Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsritalin VS speed VS coke

ritalin VS speed VS coke

33 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
s
stonedsemLid
01-01-2024, 00:00
#1
je kan van je speed of coke ook een bommetje maken en wegslikken weet niet of dat verschil maakt met je maag maar je proeft niks doe ik soms ook en ik vind ritalin wel degelijk goed ik gebruik het soms nog altijd tijdens me werk :rock:
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#2
Psychedelibee zei:
en vind een avondje met vrienden aan de speed dan ook een stuk gezelliger dan aan de coke.
Klik om te vergroten...
Interessant om te horen! :wink: Zit nooit met een groep vrienden aan de coke. Wel eens met een vriendinnetje. En dat is altijd gezellig haha
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tevil19 zei:
En afkicken van benzodiazepinen is stuk gevaarlijker dan afkicken van coke, en absoluut niet fijn, zeer zacht uitgedrukt.
Klik om te vergroten...
Kan je hier meer over vertellen?
Ik gebruik overigens weinig oxa. Meestal 10mg per dag. Hoogstens 20mg. Denk dat verslaving wel meevalt bij deze hoeveelheden.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Rayyar zei:
Kan je hier meer over vertellen?
Ik gebruik overigens weinig oxa. Meestal 10mg per dag. Hoogstens 20mg. Denk dat verslaving wel meevalt bij deze hoeveelheden.
Klik om te vergroten...

Jazeker, afkicken van gabaergic drugs kan gevaarlijk zijn, is zeker niet zonder risico en dien je niet zonder supervisie van een arts of deskundige te doen. Coke daarentegen is niet eens lichamelijk verslavend. Verwacht overigens niet dat afkicken van coke een makkie is, maar dit is vrijwel zonder risico.

En met je huidige gebruik zie je het toch verkeerd dat de verslaving wel meevalt. 10 tot 20 mg oxazepam elke dag is niet weinig. Bij gebruik langer dan 3 maanden zal dit ongetwijfeld leiden tot lichamelijke afhankelijkheid. Ik adviseer je toch voorzichtig te zijn met benzodiazepinen. Vooral kortwerkende, zoals oxazepam, zijn met name gevaarlijk en hebben een heftigere afkick dan langwerkende. Afkicken van benzos wordt door de meesten gezien als meest erge afkick, omdat het niet lineair is. Je kunt je na twee weken beter voelen en een week later weer helemaal verrot. Dat maakt het afkicken van benzos zo vreselijk. En het voelde voor mij echt als een mentale kwelling.

Lees voortaan een bijsluiter als je een medicijn op dagelijkse basis gaat gebruiken :wink:
M
Marco_TMLid
01-01-2024, 00:00
#5
inferno33 zei:
ik wil niet veel zeggen, maar dit lijkt me nou geen goed idee... Een afhankelijkheid van cocaïne kweken, dat lijkt me vragen om moeilijkheden. Weet niet veel van borderline, maar naar wat ik lees zal dat ook niet helpen.

Dat pil idee bevalt me overigens wel, klinkt als een leuk initiatief, maar als je dan iets zoekt met die effecten, wacht dan een jaartje en neem ritalin..
Klik om te vergroten...

ritalin nemen vind ik geen probleem, alleen weet ik niet hoe ik er aan moet komen.
ben in gesrek met een huisarts, maar ik heb toch de indruk dat wel anderhalf jaar verder zijn voor ik t op deze manier in mn handen heb.
i
inferno33Lid
01-01-2024, 00:00
#6
het probleem met coke is dat je er kapot aan kunt gaan, in de zin dat je steeds meer nodig gat hebben, en vooral dat dat steeds meer gaat kosten in tegenstelling tot ritalin.

vandaar dus:wink:
d
dzNLid
01-01-2024, 00:00
#7
relatine neem ik voor te leren. Het zorgt ervoor dat ik me zeer goed concentreer.

Speed is tof is het uitgaansleven, maar heb het ook gebruikt tijdens mijn exames. Geeft zo wat het zelfde effect als relatine, relatine is dan ook medische speed.

Heb wel eens relatine genomen, dan speed bommetje genomen, en daarna dikke joint gerookt..

Ik was van de kaart...

Het tofste vind ik nog altijd coke.

Relatine is dan ook minst verslavend.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
stonedsem zei:
je kan van je speed of coke ook een bommetje maken en wegslikken weet niet of dat verschil maakt met je maag maar je proeft niks doe ik soms ook en ik vind ritalin wel degelijk goed ik gebruik het soms nog altijd tijdens me werk :rock:
Klik om te vergroten...

Cocaïne oraal word door vele als zonde gezien omdat het maar voor 25% of minder word opgenomen in de maag/lever.
Ritalin kan prima natuurlijk , daar is het voor gemaakt immers :)
J
Jezus DeflikkerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Marco_TM zei:
vraag 1. is dus, als ritalin een milde vorm van speed is, werkt normale speed in een lage hoevelheid dan niet precies t zelfde. (in dat geval doen we toch gewoon dat...)
Klik om te vergroten...

Ritalin is een methylfenidaat die remt de synaps terwijl (Dextro)amfetamine de stimulatie op synapsen juist bevordert. Het is maar welke bij jou het beste werkt.(Dit zijn de ADHD medicijnen)
Dit zijn zeker neven van elkaar maar niet hetzelfde
Speed op de zwarte markt bestaat uit een combinatie van Levo(links)amfetamine en Dextro(rechts)amfetamine. Heeft weer met de moleculen te maken. Dit is voor de illegale makers moeilijk om uit elkaar te halen. Komt te veel bij kijken.
Dextro maakt je euforisch en levo laat je hard gaan
Speed blokkeert ook de teruggaven mogelijkheid via de synapse, iets wat coke niet doet. Waardoor speed langer werkt

Als je een pil wilt met een gereduceerde afname(oftewel retard) kan je kijken naar concerta, medikinet. Deze werken tot 12 uur met en in dacht 15,36 en 51 mg. het is wel een methylfenidaat. Weet ook niet of je dit in een dexamfetamine heb.

Coke is niet hetzelfde als speed, verreweg van. Alleen gewoon proberen dan weet je het.
Als je een beetje zoekt ken je deze medicijnen gewoon via particulieren op internet krijgen
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Het medicijn lisdexamfetamine is een prodrug van dex. Een dexamfetaminemolecuul met de stof lysine eraan. Dit werkt langer omdat je lichaam dit eerst moet omzetten in dexamfetamine.

Ik heb vernomen dat er ook een dex retard is maar hier weet ik weinig van.

Ja, je kunt je laten testen en kijken of je het voorgeschreven kunt krijgen. En anders kun je dit vast op een andere manier verkrijgen. Het zal hoe dan ook goedkoper zijn dat coke. En je koopt medicijnen dus je krijgt altijd wat je koopt.

Verder lijkt de werking van coke en ritalin meer op elkaar dan de werking van speed. Ik word zelf heel nerveus van coke of ritalin maar anderen hebben hier minder last van.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#11
Tevil19 zei:
Het medicijn lisdexamfetamine is een prodrug van dex. Een dexamfetaminemolecuul met de stof lysine eraan. Dit werkt langer omdat je lichaam dit eerst moet omzetten in dexamfetamine.

Ik heb vernomen dat er ook een dex retard is maar hier weet ik weinig van.

Ja, je kunt je laten testen en kijken of je het voorgeschreven kunt krijgen. En anders kun je dit vast op een andere manier verkrijgen. Het zal hoe dan ook goedkoper zijn dat coke. En je koopt medicijnen dus je krijgt altijd wat je koopt.

Verder lijkt de werking van coke en ritalin meer op elkaar dan de werking van speed. Ik word zelf heel nerveus van coke of ritalin maar anderen hebben hier minder last van.
Klik om te vergroten...
Als je advies wil geven, geef dan advies dat klopt. Zeggen dat de werking van coke en ritalin 'meer op elkaar lijkt' is totale lariekoek. Dat duidt er op zijn minst op dat je nooit goede coke hebt gehad.
Coke en ritalin lijken 0,0 op elkaar.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Rayyar zei:
Als je advies wil geven, geef dan advies dat klopt. Zeggen dat de werking van coke en ritalin 'meer op elkaar lijkt' is totale lariekoek. Dat duidt er op zijn minst op dat je nooit goede coke hebt gehad.
Coke en ritalin lijken 0,0 op elkaar.
Klik om te vergroten...
Nou zo gek is het niet hoor, farmacologisch werken ze vrijwel hetzelfde. De subjectieve effecten vind ik wel degelijk anders aanvoelen, maar vind de subjectieve effecten van ritalin meer op coke dan op speed lijken in ieder geval. Ethylfenidaat, een rc variant van ritalin die selectiever op dopamine inwerkt, lijkt nog meer op coke trouwens.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#13
Psychedelibee zei:
Nou zo gek is het niet hoor, farmacologisch werken ze vrijwel hetzelfde. De subjectieve effecten vind ik wel degelijk anders aanvoelen, maar vind de subjectieve effecten van ritalin meer op coke dan op speed lijken in ieder geval. Ethylfenidaat, een rc variant van ritalin die selectiever op dopamine inwerkt, lijkt nog meer op coke trouwens.
Klik om te vergroten...
Kan je meer duidelijkheid geven hierover? Farmacologisch hetzelfde/subjectief anders vind ik wat onduidelijk. Kan je specifieker zijn?

Ik ervaar coke als zeer verdovend en extatisch. Het geeft een enorme high.
Kan hetzelfde niet zeggen van ritalin. Dit werkt sterk ontremmend, maar verdoving, extatisch en een high totaal niet.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Rayyar zei:
Als je advies wil geven, geef dan advies dat klopt. Zeggen dat de werking van coke en ritalin 'meer op elkaar lijkt' is totale lariekoek. Dat duidt er op zijn minst op dat je nooit goede coke hebt gehad.
Coke en ritalin lijken 0,0 op elkaar.
Klik om te vergroten...

Beiden remmen de heropname van dopamine en noradrenaline. Farmacologisch lijken ze dus op elkaar in de effecten die ze hebben op beide neurotransmitters.

De werking van coke lijkt hierdoor meer op dat van ritalin dan op dat van speed, dat een andere farmacologishe werking heeft(hoewel er bewijs is dat amfetamine deels ook de heropname remt van DA en NA).

Subjectieve effecten zijn de effecten die een persoon ervaart/waarneemt. Dit is voor iedereen anders, maar vaak hebben stoffen met dezelfde farmacologishe werking veel dezelfde subjectieve effecten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat mijn lichaam ritalin heel goed opneemt of juist heel slecht, verschil in aantal transportereiwitten, verschil concentratie enzymen die de stoffen afbreken en nog meer. Dit is niet voor iedereen hetzelfde en daarom ook kan verschillen in de Waarneembare effecten. Ook maken eerdere ervaringen met de drug uit.

Ik had in mn vorige post misschien duidelijker moeten zijn en meer uitleg moeten geven inderdaad. 'op elkaar lijkt' is nogal breed.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#15
Bijzonder dat de farmacologische /subjectieve werking bij mij dan zo ver uit elkaar liggen. Anders zou ik meteen op ritalin overstappen haha. Een stuk goedkoper.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Tevil19 zei:
Beiden remmen de heropname van dopamine en noradrenaline. Farmacologisch lijken ze dus op elkaar in de effecten die ze hebben op beide neurotransmitters.

De werking van coke lijkt hierdoor meer op dat van ritalin dan op dat van speed, dat een andere farmacologishe werking heeft(hoewel er bewijs is dat amfetamine deels ook de heropname remt van DA en NA).
Klik om te vergroten...
Dit inderdaad, ritalin en coke zijn beide heropname remmers van dopamine en noradrenaline. Uiteraard allebei met verschillende bindingspotentie en selectiviteit. Persoonlijk heb ik op basis van de subjectieve effecten wel het gevoel dat ritalin een stuk sterker op noradrenaline inwerkt dan coke, waardoor ritalin niet heel fijn is voor recreatief gebruik. Ritalin is ook wel een van mijn minst favoriete stimulanten moet ik zeggen, ik vind coke een stuk leuker ondanks dat coke ook een van mijn minst favoriete stimulanten is. Ethylfenidaat daarentegen, wat veel selectiever is naar dopamine dan methylfenidaat, is dan weer een van mijn favoriete stimulanten. Misschien maar goed dat ethylfenidaat niet meer te krijgen is, vond dat echt te lekker en de kater viel reuze mee in verhouding tot speed bijvoorbeeld. Maargoed, ik begin een beetje af te dwalen.

Amfetamines daarentegen zijn releasers zijn van dopamine en noradrenaline, met als bijeffect dat ze de heropname ook nog eens remmen. Echter werkt de heropname remming van amfetamines anders dan bij coke of ritalin. Amfetamines draaien als het ware de richting van de heropname eiwitten om, hierdoor wordt dopamine of noradrenaline de synapsspleet in geduwd en kan het niet meer terug. Heropname remmers blokkeren enkel de heropname, waardoor dopamine en noradrenaline zich langzaam gaan opbouwen in de synapsspleet. Bij releasers wordt dus redelijk onafhankelijk van je activiteiten veel dopamine en noradrenaline afgegeven en die blijven ook nog eens langer actief. Bij heropname remmers is daarentegen dus wat meer stimulans van buitenaf nodig om de dopamine en noradrenaline vrij te geven, maar zodra dat gebeurd blijft het langer actief.

Uiteraard is het allemaal een stuk complexer in onze hersenen, maar in grote lijnen is dit waar het op neer komt en waardoor farmacologisch Ritalin en coke redelijk op elkaar lijken. Maargoed zoals ik hierboven al schetste kan een kleine aanpassing in een molecuul (methylfenidaat vs ethylfenidaat) al een enorm verschil maken in selectiviteit met een vrij groot verschil in de subjectieve effecten tot gevolg.

Overigens vind ik het feit dat coke ook een locaal anesthesticum is niet zo relevant in deze discussie. Dat heeft verder vrij weinig met de ervaren effecten te maken, behalve dat het snuiven een stuk minder pijnlijk maakt.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Psychedelibee zei:
Dit inderdaad, ritalin en coke zijn beide heropname remmers van dopamine en noradrenaline. Uiteraard allebei met verschillende bindingspotentie en selectiviteit. Persoonlijk heb ik op basis van de subjectieve effecten wel het gevoel dat ritalin een stuk sterker op noradrenaline inwerkt dan coke, waardoor ritalin niet heel fijn is voor recreatief gebruik. Ritalin is ook wel een van mijn minst favoriete stimulanten moet ik zeggen, ik vind coke een stuk leuker ondanks dat coke ook een van mijn minst favoriete stimulanten is. Ethylfenidaat daarentegen, wat veel selectiever is naar dopamine dan methylfenidaat, is dan weer een van mijn favoriete stimulanten. Misschien maar goed dat ethylfenidaat niet meer te krijgen is, vond dat echt te lekker en de kater viel reuze mee in verhouding tot speed bijvoorbeeld. Maargoed, ik begin een beetje af te dwalen.

Amfetamines daarentegen zijn releasers zijn van dopamine en noradrenaline, met als bijeffect dat ze de heropname ook nog eens remmen. Echter werkt de heropname remming van amfetamines anders dan bij coke of ritalin. Amfetamines draaien als het ware de richting van de heropname eiwitten om, hierdoor wordt dopamine of noradrenaline de synapsspleet in geduwd en kan het niet meer terug. Heropname remmers blokkeren enkel de heropname, waardoor dopamine en noradrenaline zich langzaam gaan opbouwen in de synapsspleet. Bij releasers wordt dus redelijk onafhankelijk van je activiteiten veel dopamine en noradrenaline afgegeven en die blijven ook nog eens langer actief. Bij heropname remmers is daarentegen dus wat meer stimulans van buitenaf nodig om de dopamine en noradrenaline vrij te geven, maar zodra dat gebeurd blijft het langer actief.

Uiteraard is het allemaal een stuk complexer in onze hersenen, maar in grote lijnen is dit waar het op neer komt en waardoor farmacologisch Ritalin en coke redelijk op elkaar lijken. Maargoed zoals ik hierboven al schetste kan een kleine aanpassing in een molecuul (methylfenidaat vs ethylfenidaat) al een enorm verschil maken in selectiviteit met een vrij groot verschil in de subjectieve effecten tot gevolg.

Overigens vind ik het feit dat coke ook een locaal anesthesticum is niet zo relevant in deze discussie. Dat heeft verder vrij weinig met de ervaren effecten te maken, behalve dat het snuiven een stuk minder pijnlijk maakt.
Klik om te vergroten...


Ik heb ook het idee dat ritalin meer op noradrenaline werkt, want ik voel me vaak erg opgejaagd en nerveus, hoge hartslag. Ik vind dit dan ook geen drug voor recreatieve doeleinden. Maar vind cafeine nog slechter dan ritalin.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Rayyar zei:
Bijzonder dat de farmacologische /subjectieve werking bij mij dan zo ver uit elkaar liggen. Anders zou ik meteen op ritalin overstappen haha. Een stuk goedkoper.
Klik om te vergroten...

Hoe reageer je op amfetamine? Dit is ook al een stuk goedkoper. Je zit er wel langer aan vast wat voor sommigen als vervelend wordt ervaren. Zelf vind ik coke verslavender dan amfetamine. Het werkt erg kort waardoor je snel bijneemt. Vaak(niet altijd dus) zijn kortwerkende middelen verslavender dan langwerkende, omdat vaker bijnemen ervoor zorgt dat je hier sneller een gewenning voor ontwikkelt. Hoe vaker je gedrag vertoont, hoe meer en sneller je het een gewenning zult maken.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#19
Psychedelibee zei:
Overigens vind ik het feit dat coke ook een locaal anesthesticum is niet zo relevant in deze discussie. Dat heeft verder vrij weinig met de ervaren effecten te maken, behalve dat het snuiven een stuk minder pijnlijk maakt.
Klik om te vergroten...
Met verdovend bedoel ik vooral algeheel lichamelijk verdovend... Meer dan lokaal verdovend. Ik vind de lokale verdoving erg meevallen eigenlijk. Ik voel nauwelijks verdoving in mijn neus bij coke van een zeer hoge puurheid. Aangezien dit (algehele verdoving) voor mij één vd hoofdwerkingen is van coke, tezamen met de high (en naast de ontremmende eigenschappen natuurlijk, wat, eerlijk is eerlijk, wel weer overeenkomt met ritalin) is het wel degelijk júist van belang op te merken. Aangezien ik nogmaals niet deze werkingen heb bij ritalin...
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tevil19 zei:
Hoe reageer je op amfetamine? Dit is ook al een stuk goedkoper. Je zit er wel langer aan vast wat voor sommigen als vervelend wordt ervaren. Zelf vind ik coke verslavender dan amfetamine. Het werkt erg kort waardoor je snel bijneemt. Vaak(niet altijd dus) zijn kortwerkende middelen verslavender dan langwerkende, omdat vaker bijnemen ervoor zorgt dat je hier sneller een gewenning voor ontwikkelt. Hoe vaker je gedrag vertoont, hoe meer en sneller je het een gewenning zult maken.
Klik om te vergroten...
Ik heb niet heel veel ervaring met speed. Het trekt me in het geheel niet om opgefokt te raken. Het effect van (goede) coke is nauwelijks oppeppend. Je kan er wel wat nerveus van worden + verhoogde hartslag, bij hogere dosering, maar dit vind ik juist een onprettig effect wat ik probeer af te vlakken met gebruik van oxazepam. Dit werkt goed samen en maakt de werking voor mij prettiger. Wat dat betreft is er geen reden voor mij (zo lijkt het) om speed te gebruiken, omdat dit juist vooral stoelt op het oppeppende en geen verdoving of high geeft.
NB: Ik gebruik hoofdzakelijk Peru coke. Boliviaanse en Columbiaanse zijn wat meer oppeppend. Maar nog steeds totaal anders dan speed...

Ik kan niet oordelen of coke of speed meer verslavend is, maar coke is beslist enorm verslavend, Dat leidt geen twijfel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."