruik is van geen enkele drug goed voor je lichaam, maar downers zijn veelal wel minder slopend dan uppers. Dat chronisch ketaminegebruik ook problemen kan opleveren wist ik ja, van die blaasproblemen had ik ook gehoord. Heroine is eigenlijk de enigste drug die voorzover ik weet bij chronisch gebruik niet zoveel fysieke schade aanricht mits goede verzorging en spuit in de reet ipv in de ader. :) Zoals ik al zei, chronisch gebruik is bij geen enkele drug goed, maar bij uppers denk ik dat je toch x-aantal jaar vroeger de pijp uit gaat. :wave:
D
DebrisLid
01-01-2024, 00:00
#13
Spuiten is opzich niet zo schadelijk, snuiven is erger.
Het is eerder het tevaak en teveel doen van spuiten.
Moet hier wel bijvoegen dat spuiten voor mij een stapje te ver is en niet op mijn wishlist staat.

Ketamine is lichamelijk zéér destructief. Dat is de eerste drug waarvan ik lichamelijk (de neus) nogal probleempjes heb gekregen.

Hoe schadelijk dat een drugs is ligt zowel aan de gebruiker als de drugs en niet of 't een upper of downer is. Oké, 3 dagen wakkerblijven op speed is erg schadelijk, je lichaam doet 3 dagen lang aan topsport (als je naar het hart kijkt bijvoorbeeld). Maar probeer het maar eens op ketamine, denk niet dat het je zal lukken. Na een nacht ketamine ben ik al moe.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Drug
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Debris zei:
Hoe schadelijk dat een drugs is ligt zowel aan de gebruiker als de drugs en niet of 't een upper of downer is. Oké, 3 dagen wakkerblijven op speed is erg schadelijk, je lichaam doet 3 dagen lang aan topsport (als je naar het hart kijkt bijvoorbeeld). Maar probeer het maar eens op ketamine, denk niet dat het je zal lukken. Na een nacht ketamine ben ik al moe.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Drug
Klik om te vergroten...

Maar het is niet omdat je moe wordt van ketamine dat het daarom schadelijker is. 3 dagen achter elkaar ketamine is minder destructief dan speed. Snuiven is zowiezo niet goed voor je neus, weet niet of keta of speed schadelijker is in dat geval. Speed put je lichamelijke reserves uit, vernauwt je bloedvaten/spieren/dus ook je hart, verhoogt je bloeddruk, versnelt je stofwisseling en doet je lichaam spieren afbreken als je niet eet. Dat je wakkerblijft van speed is trouwens ook extreem schadelijk. Het is logisch dat je na een nacht ketamine al moe bent, daarom is het ook een verdovingsmiddel en speed een stimulant. Maar goed, het gaat er niet om welke nu beter zijn of niet, ze zijn allebei slecht bij langdurig en geregeld gebruik. Maar uppers putten je lichaam meer uit dan downers, dat is een feit.

Na verdovingsmiddel (of beter, slaap op verdovingsmiddelen) voel ik mij altijd helemaal uitgerust en fit. GHB bijvoorbeeld zou je zelfs bij eenmalig gebruik goed kunnen doen, om eens goed uit te rusten, maar daar staat dan weer tegenover dat het behoorlijk verslavend is.

Dat mapje vind ik eigenlijk nogal een slecht beeld geven. Ik heb het ook al gezien maar ik vind dat er een aantal dingen niet aan kloppen, te zeer gebaseerd op de maatschappelijke schade die bepaalde drugs aanrichten. Physical harm van heroine op 1.. Zoals ik al zei, ligt allemaal aan verkeerde injectiemethodes, onverzorgdheid, etc.

Dat LSD staat aangeven als zowel lichamelijk schadelijker en verslavender dan MDMA gaat er bij mij ook niet in. Ik geloof ook stug dat GHB stukken verslavender is dan alcohol.. Snap echt niet waar dat mapje op gebaseerd is. Eenmalige dosissen? Levenslang gebruik? Is een joint roken nu schadelijker dan 1 pilletje? :confused:
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#15
W.F.L. zei:
Debris zei:
Hoe schadelijk dat een drugs is ligt zowel aan de gebruiker als de drugs en niet of 't een upper of downer is. Oké, 3 dagen wakkerblijven op speed is erg schadelijk, je lichaam doet 3 dagen lang aan topsport (als je naar het hart kijkt bijvoorbeeld). Maar probeer het maar eens op ketamine, denk niet dat het je zal lukken. Na een nacht ketamine ben ik al moe.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Drug
Klik om te vergroten...

Maar het is niet omdat je moe wordt van ketamine dat het daarom schadelijker is. 3 dagen achter elkaar ketamine is minder destructief dan speed. Snuiven is zowiezo niet goed voor je neus, weet niet of keta of speed schadelijker is in dat geval. Speed put je lichamelijke reserves uit, vernauwt je bloedvaten/spieren/dus ook je hart, verhoogt je bloeddruk, versnelt je stofwisseling en doet je lichaam spieren afbreken als je niet eet. Dat je wakkerblijft van speed is trouwens ook extreem schadelijk. Het is logisch dat je na een nacht ketamine al moe bent, daarom is het ook een verdovingsmiddel en speed een stimulant. Maar goed, het gaat er niet om welke nu beter zijn of niet, ze zijn allebei slecht bij langdurig en geregeld gebruik. Maar uppers putten je lichaam meer uit dan downers, dat is een feit.

Na verdovingsmiddel (of beter, slaap op verdovingsmiddelen) voel ik mij altijd helemaal uitgerust en fit. GHB bijvoorbeeld zou je zelfs bij eenmalig gebruik goed kunnen doen, om eens goed uit te rusten, maar daar staat dan weer tegenover dat het behoorlijk verslavend is.

Dat mapje vind ik eigenlijk nogal een slecht beeld geven. Ik heb het ook al gezien maar ik vind dat er een aantal dingen niet aan kloppen, te zeer gebaseerd op de maatschappelijke schade die bepaalde drugs aanrichten. Physical harm van heroine op 1.. Zoals ik al zei, ligt allemaal aan verkeerde injectiemethodes, onverzorgdheid, etc.

Dat LSD staat aangeven als zowel lichamelijk schadelijker en verslavender dan MDMA gaat er bij mij ook niet in. Ik geloof ook stug dat GHB stukken verslavender is dan alcohol.. Snap echt niet waar dat mapje op gebaseerd is. Eenmalige dosissen? Levenslang gebruik? Is een joint roken nu schadelijker dan 1 pilletje? :confused:
Klik om te vergroten...

Je zegt het zelf al. Maatschappelijke schade. Volgens mij is het gebaseerd op hoe die middelen doorgaans worden gebruikt. Men heeft eerder de neiging om alcohol meer te gebruiken dan GHB, wat vaak incidenteel is. Daarom staat tabak ook zo hoog.
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#16
acidboy zei:
Die tabel is bullshit, WFL geeft al een beetje aan waarom.

Ben wel benieuwd though, hoe ze aan die gegevens komen en waar alles op gebaseerd is.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het wel kan kloppen als het gaat om hoe het middel doorgaans wordt gebruikt en wat de gevolgen er van zijn, en dat wordt gedeeld door het aantal gebruikers. Daarom staat tabak zo hoog.
a
a1b2c3d4Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Berbatov zei:
acidboy zei:
Die tabel is bullshit, WFL geeft al een beetje aan waarom.

Ben wel benieuwd though, hoe ze aan die gegevens komen en waar alles op gebaseerd is.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het wel kan kloppen als het gaat om hoe het middel doorgaans wordt gebruikt en wat de gevolgen er van zijn, en dat wordt gedeeld door het aantal gebruikers. Daarom staat tabak zo hoog.
Klik om te vergroten...

Nee, daar is het niet op gebasseerd. Zoals eerder is gezegd door anderen; de hoeveelheid van de stof die je in 1 keer moet binnenkrijgen om van je stokkie te gaan, voor altijd.
Het is ook mg/kg. Dus stel je weegt 80 en de LD 50 is 25mg/kg dan is 2000mg ongeveer de dodelijke dosis.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat is dat voor onzin? Die tabel heeft niks met de LD50 te maken. Van heroine heb je juist veel minder nodig dan van keta om te sterven. Die tabel geeft de lichamelijke schadelijkheid en de verslavingspotentie van verschillende drugs aan. Maar dat lijkt me niet te kloppen. Wat Berbatov zegt daaromtrent lijkt me wel correct. Zal inderdaad de maatschappelijke schade zijn die de middelen toebrengen.

Berbatov zei:
acidboy zei:
Die tabel is bullshit, WFL geeft al een beetje aan waarom.

Ben wel benieuwd though, hoe ze aan die gegevens komen en waar alles op gebaseerd is.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het wel kan kloppen als het gaat om hoe het middel doorgaans wordt gebruikt en wat de gevolgen er van zijn, en dat wordt gedeeld door het aantal gebruikers. Daarom staat tabak zo hoog.
Klik om te vergroten...

En heroine, wat eigenlijk fysiek een van de minst schadelijke drugs is.

Edit: Jij hebt het over de LD50-lijst op de eerste pagina, welke volgens mij ook een vertekend beeld geeft, maar goed. Wij hebben het over bovenstaande tabel, die niks met LD50 te maken heeft.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."