Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAanhoudende problemen na XTC

Aanhoudende problemen na XTC

36 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#1
Teveel ja, te- van alles is niet goed.

als TS daar rekening mee houdt zie ik niet in waarom hij anders zou moeten reageren dan bijvoorbeeld zijn vrienden. als is slapen na drugsgebruik vaak best een individueel probleem, welke een oplossing op maat nodig heeft.
F
FrqzLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo,

Ik loop nu al een tijd rond met problemen, en heb al van alles geprobeerd, en zou nu graag willen weten of iemand mijn probleem herkent en of hij/zij er van af is gekomen.
Het zit namelijk zo:

Ik heb vorig jaar een heel jaar lang overmatig XTC gebruikt (15 keer in 11 maanden met rust periodes variërend, meestal rond de 4 weken, enkele keren ook 2 weken).

Een aantal maanden terug (ik denk rond november voor het eerst) begon ik problemen te krijgen.
Ik besefte eerst niet dat dit door XTC gebruik kwam, maar ben daar recent achter gekomen. Voorheen was ik steeds opzoek naar andere oorzaken.

De problemen zijn als volgt:
Ik voel me eigen de hele dag heel licht/afwezig/vaag/wazig in mijn hoofd. Alles gaat automatisch, maar het lijkt of ik er geen gevoel meer bij heb, alsof ik de hele dag droom. Een heel onwerkelijk gevoel, alsof ik mezelf niet bestuur. Het is moeilijk te beschrijven maar dit komt wel aardig in de buurt... Soms heb ik momenten dat ik heel even besef: wow dit gaat niet goed, wordt wakker... Heel onscherp zeg maar. Alles gaat wel automatisch door (praten/auto rijden bijv.) maar zonder besef. Dit is de kern van mijn probleem, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel... Alsof ik in een waas leef, alsof ik heel de dag licht aan het spacen ben. Het is bijna zo erg, dat ik de laatste keren toen ik XTC nam bijna geen verschil merkte tussen hoe ik me voel in het dagelijks leven en tijdens de space. Een aantal andere symptonen die hierbij gepaard gaan zijn heel onrustig slapen (ben moe, dus ga optijd naar bed, vervolgens paar uur wakker liggen, uiteindelijk in slaap vallen, en opeens om 03.00 snachts wakker worden, weer terug slapen, maar toch moe wakker worden. gebeurd bijna iedere nachts), mezelf niet kunnen concentreren. Als er in de les iets uit wordt gelegd, en iemand vraagt me wat er net verteld is, kan ik dit moeilijk uitleggen. Of een opdracht maken als het rumoerig is lukt ook totaal niet meer. Vroeger ging ik dagen van 09.00 tot 17.00 naar school/werk zonder problemen, ik merk nu dat ik om 12.00 uur al het gevoel heb of het 17.00 is, schooldagen zijn opeens heel zwaar voor me.

Ik heb al van alles opgezocht, en ik HOOP dat het slechts zo is dat ik moet herstellen van de flinke klappen die ik afgelopen tijd heb gekregen. Ik denk niet dat het "serotoninesyndroom" is, de symptomen die ik hierbij heb gevonden zijn iets heftiger. Ook hoop ik niet dat dit permanent hersenschade is en ik me de rest van me leven zo zal blijven voelen. Natuurlijk weet ik dat XTC een beetje permanente schade met zich meebrengt, maar ik heb het nu puur over dit overheersende vage gevoel...

Dit is een beetje mijn probleem, sinds de afgelopen maanden...
Mijn laatste keer XTC gebruik was met Oud en Nieuw (nu precies een maand geleden).
Ik ben ook van plan geen drank/drugs meer te gaan gebruiken tot ik me hersteld voel (ookal weet ik dat ik nooit meer de oude zal worden...)
Sinds vorige week ben ik weer gaan sporten, voorheen sportte ik 4x in de week, maar de afgelopen maanden was naar de sportschool gaan al teveel moeite. Dit heb ik dus weer opgepakt om ook sneller te herstellen. Daarnaast eet/drink ik goed en krijg ik goede vitamines etc. binnen.

Ik hoop dat er iemand is die mijn probleem herkent, en of hij/zij zich beter is gaan voelen na verloop van tijd... Dit ik zou mij misschien wat gerust stellen, wat ik erg kan gebruiken nu...

Ik weet dus dat sporten/eten/drinken/rust/niks gebruiken allemaal nodig zijn nu, en dit ga ik ook doen, en ik weet wat serotoninesyndroom en herenschade een beetje inhouden, en ik weet dat ik het beste naar een dokter kan gaan, maar dit heb ik al eens gedaan, en ik heb het idee dat zij niet veel over dit onderwerp af weten... (overigens wist ik toen nog niet dat het door XTC kwam).

Graag dus iemands advies/ervaring/geruststellende woorden :)
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#3
klinkt heftig, maar je verhaal is goed leesbaar, dus zo erg zal de hersenschade niet zijn.

ik heb zelf nooit zoiets ervaren, tenminste, nooit langer dan 2 dagen. ze zeggen dat je het beste 2 of 3 maanden tussen je mdma gebruik kan houden. ik denk dat dat ongeveer de maximale periode is voor je lichaam en geest om helemaal te herstellen.

je bent nu 1 maand verder, ik zou het nog even aankijken, maar ook weer geen 2 maanden wachten voordat je medisch advies gaat zoeken.
F
FrqzLid
01-01-2024, 00:00
#4
MeejheM zei:
klinkt heftig, maar je verhaal is goed leesbaar, dus zo erg zal de hersenschade niet zijn.

ik heb zelf nooit zoiets ervaren, tenminste, nooit langer dan 2 dagen. ze zeggen dat je het beste 2 of 3 maanden tussen je mdma gebruik kan houden. ik denk dat dat ongeveer de maximale periode is voor je lichaam en geest om helemaal te herstellen.

je bent nu 1 maand verder, ik zou het nog even aankijken, maar ook weer geen 2 maanden wachten voordat je medisch advies gaat zoeken.
Klik om te vergroten...

Dat is het rare, ik voel me super onbewust, maar heb bijv. wel gewoon al mijn 9 tentamens gehaald 2 weken terug...
Bedankt iniedergeval :)
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het gevoel wat jij omschrijft ken ik wel een beetje, bij mij uit zich dit op de momenten dat ik even wat minder in mijn vel zit - of toen ik depressief was, was dat ongeveer een 'goede' dag... ik voelde me ook 'super onbewust' maar heb gewoon mijn VWO diploma gehaald destijds etc dus ik snap je verwarring wat dat betreft wel. Dan is het net of je een film zit te kijken van je eigen leven, redelijk passief. Natuurlijk heb je een goede opdonder gehad van je XTC misbruik, dus dan is dit niet zo'n gek gevolg. Gelukkig ben je zelf al o.a. bezig met gezond eten om je herstel te bevorderen.

Lijkt me dat het vanzelf over zou moeten gaan, maar duurt het te lang dan zou ik toch even aan de bel trekken. Je geeft aan dat je het gevoel hebt dat de huisarts je weinig kan helpen hierbij, misschien kun je dan met deze mensen contact opnemen.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik kan je in ieder geval geruststellen in de zin dat je nu niet lijd aan het serotoninesyndroom, dat is een acuut en levensbedreigend verschijnsel, niet iets dat dagen of weken aanhoud.

Daarnaast heb je zelf al de juiste maatregelen genomen en zou je met rust, regelmaat, voeding en sport (en natuurlijk geen drugs) jezelf wel beter moeten gaan voelen.

Merk je na nog een maand geen verbetering kan het vast geen kwaad om even langs je huisarts te gaan, succes ermee! :)
F
FrqzLid
01-01-2024, 00:00
#7
Narayani zei:
Het gevoel wat jij omschrijft ken ik wel een beetje, bij mij uit zich dit op de momenten dat ik even wat minder in mijn vel zit - of toen ik depressief was, was dat ongeveer een 'goede' dag... ik voelde me ook 'super onbewust' maar heb gewoon mijn VWO diploma gehaald destijds etc dus ik snap je verwarring wat dat betreft wel. Dan is het net of je een film zit te kijken van je eigen leven, redelijk passief. Natuurlijk heb je een goede opdonder gehad van je XTC misbruik, dus dan is dit niet zo'n gek gevolg. Gelukkig ben je zelf al o.a. bezig met gezond eten om je herstel te bevorderen.

Lijkt me dat het vanzelf over zou moeten gaan, maar duurt het te lang dan zou ik toch even aan de bel trekken. Je geeft aan dat je het gevoel hebt dat de huisarts je weinig kan helpen hierbij, misschien kun je dan met deze mensen contact opnemen.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je reactie.
Ik had dit gevoel vroeger ook heel soms als het even wat minder ging, of als ik bijv. zenuwachtig was voor een presentatie. Maar nu dus gewoon continu.
Ik hoop inderdaad dat het vanzelf over gaat door rust in combinatie met sport en gezonde voeding. Voor nu probeer ik er zo min mogelijk aan te denken, en zodra ik het besef krijg dat ik het gevoel heb gewoon die gedachtes meteen wegstoppen, dit helpt redelijk, maar uiteraard is het nog steeds geen fijn gevoel. De tijd die je nodig hebt om volledig te herstellen is 3 maanden, en dit heeft er een jaar lang nooit tussen gezeten (terwijl ik daarvoor nooit iets gebruikt had, dus dit zijn wel flinke klappen uit het niets), dus ik hoop echt dat ik me over 2 maanden een stuk beter voel. Uiteraard ga ik dan niet meteen weer gebruiken, heb me lesje zeker wel geleerd nu. Ik wacht liever nog een tijdje met medische hulp, mijn ouders weten er absoluut niks vanaf en ik denk/hoop dat het met een gezonde levensstijl ook op te lossen moeten zijn. Ik denk zelf dat er iedere dag wel een heeeel klein beetje verbetering in zit, maar dit is erg moeilijk te beoordelen, kan ook slechts de gedachte zijn...
Ik merk wel dat ik bijv. in het begin echt nergens zin/interesse in had, en nu toch wel weer dingen ga oppakken die ik lang teveel moeite vond, zoals bijv. sporten, maar ook dit kan weer slechts komen omdat ik mezelf nu bewust ben van het probleem...
F
FrqzLid
01-01-2024, 00:00
#8
Fool zei:
Ik kan je in ieder geval geruststellen in de zin dat je nu niet lijd aan het serotoninesyndroom, dat is een acuut en levensbedreigend verschijnsel, niet iets dat dagen of weken aanhoud.

Daarnaast heb je zelf al de juiste maatregelen genomen en zou je met rust, regelmaat, voeding en sport (en natuurlijk geen drugs) jezelf wel beter moeten gaan voelen.

Merk je na nog een maand geen verbetering kan het vast geen kwaad om even langs je huisarts te gaan, succes ermee! :)
Klik om te vergroten...

Super bedankt man!
Ik was toen straks aan het zoeken op soort gelijke symptomen, en moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje schrok toen ik vaak de term "serotoninesyndroom" voorbij zag komen.

Uiteindelijk zal ik er wel mee leren leven, alles went uiteindelijk, maar ik hoop natuurlijk dat dit niet de rest van mijn leven zo blijft...
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Klinkt een beetje als derealisatie wat je beschrijft, dat gaat meestal wel weer over uiteindelijk.

Voorlopig even niks meer gebruiken in ieder geval. Maar ga nou ook niet direct weer gebruiken als je je weer ok voelt, geef je hersenen even wat langer rust dat heeft het wel even nodig zo te horen.

Ps, ik heb je topic even verplaatst.
F
FrqzLid
01-01-2024, 00:00
#10
Psychedelibee zei:
Klinkt een beetje als derealisatie wat je beschrijft, dat gaat meestal wel weer over uiteindelijk.

Voorlopig even niks meer gebruiken in ieder geval. Maar ga nou ook niet direct weer gebruiken als je je weer ok voelt, geef je hersenen even wat langer rust dat heeft het wel even nodig zo te horen.

Ps, ik heb je topic even verplaatst.
Klik om te vergroten...

Is dit een bekend fenomeen o.i.d.? 'Derealisatie' zo zou je het inderdaad goed kunnen verwoorden.
Ik heb niet eens zin meer op xtc te gaan gebruiken, en heb mijn lesje wel geleerd, dus ga zeker niet meteen weer gebruiken als het weer goed gaat inderdaad.

Edit: Heb het even snel op google ingetypt, wow dit zou het wel eens kunnen zijn ja...! Ga me er dit weekend eens wat in verdiepen, maar voor wat ik net snel heb gelezen komt het wel erg dicht in de buurt... Bedankt!
F
FrqzLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zijn er mensen of kent iemand mensen waarbij dit is overgegaan? Hoop echt zo erg dat dit over gaat op termijn... :(
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#12
Frqz zei:
Ik denk zelf dat er iedere dag wel een heeeel klein beetje verbetering in zit, maar dit is erg moeilijk te beoordelen, kan ook slechts de gedachte zijn...
Ik merk wel dat ik bijv. in het begin echt nergens zin/interesse in had, en nu toch wel weer dingen ga oppakken die ik lang teveel moeite vond, zoals bijv. sporten, maar ook dit kan weer slechts komen omdat ik mezelf nu bewust ben van het probleem...
Klik om te vergroten...

Klinkt alsof je wel degelijk vooruitgang boekt door in ieder geval het eten, sporten etc. hoor, maak jezelf niet té druk, niet 'overthinken' zeg maar. Je hebt nu een globaal idee wat het kan zijn, je bent actief bezig met je herstel, en je zal na verloop van tijd vanzelf kunnen zien of het beter gaat. Het kan nog wel per dag verschillen, maar schrik er niet te veel van als je een mindere dag te pakken hebt. Wat je zou kunnen doen is een soort dagboekje bij houden waarin je heel kort opschrijft hoe elke dag ging. Wellicht kan je na verloop van tijd zelf zien hoe je toch vooruit bent gegaan, voor je eigen gemoedsrust. Hoe gaat het trouwens met slapen momenteel, nu je weer een beetje sport enzo?

Ik heb hier ook mensen voorbij zien komen op het forum, die zaten te 'wachten' tot hun klachten voorbij waren, zonder er zelf iets voor te ondernemen. En dan van ons geruststellende woordjes verwachten :P
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#13
Iedereen wie ik persoonlijk ken die daar last van gehad heeft, inclusief mijzelf voor korte periodes is er bovenop gekomen. Ook nog zonder blijvende schade.

Ik schat je kansen dus positief in, maar ik zou geen maanden wachten met hulp inschakelen. meestal duren deze periodes redelijk kort, meer in dagen dan in weken.

mocht er iets serieus aan de hand zijn is het wel zo handig dat je toch hulp inschakelt. zoals ik het verschijnsel ken gaat het altijd over. is het iets anders dan zal dat vanzelf blijken. het is moeilijk in te schatten aan de hand van wat regels tekst op een beeldscherm.
F
FrqzLid
01-01-2024, 00:00
#14
Narayani zei:
Frqz zei:
Ik denk zelf dat er iedere dag wel een heeeel klein beetje verbetering in zit, maar dit is erg moeilijk te beoordelen, kan ook slechts de gedachte zijn...
Ik merk wel dat ik bijv. in het begin echt nergens zin/interesse in had, en nu toch wel weer dingen ga oppakken die ik lang teveel moeite vond, zoals bijv. sporten, maar ook dit kan weer slechts komen omdat ik mezelf nu bewust ben van het probleem...
Klik om te vergroten...

Klinkt alsof je wel degelijk vooruitgang boekt door in ieder geval het eten, sporten etc. hoor, maak jezelf niet té druk, niet 'overthinken' zeg maar. Je hebt nu een globaal idee wat het kan zijn, je bent actief bezig met je herstel, en je zal na verloop van tijd vanzelf kunnen zien of het beter gaat. Het kan nog wel per dag verschillen, maar schrik er niet te veel van als je een mindere dag te pakken hebt. Wat je zou kunnen doen is een soort dagboekje bij houden waarin je heel kort opschrijft hoe elke dag ging. Wellicht kan je na verloop van tijd zelf zien hoe je toch vooruit bent gegaan, voor je eigen gemoedsrust. Hoe gaat het trouwens met slapen momenteel, nu je weer een beetje sport enzo?

Ik heb hier ook mensen voorbij zien komen op het forum, die zaten te 'wachten' tot hun klachten voorbij waren, zonder er zelf iets voor te ondernemen. En dan van ons geruststellende woordjes verwachten :P
Klik om te vergroten...

Mmh daar heb je gelijk in! :) Ik probeer er zeker ook niet teveel aan te denken inderdaad, ik denk dat positief blijven nu het verstandigste is...
Slapen gaat opzich niet heel slecht, gewoon wat "onrustiger" dan vroeger, in de zin van moeilijker in slaap komen (ook al ben ik moe) en bijna iedere nacht wel eventjes op een willekeurige tijd wakker worden en weer terug in slaap vallen.
Bedankt iniedergeval! :)
F
FrqzLid
01-01-2024, 00:00
#15
MeejheM zei:
Iedereen wie ik persoonlijk ken die daar last van gehad heeft, inclusief mijzelf voor korte periodes is er bovenop gekomen. Ook nog zonder blijvende schade.

Ik schat je kansen dus positief in, maar ik zou geen maanden wachten met hulp inschakelen. meestal duren deze periodes redelijk kort, meer in dagen dan in weken.

mocht er iets serieus aan de hand zijn is het wel zo handig dat je toch hulp inschakelt. zoals ik het verschijnsel ken gaat het altijd over. is het iets anders dan zal dat vanzelf blijken. het is moeilijk in te schatten aan de hand van wat regels tekst op een beeldscherm.
Klik om te vergroten...

Mmhh je herkent het probleem dus en kent mensen die dit ook gehad hebben en er bovenop gekomen zijn, goed om te horen! (ook al was dit minder lange periode dan in mijn geval...). Was het is jouw geval ook door overmatig XTC gebruik? Bedankt in ieder geval voor het delen! :)
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het komt wel goed hoor. Ikzelf heb langer dan een jaar ongeveer iedere week xtc gebruikt. Ben er nu bovenop, alleen wel een ander persoon, niet negatief, niet positief. Gewoon anders. In mijn geval speelde de weg naar volwassenheid ook erg mee in dat ik erg veranderd was en me een totaal ander persoon voelde, ik was 16, 17, 18. Een ander persoon zijn was wel eerst wennen, maar ik heb de draai weer te pakken.

Als je het gevoel hebt het niet aan te kunnen kun je altijd overwegen om er met iemand over te praten. Als je terugvalt in oud gebruik, raad ik je echt aan om goede hulp te zoeken om van je verslaving af te komen (dat is in mijn ogen toch wat het is als je toch weer zou gaan misbruiken).

Succes :)
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#17
Was het is jouw geval ook door overmatig XTC gebruik?
Klik om te vergroten...

meestal sterke psychedelica, soms met blackouts omdat ik aan het combineren ging met wat me maar werd aangeboden. soms ben je zo van de kaart...

bij mijn vrienden ging het meestal ook om sterke psychedelica en verrassend vaak gecombineerd met slaapgebrek.
F
FrqzLid
01-01-2024, 00:00
#18
mikoz zei:
Het komt wel goed hoor. Ikzelf heb langer dan een jaar ongeveer iedere week xtc gebruikt. Ben er nu bovenop, alleen wel een ander persoon, niet negatief, niet positief. Gewoon anders. In mijn geval speelde de weg naar volwassenheid ook erg mee in dat ik erg veranderd was en me een totaal ander persoon voelde, ik was 16, 17, 18. Een ander persoon zijn was wel eerst wennen, maar ik heb de draai weer te pakken.

Als je het gevoel hebt het niet aan te kunnen kun je altijd overwegen om er met iemand over te praten. Als je terugvalt in oud gebruik, raad ik je echt aan om goede hulp te zoeken om van je verslaving af te komen (dat is in mijn ogen toch wat het is als je toch weer zou gaan misbruiken).

Succes :)
Klik om te vergroten...

Een ander persoon ben ik zeker ook geworden door XTC ja, en dit is bij mij misschien eerder positief dan negatief in de zin dan ik er veel opener en socialer van ben geworden (in de vorm van makkelijker contact leggen met onbekende mensen, vroeger was ik veel meer in mezelf gekeerd). Enige keerzijde is dan dus het gevoel wat ik beschreven heb, maar dit is hopelijk niet permanent.
Van een verslaving is ook geen sprake, het was meer een "gewoonte" geworden om op feestjes te gebruiken, maar mijn laatste feestje heb ik gewoon nuchter gedaan.
F
FrqzLid
01-01-2024, 00:00
#19
MeejheM zei:
Was het is jouw geval ook door overmatig XTC gebruik?
Klik om te vergroten...

bij mijn vrienden ging het meestal ook om sterke psychedelica en verrassend vaak gecombineerd met slaapgebrek.
Klik om te vergroten...

Wat ik trouwens ook merkte is dat ik in het begin na xtc gebruik gewoon kon slapen, maar de laatste paar maanden na een feest totaal niet slaapte, of smiddags pas maximaal 3 uurtjes. In tegen stelling tot mijn vrienden, die wel zonder problemen 8 uur lang konden slapen.
Ik heb dus heel wat uren slaap overgeslagen na xtc gebruik.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#20
als je alleen mdma gebruikt hebt moet je eens naar bed gaan voordat het uitgewerkt is, dat werkt bij mij altijd prima.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."