Als je zo graag Methylfenidaat wil nemen om te leren en we kunnen jou niet tegenhouden dan is het beter om tips te geven hoe je risico's minimaal hebt.
Je hebt het over ADHD, maar methylfenidaat wordt ook voorgeschreven aan mensen met ADD, en ADD is een concentratiestoornis. Er zijn zelfs dokters die het éénmalig voorschrijven om te leren.
Je kan altijd beginnen met de laagste dosis, 10mg. Als je héél mager bent dan kan je zelfs de tablet breken in 2 en daar 1/2 van nemen. Na een 20-tal minuten of meer zal je het effect beginnen voelen. Je zal je beter concentreren en dit houdt ongeveer 4 uur. Je zal je zeker en vast ook niet moe voelen.
Doseringen: De normale dosis is 10mg elke 4 uur (meestal goed genoeg voor niet-ADD of ADHD'ers).
20mg is de dosering voor mensen met grotere concentratieproblemen.
30mg tegelijkertijd wordt zéér zelden voorgeschreven.
40mg of hoger is een dosis dat niet wordt voorgeschreven en enkel wordt gebruikt voor recreatieve gebruikers, om het effect van speed na te bootsen.
Let Op: Er is een verschil tussen de gewone methylfenidaat en de Concerta. Concerta heeft wel dezelfde werkzame stof maar is een ander verhaal. Concerta is een hogere dosis methylfenidaat maar met een time-release, dat zorgt ervoor dat je met 1-tje genoeg hebt voor heel de dag. Het heeft een vertraagde afgifte.
Zorg dat je het geprobeerd hebt voordat je het gaat innemen om te leren zodat je weet dat het geen nare effecten heeft op je. Het is altijd mogelijk dat je lichaam vies reageert op de stof en dan kan je volgende bijwerkingen krijgen: Misselijkheid, hoofdpijn, opgejaagd, ...
De kans op bijwerkingen is klein maar je kunt het niet 100% uitsluiten
![:wink:]()
.
PS: Ikzelf gebruik methylfenidaat af en toe om te leren. 10mg is maar net genoeg voor mij om beter te kunnen leren en moeheid tegen te gaan. Daarom neem ik 20mg, maar het kan zijn dat ik ADD heb (nog nooit op laten testen).