Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMethylfenidaat nemen voor examens?

Methylfenidaat nemen voor examens?

17 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
M
Maddo17Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste mensen,

Ik heb deze week belangrijke examens en ik soms concentratieproblemen, dan kan ik niet goed leren. Verder ben ik wel rustig, niet hyperactief ofzo. Is het verstandig om methylfenidaat te nemen? Sommige mensen(ook niet-adhd'ers), nemen het en worden er juist heel rustig van en leren echt 4x zo snel. Anderen worden juist weer heel druk...

Ik weet niet zo goed wat bij mij het effect is, dus weet niet of ik het risico moet nemen.

Heeft het misschien met dosering te maken>? Dat als ik iets minder neem, me wel beter kan concentreren...
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik zou het niet nemen als ik jou was. Je kan wel geconcentreerd zijn met leren etc, je neemt het ook minder snel op. Sowieso niet proberen als je niet weet hoe het uitpakt bij jou. Goeie maat als je toch eigenwijs bent :wink: ....5 a 10 mg
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Als je zo graag Methylfenidaat wil nemen om te leren en we kunnen jou niet tegenhouden dan is het beter om tips te geven hoe je risico's minimaal hebt.

Je hebt het over ADHD, maar methylfenidaat wordt ook voorgeschreven aan mensen met ADD, en ADD is een concentratiestoornis. Er zijn zelfs dokters die het éénmalig voorschrijven om te leren.
Je kan altijd beginnen met de laagste dosis, 10mg. Als je héél mager bent dan kan je zelfs de tablet breken in 2 en daar 1/2 van nemen. Na een 20-tal minuten of meer zal je het effect beginnen voelen. Je zal je beter concentreren en dit houdt ongeveer 4 uur. Je zal je zeker en vast ook niet moe voelen.

Doseringen: De normale dosis is 10mg elke 4 uur (meestal goed genoeg voor niet-ADD of ADHD'ers).
20mg is de dosering voor mensen met grotere concentratieproblemen.
30mg tegelijkertijd wordt zéér zelden voorgeschreven.
40mg of hoger is een dosis dat niet wordt voorgeschreven en enkel wordt gebruikt voor recreatieve gebruikers, om het effect van speed na te bootsen.

Let Op: Er is een verschil tussen de gewone methylfenidaat en de Concerta. Concerta heeft wel dezelfde werkzame stof maar is een ander verhaal. Concerta is een hogere dosis methylfenidaat maar met een time-release, dat zorgt ervoor dat je met 1-tje genoeg hebt voor heel de dag. Het heeft een vertraagde afgifte.

Zorg dat je het geprobeerd hebt voordat je het gaat innemen om te leren zodat je weet dat het geen nare effecten heeft op je. Het is altijd mogelijk dat je lichaam vies reageert op de stof en dan kan je volgende bijwerkingen krijgen: Misselijkheid, hoofdpijn, opgejaagd, ...
De kans op bijwerkingen is klein maar je kunt het niet 100% uitsluiten :wink:.

PS: Ikzelf gebruik methylfenidaat af en toe om te leren. 10mg is maar net genoeg voor mij om beter te kunnen leren en moeheid tegen te gaan. Daarom neem ik 20mg, maar het kan zijn dat ik ADD heb (nog nooit op laten testen).
H
HTIDLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben toevallig 3 dagen geleden begonnen met deze meuk omdat ik een examen moet halen om verder te mogen naar mijn laatste jaar.

10mg was voor mij te veel. Ik werd er zwaar hyper van en kon me niet meer concentreren. Toen ik over de piek heen was heb ik nog wel veel kunnen lezen, maar toen het uitgewerkt was was ik te brak om nog iets te doen. Ik weeg 72 kilo, dus ben niet bepaald mager.

Twee dagen later heb ik 2*5mg (na 4 uur de tweede) genomen en dat werkte een stuk beter. Ik kan me normaal slecht concentreren en ga elke 5 minuten mijn email checken ofzo en nu kon ik langere periodes lezen zonder problemen.

Voor mijn gevoel is er geen verschil met nuchter lezen, heb niet het idee dat ik dingen nu minder goed onthoud.

Vandaag ga ik 3*5mg verspreid over de dag proberen. Ik heb ritalin, geen concerta. Hoop dat je hier iets aan hebt.
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hé HTID,
het kan natuurlijk zijn dat de ene iets gevoeliger is als de andere, dat is waarschijnlijk in jouw geval.
Succes nog met je examen.

Nog een algemene tip: Als je op tijd gaat slapen, zorg dan dat je de laatste methylfenidaat niet na 5 uur inneemt zodat je nog kan slapen :wink:.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Om een fatsoenlijke werking van methylfenidaat tijdens je examens te hebben, moet je eigenlijk al een aantal weken van tevoren beginnen.

Maar eigenlijk is het af te raden. Het verhoogd je concentratie maar je neemt niet meer op.
En om je daarna te concentreren zonder methylfenidaat is lastig.

Je schiet er dus eigenlijk niet veel mee op. Het allerbeste is om gewoon jouw eigen concentratie te gebruiken. Leer in een neutrale ruimte, haal alles uit de kamer wat je afleiding kan geven, gebruik geen drugs, ga op tijd slapen en eet gezond. Met deze manier kun je op lange termijn veel meer bereiken dan met methylfenidaat.
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dat kun je nemen ja. 5 mg is al merkbaar, 10 mg is een "normale" dosis om beter te kunnen leren. Bedenk wel dat je sneller dingen vergeet; niet zo goed in je opneemt.
M
Maddo17Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb het uiteindelijk nog niet genomen, omdat ik niet weet hoe de bijwerkingen zullen uitpakken bij mij..en ik kan het nu absoluut niet gebruiken om misselijk of wat dan ook te worden. Daar heb ik de tijd niet voor.

@ Pammer. Bedankt voor je reactie. Ik weeg zelf 50 kg en ik probeer vrijdag denk ik 10 mg, kijken hoe dat uitpakt...ik heb volgende week woensdag herkansingen dus als het goed helpt doe ik het dan weer.

@ HTID. Misschien is 10 mg dan ook te veel voor mij..misschien heeft het ook te maken met hoe je normaal bent..ben jij normaal gesproken rustig? Ik wordt thuis ook altijd snel afgeleid als ik iets saais moet leren.

@ Sublimo. Ja ik weet het maar ik heb deze PTA-week onderschat en ik had het hiervoor ook druk..misschien dat ik wel meer opneem met methylfenidaat. Soms is mijn concentratie zo hoog dat ik achter elkaar kan leren en de informatie echt opzuig-xD Als methylfenidaat dat nou kan doen..

@ Winehouse. Thnx, denk dat ik maar begin met 5 mg.
H
HTIDLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben normaal gesproken rustig.

Bijwerkingen die ik ervaar zijn zweten, kaakbewegingen en hoofdpijn aan het einde van de dag. Ik lees wel twee keer zoveel bladzijdes ivm een normale dag.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#10
kun jij die extra lesstof dan ook breter onthouden??
S
SenecaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mijn ervaring is dat ritalin voornamelijk kan helpen (wanneer correct gebruikt) bij het schrijven van papers/essays/etc. als writersblock intreedt of je te snel afgeleid raakt achter je PC.

Onthouden ben ik niet zo heel overtuigd van, misschien als je aantekeningen maakt met Rits op waar je later nog iets aan hebt dat het iets toevoegd..

Hier is een wellicht interessante handleiding over "goed" gebruik van ritalin bij studie etc.: http://thelastpsychiatrist.com/2007/08/how_to_take_ritalin_correctly.html
Het stipt voornamelijk aan dat je de beste resultaten bereikt als je het gebruikt in je normale studieomgeving en gewoon met een goede instelling bezig gaat en niet voor de TV/PC gaat hangen en wachten tot het leren op magische wijze begint :sunglasses:

Hoewel daar iets geadviseerd wordt waar ik niet zo snel voor zou pleiten, namelijk ook ritalin nemen tijdens het tentamen omdat de sensatie van de ritalin in je hersens als een soort 'memory cue' zou werken en je je ineens weer alles voor de geest kan halen van hetgeen je met rits op geleerd hebt.

Kortom raad ik studeren met rits, in ieder geval vlak voor een tentamen, ten zeerste af omdat het toch een beetje speelt met je hersens en er een kans is dat dat in je nadeel werkt als je op korte termijn examen moet doen.

Voor het schrijven van papers e.d. kan het een uitkomst zijn als je geen inspiratie/concentratie kunt opbrengen, omdat je uit wat je onder de ritalin presteert direct als resultaat kan zien en later objectief kan lezen en toetsen.

Een en ander geldt overigens uitsluitend voor mensen die eigenlijk geen ritalin nodig hebben.
Just my 0,02
H
HTIDLid
01-01-2024, 00:00
#12
Volgens mij onthoud je de tekst even goed als normaal. Ik heb verder geen ervaring met ritalin dus op het tentamen zal pas blijken of dat zo is.

Je neemt inderdaad niet meer op met ritalin, maar je kan je makkelijker en langer focussen op 1 ding en daar heb ik vaak moeite mee.

4 jaar geleden heb ik zo een tentamen op speed geleerd, dat werkte ook erg goed. Ik doe dit soort dingen alleen als er veel van af hangt.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#13
HTID zei:
Ik doe dit soort dingen alleen als er veel van af hangt.
Klik om te vergroten...

Dat is dus eigenlijk al fout.
s
soldiermoneyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb gemerkt dat je lichaam snel gaat wennen aan de dosis. Alhoewel dit voor een korte periode gebruiken geen probleem is.
Ik merkte dat als ik een paar weken methylfenidaat geslikt had, en er dan plotseling mee stopte, dat ik me dan al hélemaal niet meer kon concentreren.
Misschien dat je het 2 weekjes kunt slikken, daarna gewoon afblijven (beginnen met 5mg) Als je het langer gebruikt kun je er eigenlijk een beetje van afhankelijk worden. Je slaappatroon en eetpatroon kan ook veranderen tijdens het gebruik.
Besef ook dat het middel een medicijn is, en geen steuntje in de rug in pil vorm.
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Pammer zei:
Doseringen: De normale dosis is 10mg elke 4 uur (meestal goed genoeg voor niet-ADD of ADHD'ers).
20mg is de dosering voor mensen met grotere concentratieproblemen.
30mg tegelijkertijd wordt zéér zelden voorgeschreven.
40mg of hoger is een dosis dat niet wordt voorgeschreven en enkel wordt gebruikt voor recreatieve gebruikers, om het effect van speed na te bootsen.
Klik om te vergroten...

Die doseringen die jij geeft hebben niet zozeer te maken met de mate van concentratieproblemen, maar vooral met gevoeligheid en lengte & gewicht. Met mijn gewicht mag ik maximaal 20 mg per keer slikken, maar daar word ik alleen maar heel erg moe en zelfs een beetje ziek van. Ik slik nu dus 3 x daags 10 mg, maar heb wel vrij veel last van mijn ADHD. Volgens jouw logica zou ik dus zeker 20mg moeten slikken aangezien ik grote concentratieproblemen heb. Maar zo werkt t dus niet :wink:

@Topicstarter: ik zou niet op eigen houtje gaan uitproberen of t werkt voor een examen. Als je echt last hebt van concentratieproblemen kun je t beste even langs de huisarts gaan.
s
soldiermoneyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dione zei:
Pammer zei:
Volgens jouw logica zou ik dus zeker 20mg moeten slikken aangezien ik grote concentratieproblemen heb. Maar zo werkt t dus niet :wink:
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
20 mg per keer nemen is veel als je nog niet aan het middel gewend bent. ADHD/ADD of niet, het middel is sterk en het lijkt me inderdaad beter om met 10, of zelfs 5 mg per keer te beginnen.
En inderdaad, een grotere dosis kan de negatieve effecten van ritalin sterker naar voren brengen.
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#17
Het enige juiste advies wat ik kan geven luidt: experimenteer wat met ritalin (of concerta, medikinet e.d.) voordat je besluit ze te nemen voor het examen. Dan weet je hoe je er op reageert. Ik zou het risico nooit nemen op D-Day zelf.
b
brimidorLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja ik heb ook tentamen weken en ik zou dat ook wel eens een serieuze voorraad aan willen slaan, alleen ik heb nog geen vrienden die die dingen in voorraad hebben staan :wink:
Ik heb ze echt nodig om me goed te kunnen concentreren, als je me toevallig uit de brand kan helpen zou dat fijn zijn :) stuur maar een berichtje

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."