Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAanhoudende problemen na XTC

Aanhoudende problemen na XTC

36 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
F
FrqzLid
01-01-2024, 00:00
#1
MeejheM zei:
Iedereen wie ik persoonlijk ken die daar last van gehad heeft, inclusief mijzelf voor korte periodes is er bovenop gekomen. Ook nog zonder blijvende schade.

Ik schat je kansen dus positief in, maar ik zou geen maanden wachten met hulp inschakelen. meestal duren deze periodes redelijk kort, meer in dagen dan in weken.

mocht er iets serieus aan de hand zijn is het wel zo handig dat je toch hulp inschakelt. zoals ik het verschijnsel ken gaat het altijd over. is het iets anders dan zal dat vanzelf blijken. het is moeilijk in te schatten aan de hand van wat regels tekst op een beeldscherm.
Klik om te vergroten...

Mmhh je herkent het probleem dus en kent mensen die dit ook gehad hebben en er bovenop gekomen zijn, goed om te horen! (ook al was dit minder lange periode dan in mijn geval...). Was het is jouw geval ook door overmatig XTC gebruik? Bedankt in ieder geval voor het delen! :)
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het komt wel goed hoor. Ikzelf heb langer dan een jaar ongeveer iedere week xtc gebruikt. Ben er nu bovenop, alleen wel een ander persoon, niet negatief, niet positief. Gewoon anders. In mijn geval speelde de weg naar volwassenheid ook erg mee in dat ik erg veranderd was en me een totaal ander persoon voelde, ik was 16, 17, 18. Een ander persoon zijn was wel eerst wennen, maar ik heb de draai weer te pakken.

Als je het gevoel hebt het niet aan te kunnen kun je altijd overwegen om er met iemand over te praten. Als je terugvalt in oud gebruik, raad ik je echt aan om goede hulp te zoeken om van je verslaving af te komen (dat is in mijn ogen toch wat het is als je toch weer zou gaan misbruiken).

Succes :)
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#3
Was het is jouw geval ook door overmatig XTC gebruik?
Klik om te vergroten...

meestal sterke psychedelica, soms met blackouts omdat ik aan het combineren ging met wat me maar werd aangeboden. soms ben je zo van de kaart...

bij mijn vrienden ging het meestal ook om sterke psychedelica en verrassend vaak gecombineerd met slaapgebrek.
F
FrqzLid
01-01-2024, 00:00
#4
mikoz zei:
Het komt wel goed hoor. Ikzelf heb langer dan een jaar ongeveer iedere week xtc gebruikt. Ben er nu bovenop, alleen wel een ander persoon, niet negatief, niet positief. Gewoon anders. In mijn geval speelde de weg naar volwassenheid ook erg mee in dat ik erg veranderd was en me een totaal ander persoon voelde, ik was 16, 17, 18. Een ander persoon zijn was wel eerst wennen, maar ik heb de draai weer te pakken.

Als je het gevoel hebt het niet aan te kunnen kun je altijd overwegen om er met iemand over te praten. Als je terugvalt in oud gebruik, raad ik je echt aan om goede hulp te zoeken om van je verslaving af te komen (dat is in mijn ogen toch wat het is als je toch weer zou gaan misbruiken).

Succes :)
Klik om te vergroten...

Een ander persoon ben ik zeker ook geworden door XTC ja, en dit is bij mij misschien eerder positief dan negatief in de zin dan ik er veel opener en socialer van ben geworden (in de vorm van makkelijker contact leggen met onbekende mensen, vroeger was ik veel meer in mezelf gekeerd). Enige keerzijde is dan dus het gevoel wat ik beschreven heb, maar dit is hopelijk niet permanent.
Van een verslaving is ook geen sprake, het was meer een "gewoonte" geworden om op feestjes te gebruiken, maar mijn laatste feestje heb ik gewoon nuchter gedaan.
F
FrqzLid
01-01-2024, 00:00
#5
MeejheM zei:
Was het is jouw geval ook door overmatig XTC gebruik?
Klik om te vergroten...

bij mijn vrienden ging het meestal ook om sterke psychedelica en verrassend vaak gecombineerd met slaapgebrek.
Klik om te vergroten...

Wat ik trouwens ook merkte is dat ik in het begin na xtc gebruik gewoon kon slapen, maar de laatste paar maanden na een feest totaal niet slaapte, of smiddags pas maximaal 3 uurtjes. In tegen stelling tot mijn vrienden, die wel zonder problemen 8 uur lang konden slapen.
Ik heb dus heel wat uren slaap overgeslagen na xtc gebruik.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#6
als je alleen mdma gebruikt hebt moet je eens naar bed gaan voordat het uitgewerkt is, dat werkt bij mij altijd prima.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#7
MeejheM zei:
als je alleen mdma gebruikt hebt moet je eens naar bed gaan voordat het uitgewerkt is, dat werkt bij mij altijd prima.
Klik om te vergroten...

Simpele, maar zeer goede tip. Werkt voor velen. Wie een van de velen is waarbij dit werkt, vindt vast wel dat deze smiley: :hearteyes: bij dat moment past.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#8
mikoz zei:
MeejheM zei:
als je alleen mdma gebruikt hebt moet je eens naar bed gaan voordat het uitgewerkt is, dat werkt bij mij altijd prima.
Klik om te vergroten...

Simpele, maar zeer goede tip. Werkt voor velen. Wie een van de velen is waarbij dit werkt, vindt vast wel dat deze smiley: :hearteyes: bij dat moment past.
Klik om te vergroten...

Volledig mee eens :hearteyes: Maar zoals TS aangeeft als je teveel gaat doen op korte tijd mag je dat slapen wel vergeten. Het blijft een amfetamine en als je dat ernstig misbruikt blijven enkel nog de amfetamine werking over. Kenmerkelijk stijgen de dosissen dan ook. Dat allemaal resulteert in weinig tot geen euforie, helder, wakker zijn en strak staan tot laat in de middag..
F
FrqzLid
01-01-2024, 00:00
#9
MeejheM zei:
Teveel ja, te- van alles is niet goed.

als TS daar rekening mee houdt zie ik niet in waarom hij anders zou moeten reageren dan bijvoorbeeld zijn vrienden. als is slapen na drugsgebruik vaak best een individueel probleem, welke een oplossing op maat nodig heeft.
Klik om te vergroten...

Ja klopt, maar het niet/slecht kunnen slapen na XTC vindt ik nu niet het grootste probleem haha, zeker niet aangezien ik voorlopig toch niet meer ga gebruiken.
Dacht alleen dat het misschien deels heeft bijdragen aan de oorzaak van mijn probleem o.i.d., daarom dat ik het even vermeldde...

Ik heb het idee dat ik me de afgelopen 2 dagen tot aan halverwege de middag al een heeeel klein beetje scherper voelde, maar dit kan ook gewoon de gedachte zijn, en kan ook komen omdat ik uit kon slapen en verder niet veel hoefde te doen... Vindt het moeilijk om te beoordelen of er al vooruitgang in zit, maar heb wel het idee dat het later op de dag erger is.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kijk anders even of je met een of ander drugs/verslavings instelling contact kan krijgen voor wat concrete tips wat te doen en te laten.

ik zou het zo snel niet weten, behalve dat tijd alle wonden heelt, als ze niet infecteren...

het lijkt mij nog best vroeg daadwerkelijk naar je huisarts te gaan bijvoorbeeld, maar dat is ook afhakelijk van hoe je de situatie ervaart. als je wilt moet je gewoon gaan, ik denk alleen dat wat tijd, en gezonde gewoonten een hoop goed zullen maken.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dat ben ik helemaal met je eens, en allemaal leuk en aardig, maar beloof je me dat als je over 2 weken nog steeds last hebt, of het idee hebt dat het niet volledig terugkomt naar het normale dat je hulp gaat zoeken?

succes, fijne vakantie.
F
FrqzLid
01-01-2024, 00:00
#12
MeejheM zei:
Kijk anders even of je met een of ander drugs/verslavings instelling contact kan krijgen voor wat concrete tips wat te doen en te laten.

ik zou het zo snel niet weten, behalve dat tijd alle wonden heelt, als ze niet infecteren...

het lijkt mij nog best vroeg daadwerkelijk naar je huisarts te gaan bijvoorbeeld, maar dat is ook afhakelijk van hoe je de situatie ervaart. als je wilt moet je gewoon gaan, ik denk alleen dat wat tijd, en gezonde gewoonten een hoop goed zullen maken.
Klik om te vergroten...

Ik denk zelf dat de huisarts vrij weinig voor me kan betekenen, en heb ook geen behoefte om naar de huisarts te gaan. Ik denk inderdaad dat een gezonde levensstijl + rust nodig is, iets waar ik momenteel dus mee bezig ben.

Ik heb het idee dat er al verbetering in zit, ik DENK dat ik het gevoel minder intens ervaar als eerst, en het besef dat ik me super suf voel komt de laatste paar dagen pas aan het eind van de middag wat heftiger op zetten. Maar zoals ik al zei denk ik dat dit erg te maken heeft met het feit dat ik nu een weekje vrij ben, en dus goed uit kan slapen en verder niks hoef te doen... Maar toch geeft het mij een klein beetje positieve moed...
K
Kevin106Lid
01-01-2024, 00:00
#13
hallo Frqz ik hoop dat je dit nog leest hoelang heb jij last gehad van deze klachten ik ben nu 6maande veder en ik heb de klachten nog steeds mij vraag is nu heb je er nog steeds last van of ben je al weer de oude ik ben namelijk bang dat het nooit meer weg gaat met vriendelijk de groetjes kevin :confused:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kevin106 zei:
hallo Frqz ik hoop dat je dit nog leest hoelang heb jij last gehad van deze klachten ik ben nu 6maande veder en ik heb de klachten nog steeds mij vraag is nu heb je er nog steeds last van of ben je al weer de oude ik ben namelijk bang dat het nooit meer weg gaat met vriendelijk de groetjes kevin :confused:
Klik om te vergroten...
Ik las in je andere post dat je huisarts je niet meer kan helpen, probeer dit eens: https://www.brijder.nl/hoe-wij-helpen/p ... -spreekuur

Zij zijn gespecialiseerd in klachten nav drugsgebruik, dus zij zullen veel beter dan je huisarts weten wat de juiste behandeling is.
K
Kevin106Lid
01-01-2024, 00:00
#15
okee ik ga er zo op kijken maar kunnen deze klachten weg gaan of blijf ik er echt heel me leven last van houden ik ben daar echt bang voor namelijk elke dag wazig zien ooggruis elke dag hoofpijn me zelf niet voelen raar gevoel in me buik word er een beetje moe van pff lijkt wel of ik gek aan het worden ben veel nachtmeries en als het geen nacmeries zijn het wel normale vaage drommen en dat al 6maande lang pfff :confused:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Meestal gaan dit soort klachten na verloop van tijd wel weer over, maar aangezien het al zo lang duurt bij jou is het wel belangrijk goede medische hulp te zoeken.

Verder kan ik je alleen als tip meegeven er niet teveel over na te denken, door er de hele tijd aandacht aan te besteden houd je het namelijk ook in stand.
K
Kevin106Lid
01-01-2024, 00:00
#17
jaa ik weet het maar waar ik meer bang voor ben is dat ik ergens in blijf hangen of iets de klachten zijn wel erger geworden ik ben zo vaak bang dat ik me zelf kwijt raak of iets maar dat kan naturlijk niet op internet las ik ook zo veel dat het van zelf overging maar nee dus duurt al zo lang maar ik wil niet in een gekke huis komen of iets dat het alleen maar erger word vandaag had ik weer zo slechte dag heel erg wazig zien heel vaak moe slaap ik even word ik weer wakker net als nu nachtmeries raarste dromen maar denkt u dat dit zo heel me leven bijft groetjes kevin :confused:
U
UtopiaatjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Kevin, dit blijft echt niet je hele leven. Ga naar de huisarts, vertel je verhaal en zij kunnen je doorverwijzen met deze klachten en d.m.v van therapie je helpen of medicijnen (ben zelf geen voorstander van medicijnen, maar als het helpt..) al zou ik eerst het met therapie proberen afhankelijk van de gestelde diagnose.
K
KlimrekLid
01-01-2024, 00:00
#19
Na m'n eerste keer XTC had ik de dagen erna ook last van bovenstaande symptomen.
Derealisatie in mijn geval. Ik vond de ervaring zo overweldigend dat ik de dagen erna in een soort roes/droom leefde.

Door wat afleiding te zoeken in de alledaagse dingen zoals sport en hobby's, verplaats je je aandacht. Zo denk je niet de hele tijd terug aan de ervaring en ben je wat meer "hier en terug op aarde"

Het gaat ook echt wel over, maar je moet jezelf wel even motiveren om die roes te doorbreken.

Probeer je te focussen op leuke dingen en ga iets ondernemen. Geloof me, dan ben je een heel eind op weg en zul je merken dat het iedere dag een beetje beter gaat.

Suc6 en N-joy life!
N
NenaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hallo,
Ik herken mijzelf volledig in het allereerste verhaal.
In maart voor het eerst xtc gebruikt. Daarna een aantal keren op feestjes. Laatste keer was met een festival begin augustus.
Ik heb heb nooit eerder klachten gehad van xtc. Echter de laatste keer heb ik ernstige klachten aan over gehouden. Het typische de realisatie en de personalisatie. Het gevoel alsof ik van boven af bestuurd werd en alsof alles nep was. Ik heb extreme angsten gehad. Had bv het idee dat mensen konden weten wat ik dacht en dat er mensen in mijn huis rond liepen. Ik was zeer achterdochtig en wantrouwend naar mensen toe. Ook had ik het idee dat ik op de automatische piloot aan het leven was en er zelf naar toe stond te kijken. Ik ben daarbij in eerste instantie ontzettend hyperactief geweest. Had geen gevoel van slaap en geen gevoel van honger. Ook kon ik sporten tot ik erbij neer viel en dan nog kon ik door gaan met sporten. Ik was eigenlijk niet moe te krijgen. Ik voelde mij echt extreem ongelukkig door alle symptomen. Echt depressieve gevoelens. Ik kon niet slapen en had ook niet het gevoel dat ik moe was. Als ik al had geslapen had ik niet het idee geslapen te hebben. Ik dacht op een gegeven moment dat ik gek aan het worden was en zelfs dat ik dacht dat ik psychotisch was. Ik ben erover gaan lezen en heb alle adviezen opgepakt. Zo ben ik erg veel rust gaan pakken, gezond gaan eten, geen alcohol/drugs en blijven sporten, ritme en regelmaat gaan houden. Er zijn hierdoor een aantal klachten verdwenen waar ik erg blij mee ben. Echter heb ik nog wel wat klachten over gehouden. Ik zie op het moment wazig en verzink snel in gedachtes. Ik kan dan echt in die gedachtes blijven hangen/staren/dromen. Ook lijkt het soms alsof ik nog op de automatische piloot handel. Daarnaast heb ik ook last van huilbuien. Ik ben daarnaast heel erg moe, ik slaap veel maar zelfs erna ben ik nog moe. Ook merk ik dat ik snel overprikkeld ben en aan het einde van de dag niet meer kan. Normaal had ik altijd energie voor 10 en kon ik goed tegen weinig slaap. Ik vind deze bovenstaande gevoelens echt super vervelend en ze belemmeren op dit moment heel erg mijn leven. Ik wil graag van deze gevoelens af komen maar weet niet zo goed meer hoe. Zijn de bovenstaande reaguurders er wel vanaf gekomen?? Ik heb zelfs al met het trimbos instituut gechat. Zij zeggen dat het vanzelf over zal moeten gaan. Echter vind ik het bij mezelf wel heel erg lang duren en kan ik er eigenlijk niet meer zo goed tegen. Ik wil mij weer mezelf voelen.

Ik ben wel heel blij om te lezen dat er meer mensen zijn zoals ik.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Gr nena

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."