Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDie zalige nagloed...

Die zalige nagloed...

31 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
De eerste paar keer had ik de dag erna wel iets van een afterglow maar dat was er al snel af.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#2
Beste(n),

Ik hoor veel verhalen over mensen die last hebben van een (zware) comedown na een avond of nachtje MDMA. Zelf heb ik er zelden last van. De nagloed is mijn vriend. 9/10 van mijn sessies sta ik op als herboren. Mijn eerste MDMA trip heeft 12-14 uur geduurd, en tegen dat hij over was had ik net vleugels en was het ochtend voor ik het wist. De nagloed kan bij mij tot wel 4-5 dagen duren, maar meestal is het enkel de dag erna. Het voelt dan alsof er een grote last van mijn schouders gevallen is, en alles precies goed gaat.

Buiten mijn eerste ervaring, toen ik 500mg kristallen over een ganse avond en nacht heb gebruikt (uiteraard véél te veel, zeker voor een eerste keer - maar ik had me toen niet ingelezen, en liet me in de handen van mijn space-buddy), gebruik ik nu hoeveelheden tussen de 120 en 150 mg. En dat blijkt voldoende voor mij. Ook heb ik sinds kort besloten om voor een paar maanden te stoppen, want ik gebruikte te vaak (zo las ik hier). Maar dat gaat de intensiteit van mijn trips, en de nagloed, alleen maar versterken denk ik.

Ik doe het altijd gezellig thuis, want ik word er zo mellow van als een rijpe perzik! Voorts vooraf lekker eten, goed gezelschap, muziekje en een paar dozen appelsap erbij en we zijn vertrokken!

Nu is mijn vraag: Hebben nog mensen hier ervaring met de nagloed? Of eerder met een comedown? En hoe komt het dat er zo'n verschillen in zitten bij mensen?
Zelf hoor ik de meeste comedown verhalen over mensen die erop uitgaan, misschien ligt daarin een verschil?? Ik hoor het graag van jullie!

(ik vond geen topic hierover, dus ik hoop dat ik er niet heb over gekeken... ben vrij nieuw hier, dus mijn excuses als ik fouten maak...)
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#3
Spyro zei:
Ik heb er altijd zoveel vraagtekens bij...
Klik om te vergroten...
Welke vraagtekens?

Ik wens je hoe dan ook ooit eens een mooie nagloed toe!
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#4
geflipt zei:
Welke vraagtekens?

Ik wens je hoe dan ook ooit eens een mooie nagloed toe!
Klik om te vergroten...
Hoe kun je nou een nagloed hebben nadat je je receptoren en lichaam uitput. Ben er jaloers op hoor! 😂
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#5
Enige nagloed die ik ooit heb ervaren was na truffels. MDMA voelde ik mij altijd compleet binnenstebuiten van de dagen erna.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vraag me af of het bij mensen waar de afterglow blijft ook minder schadelijk is. Denk het niet eigenlijk.

Ben eigenlijk wel blij dat mijn lichaam duidelijk 'nee' heeft gezegd.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#7
Cerberus zei:
Als ik eens beter opzoek over een manie, denk ik niet dat het dat geweest is, gezien ik mezelf in de hand had en nergens schade berokkend heb. Het lijkt dan meer op een hypomanie, maar ik lees op internet dat een hypomanie zonder psychotische kenmerken is, en dat had mijn opwelling wel. Maar ik kon op ieder moment rationeel praten en ook zeggen aan mijn vrienden / dokters wat er aan de hand is, dus een echte psychose was het niet. Ze zeiden dat ook allemaal; hoe het echt opviel dat ik zeer erg voor rede vatbaar was. Of ik dus echt bipolair ben weet ik niet. Dat zal ook de reden geweest zijn dat ik geen diagnose kreeg vermoed ik, al zeiden ze wel dat ze tegenwoordig zo weinig mogelijk met diagnoses werken omdat dat traumatiserend kan zijn en meer met symptomen aanpakken (of dat goed is, ik weet het niet, ik weet namelijk graag wat er met me aan de hand is anders ga ik zelf puzzelen en dat is niet goed).



Zou ik eens een PM mogen sturen waarin ik het verhaal doe? Ben eens benieuwd wat jij ervan denkt, gezien je blijkbaar veel kennis over het thema hebt. Het probleem met een topic aanmaken is een beetje dat er ook mens(en) in het verhaal voorkomen die hier ook op het forum zitten.
Klik om te vergroten...
Stuur maar door! Maar ik ben ervaringsdeskundige en geen arts hé!
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik hoor altijd over een nagloed na bepaalde drugs. Ik heb er altijd zoveel vraagtekens bij... Heb dit echt nog nooit ervaren, met geen één drugs. Ook niet toen ik hier net mee begon. Mijn katers zijn altijd best zwaar geweest na uppers. Ook als ik goed slaap en eet, helaas. 😕
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
De dag na mdma voel ik me ook nog heel goed en lekker. Wel wat moe natuurlijk maar wel happy en relaxt. De 2e dag na mdma komt mijn dip pas.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik had in het begin altijd een afterglow de dag(en) na MDMA. Na een dikke 10 keer of zo verdween dat en kreeg ik in plaats daarvan een halve week van brak voelen. Dat was de laatste keer (klein halfjaar geleden) zo erg dat ik besloot dat die paar uurtjes lekker voelen het lang niet meer waard zijn.

Met psychedelica heb ik nog steeds vaak een afterglow, maar dat voelt in eerste instantie al veel gezonder om te doen.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ikbeneenfiets zei:
Enige nagloed die ik ooit heb ervaren was na truffels. MDMA voelde ik mij altijd compleet binnenstebuiten van de dagen erna.
Klik om te vergroten...
Maar jij bent dan ook een fiets! Hoeveel serotonine heeft een fiets!? :tilttearlaugh:
Misschien gebruik je teveel, of drink je te weinig, of feest je te hard??
Ik gok hier maar wat...
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#12
Spyro zei:
Hoe kun je nou een nagloed hebben nadat je je receptoren en lichaam uitput. Ben er jaloers op hoor! 😂
Klik om te vergroten...
Ik zorg voor veel rust vooraf, een middagdutje bijvoorbeeld, begin vroeg en leg me in de zetel.
Ik zorg dat ik op tijd ga slapen (slaap er heerlijk op) en 's morgens goed eten en zorgen dat je veel vitamientjes binnen hebt!
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
De dag na mdma voel ik me ook nog heel goed en lekker. Wel wat moe natuurlijk maar wel happy en relaxt. De 2e dag na mdma komt mijn dip pas.
Klik om te vergroten...
Zo gaat het bij mij ook meestal: eerste dag(en) wat moe maar happy, daarna een klein dipje.
Maar dat dipje vang ik wederom op door veel rust en goed eten. Werkt prima voor mij.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Ik had in het begin altijd een afterglow de dag(en) na MDMA. Na een dikke 10 keer of zo verdween dat en kreeg ik in plaats daarvan een halve week van brak voelen. Dat was de laatste keer (klein halfjaar geleden) zo erg dat ik besloot dat die paar uurtjes lekker voelen het lang niet meer waard zijn.

Met psychedelica heb ik nog steeds vaak een afterglow, maar dat voelt in eerste instantie al veel gezonder om te doen.
Klik om te vergroten...
Ik heb het ook al gehad - vooral met pillen ipv kristallen -, dat je hele maag overhoop ligt en je je afvraagt waarom je je dit jezelf aandoet...
Met kristallen heb ik er geen last van. Hoe hoger de graad van puurheid, hoe beter de nagloed.

Met psychedelica had ik het ook vroeger; geen comedown, maar een haast magische bal in je borst die zorgde voor een hemels gevoel.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ganggang💯 zei:
De eerste paar keer had ik de dag erna wel iets van een afterglow maar dat was er al snel af.
Klik om te vergroten...
Bij mij minderde het toen ik te vaak nam. Die 2-3 maand ertussen laten lijkt mij zeker een must.
Maar uiteraard slaat niets die eerste keer/keren...
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Vraag me af of het bij mensen waar de afterglow blijft ook minder schadelijk is. Denk het niet eigenlijk.

Ben eigenlijk wel blij dat mijn lichaam duidelijk 'nee' heeft gezegd.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook niet. Misschien heb ik dan misschien wel een grotere reserve in mijn hersenen (?), het blijft een aanslag op je psyche én je lichaam...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
geflipt zei:
Dat denk ik ook niet. Misschien heb ik dan misschien wel een grotere reserve in mijn hersenen (?), het blijft een aanslag op je psyche én je lichaam...
Klik om te vergroten...
Dat vraag ik me af. Het schijnt dat je gehele serotonine voorraad min of meer gereleased wordt bij zowel een lage of hoge dosering. Tenminste dat heb ik gehoord van iemand die er veel meer verstand van heeft dan mij. Dus het zal vast complexer liggen dan dat.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
geflipt zei:
Zo gaat het bij mij ook meestal: eerste dag(en) wat moe maar happy, daarna een klein dipje.
Maar dat dipje vang ik wederom op door veel rust en goed eten. Werkt prima voor mij.
Klik om te vergroten...
Same here!
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb laatste keer ook een nagloed gehad die 3 dagen duurde en de crash kwam dus ook pas dagen later. Heb het zelf nog maar 2 keer gebruikt in totaal, dus van enig patroon kan ik niet spreken, de eerste keer had ik dat namelijk niet behalve op een normalere manier terugkijken naar een mooie ervaring (had toen ook minder genomen).
Theorie: zou dit misschien een teken zijn van bipolaire gevoeligheid? In welke minieme vorm dan ook. Of iets gelijkaardig. Mijn zelfvertrouwen was in de nagloed ook stuk hoger, dus misschien een lichte manie die getriggerd werd? Al zorgt geluk natuurlijk standaard voor groter zelfvertrouwen, dus misschien trek ik hier te snel een vergelijking, maar het blijft wel bizar natuurlijk dat se uberhaupt zo een nagloed hebben dagen lang. En mijn zelfvertrouwen was niet zomaar beetje hoger maar heel wat, meer dan in normale niet-drug-gerelateerde gelukzalige momenten.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Dat vraag ik me af. Het schijnt dat je gehele serotonine voorraad min of meer gereleased wordt bij zowel een lage of hoge dosering. Tenminste dat heb ik gehoord van iemand die er veel meer verstand van heeft dan mij. Dus het zal vast complexer liggen dan dat.
Klik om te vergroten...
Dan zou mijn onzekere stelling ook niet kloppen... Misschien heeft @Cerberus hieronder wel gelijk, al werkt een manie op zich dan ook weer in op je serotonines, dus als die daar geen reserves meer vindt weet ik het ook niet meer... Wat ik mij wel afvraag is of MDMA énkel je serotonine-voorraad opvreet, en bv. niet je dopamines en dergelijke. Misschien ligt daar een antwoord?? Man man, veel 'misschiens' in deze reactie...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."