Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRitalin

Ritalin

17 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
I
Iemand_xLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey,
Ik slik sinds kort ritalin. Ik heb add en heb het eigenlijk ook op recept, maar ben minderjarig en mag het van mijn ouders niet slikken. Ik slik het alleen omdat ik nu heel veel toetsen heb en me echt niet kan focussen op leren, wil er daarom ook meteen mee stoppen na de toetsen. Alleen ik heb een vraag, ik heb alleen pillen van 30mg. Heb er vamorgen 1tje geslikt maar hij is uitgewerkt voor mijn gevoel dus wil een nieuwe pakken. Heb wel best erge hartkloppingen nu. Is het wel slim om te doen? Omdat ik ook pas net slik en 60mg idd heel veel is maar ik wil nog doorleren tot vanavond en kan me anders niet concentreren.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
30mg zijn erg hoge doseringen voor een enkele pil. Zelf heb ik alleen nog maar 5, 10 en 20mg tabletjes / capsules voorbij zien komen. Zelf kreeg ik de 20mg tabletjes pas voorgeschreven nadat ik Ritalin al langere tijd had gebruikt in de 10mg tablet variant.

Als je hartkloppingen krijgt betekend dat je te hoog doseert, 30mg in 1x voor iemand zonder tolerantie lijkt mij teveel van het goede. Je kunt waarschijnlijk bijvoorbeeld beter een half tablet nemen (15mg) en dan na 2,5 - 3 uur de andere helft nemen mocht je eventueel de effecten willen verlengen.

In de bijsluiter wordt geadviseerd om na 16:00 niet meer te nemen omdat het anders een negatief effect kan hebben op de nachtrust. Zelf probeer ik na 17:00 niet meer te doseren wil ik voor 0:00 op bed liggen. Vooral op dagen waarop ik vroeg ben begonnen en herdoseer.

Lastig dat je niet overeen komt met je ouders wat betreft je Ritalin gebruik. Ik ken je context niet maar stiekem Ritalin gebruiken voelt voor mij een beetje raar. Mocht er ruimte voor wezen zou ik toch proberen het eens te bespreken met één van je ouders.
I
Iemand_xLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heyy,
Bedankt voor je reactie.
Ja 30mg is idd heel veel maar ik kan ff niemand vinden die ritalin heeft met lagere doseringen. Het is een capsule dus verdelen lukt niet. Ik begrijp dat het raar voelt voor jou maar ik heb al vaker met mijn ouders gepraat hierover. Ze staan er gewoon niet achter, maar ik heb zelf ook geen zin om al die moeite te doen om ze over te halen omdat ik het toch alleen nu even gebruik voor mijn toetsen. Zodra mijn toetsen voorbij zijn stop ik ook gewoon weer meteen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wollah, wist niet eens dat er 30 mg pillen/capsules methylfenidaat bestonden. Dat vind ik ook erg hoog! Zeker zonder tolerantie.

Ik gebruik het zelf al jaren op eigen houtje zo nu en dan (geen diagnose, word binnenkort wel getest op ADD) dus ken de effecten goed, maar 30 mg in één keer lijkt mij niks. Ik vind methylfenidaat een heel erg fysieke uitwerking hebben, voor mij persoonlijk zelfs een stuk meer dan speed, en van 30 mg zou ik denk ik serieuze hartkloppingen krijgen. Dat lijkt me eerder afleidend dan focus geven en dat is toch waar het voor bedoeld is, aangezien het effect verder ook niet echt bijzonder recreatief is.

Begrijp ik goed dat je dus geen gebruik maakt van je recept, maar het via de niet-legale weg, zonder medeweten van je ouders, verkrijgt? (Zonder dat je daar verder details over moet geven want dat mag hier niet.) Ik wil niet teveel de moraalridder gaan uithangen want zelf heb ik dus ook geen voorschrift, maar pas er wel goed mee op. Je bent minderjarig. Veel te jong om te gaan zelfdokteren met stimulanten. Je wil hier niet afhankelijk van raken.
I
Iemand_xLid
01-01-2024, 00:00
#5
Heyy,
Ja 30mg bestaat gewoon. Ik begrijp dat 30mg hoog is, maar zoals ik al zei kan ik even niks krijgen met minder dan 30. Ik kan geen gebruik maken van mijn recept zonder toestemming van mijn ouders, en toestemming die heb ik niet. Ik pas er mee op, wil eigenlijk ook geen zelfdokteren maar veel keus heb ik nu niet omdat ik geen 18 ben. Over die hartkloppingen, dat heb ik echt pas een paar uur later. Kan me in het begin juist heel goed focussen en goed leren, dat is ook de enige reden waarom ik het gebruik.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat betreft het zelfdokteren sluit ik me volledig bij olifantje aan.

Maar als je dan toch gebruikt dan kun je wel echt beter je dosering omlaag gooien. Je kunt natuurlijk een capsule gewoon open maken en de inhoud in wat drinken oplossen. Dan drink je per keer gewoon een derde of de helft binnen. 10 a 15 mg per keer lijkt me toch echt beter, zal net zo effectief qua focus zijn, aanzienlijk minder bijwerkingen geven en scheelt je geld. Dan is 1 zo'n capsule per dag echt meer dan voldoende.

Bovendien als jij jezelf nu doseringen van 30mg per keer gaat aanwennen, dan zal het straks ook minder effectief zijn als je wel een voorschrift krijgt.
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze olifant zei:
Wollah, wist niet eens dat er 30 mg pillen/capsules methylfenidaat bestonden. Dat vind ik ook erg hoog! Zeker zonder tolerantie.

Ik gebruik het zelf al jaren op eigen houtje zo nu en dan (geen diagnose, word binnenkort wel getest op ADD) dus ken de effecten goed, maar 30 mg in één keer lijkt mij niks. Ik vind methylfenidaat een heel erg fysieke uitwerking hebben, voor mij persoonlijk zelfs een stuk meer dan speed, en van 30 mg zou ik denk ik serieuze hartkloppingen krijgen. Dat lijkt me eerder afleidend dan focus geven en dat is toch waar het voor bedoeld is, aangezien het effect verder ook niet echt bijzonder recreatief is.

Begrijp ik goed dat je dus geen gebruik maakt van je recept, maar het via de niet-legale weg, zonder medeweten van je ouders, verkrijgt? (Zonder dat je daar verder details over moet geven want dat mag hier niet.) Ik wil niet teveel de moraalridder gaan uithangen want zelf heb ik dus ook geen voorschrift, maar pas er wel goed mee op. Je bent minderjarig. Veel te jong om te gaan zelfdokteren met stimulanten. Je wil hier niet afhankelijk van raken.
Klik om te vergroten...

Oh echt niet? Ik kreeg na een tijdje zelfs 35mg pillen!
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#8
Iemand_x zei:
Heyy,
Over die hartkloppingen, dat heb ik echt pas een paar uur later. Kan me in het begin juist heel goed focussen en goed leren
Klik om te vergroten...

Dit kan ook een rebound zijn. Als het spul uitwerkt komen verschijnselen zoals onrust en chaos in je hoofd terug. Door onrust kan ook je hartslag omhoog gaan. Het hoeft dus niet per se van de methylfenidaat zelf te komen. Zorg ervoor dat de doses goed op elkaar aansluiten en dat je in een rustige omgeving bent als de laatste dosis uitwerkt.

Mijn ervaring is dat methylfenidaat zich ook een beetje kan "wreken" bij vermoeidheid of overprikkeling. Het lijkt later op de dag minder goed te werken dan in de ochtend.

En gooi alsjeblieft die dosis omlaag. Ik ben geen klein persoon en 10 mg is voor mij ruim voldoende. Als je zelfdoktert en niet officieel aan die pillen komt dan zijn 5 of 10 mg pillen toch ook wel te regelen?
Ik zou ook eens met je ouders gaan praten. Veel mensen hebben onterecht vooroordelen tegen ADHD medicijnen terwijl ze een groot verschil in iemands leven kunnen maken.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze olifant zei:
Wollah, wist niet eens dat er 30 mg pillen/capsules methylfenidaat bestonden. Dat vind ik ook erg hoog! Zeker zonder tolerantie.

Ik gebruik het zelf al jaren op eigen houtje zo nu en dan (geen diagnose, word binnenkort wel getest op ADD) dus ken de effecten goed, maar 30 mg in één keer lijkt mij niks. Ik vind methylfenidaat een heel erg fysieke uitwerking hebben, voor mij persoonlijk zelfs een stuk meer dan speed, en van 30 mg zou ik denk ik serieuze hartkloppingen krijgen. Dat lijkt me eerder afleidend dan focus geven en dat is toch waar het voor bedoeld is, aangezien het effect verder ook niet echt bijzonder recreatief is.
Klik om te vergroten...
Ik heb serieus leerlingen gehad op een basisschool die 3x per dag 25mg slikten of zo. Lekker zombie ben je dan maar je past wel in het systeem!
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat is wel een redelijk hoge dosering ja, als je last krijgt van hartklopping zou ik zeker niet bijnemen,
ik heb ook ADD en kreeg die dingen ook mee, naar mijn mening is het troep!

Qua concentratie ging ik erop vooruit, maar het was het echt niet waard..
S
Sofie_VLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb online van iemand dexamfetamine 2,5 mg gekocht
Ik heb hier al enkele van genomen en voel na een paar uur nog steeds niets, kan dit kloppe? Of zou het fake zijn..
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#12
ZERO- zei:
Lekker zombie ben je dan maar je past wel in het systeem!
Klik om te vergroten...

Beetje een rare uitspraak. Methylfenidaat is een stimulant en zal niet snel van mensen "zombies" maken. Dat zou je eerder bij dingen zoals benzo's verwachten.
Dat medicijnen er zijn om mensen in "het systeem" te laten passen is een idiote gedachte. Dergelijke praktijken waren er in de DDR en Sovjet-Unie maar niet in NL.

050 zei:
naar mijn mening is het troep!
Klik om te vergroten...

Als het voor jou niet werkt, wat heel goed kan, dan betekent dat niet dat het gelijk troep is. Zoals ik al zei, psychofarmaca kunnen het leven van mensen ernstig verbeteren. Het is ook niet het enige middel wat bij AD(H)D wordt toegepast. Bij antidepressiva werkt het ene middel bij een persoon totaal niet en een ander middel wel. En wil je niks slikken dan ben je compleet vrij om dat niet te doen. Buiten flippen in een ambulance of eerste hulp of een gedwongen opname zijn psychofarmaca 100% je eigen keus.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#13
ATGC zei:
Als het voor jou niet werkt, wat heel goed kan, dan betekent dat niet dat het gelijk troep is.
Klik om te vergroten...

Vandaar de -->naar mijn mening :wink:

Ik persoonlijk kreeg er alleen maar nare effecten van zoals buikpijn, misselijkheid, licht in het hoofd en een hoop stress, maar zoals ik al zei dit was in mijn geval, als iemand baat bij dit middel heeft zal ik het ook zeker niet afraden.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Sofie_V zei:
Ik heb online van iemand dexamfetamine 2,5 mg gekocht
Ik heb hier al enkele van genomen en voel na een paar uur nog steeds niets, kan dit kloppe? Of zou het fake zijn..
Klik om te vergroten...
Zoals in je andere reactie: kan.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
ATGC zei:
Beetje een rare uitspraak. Methylfenidaat is een stimulant en zal niet snel van mensen "zombies" maken. Dat zou je eerder bij dingen zoals benzo's verwachten.
Dat medicijnen er zijn om mensen in "het systeem" te laten passen is een idiote gedachte. Dergelijke praktijken waren er in de DDR en Sovjet-Unie maar niet in NL.
Klik om te vergroten...
Je wil niet weten hoeveel leerlingen ik erbij heb zien lopen als zombies, om in het schoolsysteem mee te kunnen doen. :wink: Het is maar hoe je het bekijkt hè. Natuurlijk hebben ze er ook veel baat bij. Maar wat als we het schoolsysteem zo zouden kunnen inrichten dat kinderen met leerproblemen of aandachtsproblemen daar wel in mee zouden kunnen doen, zónder dit soort middelen? Zou toch fantastisch zijn. :)
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#16
ZERO- zei:
Je wil niet weten hoeveel leerlingen ik erbij heb zien lopen als zombies, om in het schoolsysteem mee te kunnen doen. :wink: Het is maar hoe je het bekijkt hè. Natuurlijk hebben ze er ook veel baat bij. Maar wat als we het schoolsysteem zo zouden kunnen inrichten dat kinderen met leerproblemen of aandachtsproblemen daar wel in mee zouden kunnen doen, zónder dit soort middelen? Zou toch fantastisch zijn. :)
Klik om te vergroten...

Ik snap weinig van je post. Nog steeds, mensen worden geen zombies van stimulanten zoals methylfenidaat. Daarom heten het ook stimulanten. Bij mensen met AD(H)D wordt het gewoon rustiger in het hoofd. Als mensen zich beter kunnen concentreren en niet de hele tijd heen en weer springen zijn ze misschien i.t.t. hun normale doen een "zombie", maar ze functioneren wel beter.

Je kan geen schoolsysteem inrichten op aandachtsproblemen. Onvoldoende concentratie hebben is een killer voor het opnemen van informatie. Dat moet door therapie en indien nodig met medicijnen.

Ik snap er trouwens ook geen fluit van de eeuwige kritiek op medicijnen die gewoon een bewezen werking hebben. De meerderheid van de mensen die bijv. methylfenidaat slikken heeft er baat bij. Het is heel simpel, als een medicijn niet goed werkt of te veel bijwerkingen heeft in verhouding met de voordelen, dan kan er beter gestopt worden.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sofie_V zei:
Ik heb online van iemand dexamfetamine 2,5 mg gekocht
Ik heb hier al enkele van genomen en voel na een paar uur nog steeds niets, kan dit kloppe? Of zou het fake zijn..
Klik om te vergroten...

Twee keer dezelfde vraag stellen is niet nodig.

Geen flauw idee of je dexamfetamine fake is. Wat verwacht je te voelen?
l
luuukLid
01-01-2024, 00:00
#18
Concerta werkte bij mij beter. Langzamere afname, minder rebound, minder pieken en bijbehorende onprettige gevoel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."