Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsritalin VS speed VS coke

ritalin VS speed VS coke

33 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Het medicijn lisdexamfetamine is een prodrug van dex. Een dexamfetaminemolecuul met de stof lysine eraan. Dit werkt langer omdat je lichaam dit eerst moet omzetten in dexamfetamine.

Ik heb vernomen dat er ook een dex retard is maar hier weet ik weinig van.

Ja, je kunt je laten testen en kijken of je het voorgeschreven kunt krijgen. En anders kun je dit vast op een andere manier verkrijgen. Het zal hoe dan ook goedkoper zijn dat coke. En je koopt medicijnen dus je krijgt altijd wat je koopt.

Verder lijkt de werking van coke en ritalin meer op elkaar dan de werking van speed. Ik word zelf heel nerveus van coke of ritalin maar anderen hebben hier minder last van.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tevil19 zei:
Het medicijn lisdexamfetamine is een prodrug van dex. Een dexamfetaminemolecuul met de stof lysine eraan. Dit werkt langer omdat je lichaam dit eerst moet omzetten in dexamfetamine.

Ik heb vernomen dat er ook een dex retard is maar hier weet ik weinig van.

Ja, je kunt je laten testen en kijken of je het voorgeschreven kunt krijgen. En anders kun je dit vast op een andere manier verkrijgen. Het zal hoe dan ook goedkoper zijn dat coke. En je koopt medicijnen dus je krijgt altijd wat je koopt.

Verder lijkt de werking van coke en ritalin meer op elkaar dan de werking van speed. Ik word zelf heel nerveus van coke of ritalin maar anderen hebben hier minder last van.
Klik om te vergroten...
Als je advies wil geven, geef dan advies dat klopt. Zeggen dat de werking van coke en ritalin 'meer op elkaar lijkt' is totale lariekoek. Dat duidt er op zijn minst op dat je nooit goede coke hebt gehad.
Coke en ritalin lijken 0,0 op elkaar.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rayyar zei:
Als je advies wil geven, geef dan advies dat klopt. Zeggen dat de werking van coke en ritalin 'meer op elkaar lijkt' is totale lariekoek. Dat duidt er op zijn minst op dat je nooit goede coke hebt gehad.
Coke en ritalin lijken 0,0 op elkaar.
Klik om te vergroten...
Nou zo gek is het niet hoor, farmacologisch werken ze vrijwel hetzelfde. De subjectieve effecten vind ik wel degelijk anders aanvoelen, maar vind de subjectieve effecten van ritalin meer op coke dan op speed lijken in ieder geval. Ethylfenidaat, een rc variant van ritalin die selectiever op dopamine inwerkt, lijkt nog meer op coke trouwens.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#4
Psychedelibee zei:
Nou zo gek is het niet hoor, farmacologisch werken ze vrijwel hetzelfde. De subjectieve effecten vind ik wel degelijk anders aanvoelen, maar vind de subjectieve effecten van ritalin meer op coke dan op speed lijken in ieder geval. Ethylfenidaat, een rc variant van ritalin die selectiever op dopamine inwerkt, lijkt nog meer op coke trouwens.
Klik om te vergroten...
Kan je meer duidelijkheid geven hierover? Farmacologisch hetzelfde/subjectief anders vind ik wat onduidelijk. Kan je specifieker zijn?

Ik ervaar coke als zeer verdovend en extatisch. Het geeft een enorme high.
Kan hetzelfde niet zeggen van ritalin. Dit werkt sterk ontremmend, maar verdoving, extatisch en een high totaal niet.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Rayyar zei:
Als je advies wil geven, geef dan advies dat klopt. Zeggen dat de werking van coke en ritalin 'meer op elkaar lijkt' is totale lariekoek. Dat duidt er op zijn minst op dat je nooit goede coke hebt gehad.
Coke en ritalin lijken 0,0 op elkaar.
Klik om te vergroten...

Beiden remmen de heropname van dopamine en noradrenaline. Farmacologisch lijken ze dus op elkaar in de effecten die ze hebben op beide neurotransmitters.

De werking van coke lijkt hierdoor meer op dat van ritalin dan op dat van speed, dat een andere farmacologishe werking heeft(hoewel er bewijs is dat amfetamine deels ook de heropname remt van DA en NA).

Subjectieve effecten zijn de effecten die een persoon ervaart/waarneemt. Dit is voor iedereen anders, maar vaak hebben stoffen met dezelfde farmacologishe werking veel dezelfde subjectieve effecten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat mijn lichaam ritalin heel goed opneemt of juist heel slecht, verschil in aantal transportereiwitten, verschil concentratie enzymen die de stoffen afbreken en nog meer. Dit is niet voor iedereen hetzelfde en daarom ook kan verschillen in de Waarneembare effecten. Ook maken eerdere ervaringen met de drug uit.

Ik had in mn vorige post misschien duidelijker moeten zijn en meer uitleg moeten geven inderdaad. 'op elkaar lijkt' is nogal breed.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bijzonder dat de farmacologische /subjectieve werking bij mij dan zo ver uit elkaar liggen. Anders zou ik meteen op ritalin overstappen haha. Een stuk goedkoper.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Tevil19 zei:
Beiden remmen de heropname van dopamine en noradrenaline. Farmacologisch lijken ze dus op elkaar in de effecten die ze hebben op beide neurotransmitters.

De werking van coke lijkt hierdoor meer op dat van ritalin dan op dat van speed, dat een andere farmacologishe werking heeft(hoewel er bewijs is dat amfetamine deels ook de heropname remt van DA en NA).
Klik om te vergroten...
Dit inderdaad, ritalin en coke zijn beide heropname remmers van dopamine en noradrenaline. Uiteraard allebei met verschillende bindingspotentie en selectiviteit. Persoonlijk heb ik op basis van de subjectieve effecten wel het gevoel dat ritalin een stuk sterker op noradrenaline inwerkt dan coke, waardoor ritalin niet heel fijn is voor recreatief gebruik. Ritalin is ook wel een van mijn minst favoriete stimulanten moet ik zeggen, ik vind coke een stuk leuker ondanks dat coke ook een van mijn minst favoriete stimulanten is. Ethylfenidaat daarentegen, wat veel selectiever is naar dopamine dan methylfenidaat, is dan weer een van mijn favoriete stimulanten. Misschien maar goed dat ethylfenidaat niet meer te krijgen is, vond dat echt te lekker en de kater viel reuze mee in verhouding tot speed bijvoorbeeld. Maargoed, ik begin een beetje af te dwalen.

Amfetamines daarentegen zijn releasers zijn van dopamine en noradrenaline, met als bijeffect dat ze de heropname ook nog eens remmen. Echter werkt de heropname remming van amfetamines anders dan bij coke of ritalin. Amfetamines draaien als het ware de richting van de heropname eiwitten om, hierdoor wordt dopamine of noradrenaline de synapsspleet in geduwd en kan het niet meer terug. Heropname remmers blokkeren enkel de heropname, waardoor dopamine en noradrenaline zich langzaam gaan opbouwen in de synapsspleet. Bij releasers wordt dus redelijk onafhankelijk van je activiteiten veel dopamine en noradrenaline afgegeven en die blijven ook nog eens langer actief. Bij heropname remmers is daarentegen dus wat meer stimulans van buitenaf nodig om de dopamine en noradrenaline vrij te geven, maar zodra dat gebeurd blijft het langer actief.

Uiteraard is het allemaal een stuk complexer in onze hersenen, maar in grote lijnen is dit waar het op neer komt en waardoor farmacologisch Ritalin en coke redelijk op elkaar lijken. Maargoed zoals ik hierboven al schetste kan een kleine aanpassing in een molecuul (methylfenidaat vs ethylfenidaat) al een enorm verschil maken in selectiviteit met een vrij groot verschil in de subjectieve effecten tot gevolg.

Overigens vind ik het feit dat coke ook een locaal anesthesticum is niet zo relevant in deze discussie. Dat heeft verder vrij weinig met de ervaren effecten te maken, behalve dat het snuiven een stuk minder pijnlijk maakt.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Psychedelibee zei:
Dit inderdaad, ritalin en coke zijn beide heropname remmers van dopamine en noradrenaline. Uiteraard allebei met verschillende bindingspotentie en selectiviteit. Persoonlijk heb ik op basis van de subjectieve effecten wel het gevoel dat ritalin een stuk sterker op noradrenaline inwerkt dan coke, waardoor ritalin niet heel fijn is voor recreatief gebruik. Ritalin is ook wel een van mijn minst favoriete stimulanten moet ik zeggen, ik vind coke een stuk leuker ondanks dat coke ook een van mijn minst favoriete stimulanten is. Ethylfenidaat daarentegen, wat veel selectiever is naar dopamine dan methylfenidaat, is dan weer een van mijn favoriete stimulanten. Misschien maar goed dat ethylfenidaat niet meer te krijgen is, vond dat echt te lekker en de kater viel reuze mee in verhouding tot speed bijvoorbeeld. Maargoed, ik begin een beetje af te dwalen.

Amfetamines daarentegen zijn releasers zijn van dopamine en noradrenaline, met als bijeffect dat ze de heropname ook nog eens remmen. Echter werkt de heropname remming van amfetamines anders dan bij coke of ritalin. Amfetamines draaien als het ware de richting van de heropname eiwitten om, hierdoor wordt dopamine of noradrenaline de synapsspleet in geduwd en kan het niet meer terug. Heropname remmers blokkeren enkel de heropname, waardoor dopamine en noradrenaline zich langzaam gaan opbouwen in de synapsspleet. Bij releasers wordt dus redelijk onafhankelijk van je activiteiten veel dopamine en noradrenaline afgegeven en die blijven ook nog eens langer actief. Bij heropname remmers is daarentegen dus wat meer stimulans van buitenaf nodig om de dopamine en noradrenaline vrij te geven, maar zodra dat gebeurd blijft het langer actief.

Uiteraard is het allemaal een stuk complexer in onze hersenen, maar in grote lijnen is dit waar het op neer komt en waardoor farmacologisch Ritalin en coke redelijk op elkaar lijken. Maargoed zoals ik hierboven al schetste kan een kleine aanpassing in een molecuul (methylfenidaat vs ethylfenidaat) al een enorm verschil maken in selectiviteit met een vrij groot verschil in de subjectieve effecten tot gevolg.

Overigens vind ik het feit dat coke ook een locaal anesthesticum is niet zo relevant in deze discussie. Dat heeft verder vrij weinig met de ervaren effecten te maken, behalve dat het snuiven een stuk minder pijnlijk maakt.
Klik om te vergroten...


Ik heb ook het idee dat ritalin meer op noradrenaline werkt, want ik voel me vaak erg opgejaagd en nerveus, hoge hartslag. Ik vind dit dan ook geen drug voor recreatieve doeleinden. Maar vind cafeine nog slechter dan ritalin.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Rayyar zei:
Bijzonder dat de farmacologische /subjectieve werking bij mij dan zo ver uit elkaar liggen. Anders zou ik meteen op ritalin overstappen haha. Een stuk goedkoper.
Klik om te vergroten...

Hoe reageer je op amfetamine? Dit is ook al een stuk goedkoper. Je zit er wel langer aan vast wat voor sommigen als vervelend wordt ervaren. Zelf vind ik coke verslavender dan amfetamine. Het werkt erg kort waardoor je snel bijneemt. Vaak(niet altijd dus) zijn kortwerkende middelen verslavender dan langwerkende, omdat vaker bijnemen ervoor zorgt dat je hier sneller een gewenning voor ontwikkelt. Hoe vaker je gedrag vertoont, hoe meer en sneller je het een gewenning zult maken.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#10
Psychedelibee zei:
Overigens vind ik het feit dat coke ook een locaal anesthesticum is niet zo relevant in deze discussie. Dat heeft verder vrij weinig met de ervaren effecten te maken, behalve dat het snuiven een stuk minder pijnlijk maakt.
Klik om te vergroten...
Met verdovend bedoel ik vooral algeheel lichamelijk verdovend... Meer dan lokaal verdovend. Ik vind de lokale verdoving erg meevallen eigenlijk. Ik voel nauwelijks verdoving in mijn neus bij coke van een zeer hoge puurheid. Aangezien dit (algehele verdoving) voor mij één vd hoofdwerkingen is van coke, tezamen met de high (en naast de ontremmende eigenschappen natuurlijk, wat, eerlijk is eerlijk, wel weer overeenkomt met ritalin) is het wel degelijk júist van belang op te merken. Aangezien ik nogmaals niet deze werkingen heb bij ritalin...
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#11
Tevil19 zei:
Hoe reageer je op amfetamine? Dit is ook al een stuk goedkoper. Je zit er wel langer aan vast wat voor sommigen als vervelend wordt ervaren. Zelf vind ik coke verslavender dan amfetamine. Het werkt erg kort waardoor je snel bijneemt. Vaak(niet altijd dus) zijn kortwerkende middelen verslavender dan langwerkende, omdat vaker bijnemen ervoor zorgt dat je hier sneller een gewenning voor ontwikkelt. Hoe vaker je gedrag vertoont, hoe meer en sneller je het een gewenning zult maken.
Klik om te vergroten...
Ik heb niet heel veel ervaring met speed. Het trekt me in het geheel niet om opgefokt te raken. Het effect van (goede) coke is nauwelijks oppeppend. Je kan er wel wat nerveus van worden + verhoogde hartslag, bij hogere dosering, maar dit vind ik juist een onprettig effect wat ik probeer af te vlakken met gebruik van oxazepam. Dit werkt goed samen en maakt de werking voor mij prettiger. Wat dat betreft is er geen reden voor mij (zo lijkt het) om speed te gebruiken, omdat dit juist vooral stoelt op het oppeppende en geen verdoving of high geeft.
NB: Ik gebruik hoofdzakelijk Peru coke. Boliviaanse en Columbiaanse zijn wat meer oppeppend. Maar nog steeds totaal anders dan speed...

Ik kan niet oordelen of coke of speed meer verslavend is, maar coke is beslist enorm verslavend, Dat leidt geen twijfel.
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Rayyar zei:
Ik heb niet heel veel ervaring met speed. Het trekt me in het geheel niet om opgefokt te raken. Het effect van (goede) coke is nauwelijks oppeppend. Je kan er wel wat nerveus van worden + verhoogde hartslag, bij hogere dosering, maar dit vind ik juist een onprettig effect wat ik probeer af te vlakken met gebruik van oxazepam. Dit werkt goed samen en maakt de werking voor mij prettiger. Wat dat betreft is er geen reden voor mij (zo lijkt het) om speed te gebruiken, omdat dit juist vooral stoelt op het oppeppende en geen verdoving of high geeft.
NB: Ik gebruik hoofdzakelijk Peru coke. Boliviaanse en Columbiaanse zijn wat meer oppeppend. Maar nog steeds totaal anders dan speed...

Ik kan niet oordelen of coke of speed meer verslavend is, maar coke is beslist enorm verslavend, Dat leidt geen twijfel.
Klik om te vergroten...


Je weet zelf wat je wel of niet wilt natuurlijk. En als je die behoefte niet voelt moet je het ook zeker niet doen. Ik word juist rustig van speed. Het is goedkoper en in medicijnvorm (dexamfetamine) ook een stuk zuiverder. En dit is zeker minder schadelijk dan coke. Maar goed, iedereen verschilt natuurlijk.

Bedenk wel dat oxazepam erg verslavend is, elke keer oxazepam nemen bij gebruik van coke zal leiden tot afhankelijkheid, vooral als je dit regelmatig en langdurig doet. En afkicken van benzodiazepinen is stuk gevaarlijker dan afkicken van coke, en absoluut niet fijn, zeer zacht uitgedrukt.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Rayyar zei:
Met verdovend bedoel ik vooral algeheel lichamelijk verdovend... Meer dan lokaal verdovend
Klik om te vergroten...
Bedoel je daarmee de tintelingen over je lichaam? Anders heb ik echt geen idee wat je hiermee bedoelt in de context van stimulanten.

Rayyar zei:
Ik heb niet heel veel ervaring met speed. Het trekt me in het geheel niet om opgefokt te raken. Het effect van (goede) coke is nauwelijks oppeppend.
Klik om te vergroten...
Het is echt een fabeltje dat je van speed heel opgefokt raakt, het kan uiteraard en iedereen is anders maar de meeste mensen raken niet snel opgefokt van goede speed en staan ook niet te stuiteren. Zal niet ontkennen dat speed duidelijk stimulerender is dan coke, maar zie mensen vaak sneller opgefokt raken van coke dan van speed. Coke lijkt op de meeste mensen veel meer een ego boost te veroorzaken en vind een avondje met vrienden aan de speed dan ook een stuk gezelliger dan aan de coke.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#14
Psychedelibee zei:
Bedoel je daarmee de tintelingen over je lichaam? Anders heb ik echt geen idee wat je hiermee bedoelt in de context van stimulanten.
Klik om te vergroten...
Kijk, het is geen verdoving zoals bij opiaten. Meer subtiel. Geen tinteling maar een lekker verdoofd gevoel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."