Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDood door XTC?

Dood door XTC?

30 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vroeg mij af of er ooit wel eens iemand is overleden door xtc zelf? Als je de (kranten)berichten leest over iemand die is overleden na xtc gebruik is het eigenlijk door bijvoorbeeld te veel water, oververhitting, vieze pillen of combinaties van drugs. Is er ooit wel eens iemand overleden puur door de xtc zelf?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Ik ben nog steeds wel hartstikke nieuwsgierig naar mescaline. Maar dat moet dan wel heel geweldig zijn, mocht het me van mijn tryptamine fanboyisme afhelpen. :wink: Ik kijk nog steeds op tegen 30 a 40 cm cactus opeten. :( Zeker ook omdat het bij veel mensen niet eens lukt om genoeg mescaline binnen te krijgen en een echte trip dan uitblijft.
Klik om te vergroten...
Ik ben ook erg nieuwsgierig naar Mescaline. Zo'n enorme cactus eten staat mij ook een beetje tegen, helemaal ook omdat het nogal afwachten is hoe potent die cactus uiteindelijk is. Ben zo gelukkig dat ik pure Mescaline heb weten te bemachtigen na jaren zoeken :hearteyes:, hoop daar ergens dit jaar een mooi moment voor te vinden.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mescaline? Ik zag op wiki dat het een tripmiddel is? Ik had er nog nooit van gehoord! Ik ben aan 1 kant nieuwsgierig naar tripmiddelen om eens te gebruiken. Maar ik ben wat voorzichtig daarmee omdat ik van mijzelf weet dat ik snel (nou ja snel, ietwat dan) gevoelig ben om angstig te worden met drugs. Ik heb nog maar weinig verwchillende drugs genomen in mijn leven. De eerste keer dat ik xtc nam was in 2007 en op t moment dat ie in ging slaan vloog ik totaal in de stress! Ik wilde het graag en had mij goed ingelezen en geïnformeerd. Ook was ik met ervaren vrienden en een nuchter persoon. Kleine dosis genomen, nog minder dan 1 mg per kg lichaamsgewicht. Toch zat ik mezelf gek te maken van: zie je? Straks lig ik op de ehbo, al mijn vrienden en familie weten dan dat ik DRUGS heb genomen! ComA, hersenbeschadiging, ik zag alles voorbij komen. Gelukkig heeft een vriendin mij apart genomen en rustig een babbeltje gemaakt over andere onderwerpen. Daarna een super eerste x gehad! Daarna er nooit meer last van gehad. Ook niet toen ik wel eens wat meer als de juiste dosis had gemomen. Dus ik weet niet of zoiets voor mij is weg gelegd. Al ben ik wel nieuwsgierig.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als je snel in de stress raakt dat alles mis gaat zou ik tripmiddelen lekker overslaan. Daarbij moet je je er echt aan over geven en je hebt gewoon ook veel minder leuke maar wel leerzame momenten. Bij XTC heb je eigenlijk (bijna) gegarandeerd een positieve ervaring.
C
CosmicSansLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dunnetjess33 zei:
Ik vroeg mij af of er ooit wel eens iemand is overleden door xtc zelf? Als je de (kranten)berichten leest over iemand die is overleden na xtc gebruik is het eigenlijk door bijvoorbeeld te veel water, oververhitting, vieze pillen of combinaties van drugs. Is er ooit wel eens iemand overleden puur door de xtc zelf?
Klik om te vergroten...
Die oververhitting is natuurlijk wel een directe oorzaak van de xtc (alsmede het vele dansen in een hete club). Er gaan gemiddeld zo'n 5 nederlanders per jaar dood na het gebruik van mdma, volgens een onderzoek van het trimbos instituut (heb even geen link).
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik snap dat er kwaliteitsverschil in elke cactus kan zitten, maar ik heb begrepen dat wanneer je de cactus naar behoren voedt en verzorgt en voor consumptie het cactusvlees droogt, dat de droge stof dan min of meer een voorspelbare sterkte moet hebben. Klopt dit of kan ook de sterkte hiervan behoorlijk variëren?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
Mindless zei:
Ik ben nog steeds wel hartstikke nieuwsgierig naar mescaline. Maar dat moet dan wel heel geweldig zijn, mocht het me van mijn tryptamine fanboyisme afhelpen. :wink: Ik kijk nog steeds op tegen 30 a 40 cm cactus opeten. :( Zeker ook omdat het bij veel mensen niet eens lukt om genoeg mescaline binnen te krijgen en een echte trip dan uitblijft.
Klik om te vergroten...
Ik ben ook erg nieuwsgierig naar Mescaline. Zo'n enorme cactus eten staat mij ook een beetje tegen, helemaal ook omdat het nogal afwachten is hoe potent die cactus uiteindelijk is. Ben zo gelukkig dat ik pure Mescaline heb weten te bemachtigen na jaren zoeken :hearteyes:, hoop daar ergens dit jaar een mooi moment voor te vinden.
Klik om te vergroten...
Haha jij hebt het meeste ook wel in huis hè! Ik ben nu al benieuwd naar je tripreport! :wink: En als je dan ook nog eens san pedro en/of peyote probeert, kun je ook mooi kijken of daar echt zo'n verschil in zit, vergeleken met pure mescaline. :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja wil dan later zeker nog eens San Pedro of peyote proberen, ben ook benieuwd of het heel anders is dan pure mescaline.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Thuis kun je daar zelf voor zorgen ja, maar bij smartshops kun je van die cuttings kopen en die schijnen nogal te variëren qua mescaline gehalte. Als ze heel snel zijn gegroeid, bevatten ze vaak veel minder mescaline.

Het is trouwens een leuke gedachte, je eigen cactus kweken voor consumptie. Maar het duurt allemaal wel erg lang en na een tijdje ga je je er ook een beetje aan hechten haha. :P Ik heb hier een San Pedro staan en die wil ik nu liever niet meer opeten. :tearsofjoy: Ik had eerst ook een peyote, maar die is doodgegaan. :( Als ik dus een (waarschijnlijk San Pedro) mescaline trip ga doen, dan bestel ik gewoon een cutting van (hopelijk) goede kwaliteit.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#10
Haha ik snap wel wat je bedoelt, je let er toch best regelmatig op hoe het gaat en hoe het zit met het wateren en voeden en ik kan me voorstellen dat je hem niet wilt opeten als hij eindelijk groot is geworden na een aantal jaar. Ik dacht alleen wel dat hij na een aantal jaar vanzelf gaat clusteren, klopt dat? En kun je dan niet gewoon een deel van de hele plant opeten? Over een peyote heb ik het dan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik weet niet of dat clusteren altijd vanzelf gebeurd bij peyotes. Maar die peyotes groeien echt heel langzaam. En voor een normale trip heb je geloof ik 4 a 5 van die dingen nodig (peyotes met een diameter van rond de 5 cm dacht ik). Dus dat wordt oftewel een dure trip, of een trip waar je heel lang op kan wachten. De meeste mensen gebruiken dus ook San Pedro of de varianten daarvan. Je kunt ook zo'n peyote op een san pedro zetten (enten heet dat geloof ik?), zodat 'ie sneller groeit. Maar wat een gedoe zeg...

Of je moet naar midden-Amerika gaan, naar zo'n sjamaan. Die lui plukken ze daar gewoon in het wild. :wink:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zo'n San Pedro cactus groeit dan wel redelijk snel voor een cactus maar dan nog duurt het echt jaren voor die groot genoeg voor consumptie. Je moet echt een gigantische cactus kweken. Dan kun je inderdaad beter naar Latiijns Amerika gaan waar die dingen gewoon jaren in het wild de kans hebben gekregen om mooie grote en potente cactus te worden.
d
dubbel0sevenLid
01-01-2024, 00:00
#13
On topic please. San Pedro heeft niets met dit onderwerp te maken :stoned:

Ja je kunt overlijden door xtc inname. Maar voordat jij deze hoeveelheid hebt ingenomen loop je al het eveneens dodelijke serotonine syndroom op.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
dubbel0seven zei:
On topic please. San Pedro heeft niets met dit onderwerp te maken :stoned:

Ja je kunt overlijden door xtc inname. Maar voordat jij deze hoeveelheid hebt ingenomen loop je al het eveneens dodelijke serotonine syndroom op.
Klik om te vergroten...
Ja sorry we dwaalden een beetje af :mrgreen:.

Maargoed, bij serotonine syndroom kun je toch ook stellen dat je door de XTC bent doodgegaan. XTC is op dat moment immers de veroorzaker van het serotonine syndroom. Kijk het is natuurlijk een beetje het kip en het ei verhaal, maar zaken als oververhitting, watervergiftiging en serotonine syndroom zijn in principe direct te herleiden naar het XTC gebruik en als zodanig kun je dan stellen dat iemand overleden is als gevolg van XTC inname. Uiteraard zijn omgevings-factoren en gedrag daar wel op van invloed.
d
dubbel0sevenLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik vindt puntje van discussie....dat een serotonine syndroom niet altijd leidt tot de dood. Hoe ver ontwikkeld die zich? Tot de dood of herstel je nog?

En bij welke hoeveelheid is de xtc zelf duidelijk? Niet kijkend naar het serotonine syndroom. Geen idee.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Serotonine is niet perse dodelijk, dat is er ook in meerdere gradaties.

Maar wat versta je dan precies onder dood aan de xtc zelf? Voor elke drug geldt toch dat het bepaalde reacties in gang zet, die in grotere hoeveelheden dodelijk kunnen zijn. Mijn inziens is serotonine syndroom zo'n reactie die xtc in gang zet.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#17
Maar wat best vaak echt voor de dood zorgt is toch een hartaanval/-stilstanden/-probleem? In zo'n geval kun je toch eigenlijk niet zomaar stellen dat het met xtc te maken heeft, tenzij je iets weet over hoeveel mensen gedurende hoeveel tijd onder invloed zijn en hoeveel er daarvan in die periode sterven en je dus gekeken hebt naar of het waarschijnlijk is dat er zoveel mensen sterven? Ik vraag me vaak af of deze mensen niet misschien al met hartproblemen liepen, eventueel ongemerkt. In dat geval zouden ze ook kunnen overlijden bij de sportclub, en dan zou de sportclub ook niet de schuld hebben gekregen.

Een serotoninesyndroom is inderdaad specifieker, dus daarbij ligt het meer voor de hand dat xtc de boosdoener is. Het punt is dat je dat bij een aantal andere omstandigheden en doodsoorzaken eigenlijk niet echt kunt weten. Dan snap ik ook heel goed dat xtc kan leiden tot een hartaanval en zo tot de dood, maar mijn punt is meer dat xtc wellicht te vaak als schuldige aan wordt gewezen.

'Dood gaan door xtc' moet je opvatten als 'dood gaan door de complicaties van xtc' en dat kun je schatten door naar de LD50 te kijken bij ratten. Uiteraard ligt deze dosis hoog, maar je wilt ook niet een hoeveelheid nemen met 50% kans op dood gaan. Bij een dosis van 1000 tot 1500 mg zal er bijvoorbeeld ook een relatief grote kans zijn om dood te gaan, terwijl je hier best wel eens hoort dat er zo veel wordt genomen.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Op deze manier kun je alle middelen onschuldig maken maar als je een hartaanval krijgt tijdens XTC-gebruik komt dat gewoon door de XTC. Het kan zijn dat je een zwak hart had en dat je daardoor iets getriggerd hebt maar het komt door de XTC.

Als je sterft aan oververhitting, is dat omdat de XTC je temperatuurbalans verstoort heeft... Het komt uiteindelijk toch door het middel...
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#19
als je in een trip uit het raam spring, ga je dan dood door het middel, slecht inzicht, de stoep, de zwaartekracht of slechte techniek bij het landen? ik vind het niet zo belangerijk of je rikketik het begeeft, of dat je uitdrogingsverschijnselen krijgt of wat dan ook.

als je thuis in bed lag was er waarschijnlijk niks gebeurd.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
MeejheM zei:
als je in een trip uit het raam spring, ga je dan dood door het middel, slecht inzicht, de stoep, de zwaartekracht of slechte techniek bij het landen? ik vind het niet zo belangerijk of je rikketik het begeeft, of dat je uitdrogingsverschijnselen krijgt of wat dan ook.

als je thuis in bed lag was er waarschijnlijk niks gebeurd.
Klik om te vergroten...
Alleen is dit niet helemaal een goed vergelijk, omdat wat jij noemt alleen met gedrag te maken heeft en de oorzaken bij XTC altijd verbonden zijn aan lichamelijke bijwerkingen. Bij lichamelijke bijwerkingen is de oorzaak toch een stuk duidelijker aan de drugs toe te schrijven.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."