Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDie zalige nagloed...

Die zalige nagloed...

31 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
De eerste paar keer had ik de dag erna wel iets van een afterglow maar dat was er al snel af.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
De dag na mdma voel ik me ook nog heel goed en lekker. Wel wat moe natuurlijk maar wel happy en relaxt. De 2e dag na mdma komt mijn dip pas.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik had in het begin altijd een afterglow de dag(en) na MDMA. Na een dikke 10 keer of zo verdween dat en kreeg ik in plaats daarvan een halve week van brak voelen. Dat was de laatste keer (klein halfjaar geleden) zo erg dat ik besloot dat die paar uurtjes lekker voelen het lang niet meer waard zijn.

Met psychedelica heb ik nog steeds vaak een afterglow, maar dat voelt in eerste instantie al veel gezonder om te doen.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ikbeneenfiets zei:
Enige nagloed die ik ooit heb ervaren was na truffels. MDMA voelde ik mij altijd compleet binnenstebuiten van de dagen erna.
Klik om te vergroten...
Maar jij bent dan ook een fiets! Hoeveel serotonine heeft een fiets!? :tilttearlaugh:
Misschien gebruik je teveel, of drink je te weinig, of feest je te hard??
Ik gok hier maar wat...
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#5
Spyro zei:
Hoe kun je nou een nagloed hebben nadat je je receptoren en lichaam uitput. Ben er jaloers op hoor! 😂
Klik om te vergroten...
Ik zorg voor veel rust vooraf, een middagdutje bijvoorbeeld, begin vroeg en leg me in de zetel.
Ik zorg dat ik op tijd ga slapen (slaap er heerlijk op) en 's morgens goed eten en zorgen dat je veel vitamientjes binnen hebt!
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Dunne zei:
De dag na mdma voel ik me ook nog heel goed en lekker. Wel wat moe natuurlijk maar wel happy en relaxt. De 2e dag na mdma komt mijn dip pas.
Klik om te vergroten...
Zo gaat het bij mij ook meestal: eerste dag(en) wat moe maar happy, daarna een klein dipje.
Maar dat dipje vang ik wederom op door veel rust en goed eten. Werkt prima voor mij.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Ik had in het begin altijd een afterglow de dag(en) na MDMA. Na een dikke 10 keer of zo verdween dat en kreeg ik in plaats daarvan een halve week van brak voelen. Dat was de laatste keer (klein halfjaar geleden) zo erg dat ik besloot dat die paar uurtjes lekker voelen het lang niet meer waard zijn.

Met psychedelica heb ik nog steeds vaak een afterglow, maar dat voelt in eerste instantie al veel gezonder om te doen.
Klik om te vergroten...
Ik heb het ook al gehad - vooral met pillen ipv kristallen -, dat je hele maag overhoop ligt en je je afvraagt waarom je je dit jezelf aandoet...
Met kristallen heb ik er geen last van. Hoe hoger de graad van puurheid, hoe beter de nagloed.

Met psychedelica had ik het ook vroeger; geen comedown, maar een haast magische bal in je borst die zorgde voor een hemels gevoel.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ganggang💯 zei:
De eerste paar keer had ik de dag erna wel iets van een afterglow maar dat was er al snel af.
Klik om te vergroten...
Bij mij minderde het toen ik te vaak nam. Die 2-3 maand ertussen laten lijkt mij zeker een must.
Maar uiteraard slaat niets die eerste keer/keren...
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Vraag me af of het bij mensen waar de afterglow blijft ook minder schadelijk is. Denk het niet eigenlijk.

Ben eigenlijk wel blij dat mijn lichaam duidelijk 'nee' heeft gezegd.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook niet. Misschien heb ik dan misschien wel een grotere reserve in mijn hersenen (?), het blijft een aanslag op je psyche én je lichaam...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
geflipt zei:
Dat denk ik ook niet. Misschien heb ik dan misschien wel een grotere reserve in mijn hersenen (?), het blijft een aanslag op je psyche én je lichaam...
Klik om te vergroten...
Dat vraag ik me af. Het schijnt dat je gehele serotonine voorraad min of meer gereleased wordt bij zowel een lage of hoge dosering. Tenminste dat heb ik gehoord van iemand die er veel meer verstand van heeft dan mij. Dus het zal vast complexer liggen dan dat.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
geflipt zei:
Zo gaat het bij mij ook meestal: eerste dag(en) wat moe maar happy, daarna een klein dipje.
Maar dat dipje vang ik wederom op door veel rust en goed eten. Werkt prima voor mij.
Klik om te vergroten...
Same here!
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb laatste keer ook een nagloed gehad die 3 dagen duurde en de crash kwam dus ook pas dagen later. Heb het zelf nog maar 2 keer gebruikt in totaal, dus van enig patroon kan ik niet spreken, de eerste keer had ik dat namelijk niet behalve op een normalere manier terugkijken naar een mooie ervaring (had toen ook minder genomen).
Theorie: zou dit misschien een teken zijn van bipolaire gevoeligheid? In welke minieme vorm dan ook. Of iets gelijkaardig. Mijn zelfvertrouwen was in de nagloed ook stuk hoger, dus misschien een lichte manie die getriggerd werd? Al zorgt geluk natuurlijk standaard voor groter zelfvertrouwen, dus misschien trek ik hier te snel een vergelijking, maar het blijft wel bizar natuurlijk dat se uberhaupt zo een nagloed hebben dagen lang. En mijn zelfvertrouwen was niet zomaar beetje hoger maar heel wat, meer dan in normale niet-drug-gerelateerde gelukzalige momenten.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Dat vraag ik me af. Het schijnt dat je gehele serotonine voorraad min of meer gereleased wordt bij zowel een lage of hoge dosering. Tenminste dat heb ik gehoord van iemand die er veel meer verstand van heeft dan mij. Dus het zal vast complexer liggen dan dat.
Klik om te vergroten...
Dan zou mijn onzekere stelling ook niet kloppen... Misschien heeft @Cerberus hieronder wel gelijk, al werkt een manie op zich dan ook weer in op je serotonines, dus als die daar geen reserves meer vindt weet ik het ook niet meer... Wat ik mij wel afvraag is of MDMA énkel je serotonine-voorraad opvreet, en bv. niet je dopamines en dergelijke. Misschien ligt daar een antwoord?? Man man, veel 'misschiens' in deze reactie...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
geflipt zei:
Dan zou mijn onzekere stelling ook niet kloppen... Misschien heeft @Cerberus hieronder wel gelijk, al werkt een manie op zich dan ook weer in op je serotonines, dus als die daar geen reserves meer vindt weet ik het ook niet meer... Wat ik mij wel afvraag is of MDMA énkel je serotonine-voorraad opvreet, en bv. niet je dopamines en dergelijke. Misschien ligt daar een antwoord?? Man man, veel 'misschiens' in deze reactie...
Klik om te vergroten...
In mindere mate werkt mdma ook op dopamine.

Hoe dat dan met een eventuele manie zit, geen idee...
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#15
Cerberus zei:
Theorie: zou dit misschien een teken zijn van bipolaire gevoeligheid? In welke minieme vorm dan ook. Of iets gelijkaardig. Mijn zelfvertrouwen was in de nagloed ook stuk hoger, dus misschien een lichte manie die getriggerd werd? Al zorgt geluk natuurlijk standaard voor groter zelfvertrouwen, dus misschien trek ik hier te snel een vergelijking, maar het blijft wel bizar natuurlijk dat se uberhaupt zo een nagloed hebben dagen lang. En mijn zelfvertrouwen was niet zomaar beetje hoger maar heel wat, meer dan in normale niet-drug-gerelateerde gelukzalige momenten.
Klik om te vergroten...
Vraag: bén je bipolair of dénk je het gewoon? Ik bén het namelijk, maar wat ik voel is in de verste verten niet te vergelijken met een manie. Misschien een beetje hypomaan (lichtere vorm van manisch zijn), dat kan. Maar het gaat hier niet over exuberant gedrag, maar gewoon om een gelukzalig gevoel... Dat heeft weinig te maken met manisch zijn. Doch, als je vindt dat je geluksgevoel inderdaad veel hoger ligt dan normaal, laat je dan even nakijken. Het is wetenschappelijk bewezen dat stimulanten een manie kunnen uitlokken...
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
In mindere mate werkt mdma ook op dopamine.
Klik om te vergroten...
Jezus, wat vreet het toch allemaal op! Ik ben blij dat ik eindelijk sterk aan het minderen ben!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
geflipt zei:
Jezus, wat vreet het toch allemaal op! Ik ben blij dat ik eindelijk sterk aan het minderen ben!
Klik om te vergroten...
Het is met name serotonine. En in mindere mate dus dopamine en ook noradrenaline.

Sowieso goed dat je aan het minderen bent. :) Het is ook niet alleen het verbruiken van deze stoffen dat slecht is, maar schade aan de receptoren. Daarom wordt geloof ik ook de nadruk gelegd op minimaal 3 maanden tussen gebruik houden. Lang voor die 3 maanden om zijn is de serotonine wel weer aangevuld, maar de schade aan de receptoren wellicht nog niet hersteld. En wellicht wordt die schade ook niet helemaal hersteld. Met name wanneer het systeem dreun op dreun op dreun te verduren krijgt in relatief korte tijd. Mensen weten vaak niet hoe erg ze hun lichaam belasten met deze drug, zelfs al bij "verantwoord" gebruik, laat staan misbruik.

Maar wederom, ik ben geen expert ofzo. Ik herhaal slechts wat ik gehoord en gelezen heb van slimmere mensen dan ik.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#18
geflipt zei:
Vraag: bén je bipolair of dénk je het gewoon? Ik bén het namelijk, maar wat ik voel is in de verste verten niet te vergelijken met een manie. Misschien een beetje hypomaan (lichtere vorm van manisch zijn), dat kan. Maar het gaat hier niet over exuberant gedrag, maar gewoon om een gelukzalig gevoel... Dat heeft weinig te maken met manisch zijn. Doch, als je vindt dat je geluksgevoel inderdaad veel hoger ligt dan normaal, laat je dan even nakijken. Het is wetenschappelijk bewezen dat stimulanten een manie kunnen uitlokken...
Klik om te vergroten...

Ik heb geen diagnose gehad, maar ik heb vorige maand wel een rare opwelling gehad die wat mij betreft erg lijkt op een manie. Maar ik had mezelf wel perfect in de hand (fysiek dan toch. Mentaal kon ik niet stoppen met nadenken met bijhorend slaapprobleem). Het moet blijkbaar meer gebeuren tegen dat je van de bipolaire diagnose kunt uitgaan. Maar ik denk niet dat je jezelf daarop "kunt nakijken"? Het gebeurt gewoon waardoor je al dan niet de diagnose krijgt.
Ik moet wel erbij zeggen dat er de laatste tijd wat dingen spelen in mijn leven waardoor ik stress (chronische hyperventilatie) kreeg, dus dat was waarschijnlijk een tegenreactie van mijn lichaam daarop.
Het heeft me wel aan het denken gezet, en die 3 dagen "nagloed" die ik had bij mijn laatste keer XTC een half jaar geleden kan ik interpreteren als een voorbode, maar zeker ben ik daar niet van wegens te weinig medische kennis.
Nu ik hoor dat jij bipolair bent, is het misschien iets om in het achterhoofd te houden voor ons allebei. Misschien kan ik beter geen XTC meer nemen (en in het verlengde helaas ook psychedelica)

Mindless zei:
Het is met name serotonine. En in mindere mate dus dopamine en ook noradrenaline.
Klik om te vergroten...

En oxycotine niet te vergeten, ook een belangrijke voor de ervaring heb ik het vermoeden. Volgens mij komt al dat knuffelige tijdens een groepje die aan de xtc zit van deze. Het is een stresshormoon die zorgt voor connecteren met andere mensen (omdat zo je stress verlicht wordt als je goeie connecties opbouwt met je medemens)
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#19
Cerberus zei:
Ik heb geen diagnose gehad, maar ik heb vorige maand wel een rare opwelling gehad die wat mij betreft erg lijkt op een manie. Maar ik had mezelf wel perfect in de hand (fysiek dan toch. Mentaal kon ik niet stoppen met nadenken met bijhorend slaapprobleem). Het moet blijkbaar meer gebeuren tegen dat je van de bipolaire diagnose kunt uitgaan. Maar ik denk niet dat je jezelf daarop "kunt nakijken"? Het gebeurt gewoon waardoor je al dan niet de diagnose krijgt.
Ik moet wel erbij zeggen dat er de laatste tijd wat dingen spelen in mijn leven waardoor ik stress (chronische hyperventilatie) kreeg, dus dat was waarschijnlijk een tegenreactie van mijn lichaam daarop.
Het heeft me wel aan het denken gezet, en die 3 dagen "nagloed" die ik had bij mijn laatste keer XTC een half jaar geleden kan ik interpreteren als een voorbode, maar zeker ben ik daar niet van wegens te weinig medische kennis.
Nu ik hoor dat jij bipolair bent, is het misschien iets om in het achterhoofd te houden voor ons allebei. Misschien kan ik beter geen XTC meer nemen (en in het verlengde helaas ook psychedelica)



En oxycotine niet te vergeten, ook een belangrijke voor de ervaring heb ik het vermoeden. Volgens mij komt al dat knuffelige tijdens een groepje die aan de xtc zit van deze. Het is een stresshormoon die zorgt voor connecteren met andere mensen (omdat zo je stress verlicht wordt als je goeie connecties opbouwt met je medemens)
Klik om te vergroten...
Ik ben toevallig gediplomeerd ervaringsdeskundige op vlak van psychische kwetsbaarheid, en meer specifiek van bipolaire stoornissen. Ik zeg je dit omdat 1 manische (of licht-manische) episode genoeg kan zijn voor een diagnose. Ik raad je aan om het toch eens te laten nakijken. Heel veel drugs (zoals prychedelica) kunnen dan immers levensgevaarlijk zijn. Je moet jezelf en je ziekte al zeer goed kennen wil je gaan experimenteren. Ikzelf bespreek mijn druggebruik ook altijd met mijn artsen. Er kan nog veel, maar uiteraard met mate. Ik geef het je maar mee...
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja, ik ben bij psychiater en psycholoog geweest. En zij wouden me geen zo'n diagnose geven wegens "te vroeg". Ik weet niet wat ik verder kan doen om te laten nakijken. Wel zeggen ze natuurlijk allemaal dat ik moet stoppen met psychedelica (ookal probeerde ik enkel maar sporadisch) maar dat zeggen ze natuurlijk tegen iedereen gezien ze negatief vooringenomen zijn over die stoffen. Neig echter wel te luisteren, gezien de schrik er nu in zit.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."