Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDood door XTC?

Dood door XTC?

30 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
dubbel0seven zei:
On topic please. San Pedro heeft niets met dit onderwerp te maken :stoned:

Ja je kunt overlijden door xtc inname. Maar voordat jij deze hoeveelheid hebt ingenomen loop je al het eveneens dodelijke serotonine syndroom op.
Klik om te vergroten...
Ja sorry we dwaalden een beetje af :mrgreen:.

Maargoed, bij serotonine syndroom kun je toch ook stellen dat je door de XTC bent doodgegaan. XTC is op dat moment immers de veroorzaker van het serotonine syndroom. Kijk het is natuurlijk een beetje het kip en het ei verhaal, maar zaken als oververhitting, watervergiftiging en serotonine syndroom zijn in principe direct te herleiden naar het XTC gebruik en als zodanig kun je dan stellen dat iemand overleden is als gevolg van XTC inname. Uiteraard zijn omgevings-factoren en gedrag daar wel op van invloed.
d
dubbel0sevenLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vindt puntje van discussie....dat een serotonine syndroom niet altijd leidt tot de dood. Hoe ver ontwikkeld die zich? Tot de dood of herstel je nog?

En bij welke hoeveelheid is de xtc zelf duidelijk? Niet kijkend naar het serotonine syndroom. Geen idee.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vroeg mij af of er ooit wel eens iemand is overleden door xtc zelf? Als je de (kranten)berichten leest over iemand die is overleden na xtc gebruik is het eigenlijk door bijvoorbeeld te veel water, oververhitting, vieze pillen of combinaties van drugs. Is er ooit wel eens iemand overleden puur door de xtc zelf?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Serotonine is niet perse dodelijk, dat is er ook in meerdere gradaties.

Maar wat versta je dan precies onder dood aan de xtc zelf? Voor elke drug geldt toch dat het bepaalde reacties in gang zet, die in grotere hoeveelheden dodelijk kunnen zijn. Mijn inziens is serotonine syndroom zo'n reactie die xtc in gang zet.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#5
Maar wat best vaak echt voor de dood zorgt is toch een hartaanval/-stilstanden/-probleem? In zo'n geval kun je toch eigenlijk niet zomaar stellen dat het met xtc te maken heeft, tenzij je iets weet over hoeveel mensen gedurende hoeveel tijd onder invloed zijn en hoeveel er daarvan in die periode sterven en je dus gekeken hebt naar of het waarschijnlijk is dat er zoveel mensen sterven? Ik vraag me vaak af of deze mensen niet misschien al met hartproblemen liepen, eventueel ongemerkt. In dat geval zouden ze ook kunnen overlijden bij de sportclub, en dan zou de sportclub ook niet de schuld hebben gekregen.

Een serotoninesyndroom is inderdaad specifieker, dus daarbij ligt het meer voor de hand dat xtc de boosdoener is. Het punt is dat je dat bij een aantal andere omstandigheden en doodsoorzaken eigenlijk niet echt kunt weten. Dan snap ik ook heel goed dat xtc kan leiden tot een hartaanval en zo tot de dood, maar mijn punt is meer dat xtc wellicht te vaak als schuldige aan wordt gewezen.

'Dood gaan door xtc' moet je opvatten als 'dood gaan door de complicaties van xtc' en dat kun je schatten door naar de LD50 te kijken bij ratten. Uiteraard ligt deze dosis hoog, maar je wilt ook niet een hoeveelheid nemen met 50% kans op dood gaan. Bij een dosis van 1000 tot 1500 mg zal er bijvoorbeeld ook een relatief grote kans zijn om dood te gaan, terwijl je hier best wel eens hoort dat er zo veel wordt genomen.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Op deze manier kun je alle middelen onschuldig maken maar als je een hartaanval krijgt tijdens XTC-gebruik komt dat gewoon door de XTC. Het kan zijn dat je een zwak hart had en dat je daardoor iets getriggerd hebt maar het komt door de XTC.

Als je sterft aan oververhitting, is dat omdat de XTC je temperatuurbalans verstoort heeft... Het komt uiteindelijk toch door het middel...
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#7
als je in een trip uit het raam spring, ga je dan dood door het middel, slecht inzicht, de stoep, de zwaartekracht of slechte techniek bij het landen? ik vind het niet zo belangerijk of je rikketik het begeeft, of dat je uitdrogingsverschijnselen krijgt of wat dan ook.

als je thuis in bed lag was er waarschijnlijk niks gebeurd.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
MeejheM zei:
als je in een trip uit het raam spring, ga je dan dood door het middel, slecht inzicht, de stoep, de zwaartekracht of slechte techniek bij het landen? ik vind het niet zo belangerijk of je rikketik het begeeft, of dat je uitdrogingsverschijnselen krijgt of wat dan ook.

als je thuis in bed lag was er waarschijnlijk niks gebeurd.
Klik om te vergroten...
Alleen is dit niet helemaal een goed vergelijk, omdat wat jij noemt alleen met gedrag te maken heeft en de oorzaken bij XTC altijd verbonden zijn aan lichamelijke bijwerkingen. Bij lichamelijke bijwerkingen is de oorzaak toch een stuk duidelijker aan de drugs toe te schrijven.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#9
als je niet in de zon zit, danst of te weinig drinkt kom je ook niet snel bij de ehbo, dat is ook gedrag.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
MeejheM zei:
als je niet in de zon zit, danst of te weinig drinkt kom je ook niet snel bij de ehbo, dat is ook gedrag.
Klik om te vergroten...
Dat is wel waar, laten we het er op houden dat het bij xtc vaak een combinatie van gedrag en lichamelijke bijwerkingen is. Maar door de factor lichamelijke bijwerkingen is de oorzaak bij xtc daar makkelijker op toe te schrijven.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#11
Helemaal mee eens.

Dus, wil je xtc gebruiken maar niet dood dan let je een beetje op je gezonde gewoontes, en die van je vrienden natuurlijk ook.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."