Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKans op voorschrift voor Rilatine?

Kans op voorschrift voor Rilatine?

49 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sublimo zei:
Pammer zei:
Sublimo zei:
Dat wordt ook niet vast voorgeschreven, de meeste doen het alleen maar tijdens de examens.
Klik om te vergroten...

Wat zeggen ze tegen hun dokter dan? Dat ze concentratieproblemen hebben en dan krijgen ze een doosje voorgeschreven?
Klik om te vergroten...

Ja, dat gebeurd. Ik heb zo mensen in mijn vriendenkring, daar weet ik heel zeker van dat ze bij de dokter langs zijn geweest.
Klik om te vergroten...

Is het een 'normale' consultatie of ... geven die een fooi aan die dokter?
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Pammer zei:
Is het een 'normale' consultatie of ... geven die een fooi aan die dokter?
Klik om te vergroten...

Normale consultatie :P Ik zal van de week eens vragen hoe ze dat klaarspelen :wink:
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sublimo zei:
Pammer zei:
Is het een 'normale' consultatie of ... geven die een fooi aan die dokter?
Klik om te vergroten...

Normale consultatie :P Ik zal van de week eens vragen hoe ze dat klaarspelen :wink:
Klik om te vergroten...
Wil ik ook graag eens weten.
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sublimo zei:
Pammer zei:
Is het een 'normale' consultatie of ... geven die een fooi aan die dokter?
Klik om te vergroten...

Normale consultatie :P Ik zal van de week eens vragen hoe ze dat klaarspelen :wink:
Klik om te vergroten...
Goed. Bedankt. Maar ik denk dat een PM beter zal zijn dan, want is het toegestaan op dit forum zoiets?
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Pammer zei:
Sublimo zei:
Pammer zei:
Is het een 'normale' consultatie of ... geven die een fooi aan die dokter?
Klik om te vergroten...

Normale consultatie :P Ik zal van de week eens vragen hoe ze dat klaarspelen :wink:
Klik om te vergroten...
Goed. Bedankt. Maar ik denk dat een PM beter zal zijn dan, want is het toegestaan op dit forum zoiets?
Klik om te vergroten...

Het gaat hier gewoon maar om wat te zeggen bij de dokter om rilatine te krijgen, het is niet alsof ik het je ga verkopen he :) En het antwoord op jou vraag zou ook het antwoord zijn op dit topic, dus ik denk niet dat het erg is. Anders was dit topic al lang gesloten geweest :P
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Sublimo zei:
Het gaat hier gewoon maar om wat te zeggen bij de dokter om rilatine te krijgen, het is niet alsof ik het je ga verkopen he :) En het antwoord op jou vraag zou ook het antwoord zijn op dit topic, dus ik denk niet dat het erg is. Anders was dit topic al lang gesloten geweest :P
Klik om te vergroten...
Ok. Ik wacht op jouw antwoord dan :wink:.
S
SeatbeltLid
01-01-2024, 00:00
#7
Een hele familie vol met ADD/ADHD'ers was genoeg reden voor mijn arts :P
L
LifeXRLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik had al medicijnen (Seroquel (AP) en Seroxat (paroxetine, AD)), maar na één telefoontje naar mijn psychiater (NL) kreeg ook ik, zonder diagnostische onderzoeken, Ritalin om me beter te concentreren op school tijdens examens.

Afgesproken dat het tijdelijk zou zijn, maar het beviel zo goed dat ik na korte tijd overgestapt ben naar dextro amfetamine voor vast (30mg/dag) en nu alle andere zooi aan het afbouwen ben; heb door uit te proberen nu eindelijk ontdekt wat er al die jaren mis was; ik had ADHD, nu ADD.

Antwoord op je vraag: het ligt aan je relatie met je arts!
P
PandaboyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Als je zegt tegen je huisdokter (die niet zo bekend is met het gala aan anti-psychotica als je psy). Dat je op werk / school veel problemen hebt met je te concentreren en dat zowel je vader als broer AD(H)D heeft, zal hij je wel rilatine voorschrijven.
Als je dan Dex wil hebben, dan moet je even een paar maanden rilatine nemen maar tegen meneer de doctor rapporteren dat je je heel erg depressief voelt wanneer het is uitgewerkt (ook al is dit niet zo). Dan denkt hij dat je een erg gevoelig bent voor rilatine en wanneer je hem dan naar alternatieve oplossingen vraagt kom je sowieso wel bij dex uit.

Veel plezier :wave:
s
soldiermoneyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Klein als je geen kenmerken hebt van ADHD/ADD. Ik moest 2 keer naar de huisarts, werd toen 2 keer naar huis gestuurd met de tip 'hou je rustig'. Toen werd huisarts onder druk gezet door iemand van de reclassering, die zei dat het toch echt nodig was om me door te verwijzen naar een psycholoog. De psycholoog moest een brief van school en van mijn ouders én van de reclassering om te kunnen zien dat de kenmerken op verschillende situaties aanwezig was.
Ik kan me nog herrinneren dat de huisarts zelf de ritalin niet mocht voorschrijven, dit MOEST via een psycholoog. Nou weet ik niet of dit per huisarts verschillend werkt of niet.
Nou denk ik dat jij het wel toegeschreven zal moeten kunnen krijgen. Misschien niet via je psychiatrice, maar je huisarts kan je wel naar het ziekenhuis sturen waar je het via een psycholoog kan krijgen. Maar de ene huisarts is de andere niet :(
s
speedjunky69Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Petrovic zei:
Ik zei tegen mijn huisarts ik denk dat ik ADD heb mag ik ritalin proberen. Zo ging het makkelijk gezegd. Huiartsen zijn veel makkelijker in uitschrijven dan psychiaters.
Klik om te vergroten...

mijn ervaring is precies andersom bij psychs krijg ik vaak meer voor elkaar receptgewijs zeg maar
... huisartsen zijn vaak juist schuw wat pschychiatrische medicatie betreft
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#12
speedjunky69 zei:
Petrovic zei:
Ik zei tegen mijn huisarts ik denk dat ik ADD heb mag ik ritalin proberen. Zo ging het makkelijk gezegd. Huiartsen zijn veel makkelijker in uitschrijven dan psychiaters.
Klik om te vergroten...

mijn ervaring is precies andersom bij psychs krijg ik vaak meer voor elkaar receptgewijs zeg maar
... huisartsen zijn vaak juist schuw wat pschychiatrische medicatie betreft
Klik om te vergroten...

Idem dito. Mijn psychiater is vrij makkelijk zolang ik het maar goed kan onderbouwen. Mijn huisarts daarentegen doet heel moeilijk haha.

Overigens slik ik ook ritalin voor mijn ADHD en daarvoor heb ik dus wel een heel uitgebreide test moeten ondergaan eerst, inclusief gesprekken met mijn ouders.
J
JeMoetJeBekHouweLid
01-01-2024, 00:00
#13
Echt, kap met kicks te zoeken met riTaLin. Ritalin is een kutmedicijn wat mijn leven bijna heeft kapot gemaakt omdat ik er depressief van werd. Ik vervloek daarom nu ook elke huisarts en psychiater die elk kind wat een beetje concentratieproblemen heeft of druk is, gelijk ritalin erin proppen.

Het verkocht wel goed btw :P

conclusie: geen ritalin :)
a
atbboyLid
01-01-2024, 00:00
#14
JeMoetJeBekHouwe zei:
Echt, kap met kicks te zoeken met riTaLin. Ritalin is een kutmedicijn wat mijn leven bijna heeft kapot gemaakt omdat ik er depressief van werd. Ik vervloek daarom nu ook elke huisarts en psychiater die elk kind wat een beetje concentratieproblemen heeft of druk is, gelijk ritalin erin proppen.

Het verkocht wel goed btw :P

conclusie: geen ritalin :)
Klik om te vergroten...

Mooie gebruikers naam hoor...
w
weyoun22Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Probeer eens een andere psychiater. De is misschien ouderwets, of is principieel tegen op het voorschrijven van Ritalin voor ADD/ADHD terwijl de ander er zijn hand niet voor om draait.
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#16
atbboy zei:
JeMoetJeBekHouwe zei:
Echt, kap met kicks te zoeken met riTaLin. Ritalin is een kutmedicijn wat mijn leven bijna heeft kapot gemaakt omdat ik er depressief van werd. Ik vervloek daarom nu ook elke huisarts en psychiater die elk kind wat een beetje concentratieproblemen heeft of druk is, gelijk ritalin erin proppen.

Het verkocht wel goed btw :P

conclusie: geen ritalin :)
Klik om te vergroten...

Mooie gebruikers naam hoor...
Klik om te vergroten...

Ik vind die naam ook echt vréselijk, maar hij heeft naar mijn mening wel gelijk. Niet iedereen zal er even depri van worden ofcourse, en als je add of adhd hebt zal het wel helpen, maar voor mij persoonlijk is het gevoel minder hard, (véél) minder lang, en is de afkick véééél zwaarder. Waarom wil je rilatine als er (kleine) lijntjes pep of dex bestaan? Als het om te stoppen is, benje door een ander soort amphetamine te nemen trouwens heel slecht bezig medunkt :)

En verder: algemeen gezien zijn dokters in België strenger op voorschriften, maar is de eerste vraag van een heel groot deel steevast: ''Hoeveel dagen vrijaf?'' waarop Nederlandse dokters danweer minder happig op zijn, en sneller gewenste medicatie voorschrijven.
En ja, je hebt me net betrapt op een enorme veralgemening, dit is gewoon wat ik hoor/merk :) Feel free to prove me wrong
T
TelpevaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik vroeg me trouwens af voor hoeveel ritaline ongeveer verkocht wordt op de recreatieve markt en hoeveel "porties" je daar ongeveer uit haalt.
Want als ik me niet vergis wordt ritaline in het lichaam omgezet in Dex-amphetamine toch? Ik vind dex op de een of andere manier beter of logischer klinken voor de recreatieve gebruiker :)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#18
Telpeva zei:
Ik vroeg me trouwens af voor hoeveel ritaline ongeveer verkocht wordt op de recreatieve markt en hoeveel "porties" je daar ongeveer uit haalt.
Want als ik me niet vergis wordt ritaline in het lichaam omgezet in Dex-amphetamine toch? Ik vind dex op de een of andere manier beter of logischer klinken voor de recreatieve gebruiker :)
Klik om te vergroten...

Wordt rilatine omgezet in dex-amfetamine ? Waar haal je dat vandaan ? Misschien een kleine hoeveelheid ofzo ?
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dat gebeurt toch echt niet, volgens mij.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Oom Klaas zei:
Dat gebeurt toch echt niet, volgens mij.
Klik om te vergroten...

Dat dacht ik dus ook al. Vandaar dat ik het vroeg.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."