Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDie zalige nagloed...

Die zalige nagloed...

31 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
geflipt zei:
Jezus, wat vreet het toch allemaal op! Ik ben blij dat ik eindelijk sterk aan het minderen ben!
Klik om te vergroten...
Het is met name serotonine. En in mindere mate dus dopamine en ook noradrenaline.

Sowieso goed dat je aan het minderen bent. :) Het is ook niet alleen het verbruiken van deze stoffen dat slecht is, maar schade aan de receptoren. Daarom wordt geloof ik ook de nadruk gelegd op minimaal 3 maanden tussen gebruik houden. Lang voor die 3 maanden om zijn is de serotonine wel weer aangevuld, maar de schade aan de receptoren wellicht nog niet hersteld. En wellicht wordt die schade ook niet helemaal hersteld. Met name wanneer het systeem dreun op dreun op dreun te verduren krijgt in relatief korte tijd. Mensen weten vaak niet hoe erg ze hun lichaam belasten met deze drug, zelfs al bij "verantwoord" gebruik, laat staan misbruik.

Maar wederom, ik ben geen expert ofzo. Ik herhaal slechts wat ik gehoord en gelezen heb van slimmere mensen dan ik.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#2
geflipt zei:
Vraag: bén je bipolair of dénk je het gewoon? Ik bén het namelijk, maar wat ik voel is in de verste verten niet te vergelijken met een manie. Misschien een beetje hypomaan (lichtere vorm van manisch zijn), dat kan. Maar het gaat hier niet over exuberant gedrag, maar gewoon om een gelukzalig gevoel... Dat heeft weinig te maken met manisch zijn. Doch, als je vindt dat je geluksgevoel inderdaad veel hoger ligt dan normaal, laat je dan even nakijken. Het is wetenschappelijk bewezen dat stimulanten een manie kunnen uitlokken...
Klik om te vergroten...

Ik heb geen diagnose gehad, maar ik heb vorige maand wel een rare opwelling gehad die wat mij betreft erg lijkt op een manie. Maar ik had mezelf wel perfect in de hand (fysiek dan toch. Mentaal kon ik niet stoppen met nadenken met bijhorend slaapprobleem). Het moet blijkbaar meer gebeuren tegen dat je van de bipolaire diagnose kunt uitgaan. Maar ik denk niet dat je jezelf daarop "kunt nakijken"? Het gebeurt gewoon waardoor je al dan niet de diagnose krijgt.
Ik moet wel erbij zeggen dat er de laatste tijd wat dingen spelen in mijn leven waardoor ik stress (chronische hyperventilatie) kreeg, dus dat was waarschijnlijk een tegenreactie van mijn lichaam daarop.
Het heeft me wel aan het denken gezet, en die 3 dagen "nagloed" die ik had bij mijn laatste keer XTC een half jaar geleden kan ik interpreteren als een voorbode, maar zeker ben ik daar niet van wegens te weinig medische kennis.
Nu ik hoor dat jij bipolair bent, is het misschien iets om in het achterhoofd te houden voor ons allebei. Misschien kan ik beter geen XTC meer nemen (en in het verlengde helaas ook psychedelica)

Mindless zei:
Het is met name serotonine. En in mindere mate dus dopamine en ook noradrenaline.
Klik om te vergroten...

En oxycotine niet te vergeten, ook een belangrijke voor de ervaring heb ik het vermoeden. Volgens mij komt al dat knuffelige tijdens een groepje die aan de xtc zit van deze. Het is een stresshormoon die zorgt voor connecteren met andere mensen (omdat zo je stress verlicht wordt als je goeie connecties opbouwt met je medemens)
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#3
Cerberus zei:
Ik heb geen diagnose gehad, maar ik heb vorige maand wel een rare opwelling gehad die wat mij betreft erg lijkt op een manie. Maar ik had mezelf wel perfect in de hand (fysiek dan toch. Mentaal kon ik niet stoppen met nadenken met bijhorend slaapprobleem). Het moet blijkbaar meer gebeuren tegen dat je van de bipolaire diagnose kunt uitgaan. Maar ik denk niet dat je jezelf daarop "kunt nakijken"? Het gebeurt gewoon waardoor je al dan niet de diagnose krijgt.
Ik moet wel erbij zeggen dat er de laatste tijd wat dingen spelen in mijn leven waardoor ik stress (chronische hyperventilatie) kreeg, dus dat was waarschijnlijk een tegenreactie van mijn lichaam daarop.
Het heeft me wel aan het denken gezet, en die 3 dagen "nagloed" die ik had bij mijn laatste keer XTC een half jaar geleden kan ik interpreteren als een voorbode, maar zeker ben ik daar niet van wegens te weinig medische kennis.
Nu ik hoor dat jij bipolair bent, is het misschien iets om in het achterhoofd te houden voor ons allebei. Misschien kan ik beter geen XTC meer nemen (en in het verlengde helaas ook psychedelica)



En oxycotine niet te vergeten, ook een belangrijke voor de ervaring heb ik het vermoeden. Volgens mij komt al dat knuffelige tijdens een groepje die aan de xtc zit van deze. Het is een stresshormoon die zorgt voor connecteren met andere mensen (omdat zo je stress verlicht wordt als je goeie connecties opbouwt met je medemens)
Klik om te vergroten...
Ik ben toevallig gediplomeerd ervaringsdeskundige op vlak van psychische kwetsbaarheid, en meer specifiek van bipolaire stoornissen. Ik zeg je dit omdat 1 manische (of licht-manische) episode genoeg kan zijn voor een diagnose. Ik raad je aan om het toch eens te laten nakijken. Heel veel drugs (zoals prychedelica) kunnen dan immers levensgevaarlijk zijn. Je moet jezelf en je ziekte al zeer goed kennen wil je gaan experimenteren. Ikzelf bespreek mijn druggebruik ook altijd met mijn artsen. Er kan nog veel, maar uiteraard met mate. Ik geef het je maar mee...
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja, ik ben bij psychiater en psycholoog geweest. En zij wouden me geen zo'n diagnose geven wegens "te vroeg". Ik weet niet wat ik verder kan doen om te laten nakijken. Wel zeggen ze natuurlijk allemaal dat ik moet stoppen met psychedelica (ookal probeerde ik enkel maar sporadisch) maar dat zeggen ze natuurlijk tegen iedereen gezien ze negatief vooringenomen zijn over die stoffen. Neig echter wel te luisteren, gezien de schrik er nu in zit.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#5
Cerberus zei:
Ja, ik ben bij psychiater en psycholoog geweest. En zij wouden me geen zo'n diagnose geven wegens "te vroeg". Ik weet niet wat ik verder kan doen om te laten nakijken. Wel zeggen ze natuurlijk allemaal dat ik moet stoppen met psychedelica (ookal probeerde ik enkel maar sporadisch) maar dat zeggen ze natuurlijk tegen iedereen gezien ze negatief vooringenomen zijn over die stoffen. Neig echter wel te luisteren, gezien de schrik er nu in zit.
Klik om te vergroten...
Misschien was je episode te mild en durven ze daardoor niet goed, ik ga hier niet je artsen staan tegenspreken!
Psychedelica zijn voor een bipolair brein pas echt gevaarlijk als je lithium neemt. Dat l'as ik toevallig zelf gisteren. Voor mij dus geen paddos of LSD meer... Maar zolang je geen diagnose hebt of meds neemt, moet je het voor jezelf uitmaken vrees ik... Veel geluk!
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik was aan het antwoorden maar eigenlijk wijd ik best niet teveel uit in jouw topic haha, had al gedacht om ooit eens hier een topic aan te maken over mijn situatie om te horen wat anderen vinden, misschien zijn er die in gelijkaardige situaties gezeten hebben, doe ik een andere keer misschien, als het wat meer/langer achter de rug is allemaal. Dankjewel!
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#7
Cerberus zei:
Ik was aan het antwoorden maar eigenlijk wijd ik best niet teveel uit in jouw topic haha, had al gedacht om ooit eens hier een topic aan te maken over mijn situatie om te horen wat anderen vinden, misschien zijn er die in gelijkaardige situaties gezeten hebben, doe ik een andere keer misschien, als het wat meer/langer achter de rug is allemaal. Dankjewel!
Klik om te vergroten...
Zou ik zeker doen, die topic aanmaken.
En als je wilt uitweiden over dingen, dan mag dat hoor.
Of stuur een PM, kan ook!
T
TripJessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dat zweven herken ik wel ja, maar dat voel ik ook als ik gepoept heb, dat duurt bij mij geen 4 dagen hoor 😉
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Als ik eens beter opzoek over een manie, denk ik niet dat het dat geweest is, gezien ik mezelf in de hand had en nergens schade berokkend heb. Het lijkt dan meer op een hypomanie, maar ik lees op internet dat een hypomanie zonder psychotische kenmerken is, en dat had mijn opwelling wel. Maar ik kon op ieder moment rationeel praten en ook zeggen aan mijn vrienden / dokters wat er aan de hand is, dus een echte psychose was het niet. Ze zeiden dat ook allemaal; hoe het echt opviel dat ik zeer erg voor rede vatbaar was. Of ik dus echt bipolair ben weet ik niet. Dat zal ook de reden geweest zijn dat ik geen diagnose kreeg vermoed ik, al zeiden ze wel dat ze tegenwoordig zo weinig mogelijk met diagnoses werken omdat dat traumatiserend kan zijn en meer met symptomen aanpakken (of dat goed is, ik weet het niet, ik weet namelijk graag wat er met me aan de hand is anders ga ik zelf puzzelen en dat is niet goed).

geflipt zei:
Of stuur een PM, kan ook!
Klik om te vergroten...

Zou ik eens een PM mogen sturen waarin ik het verhaal doe? Ben eens benieuwd wat jij ervan denkt, gezien je blijkbaar veel kennis over het thema hebt. Het probleem met een topic aanmaken is een beetje dat er ook mens(en) in het verhaal voorkomen die hier ook op het forum zitten.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#10
Cerberus zei:
Als ik eens beter opzoek over een manie, denk ik niet dat het dat geweest is, gezien ik mezelf in de hand had en nergens schade berokkend heb. Het lijkt dan meer op een hypomanie, maar ik lees op internet dat een hypomanie zonder psychotische kenmerken is, en dat had mijn opwelling wel. Maar ik kon op ieder moment rationeel praten en ook zeggen aan mijn vrienden / dokters wat er aan de hand is, dus een echte psychose was het niet. Ze zeiden dat ook allemaal; hoe het echt opviel dat ik zeer erg voor rede vatbaar was. Of ik dus echt bipolair ben weet ik niet. Dat zal ook de reden geweest zijn dat ik geen diagnose kreeg vermoed ik, al zeiden ze wel dat ze tegenwoordig zo weinig mogelijk met diagnoses werken omdat dat traumatiserend kan zijn en meer met symptomen aanpakken (of dat goed is, ik weet het niet, ik weet namelijk graag wat er met me aan de hand is anders ga ik zelf puzzelen en dat is niet goed).



Zou ik eens een PM mogen sturen waarin ik het verhaal doe? Ben eens benieuwd wat jij ervan denkt, gezien je blijkbaar veel kennis over het thema hebt. Het probleem met een topic aanmaken is een beetje dat er ook mens(en) in het verhaal voorkomen die hier ook op het forum zitten.
Klik om te vergroten...
Stuur maar door! Maar ik ben ervaringsdeskundige en geen arts hé!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
De eerste paar keer had ik de dag erna wel iets van een afterglow maar dat was er al snel af.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik hoor altijd over een nagloed na bepaalde drugs. Ik heb er altijd zoveel vraagtekens bij... Heb dit echt nog nooit ervaren, met geen één drugs. Ook niet toen ik hier net mee begon. Mijn katers zijn altijd best zwaar geweest na uppers. Ook als ik goed slaap en eet, helaas. 😕

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."