Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRitalin/Dexedrine voor ADD

Ritalin/Dexedrine voor ADD

40 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
M
Martijn.Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Al geweest. Ben nu doorverwezen naar GGZ voor de diagnosticering. Maar als 't zo ver komt, leg ik maar gewoon eerlijk uit dat ik liever Dexedrine wil dan Ritalin, met de nodige argumenten erbij (schijnbaar minder bijwerkingen, effectiever, werkt langer...). Met beetje geluk krijg ik 't. Niet geschoten is altijd mis.
M
Martijn.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey,


Ik heb al jarenlang last van concentratieproblemen. Enige tijd geleden las ik wat over ADD en ben toen verder gaan researchen. Ik ben daarmee tot de conclusie gekomen dat ik dus ADD heb. Heb nu een afspraak met de huisarts gemaakt voor een onderzoek, in de hoop dat ik daarmee medicatie kan krijgen, iets wat ik hard nodig heb.


Nou heb ik het een en ander gelezen over Ritalin (methylfenidaat) en ik schrok toch wel van 't feit dat veel mensen last hebben van vervelende bijwerken als depressie en erbij lopen als een zombie. Ik ben nu al niet al te vrolijk, dus met Ritalin wordt 't er misschien niet beter op.

Ik ben ook op zoek gegaan naar andere medicatie. Ik kwam toen Dexedrine (dextroamfetamine) tegen. Ik heb gelezen dat hierbij de bijwerkingen minder zijn, terwijl dit middel aanzienlijk sterker is dan Ritalin.

Tot slot ben ik nog Strattera (atomoxetine) tegengekomen. Dit is een vrij nieuw middel, nog experimenteel, wordt nog veel research naar gedaan. Hierop zit ik dus niet echt te wachten.


Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met Ritalin, Dexedrine en evt. Strattera. Ik heb het nu dus niet over recreatieve ervaringen, echt ervaringen van mensen met ADHD/ADD hier. Ik heb op dit forum ook het een en ander gelezen, en het schijnt dat er best veel mensen met ADHD/ADD zitten hier. Vandaar... :mrgreen:


Alvast bedankt. :wave:
a
anon22Lid
01-01-2024, 00:00
#3
ik heb ook ADD.
dit is al lange tijd bij mij onderzocht en zovoorts.

medicatie bij ADHD is meestal veel effectiever als bij ADD.
omdat de medicatie vooral de lichaams onrust verminderd.

bij mij deed ritalin helemaal niets.

er was opgehoogd tot 4 x 25mg (hoger dan de eigenlijk maximale dosering)
maar ik kreeg er alleen maar maagzuur en misselijkheid van.

d-amfetamine deed ook niets.

het enigste wat iets rust brengt in mijn hoofd is GHB (heel goed) , alcohol (een beetje)
en risperdal.

al moet ik zeggen dat ik wel een zware vorm heb van ADD vooral de concentratie
M
Martijn.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
anon22 zei:
het enigste wat iets rust brengt in mijn hoofd is GHB (heel goed) , alcohol (een beetje)
en risperdal.

al moet ik zeggen dat ik wel een zware vorm heb van ADD vooral de concentratie
Klik om te vergroten...
Van alcohol wordt ik ook wel wat rustiger in m'n hoofd (met de andere 2 geen ervaring), maar kun je je op GHB, alcohol of antipsychotica ook beter concentreren dan? Ik heb eigenlijk nog nooit geprobeerd om onder invloed van alcohol te leren. :P
a
anon22Lid
01-01-2024, 00:00
#5
GHB geeft me wat energie (dus niet het moe worden van op alles letten), maar aan de andere kant worden alle prikkels van geluiden en beelden die mensen zonder ADD niet binnenkrijgen gedempt en dat is een heel goed gevoel

Alcohol verlicht het maar in heel lichte vorm, maar niet altijd, het kan ook erger worden en soms word ik paranoia van alcohol.

benzo's hebben nooit egt veel bij mij gedaan ook niet in hoge doseringen.

misschien dat dit met ADD te maken heeft maar dat weet ik niet.

ap ben ik pas begonnen en helpt redelijk maar nog niet veel over te zeggen
M
Martijn.Lid
01-01-2024, 00:00
#6
anon22 zei:
GHB geeft me wat energie (dus niet het moe worden van op alles letten), maar aan de andere kant worden alle prikkels van geluiden en beelden die mensen zonder ADD niet binnenkrijgen gedempt en dat is een heel goed gevoel

Alcohol verlicht het maar in heel lichte vorm, maar niet altijd, het kan ook erger worden en soms word ik paranoia van alcohol.

benzo's hebben nooit egt veel bij mij gedaan ook niet in hoge doseringen.

misschien dat dit met ADD te maken heeft maar dat weet ik niet.

ap ben ik pas begonnen en helpt redelijk maar nog niet veel over te zeggen
Klik om te vergroten...
Bij mij werken benzo's in redelijk hoge doseringen toch wel goed. Ik neem ze wel'ns recreatief. Maar leren onder invloed van benzo's... dat gaat 'm niet worden denk ik. :P

Maar je hebt dus meer rust in je hoofd onder invloed van verdovende middelen (alcohol/GHB)? Daar kan ik me dan nog wel iets bij voorstellen, maar kun je je dan ook beter concentreren? En als je zou gaan leren onder invloed van alcohol/GHB, zou dat dan werken denk je? Verdovende middelen remmen namelijk wel de opname van informatie. Dan zou 't zo kunnen zijn dat je je wel kunt concentreren, maar niet kunt onthouden. Dat schiet dan ook niet op.
a
anon22Lid
01-01-2024, 00:00
#7
hmm dat weet ik niet, ik leer namelijk niet meer :P
M
Martijn.Lid
01-01-2024, 00:00
#8
hannus zei:
van ritalin werd in een wandelend lijk en kreeg ik persoonlijkheids veranderingen.
van Strattera werd ik misselijk en kotste ik me leeg
dus neem nou helemaal niks gewoon beetje uit kijken of ik geen rare suikers of stofjes eet dan is het best goed te doen.
Klik om te vergroten...
Oh, lekker dan... :confused: :openmouth: Dit is ook min of meer wat ik over RItalin heb gelezen. Bij Dexedrine schijnt dat niet zo te zijn. Misschien dat ik daar 'ns om vraag.
A
Afghaan-GekLid
01-01-2024, 00:00
#9
JIJ kan wel tot conclusie komen dat je ADD hebt , maar als je geen arts bent zou ik het anders willen omschrijven
"Je ervaart ADD achtige symptomen bij jezelf".

Leg je huisarts uit dat je vermoedens hebt over je concentratie , en dat je daar met hem over wilt praten.
Dit biedt voor hem ook de mogelijkheid om over je klachten te praten in plaats van de website die jou ge-informeerd heeft .
Als hij een arts is , en jouw klachten onder Add vallen , komt hij daar wel op ..

Als je binnenstopt met de uitspraak " Ik heb Add, en ik wil de hulp die daarbij past" denk ik dat je arts je niet goed zal kunnen / willen helpen.
hij moet je onderzoeken , of doorsturen naar een specialist,.
Ik ben geen specialist , en jij bent geen specialist

Succes.
v
vogelLid
01-01-2024, 00:00
#10
jullie worden allemaal ,, genept,,
genept ,, voor de gek gehouden,, met die diagnoses..
ze nemen je in de maling
en schrijven je verslavende vernietigende farmaceutische maffia pilletjes voor,,

ik ben verkwikt en gefluorideerd ,,
daardoor in de westerse maatschappij erg gedesillusioneerd ,
en tot Hippie geradicaliseerd ,
de autist is gewist ,,
ik ben een sjamaan door de amalgaam
analyseerd de vergiftigde jungiaan,, en ze voeren een LSDialoog
,, , , , , , , , , ,, , , , ,, ,,aan het eind van de regenboog,,
chck je geboorteboekje,, fluoridetabletejs ,, mmrvaccin
h
hippievogelLid
01-01-2024, 00:00
#11
gewoon allemaal zenuwziektes door zenuwgif,,
moet je geen amfetamines nemen,,
voed je uitgehongerde zenuwen met vitamines
vitamine B12 is goed

http://www.treatstarvingbrains.com/
http://www.bramblebooks.com/Starving%20 ... 20Book.pdf
http://www.bramblebooks.com/CSB.htm
t
tramadolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bij mij is ook de diagnose ADHD gesteld.
Ik had wel een vermoeden hoor ben me leven lang super druk kan moeilijk stil zitten ben snel opgefokt begin aan verschillende klussen maar maak ze niet af of pas na een paar dagen ben ontzettend druk met praten en veel gedachte die van de hak op de tak springen. :) en ja domme fouten op het werk.
Alles viel wel op zijn plek als ik efedrine neem word ik rustigger en kan me beter consentreren en was ook helder kwa denken(ik kreeg er geen energie van maar juist meer rust).
En dat gebeurde elke keer als ik een amfetamine achtigge stof gebruik gaf het mij een ander effect dan bij mijn mede gebruikers wel helder maar in plaats van energie kreeg ik meer rust en kon mij gedachte beter de baas minder druk kon me beter richten op normale zaken zoals een boek lezen.
Ik heb nog geen medicatie maar ik heb beide middelen wel gehad.
Ritalin werkt bij mij wel goed vooral lichamelijk meer rust maar werk redelijk kort na 3 uur moest ik al weer bij pakken verder ook geen nare klachten gehad nu slik ik het nog wel eens maar alleen als mijn vrouw en ik moe van mij word de eerste test zeg maar deed ik 5 dagen 80 mg op een dag dus 2 tabs per keer.
Dextro-Amfetamine werkt bij mij beter ook voor de gedachte in mijn hoofd en daar hielp Ritalin niet voor het is een stuk beter uit te houden ook een week geprobeerd.
Als ik het laaste middel gebruik kan ik zelfs een boek lezen wat normaal bijna niet mogelijk is en lekkeer rustif bij het vrouwtje op de bank zitten en het grote voordeel vind ik het werkt ongeveer 5 uurtjes meestal als ik het heb neem ik het na 4 uurtjes in dan voel ik me perfect en dan 30 mg per dag.

Maar echt de huisarts is de eerste stap :sunglasses:
Ik hoop dat ze me gou wat voor schrijven wand dat ik ADHD heb was ze wel duidelijk maar moet eerst met een psycholoog praten.

als ik jou was zou ik naar je huisarts gaan en met hem over leggen wand stel het is wat anders kan het ook verkeerd werken succes
h
hannusLid
01-01-2024, 00:00
#13
van ritalin werd in een wandelend lijk en kreeg ik persoonlijkheids veranderingen.
van Strattera werd ik misselijk en kotste ik me leeg
dus neem nou helemaal niks gewoon beetje uit kijken of ik geen rare suikers of stofjes eet dan is het best goed te doen.
F
Frog83Lid
01-01-2024, 00:00
#14
maar al te vaak wordt de diganose ADHD of ADHD onoplettend type(das dus de ADD, naam is vernad in DSM4 geloof ik)
ik hoop dat je echt goed onderzocht bent door pschyaters , eventueel tijdelijke oname voor opsevatie etc.
Zie zo vaak gebueren dat mensen wat symtonen lezen daarmee naar de huisarts gaan en die dan Ritalin voorschrijft.
Met name Jonge kinderen die de dupe zijn van hun (weliswaar niet altijd bewust) onkunde. horeb van ADHD denken hey het is een ziekte het leg nie aan mij, lezen wat symptonen gaan naar de arts en ja hoor kids aan drugs.

Het is best wel rotzooi hoor ik zou er niet aan beginnen,een paar vernaderingen in je voedingspatroon , wat sport en meditatie zoals genoemd kunnen vaak een beter effeckt geven als een medcijn.
Die je om de paar uur moet slikken en je weer een dip krijgt en dan neem je weer een rita en hoppa we kunne weer.
Concerta voorkomt dit maar is duur en word niet vergoed.
Ik heb zelf ADD maar wil kosten wat het kost, en raad anderen dat ook aan gewoon van die amfitimine variant af te blijven, zeker bij mensen onder de 21 is het helemaal niet zeker wat het allemaal met je hersen doet.
Bij kinderen is er al beken d dat ze kleiner blijven, verlaten pupertijd hebben, wie weet wat voor achterlijke bijwerkingen die speed variant nog meer heeft.

Kijk als je nu echt een stuiternede idioot bent ala Jochemmeier in het kwadraat ofso dan ist een optie maar dan nog, ik zou er nooi voor kiezen en raad het oedereen af.
Leuk om keer als variant van speed te gebruiken en er paar op te vreten/snuiven.
Als medicijn zou ik dit niet nemen, trouwen 10 15 jaar gelden nam bijna niemand anti depresiva of Ritalin de pharmaindustrie heeft het vak van de psychologen gegeizeld werkdruk etc(zie de docus kijken in de ziek van de RVU maar is met vooruitstaande pschologen en psyigiaters over hun vak)


Koppig blijven zoek natuurlijke alternativen en heb wat gezond wantrouwen naar de pillen boeren :)
s
sjaantjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hey!

Moet je ritalin op een vast tijdstip beginnen of slikken? Ik sta op verschillende tijden op. Soms slaap ik uit, soms niet..
Ik begin vandaag voor het eerst met slikken.
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#16
sjaantje zei:
Hey!

Moet je ritalin op een vast tijdstip beginnen of slikken? Ik sta op verschillende tijden op. Soms slaap ik uit, soms niet..
Ik begin vandaag voor het eerst met slikken.
Klik om te vergroten...
Nee het moet niet op een vaste tijdstip. Je staat bv op, je neemt je aangeraden dosis, vervolgens na 4 uur nog een dosis...

PS: dit was een oud bericht, je had het nieuwe moeten maken hiervoor :wink:.
h
hippievogelLid
01-01-2024, 00:00
#17
yo aan de amfetamine,, dat is een roes,, dat is symthoon-onderdrukking,,
genees je koppie toch , met gezonde vitamines en meditatie, yoga of iets anders,

het zal wel zo horen :confused: , Autsiders aan de Wiet,, Hyperactieven aan de Amfetamines,,



Je kunt besluiten
NU in Liefde te leven
Waarom zou je (niet) BLOWEN?

Over de emotionele en spirituele effecten van langdurig cannabis gebruik.

http://www.nopapers.nl/DiZijn/wat/blowen/Blowen.html

, , , , , , , ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
:wave:
M
Martijn.Lid
01-01-2024, 00:00
#18
hippievogel zei:
yo aan de amfetamine,, dat is een roes,, dat is symthoon-onderdrukking,,
genees je koppie toch , met gezonde vitamines en meditatie, yoga of iets anders,

het zal wel zo horen :confused: , Autsiders aan de Wiet,, Hyperactieven aan de Amfetamines,,
Klik om te vergroten...
ADHD of ADD kun je niet genezen. In lichte mate kun je ermee leven zonder medicijnen, in zwaardere mate moet je een handje geholpen worden met medicatie, dat is niet anders. Vooral in de schooltijd is 't belangrijk dat je je kop er gewoon bij kunt houden. Als ik nu medicatie zou krijgen, zou dat ontzettend welkom zijn. Als ik straks eenmaal een baan heb en ik mijn hoofd ietsje minder nodig heb, dan kun je naar een lagere dosis of helemaal afbouwen. Maar op dit moment is het voor mij gewoon noodzakelijk. Ik loop altijd achter de feiten aan.
h
hippievogelLid
01-01-2024, 00:00
#19
Martijn. zei:
hippievogel zei:
yo aan de amfetamine,, dat is een roes,, dat is symthoon-onderdrukking,,
genees je koppie toch , met gezonde vitamines en meditatie, yoga of iets anders,

het zal wel zo horen :confused: , Autsiders aan de Wiet,, Hyperactieven aan de Amfetamines,,
Klik om te vergroten...
ADHD of ADD kun je niet genezen. In lichte mate kun je ermee leven zonder medicijnen, in zwaardere mate moet je een handje geholpen worden met medicatie, dat is niet anders. Vooral in de schooltijd is 't belangrijk dat je je kop er gewoon bij kunt houden. Als ik nu medicatie zou krijgen, zou dat ontzettend welkom zijn. Als ik straks eenmaal een baan heb en ik mijn hoofd ietsje minder nodig heb, dan kun je naar een lagere dosis of helemaal afbouwen. Maar op dit moment is het voor mij gewoon noodzakelijk. Ik loop altijd achter de feiten aan.
Klik om te vergroten...

tuurlijk kan je niet genezen ,, je zit in de diagnose van de illusie..
de illuminattie hebben die zenuwziektes gemaakt met zenuwgif,,
http://eqgen.nl/illuminati.html

ik ben Gedesillusioneerd ,, en dit is mijn Bijbel
http://www.treatstarvingbrains.com/
http://www.bramblebooks.com/Starving%20 ... 20Book.pdf
http://www.bramblebooks.com/CSB.htm

neurotisch,, omdat de neuronen op de verkeerde manier over de zenuwen heen glijden,,
omdat de glijstof myeline is uitgehongerd.. vitamine B12 voed myeline,,
EET NEURO-Voedsel,,
Walnoten hebben de vorm van hersenen,, zij bevatten goede stoffen/vetten voor het brein,,

waarom heeft 1/3 van de autisten ,, epilepsie ? :confused:
Epilepsie komt bij mensen in het autistisch spectrum veel vaker voor
dan onder de normale bevolking,
Ongeveer éénderde van de kinderen met een aandoening in het autistisch spectrum
ontwikkelt tegen hun puberteit epilepsie in de temporaalkwab,,
Met andere woorden, we zijn allemaal idiote savanten,,
v
vogelLid
01-01-2024, 00:00
#20
hippievogel zei:
Met andere woorden, we zijn allemaal idiote savanten,,
Klik om te vergroten...

huh :confused: ,, je bedoeld ,, indigo's nieuwetijdskinderen,, spirituele mensen,,
ja man moet je niet teveel blowen en farmaceutische maffia pilletejs slikke
anders raak je van het spirituele pad af :wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."