Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDood door XTC?

Dood door XTC?

30 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vroeg mij af of er ooit wel eens iemand is overleden door xtc zelf? Als je de (kranten)berichten leest over iemand die is overleden na xtc gebruik is het eigenlijk door bijvoorbeeld te veel water, oververhitting, vieze pillen of combinaties van drugs. Is er ooit wel eens iemand overleden puur door de xtc zelf?
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#2
Fool zei:
Een oververhitting als gevolg van MDMA komt niet meer door MDMA?

Van teveel MDMA kun je een serotonine-syndroom krijgen, een potentieel dodelijke staat, die onder andere tot oververhitting leidt.
Klik om te vergroten...
Klopt, maar in veel dodelijke gevallen, denk aan de incidenten tijdens de afgelopen ADE, is het toch niet echt mogelijk om te zeggen dat xtc de rechtstreekse doodsoorzaak was. Voor een specifiek geval is het natuurlijk erg moeilijk of iemand is gestorven onder invloed van MDMA of is gestorven door MDMA. Uiteraard weten we dat er best mensen dood gaan door MDMA.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nouja, in gevallen zoals bij het ADE was het natuurlijk een combinatie van factoren. Neemt alleen inderdaad niet weg dat het geen kinderspeelgoed is. :P
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#4
ooscaar zei:
MDMA heeft net zoals elke andere stof een LD50 en is dus dodelijk in bepaalde hoeveelheden.
Klik om te vergroten...

Hoever de LD50 (de dosis waarbij 50% van de proefdieren een Lethal Dosis heeft, dus doodgaat) afligt van de effectieve dosis bepaalt meestal hoeveel risico een gebruiker loopt. Zie plaatje



Van MDMA is dat niet zo rooskleurig, uit mn hoofd zo rond de 1:10 tot 1:20. In dezelfde range als heroine en alcohol. Kortweg: 1 pil werkt, 10 pillen tegelijkertijd laten je op de intensive care belanden. Wat dat betreft ook weer interessant om te zien wat er helemaal links staat: paddo's, LSD en wiet zijn inderdaad zo veilig dat er nog nooit iemand aan een overdosis is gestorven.

Omdat er nu eenmaal af en toe mensen zijn die zoveel nemen, gaan er inderdaad mensen direct aan MDMA dood: serotonine-syndroom is dan het meest voor de hand liggend.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Net de beste/meest interessante drugs zijn ook het minst schadelijk.

:wink:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Net de beste/meest interessante drugs zijn ook het minst schadelijk.

:wink:
Klik om te vergroten...
De uitzondering is dan wel Mescaline, valt me op dat die qua effectieve dosis in verhouding tot dodelijke dosis wel redelijk hoog scoort. Dan zie je toch denk ik dat het een fenetylamine is en dat die daarmee toch wat eigenschappen van andere stimulerende fenetylamines overneemt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben nog steeds wel hartstikke nieuwsgierig naar mescaline. Maar dat moet dan wel heel geweldig zijn, mocht het me van mijn tryptamine fanboyisme afhelpen. :wink: Ik kijk nog steeds op tegen 30 a 40 cm cactus opeten. :( Zeker ook omdat het bij veel mensen niet eens lukt om genoeg mescaline binnen te krijgen en een echte trip dan uitblijft.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Ik ben nog steeds wel hartstikke nieuwsgierig naar mescaline. Maar dat moet dan wel heel geweldig zijn, mocht het me van mijn tryptamine fanboyisme afhelpen. :wink: Ik kijk nog steeds op tegen 30 a 40 cm cactus opeten. :( Zeker ook omdat het bij veel mensen niet eens lukt om genoeg mescaline binnen te krijgen en een echte trip dan uitblijft.
Klik om te vergroten...
Ik ben ook erg nieuwsgierig naar Mescaline. Zo'n enorme cactus eten staat mij ook een beetje tegen, helemaal ook omdat het nogal afwachten is hoe potent die cactus uiteindelijk is. Ben zo gelukkig dat ik pure Mescaline heb weten te bemachtigen na jaren zoeken :hearteyes:, hoop daar ergens dit jaar een mooi moment voor te vinden.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mescaline? Ik zag op wiki dat het een tripmiddel is? Ik had er nog nooit van gehoord! Ik ben aan 1 kant nieuwsgierig naar tripmiddelen om eens te gebruiken. Maar ik ben wat voorzichtig daarmee omdat ik van mijzelf weet dat ik snel (nou ja snel, ietwat dan) gevoelig ben om angstig te worden met drugs. Ik heb nog maar weinig verwchillende drugs genomen in mijn leven. De eerste keer dat ik xtc nam was in 2007 en op t moment dat ie in ging slaan vloog ik totaal in de stress! Ik wilde het graag en had mij goed ingelezen en geïnformeerd. Ook was ik met ervaren vrienden en een nuchter persoon. Kleine dosis genomen, nog minder dan 1 mg per kg lichaamsgewicht. Toch zat ik mezelf gek te maken van: zie je? Straks lig ik op de ehbo, al mijn vrienden en familie weten dan dat ik DRUGS heb genomen! ComA, hersenbeschadiging, ik zag alles voorbij komen. Gelukkig heeft een vriendin mij apart genomen en rustig een babbeltje gemaakt over andere onderwerpen. Daarna een super eerste x gehad! Daarna er nooit meer last van gehad. Ook niet toen ik wel eens wat meer als de juiste dosis had gemomen. Dus ik weet niet of zoiets voor mij is weg gelegd. Al ben ik wel nieuwsgierig.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Als je snel in de stress raakt dat alles mis gaat zou ik tripmiddelen lekker overslaan. Daarbij moet je je er echt aan over geven en je hebt gewoon ook veel minder leuke maar wel leerzame momenten. Bij XTC heb je eigenlijk (bijna) gegarandeerd een positieve ervaring.
C
CosmicSansLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dunnetjess33 zei:
Ik vroeg mij af of er ooit wel eens iemand is overleden door xtc zelf? Als je de (kranten)berichten leest over iemand die is overleden na xtc gebruik is het eigenlijk door bijvoorbeeld te veel water, oververhitting, vieze pillen of combinaties van drugs. Is er ooit wel eens iemand overleden puur door de xtc zelf?
Klik om te vergroten...
Die oververhitting is natuurlijk wel een directe oorzaak van de xtc (alsmede het vele dansen in een hete club). Er gaan gemiddeld zo'n 5 nederlanders per jaar dood na het gebruik van mdma, volgens een onderzoek van het trimbos instituut (heb even geen link).
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik snap dat er kwaliteitsverschil in elke cactus kan zitten, maar ik heb begrepen dat wanneer je de cactus naar behoren voedt en verzorgt en voor consumptie het cactusvlees droogt, dat de droge stof dan min of meer een voorspelbare sterkte moet hebben. Klopt dit of kan ook de sterkte hiervan behoorlijk variëren?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Psychedelibee zei:
Mindless zei:
Ik ben nog steeds wel hartstikke nieuwsgierig naar mescaline. Maar dat moet dan wel heel geweldig zijn, mocht het me van mijn tryptamine fanboyisme afhelpen. :wink: Ik kijk nog steeds op tegen 30 a 40 cm cactus opeten. :( Zeker ook omdat het bij veel mensen niet eens lukt om genoeg mescaline binnen te krijgen en een echte trip dan uitblijft.
Klik om te vergroten...
Ik ben ook erg nieuwsgierig naar Mescaline. Zo'n enorme cactus eten staat mij ook een beetje tegen, helemaal ook omdat het nogal afwachten is hoe potent die cactus uiteindelijk is. Ben zo gelukkig dat ik pure Mescaline heb weten te bemachtigen na jaren zoeken :hearteyes:, hoop daar ergens dit jaar een mooi moment voor te vinden.
Klik om te vergroten...
Haha jij hebt het meeste ook wel in huis hè! Ik ben nu al benieuwd naar je tripreport! :wink: En als je dan ook nog eens san pedro en/of peyote probeert, kun je ook mooi kijken of daar echt zo'n verschil in zit, vergeleken met pure mescaline. :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ja wil dan later zeker nog eens San Pedro of peyote proberen, ben ook benieuwd of het heel anders is dan pure mescaline.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Thuis kun je daar zelf voor zorgen ja, maar bij smartshops kun je van die cuttings kopen en die schijnen nogal te variëren qua mescaline gehalte. Als ze heel snel zijn gegroeid, bevatten ze vaak veel minder mescaline.

Het is trouwens een leuke gedachte, je eigen cactus kweken voor consumptie. Maar het duurt allemaal wel erg lang en na een tijdje ga je je er ook een beetje aan hechten haha. :P Ik heb hier een San Pedro staan en die wil ik nu liever niet meer opeten. :tearsofjoy: Ik had eerst ook een peyote, maar die is doodgegaan. :( Als ik dus een (waarschijnlijk San Pedro) mescaline trip ga doen, dan bestel ik gewoon een cutting van (hopelijk) goede kwaliteit.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#16
Haha ik snap wel wat je bedoelt, je let er toch best regelmatig op hoe het gaat en hoe het zit met het wateren en voeden en ik kan me voorstellen dat je hem niet wilt opeten als hij eindelijk groot is geworden na een aantal jaar. Ik dacht alleen wel dat hij na een aantal jaar vanzelf gaat clusteren, klopt dat? En kun je dan niet gewoon een deel van de hele plant opeten? Over een peyote heb ik het dan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik weet niet of dat clusteren altijd vanzelf gebeurd bij peyotes. Maar die peyotes groeien echt heel langzaam. En voor een normale trip heb je geloof ik 4 a 5 van die dingen nodig (peyotes met een diameter van rond de 5 cm dacht ik). Dus dat wordt oftewel een dure trip, of een trip waar je heel lang op kan wachten. De meeste mensen gebruiken dus ook San Pedro of de varianten daarvan. Je kunt ook zo'n peyote op een san pedro zetten (enten heet dat geloof ik?), zodat 'ie sneller groeit. Maar wat een gedoe zeg...

Of je moet naar midden-Amerika gaan, naar zo'n sjamaan. Die lui plukken ze daar gewoon in het wild. :wink:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zo'n San Pedro cactus groeit dan wel redelijk snel voor een cactus maar dan nog duurt het echt jaren voor die groot genoeg voor consumptie. Je moet echt een gigantische cactus kweken. Dan kun je inderdaad beter naar Latiijns Amerika gaan waar die dingen gewoon jaren in het wild de kans hebben gekregen om mooie grote en potente cactus te worden.
d
dubbel0sevenLid
01-01-2024, 00:00
#19
On topic please. San Pedro heeft niets met dit onderwerp te maken :stoned:

Ja je kunt overlijden door xtc inname. Maar voordat jij deze hoeveelheid hebt ingenomen loop je al het eveneens dodelijke serotonine syndroom op.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
dubbel0seven zei:
On topic please. San Pedro heeft niets met dit onderwerp te maken :stoned:

Ja je kunt overlijden door xtc inname. Maar voordat jij deze hoeveelheid hebt ingenomen loop je al het eveneens dodelijke serotonine syndroom op.
Klik om te vergroten...
Ja sorry we dwaalden een beetje af :mrgreen:.

Maargoed, bij serotonine syndroom kun je toch ook stellen dat je door de XTC bent doodgegaan. XTC is op dat moment immers de veroorzaker van het serotonine syndroom. Kijk het is natuurlijk een beetje het kip en het ei verhaal, maar zaken als oververhitting, watervergiftiging en serotonine syndroom zijn in principe direct te herleiden naar het XTC gebruik en als zodanig kun je dan stellen dat iemand overleden is als gevolg van XTC inname. Uiteraard zijn omgevings-factoren en gedrag daar wel op van invloed.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."