#1
De eerste paar keer had ik de dag erna wel iets van een afterglow maar dat was er al snel af.
Maar jij bent dan ook een fiets! Hoeveel serotonine heeft een fiets!?Enige nagloed die ik ooit heb ervaren was na truffels. MDMA voelde ik mij altijd compleet binnenstebuiten van de dagen erna.
Ik zorg voor veel rust vooraf, een middagdutje bijvoorbeeld, begin vroeg en leg me in de zetel.Hoe kun je nou een nagloed hebben nadat je je receptoren en lichaam uitput. Ben er jaloers op hoor! 😂
Zo gaat het bij mij ook meestal: eerste dag(en) wat moe maar happy, daarna een klein dipje.De dag na mdma voel ik me ook nog heel goed en lekker. Wel wat moe natuurlijk maar wel happy en relaxt. De 2e dag na mdma komt mijn dip pas.
Ik heb het ook al gehad - vooral met pillen ipv kristallen -, dat je hele maag overhoop ligt en je je afvraagt waarom je je dit jezelf aandoet...Ik had in het begin altijd een afterglow de dag(en) na MDMA. Na een dikke 10 keer of zo verdween dat en kreeg ik in plaats daarvan een halve week van brak voelen. Dat was de laatste keer (klein halfjaar geleden) zo erg dat ik besloot dat die paar uurtjes lekker voelen het lang niet meer waard zijn.
Met psychedelica heb ik nog steeds vaak een afterglow, maar dat voelt in eerste instantie al veel gezonder om te doen.
Bij mij minderde het toen ik te vaak nam. Die 2-3 maand ertussen laten lijkt mij zeker een must.De eerste paar keer had ik de dag erna wel iets van een afterglow maar dat was er al snel af.
Dat denk ik ook niet. Misschien heb ik dan misschien wel een grotere reserve in mijn hersenen (?), het blijft een aanslag op je psyche én je lichaam...Vraag me af of het bij mensen waar de afterglow blijft ook minder schadelijk is. Denk het niet eigenlijk.
Ben eigenlijk wel blij dat mijn lichaam duidelijk 'nee' heeft gezegd.
Dat vraag ik me af. Het schijnt dat je gehele serotonine voorraad min of meer gereleased wordt bij zowel een lage of hoge dosering. Tenminste dat heb ik gehoord van iemand die er veel meer verstand van heeft dan mij. Dus het zal vast complexer liggen dan dat.Dat denk ik ook niet. Misschien heb ik dan misschien wel een grotere reserve in mijn hersenen (?), het blijft een aanslag op je psyche én je lichaam...
Same here!Zo gaat het bij mij ook meestal: eerste dag(en) wat moe maar happy, daarna een klein dipje.
Maar dat dipje vang ik wederom op door veel rust en goed eten. Werkt prima voor mij.
Dan zou mijn onzekere stelling ook niet kloppen... Misschien heeft @Cerberus hieronder wel gelijk, al werkt een manie op zich dan ook weer in op je serotonines, dus als die daar geen reserves meer vindt weet ik het ook niet meer... Wat ik mij wel afvraag is of MDMA énkel je serotonine-voorraad opvreet, en bv. niet je dopamines en dergelijke. Misschien ligt daar een antwoord?? Man man, veel 'misschiens' in deze reactie...Dat vraag ik me af. Het schijnt dat je gehele serotonine voorraad min of meer gereleased wordt bij zowel een lage of hoge dosering. Tenminste dat heb ik gehoord van iemand die er veel meer verstand van heeft dan mij. Dus het zal vast complexer liggen dan dat.
In mindere mate werkt mdma ook op dopamine.Dan zou mijn onzekere stelling ook niet kloppen... Misschien heeft @Cerberus hieronder wel gelijk, al werkt een manie op zich dan ook weer in op je serotonines, dus als die daar geen reserves meer vindt weet ik het ook niet meer... Wat ik mij wel afvraag is of MDMA énkel je serotonine-voorraad opvreet, en bv. niet je dopamines en dergelijke. Misschien ligt daar een antwoord?? Man man, veel 'misschiens' in deze reactie...
Vraag: bén je bipolair of dénk je het gewoon? Ik bén het namelijk, maar wat ik voel is in de verste verten niet te vergelijken met een manie. Misschien een beetje hypomaan (lichtere vorm van manisch zijn), dat kan. Maar het gaat hier niet over exuberant gedrag, maar gewoon om een gelukzalig gevoel... Dat heeft weinig te maken met manisch zijn. Doch, als je vindt dat je geluksgevoel inderdaad veel hoger ligt dan normaal, laat je dan even nakijken. Het is wetenschappelijk bewezen dat stimulanten een manie kunnen uitlokken...Theorie: zou dit misschien een teken zijn van bipolaire gevoeligheid? In welke minieme vorm dan ook. Of iets gelijkaardig. Mijn zelfvertrouwen was in de nagloed ook stuk hoger, dus misschien een lichte manie die getriggerd werd? Al zorgt geluk natuurlijk standaard voor groter zelfvertrouwen, dus misschien trek ik hier te snel een vergelijking, maar het blijft wel bizar natuurlijk dat se uberhaupt zo een nagloed hebben dagen lang. En mijn zelfvertrouwen was niet zomaar beetje hoger maar heel wat, meer dan in normale niet-drug-gerelateerde gelukzalige momenten.
Jezus, wat vreet het toch allemaal op! Ik ben blij dat ik eindelijk sterk aan het minderen ben!In mindere mate werkt mdma ook op dopamine.
Het is met name serotonine. En in mindere mate dus dopamine en ook noradrenaline.Jezus, wat vreet het toch allemaal op! Ik ben blij dat ik eindelijk sterk aan het minderen ben!
Vraag: bén je bipolair of dénk je het gewoon? Ik bén het namelijk, maar wat ik voel is in de verste verten niet te vergelijken met een manie. Misschien een beetje hypomaan (lichtere vorm van manisch zijn), dat kan. Maar het gaat hier niet over exuberant gedrag, maar gewoon om een gelukzalig gevoel... Dat heeft weinig te maken met manisch zijn. Doch, als je vindt dat je geluksgevoel inderdaad veel hoger ligt dan normaal, laat je dan even nakijken. Het is wetenschappelijk bewezen dat stimulanten een manie kunnen uitlokken...
Het is met name serotonine. En in mindere mate dus dopamine en ook noradrenaline.
Ik ben toevallig gediplomeerd ervaringsdeskundige op vlak van psychische kwetsbaarheid, en meer specifiek van bipolaire stoornissen. Ik zeg je dit omdat 1 manische (of licht-manische) episode genoeg kan zijn voor een diagnose. Ik raad je aan om het toch eens te laten nakijken. Heel veel drugs (zoals prychedelica) kunnen dan immers levensgevaarlijk zijn. Je moet jezelf en je ziekte al zeer goed kennen wil je gaan experimenteren. Ikzelf bespreek mijn druggebruik ook altijd met mijn artsen. Er kan nog veel, maar uiteraard met mate. Ik geef het je maar mee...Ik heb geen diagnose gehad, maar ik heb vorige maand wel een rare opwelling gehad die wat mij betreft erg lijkt op een manie. Maar ik had mezelf wel perfect in de hand (fysiek dan toch. Mentaal kon ik niet stoppen met nadenken met bijhorend slaapprobleem). Het moet blijkbaar meer gebeuren tegen dat je van de bipolaire diagnose kunt uitgaan. Maar ik denk niet dat je jezelf daarop "kunt nakijken"? Het gebeurt gewoon waardoor je al dan niet de diagnose krijgt.
Ik moet wel erbij zeggen dat er de laatste tijd wat dingen spelen in mijn leven waardoor ik stress (chronische hyperventilatie) kreeg, dus dat was waarschijnlijk een tegenreactie van mijn lichaam daarop.
Het heeft me wel aan het denken gezet, en die 3 dagen "nagloed" die ik had bij mijn laatste keer XTC een half jaar geleden kan ik interpreteren als een voorbode, maar zeker ben ik daar niet van wegens te weinig medische kennis.
Nu ik hoor dat jij bipolair bent, is het misschien iets om in het achterhoofd te houden voor ons allebei. Misschien kan ik beter geen XTC meer nemen (en in het verlengde helaas ook psychedelica)
En oxycotine niet te vergeten, ook een belangrijke voor de ervaring heb ik het vermoeden. Volgens mij komt al dat knuffelige tijdens een groepje die aan de xtc zit van deze. Het is een stresshormoon die zorgt voor connecteren met andere mensen (omdat zo je stress verlicht wordt als je goeie connecties opbouwt met je medemens)
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."