Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe 3-maandenregel, de magie verloren... zomaar wat speculaties

De 3-maandenregel, de magie verloren... zomaar wat speculaties

9 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Naar aanleiding van deze thread en de reacties aldaar, heb ik eens nagedacht over deze materie en ben ik nog eens goed gaan lezen. Er zijn mensen die reeds na een handvol ervaringen met MDMA zeggen de magie ervan te zijn verloren. Voor anderen heeft dit verliezen van de magie jaren geduurd en weer anderen geven aan van niets van dit alles last te hebben, ook mensen die MDMA vaak en in hoge dosering gebruiken. Het doet mij afvragen of dit verlies van de magie waar zo vaak over gesproken wordt niet eerder iets wat te maken heeft met iemands genetische aanleg (verschillen in metabolisme, bijvoorbeeld) dan de wijze van gebruik. De farmacokinetiek (de wijze waarop het middel door het lichaam wordt 'verwerkt' en uitgescheiden) is bij MDMA nogal complex. Het middel remt allereerst zijn eigen metabolisering ('afbraak') in toenemende mate naarmate de dosering toeneemt. Bij het metabolisme, waaronder een stap die de omzetting van MDMA naar MDA betreft, is bovendien het cytochroom P450 afbraakenzym CYP2D6 betrokken. De werking hiervan vertoont een zeer grote variabiliteit onder mensen:
CYP2D6 shows the largest phenotypical variability among the CYPs, largely due to genetic polymorphism. The genotype accounts for normal, reduced, and non-existent CYP2D6 function in subjects. (...) The CYP2D6 function in any particular subject may be described as one of the following:
  • poor metabolizer – little or no CYP2D6 function
  • intermediate metabolizers – metabolize drugs at a rate somewhere between the poor and extensive metabolizers
  • extensive metabolizer – normal CYP2D6 function
  • ultrarapid metabolizer – multiple copies of the CYP2D6 gene are expressed, so greater-than-normal CYP2D6 function occurs
Klik om te vergroten...
The type of CYP2D6 function of an individual may influence the person's response to different doses of drugs that CYP2D6 metabolizes. The nature of the effect on the drug response depends not only on the type of CYP2D6 function, but also on the extent to which processing of the drug by CYP2D6 results in a chemical that has an effect that is similar, stronger, or weaker than the original drug, or no effect at all. For example, if CYP2D6 converts a drug that has a strong effect into a substance that has a weaker effect, then poor metabolizers (weak CYP2D6 function) will have an exaggerated response to the drug and stronger side-effects; conversely, if CYP2D6 converts a different drug into a substance that has a greater effect than its parent chemical, then ultrarapid metabolizers (strong CYP2D6 function) will have an exaggerated response to the drug and stronger side-effects.
Klik om te vergroten...
Variaties in de functie van CYP2D6 is één van de redenen waarom mensen verschillend reageren op drugs/medicijnen. Ook in de alledaagse praktijk van de psychiater bijvoorbeeld is het bij sommige middelen van groot belang deze variaties in acht te nemen en de dosering of zelfs de keuze van het middel hierop aan te passen. Ik vraag me daarom af of de manier waarop men MDMA gebruikt (laag/hoog gedoseerd, al dan niet met pauzes tussen gebruik) wel zo doorslaggevend is en of de verklaring voor het eventuele verlies van de magie of toename van bijwerkingen in de loop der tijd niet meer ligt in deze variaties in CYP2D6. In dat geval ben je dus simpelweg fucked, of niet, afhankelijk van je genetische aanleg. Hoe denken jullie hierover? Iemand die hier meer van weet?

Je kunt je vervolgens afvragen hoe dit allemaal werkt bij andere entactogenen, zoals 6-APB, 3-/4-MMC of 4-FA. Wanneer men uitsluitend deze middelen zou gebruiken en nooit MDMA, zou men dan eveneens de magie kunnen verliezen? Zou je door gebruik van deze middelen de magie van MDMA kunnen verliezen zonder ooit MDMA zélf gebruikt te hebben? Met andere woorden, ligt de oorzaak bij MDMA zelf en slaat het verlies van de magie dan over op andere entactogenen, of ligt de oorzaak eerder in een factor die alle entactogenen gemeenschappelijk hebben (bijvoorbeeld de serotoninerelease) en treedt het probleem dus, mogelijk afhankelijk van iemands genetische aanleg, op bij alle entactogenen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik denk dat je gelijkt hebt met je bevindingen.
Voor iedereen werkt het anders.
Je kan het vergelijken met iemand die van blowen al in psychose raakt.
Terwijl de grootste deel van de mensen gewoon een joint kan roken zonder problemen.

Iemand zei ook een keer hier
sommige mensen worden zwaar depressief zonder ooit drugs te hebben gebruikt.

Ik nam pillen van 240mg 3 dagen lang door.
Gewoon bijpakken wanneer je inkakt.
Weet geeneens hoeveel, kocht altijd een zak met 100 stuks.
En dat wekelijks zonder er problemen mee te krijgen.
Vanaf 1996 al.
Met pauzes van soms maanden en jaren ertussen.

Dus ik ben het met je eens.
Het is al bepaald van te voren hoe dingen gaan uitwerken in hun hersenen.
De een kan het wel hebben en de andere niet.
De een heeft al serotonine problemen en de andere hebben extra gevoelige receptoren voor dat ze überhaupt iets hebben gebruikt.
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Revolutionair zei:
Ik nam pillen van 240mg 3 dagen lang door.
Gewoon bijpakken wanneer je inkakt.
Weet geeneens hoeveel, kocht altijd een zak met 100 stuks.
En dat wekelijks zonder er problemen mee te krijgen.
Vanaf 1996 al.
Met pauzes van soms maanden en jaren ertussen.
Klik om te vergroten...

Heb je je pillen laten testen? Bij mensen die zeggen dat ze pillen nemen van 240mg denk ik altijd van 'dat is inderdaad wat je dealer wil dat je denkt' en met alle respect, gezien de rest van je verhaal klink je als een persoon die zich dat op de mouw laat spelden. Niet dat het veel verandert aan je punt, pillen van 80mg op jouw niveau nemen is knap om niet depressief van te worden en sommige anderen worden dat idd wel.

@Psilocyloner, ik denk dat je tot op zekere hoogte gelijk hebt maar volgens mij kun je het niet zo aan een type wijten. Iedereens serotoninehuishouding (en van alle andere stoffen en subtypen), wat misschien een verklaring kan zijn dat sommige mensen zonder drugs ook depressies krijgen. Iig is dat, en leefstijl, ook een van de oorzaken van de werking en gevolgen door drugs. Ik ben het er wel mee eens dat het voor veel mensen 'gewoon' anders werkt. Mensen lopen wel eens scheel en waus rond en verklaren dat dat ze geen afname hebben van effect. Tja, als je er vanaf de eerste keer zo bijliep niet nee. Ik had de eerste keer een soort pure euforie en verliefdheid en dat ben ik kwijtgeraakt, maar als ik genoeg bijneem word ik ook waus maar niet meer zo verliefd. Terwijl ik nooit echt heb misbruikt. Wat ik ook denk dat een factor van verschil is, is angst voor drugs en de gedachte dat je depressief kan worden van misbruik en/of dat dat inherent is aan de kater. Veel mensen hebben 4 dagen na gebruik (op dinsdag) de dinsdagdip want die denken dat dinsdagdips zich aan de gregoriaanse kalender houden.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#4
Susanne zei:
Heb je je pillen laten testen? Bij mensen die zeggen dat ze pillen nemen van 240mg denk ik altijd van 'dat is inderdaad wat je dealer wil dat je denkt'
Klik om te vergroten...

Als je een zak koopt met 100st dan laat je dat wel testen.
Een vriend van mij doet het altijd samen met mij.
Hij is altijd van het testen.
En ben er niet trots op dat ik mdma zo heb misbruikt maar wist niet van de 3 maanden regel en we deden het met zijn alle.
En toen voelde het prima.
Nu niet meer..
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#5
Revolutionair zei:
Ik nam pillen van 240mg 3 dagen lang door.
Klik om te vergroten...

Revolutionair zei:
En dat wekelijks zonder er problemen mee te krijgen.
Vanaf 1996 al.
Klik om te vergroten...

Dit matcht niet. In 1996 waren de pillen amper 120 a 140 mg.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#6
PsyTekZ zei:
Dit matcht niet. In 1996 waren de pillen amper 120 a 140 mg.
Klik om te vergroten...

Kwam een beetje warrig over.
Ik gebruik al vanaf 1996.
Dat ik pillen had van 240mg was in 2013 dat ik er wel eens 100 kocht.

Daarnaast lees ik mijn eigen post terug nu en had dat helemaal niet aan hoeven halen.
Ook al heb ik zelf geen problemen daardoor gehad is het misschien ook niet verstandig om dat aan iedereen te laten weten want een ander kan daar dan misschien wel problemen door krijgen.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wel interessante materie maar stiekem denk ik dat het veel simpeler is.
Als mensen iets voor het eerst mee maken dan is het "nieuw". Je maakt voor het eerst echt kunstmatige opgewekte euforie mee.
De hersenen doen iets met eerste ervaringen. Eerste ervaringen worden anders opgeslagen dan bij een tweede keer ervaring. Daarbij zijn hersenen erg goed herinneringen iets meer in te kleuren, iets mooier te maken. Vooral dus bij mooie eerste ervaringen.
Een eerste keer is gewoon speciaal en maak je altijd maar 1 keer mee.

Neemt niet weg dat iedereen anders is en bepaalde genetische aanleg natuurlijk altijd min of meer een rol zal spelen. Maar ik denk dat in dit geval bij de meeste gevallen niet primair de oorzaak is van het wel of niet kunnen verliezen van de magie bij M.

Voor mij heeft M altijd magie gehad, ook bij wekelijks gebruik. Werkte alleen korter en vaker meer last van dipjes dagen erna bij consequent gebruik.
Maar ik herinner mijn eerste keer wel het best :) en vele daarna ben ik vergeten.

Edit: Daar aan toegevoegd... Mijn eerste paddo's avond herinner ik mij ook het best. 1 van mijn mooiste trips ooit van de meer dan 100x daarna. OF heeft mijn geheugen dat er van gemaakt? :thinking:
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja, ik denk ook dat je niet perse de eerste keer beter gaat dan opvolgende keren, maar het is gewoon niet nieuw meer. Tweede keer naar dezelfde plek op vakantie omdat het zo leuk was is ook altijd een teleurstelling :tongueout:

Des te langer je er tussen laat, des te vager je herinneringen worden. Ga er vooral niet met hoge verwachtingen in, dan wordt het al gauw beter dan gehoopt. Ga er ook al helemaal niet mee bezig zijn want dat werkt waarschijnlijk echt vet averechts
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Denk dat je gelijk hebt @Mezelf

Bij mijn eerste keer MDMA was ik verbluft over hoe het voelde. Die verbazing en nieuwigheid maakt een groot deel uit van mijn herinnering aan die eerste keer, waardoor ook ik deze beter herinner dan vele latere rolls. Al bij de 2e keer was er nu een bepaalde verwachting en dat hele verrassingseffect was er dus al niet meer.

Maar voor mij houdt MDMA ook zijn magie, maar dan niet zozeer qua overweldigende lichamelijke euforie, maar meer vanuit het genieten van het even helemaal vrij zijn van gedachten en alles mooi/fijn vinden. Krijg er al zin in door er over te praten nu... :grimacing:
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Mijn eerste keren mdma waren niet te vergelijken met de daaropvolgende keren...
Bij geen enkele drug, die ik uitprobeerde, is het verschil zo groot! Zoals met pep, ghb of keta, of tripmiddelen. De eerste keren daarvan waren ook hartstikke leuk, maar alle keren daarna waren ook leuk!

Ik denk dat het met serotonine misschien toch anders werkt. Misschien wordt er toch iets een beetje kapot gemaakt, wat nooit helemaal herstelt. Mdma ontmaagde je brein, die daarna nooit meer hetzelfde is geworden. Misschien downregulatie van de serotonine receptoren?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."