Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsgroeiende populariteit xtc

groeiende populariteit xtc

32 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Tenzij je de hele populatie ondervraagt natuurlijk :)

Ik denk trouwens best dat ook mensen zonder wetenschappelijke opleiding vaak best wel kunnen bedenken dat je geen goede (betrouwbare) resultaten vindt als je geen representatieve steekproef hebt, een te kleine steekproef, alleen naar het gemiddelde kijkt, et cetera. Alleen (bijna) iedereen leest wel selectief, en veel mensen vergeten dit soort dingen graag als ze iets lezen wat ze wel willen lezen. Neem bijvoorbeeld politici, zij hebben bijna allemaal wel les gehad in statistiek, lijkt mij. Maar toch zijn zij soms vatbaar voor overhaaste, ongegrondeerde conclusies van een of ander niet goed uitgevoerd 'wetenschappelijk' onderzoek.

En inderdaad kun je 'de waarheid' niet bewijzen met wetenschap, aangezien 'de waarheid' een filosofisch en niet een wetenschappelijk begrip is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
ooscaar zei:
En inderdaad kun je 'de waarheid' niet bewijzen met wetenschap, aangezien 'de waarheid' een filosofisch en niet een wetenschappelijk begrip is.
Klik om te vergroten...
De waarheid een filosofisch begrip? Het moet niet gekker worden hier. De waarheid zelf is per definitie geen filosofie. Het idee van de waarheid echter wel. :wink:

Wetenschap is ook zo'n mooi gekozen term. Je zou denken dat de wetenschap zich bezig houdt met wat valt te weten (dus de waarheid), maar dat is nou niet bepaald het geval. :tongueout: Woorden...
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
ooscaar zei:
En inderdaad kun je 'de waarheid' niet bewijzen met wetenschap, aangezien 'de waarheid' een filosofisch en niet een wetenschappelijk begrip is.
Klik om te vergroten...
De waarheid een filosofisch begrip? Het moet niet gekker worden hier. De waarheid zelf is per definitie geen filosofie. Het idee van de waarheid echter wel. :wink:

Wetenschap is ook zo'n mooi gekozen term. Je zou denken dat de wetenschap zich bezig houdt met wat valt te weten (dus de waarheid), maar dat is nou niet bepaald het geval. :tongueout: Woorden...
Klik om te vergroten...
Ja dat is precies wat ik bedoelde hoor :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Was ook heel flauw van me! Sorry! :P
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Was ook heel flauw van me! Sorry! :P
Klik om te vergroten...
Maakt niet uit! Alleen maar beter als iets duidelijker wordt verwoord toch? :)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hmm ja, dat is een beetje twijfelachtig. Maar voor de meeste studenten is het natuurlijk wel doordeweeks feest en in het weekend thuis-thuis studeren hé. :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
ooscaar zei:
Mindless zei:
Was ook heel flauw van me! Sorry! :P
Klik om te vergroten...
Maakt niet uit! Alleen maar beter als iets duidelijker wordt verwoord toch? :)
Klik om te vergroten...
Op kruistocht om verwarring door woorden/taal te bestrijden! :wink:
b
broodjeaapLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik merk ook dat er véél gebruikt wordt onder jongeren (onder de 20). Ik ben blij dat ik 21 was toen ik voor het eerst in aanraking kwam met XTC. Denk dat ik beter in staat was 'verstandige' keuzes te maken over doseringen en beter controle had over hoe vaak ik iets gebruik.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wat er tegenwoordig ook wel rondspeelt in het milieu van de jongeren is die yolo mentaliteit. Ze zijn jong en willen iets doen met hun leven. Overigens de maatschappij legt ons wel een soort verplicht hedonisme op.

Iedereen moet zijn leven zo goed mogelijk inrichten en zoveel mogelijk plezier hebben, weet je wel...

Ik zeg niet dat dit DE grote oorzaak is maar het heeft er zeker mee te maken. Ikzelf studeer nog dus ik weet een beetje hoe het er aan toe gaat bij de jongeren tegenwoordig..
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
theholyganja zei:
Wat er tegenwoordig ook wel rondspeelt in het milieu van de jongeren is die yolo mentaliteit. Ze zijn jong en willen iets doen met hun leven. Overigens de maatschappij legt ons wel een soort verplicht hedonisme op.

Iedereen moet zijn leven zo goed mogelijk inrichten en zoveel mogelijk plezier hebben, weet je wel...

Ik zeg niet dat dit DE grote oorzaak is maar het heeft er zeker mee te maken. Ikzelf studeer nog dus ik weet een beetje hoe het er aan toe gaat bij de jongeren tegenwoordig..
Klik om te vergroten...
Vind jij niet dat je zoveel mogelijk plezier moet hebben in je leven?
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Tuurlijk wel, maar er is een verschil tussen vertier zoeken en alles eraan doen om je altijd gelukkig te voelen.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
theholyganja zei:
Tuurlijk wel, maar er is een verschil tussen vertier zoeken en alles eraan doen om je altijd gelukkig te voelen.
Klik om te vergroten...
Zeker waar, maar zie jij in de omgeving om je heen dan iedereen non-stop bezig met vertier te zoeken? :P

Ik ben op dit moment ook nog student en zie echt genoeg mensen om mij heen die helemaal niet zo'n YOLO-instelling hebben, al schreeuwen ze op sommige momenten van wel. :)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#13
theholyganja zei:
Hun gedrag lijkt daar soms wel op ja, maar mijn sober karakter zal hierin ook wel voor een deel meespelen.
Klik om te vergroten...
Valt mij vooral op dat dit meestal gezegd wordt over mensen die we dan zelf niet zo goed kennen. Bijna altijd als je iemand beter kent lijken deze mensen dan toch een serieuze kant te hebben en dat YOLO-gedrag allemaal wel mee te vallen. Tenminste, dat baseer op ik vrienden van mij die door anderen flink met YOLO-achtig zijn beschuldigd worden. :)
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kan zijn, maar als ik studenten masaal zie MDMA gebruiken (met echt wel nog grote dosissen) op een woensdagavond in de uitgaansbuurt van een bekende studentenstad dan stel ik mij toch wel vragen wat die doen in het weekend.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hun gedrag lijkt daar soms wel op ja, maar mijn sober karakter zal hierin ook wel voor een deel meespelen.
g
good_TIMesLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoi df 'ers

Ik ben 19 jaar nu en heb zo het een en ander geprobeerd waaronder xtc.
De aanleiding om dit topic te openen is dat ik laatst praatte met een meisje en ik vroeg er naar of ze weleens drugs gebruikte.
Ik kreeg als antwoord ja een keertje, waarbij ik zeg xtc zeker, zegt zij nee xtc heb ik vaker gedaan ik bedoelde coke. Het feit dat sommige mensen xtc niet meer als hardrug zien maar als iets dat normaal is schrok ik best wel van. Ook zie ik om mij heen genoeg mensen die (bijna) elk weekend wel iets gebruiken met een leeftijd tussen de 16-20. De vraag is eigenlijk is dit door heel Nederland zo of is dit alleen om mij heen? En zijn er mensen die dit herkennen?
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Pfff het is toch maar een pilletje toch!!

good_TIMes zei:
Hoi df 'ers

Ik ben 19 jaar nu en heb zo het een en ander geprobeerd waaronder xtc.
De aanleiding om dit topic te openen is dat ik laatst praatte met een meisje en ik vroeg er naar of ze weleens drugs gebruikte.
Ik kreeg als antwoord ja een keertje, waarbij ik zeg xtc zeker, zegt zij nee xtc heb ik vaker gedaan ik bedoelde coke. Het feit dat sommige mensen xtc niet meer als hardrug zien maar als iets dat normaal is schrok ik best wel van. Ook zie ik om mij heen genoeg mensen die (bijna) elk weekend wel iets gebruiken met een leeftijd tussen de 16-20. De vraag is eigenlijk is dit door heel Nederland zo of is dit alleen om mij heen? En zijn er mensen die dit herkennen?
Klik om te vergroten...
a
anhaedraLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dat die hypocrisie rondom alcohol met de generaties langzaam verdwijnt, dat kan ik alleen maar toejuichen.

Maar waar ik me wel zorgen om maak is dat met name jonge gebruikers vaak geen flauw idee lijken te hebben wat & hoe ze gebruiken. Dingen door elkaar gooien en lukraak doseren. Van die gasten die ieder weekend xtc pakken maar als je effe met ze praat zien je jou plotseling als een of andere xtc-guru, omdat je je ooit eens hebt ingelezen en dus gewoon je feiten kent... :(
g
good_TIMesLid
01-01-2024, 00:00
#19
bobsacamano zei:
Pfff het is toch maar een pilletje toch!!

good_TIMes zei:
Hoi df 'ers

Ik ben 19 jaar nu en heb zo het een en ander geprobeerd waaronder xtc.
De aanleiding om dit topic te openen is dat ik laatst praatte met een meisje en ik vroeg er naar of ze weleens drugs gebruikte.
Ik kreeg als antwoord ja een keertje, waarbij ik zeg xtc zeker, zegt zij nee xtc heb ik vaker gedaan ik bedoelde coke. Het feit dat sommige mensen xtc niet meer als hardrug zien maar als iets dat normaal is schrok ik best wel van. Ook zie ik om mij heen genoeg mensen die (bijna) elk weekend wel iets gebruiken met een leeftijd tussen de 16-20. De vraag is eigenlijk is dit door heel Nederland zo of is dit alleen om mij heen? En zijn er mensen die dit herkennen?
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Het is inderdaad "maar" een pilletje en geen heroine maar dat neemt niet weg dat maanden achter elkaar wekelijks 2-3 pillen nemen geen schade achterlaat bij een 16 jarige.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik bedoelde het sarcastisch. Zo zien veel mensen en met name jongeren het. Verbaas me hoe slecht mensen zich inlezen. Ik zie dit ook bij vrienden van me hoor en die zijn al tijd geen 17 meer.

good_TIMes zei:
bobsacamano zei:
Pfff het is toch maar een pilletje toch!!

good_TIMes zei:
Hoi df 'ers

Ik ben 19 jaar nu en heb zo het een en ander geprobeerd waaronder xtc.
De aanleiding om dit topic te openen is dat ik laatst praatte met een meisje en ik vroeg er naar of ze weleens drugs gebruikte.
Ik kreeg als antwoord ja een keertje, waarbij ik zeg xtc zeker, zegt zij nee xtc heb ik vaker gedaan ik bedoelde coke. Het feit dat sommige mensen xtc niet meer als hardrug zien maar als iets dat normaal is schrok ik best wel van. Ook zie ik om mij heen genoeg mensen die (bijna) elk weekend wel iets gebruiken met een leeftijd tussen de 16-20. De vraag is eigenlijk is dit door heel Nederland zo of is dit alleen om mij heen? En zijn er mensen die dit herkennen?
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Het is inderdaad "maar" een pilletje en geen heroine maar dat neemt niet weg dat maanden achter elkaar wekelijks 2-3 pillen nemen geen schade achterlaat bij een 16 jarige.
Klik om te vergroten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."