Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsErnstig slaapprobleem na MDMA

Ernstig slaapprobleem na MDMA

36 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
A
AnonRLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kom net van de dokter af. Ze zegt dat rust nu belangrijk is. Heb temazepam voorgeschreven gekregen. Als dit niet werkt eventueel nog anti psychotische medicijnen tegen de chaotische gedachten.

Voor mij nooit meer drugs en nu even niet uitgaan en mijn rust nemen. Supremacy deze zaterdag ook maar even afzeggen. Ik zal nog laten weten hoe het afloopt.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#2
vriend van mij had een keer na gebruik van mdma hier ook (soort van) last van. Hij werd s'avonds erg angstig. Kreeg oxazepam toegeschreven maar gaat vanzelf weer over.

Maar, wij zijn geen doktoren. Het klinkt niet als een klein dingetje dus je kan dit probleem altijd tegen de huisarts vertellen als het nog lang door gaat.
A
AnonRLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben zo'n 3 weken terug naar QBase gegaan en heb hier MDMA gebruikt. Dit was zeker niet de eerste keer maar nu kamp ik met een flink probleem. Sinds deze week kan ik totaal niet meer slapen. Zodra ik mijn ogen dicht doe krijg ik chaotische gedachten en raak ik al in paniek. Ook krijg ik soms schokken door mijn lichaam. Als ik dan na 5 uur eindelijk in slaap val schrik ik bijna meteen weer wakker door een erg realistische nachtmerrie. Ik heb nu al 3 nachten niet geslapen en wordt er erg angstig en depressief van.

Ik heb al begrepen dat dit komt door een veel te laag serotine gehalte, maar zijn er hier mensen met ervaring? Kom ik hier nog vanaf? Drugs gebruik ik sowieso nooit meer.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#4
Heb al es ergens gelezen dat na 3/6 weken je serotonine terug op peil staat zodanig dat de waarden terug normaal zouden moeten zijn. Veronderstel dat door je frequent gebruik jouw voorraad niet op peil geraakt waardoor je nu dergelijke klachten krijgt.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoe veel mg heb je gebruikt? En hoe vaak neem je xtc of mdma?
Dat schokken en nachtmerries zijn vaak een teken van teveel te vaak. Je hersenen hebben na elke keer mdma of xtc 2 a 3 maanden nodig te herstellen. Dus eens per 2 a 3 maanden is de "veilige" norm. Dosering is 1 tot 1,5 mg mdma per kg lichaamsgewicht.
Goed rusten, gezond eten en wat sporten. Dan komt het met de tijd goed.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Drie weken na MDMA-gebruik nog deze klachten? Poeh, dat wel heel lang. Zeker dat je schrijft dat je er eigenlijk pas sinds deze week last van hebt doet mij twijfelen of het wel gerelateerd is aan die keer MDMA. Schokken en slecht slapen komt wel voor na MDMA maar meestal de dagen/week erna. Spelen er niet nog andere zaken zoals stress op je werk of op persoonlijk vlak? En ben je bekend met slaapproblemen of is dit iets totaal nieuws?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#7
3 weken na mdma gebruik nog dergelijke klachten lijkt me wel eigenaardig. Zoals hierboven al gezegd in de 1ste week is dat wel es normaal. Frequent gebruik versterkt dat zeker en vast maar deze effecten zijn meestal na 1 week wel weer voorbij. Als de klachten blijven aanhouden is naar de huisarts gaan mss toch wel de beste optie.
A
AnonRLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Dunne zei:
Hoe veel mg heb je gebruikt? En hoe vaak neem je xtc of mdma?
Dat schokken en nachtmerries zijn vaak een teken van teveel te vaak. Je hersenen hebben na elke keer mdma of xtc 2 a 3 maanden nodig te herstellen. Dus eens per 2 a 3 maanden is de "veilige" norm. Dosering is 1 tot 1,5 mg mdma per kg lichaamsgewicht.
Goed rusten, gezond eten en wat sporten. Dan komt het met de tijd goed.
Klik om te vergroten...
Om eerlijk te zijn weet ik niet precies meer hoeveel mg. En ik nam om de maand xtc of mdma op een festival, wat inderdaad veelste veel is. Het stomme is ik had besloten na qbase te stoppen en gezonder te gaan leven en nu kom ik ineens in deze hel terecht. Ik hoop dat je gelijk hebt en het vanzelf over gaat als ik gezond leef. Het enige probleem is dat je slaap nodig hebt voor je herstel en dat krijg ik op het moment totaal niet. Melatonine werkt ook niet. Heb morgen al een afspraak met de huisarts.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
AnonR zei:
Om eerlijk te zijn weet ik niet precies meer hoeveel mg. En ik nam om de maand xtc of mdma op een festival, wat inderdaad veelste veel is. Het stomme is ik had besloten na qbase te stoppen en gezonder te gaan leven en nu kom ik ineens in deze hel terecht. Ik hoop dat je gelijk hebt en het vanzelf over gaat als ik gezond leef. Het enige probleem is dat je slaap nodig hebt voor je herstel en dat krijg ik op het moment totaal niet. Melatonine werkt ook niet. Heb morgen al een afspraak met de huisarts.
Klik om te vergroten...

Ik heb het in het eerste jaar dat ik mdma nam ook een keer gehad. Door te vaak te nemen, een paar keer te kort achtereen. Bij mij kwam het ook pas de tweede week. Het duurde wel enkele dagen tot de schokjes weg waren en ik was een week lang erg moe.
Naar de dokter gaan zeker geen kwaad. Zeker als dat je ook gerust stelt. Sterkte in ieder geval!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#10
PsyTekZ zei:
Heb al es ergens gelezen dat na 3/6 weken je serotonine terug op peil staat zodanig dat de waarden terug normaal zouden moeten zijn. Veronderstel dat door je frequent gebruik jouw voorraad niet op peil geraakt waardoor je nu dergelijke klachten krijgt.
Klik om te vergroten...
De Dunne zei:
Ik heb het in het eerste jaar dat ik mdma nam ook een keer gehad. Door te vaak te nemen, een paar keer te kort achtereen. Bij mij kwam het ook pas de tweede week. Het duurde wel enkele dagen tot de schokjes weg waren en ik was een week lang erg moe.
Naar de dokter gaan zeker geen kwaad. Zeker als dat je ook gerust stelt. Sterkte in ieder geval!
Klik om te vergroten...

Sluit me helemaal bij deze posts aan , ze hebben beoepsgeheim ze mogen alleen iets vertellen zonder jou toestemming als je in levensgevaar bent. Wat je niet bent maar wel extra hulp kan gebruiken. Ga gewoon even langs de huisarts of HAP , en die zullen je vast helpen. Maak je vooral niet druk als je dat doet is echt nergens voor nodig.

Peace
A
AnonRLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Ik heb het in het eerste jaar dat ik mdma nam ook een keer gehad. Door te vaak te nemen, een paar keer te kort achtereen. Bij mij kwam het ook pas de tweede week. Het duurde wel enkele dagen tot de schokjes weg waren en ik was een week lang erg moe.
Naar de dokter gaan zeker geen kwaad. Zeker als dat je ook gerust stelt. Sterkte in ieder geval!
Klik om te vergroten...
Heb deze nacht geen last meer gehad van nachtmerries of schokken, en de chaotische gedachten waren ook wat minder aanwezig. Wel ben in 10 keer in slaap gevallen en 10 keer bijna direct weer wakker geworden uit het niets. Zometeen naar de huisarts en dan hopen op slaappillen die me door laten slapen ofzo.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
AnonR zei:
Heb deze nacht geen last meer gehad van nachtmerries of schokken, en de chaotische gedachten waren ook wat minder aanwezig. Wel ben in 10 keer in slaap gevallen en 10 keer bijna direct weer wakker geworden uit het niets. Zometeen naar de huisarts en dan hopen op slaappillen die me door laten slapen ofzo.
Klik om te vergroten...

Het beste neem je geen slaappillen. Je lijf moet herstellen. Met wederom “drugs” in je lijf zal het herstel misschien verlengen. Zonder pillen gaat het ook wel,over alleen duurt het een paar dagen langer.
Ik persoonlijk ben sowieso niet van de slaappillen/medicatie. Natuurlijke slaap is de beste slaap.
Succes bij de dokter.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Slaapmedicatie heeft bij mij wel geholpen een patroon te doorbreken. De vraag is namelijk natuurlijk ook of dit nog van de drugs komt of dat het nu een combinatie van slaaptekort en spanning/angst is, wat me ook niet helemaal onlogisch lijkt. Alleen al om geruststelling te krijgen kan een doktersbezoek misschien helpen, en wellicht medicatie ook. Wat 'het beste' werkt voor de ene persoon is niet hetzelfde als voor de ander, tenslotte.
A
AnonRLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het slaapmiddel heeft nauwelijks gewerkt. Wel ben ik na de eerste keer in slaap vallen na 4 uur pas wakker geschrokken, maar daarna was het weer gelijk nadat ik in slaap viel. Ook ben ik erachter dat als ik mijn best doe om in de droom te blijven ik ineens kort verlamd in bed lig.
n
nada1234Lid
01-01-2024, 00:00
#15
AnonR zei:
Kom net van de dokter af. Ze zegt dat rust nu belangrijk is. Heb temazepam voorgeschreven gekregen. Als dit niet werkt eventueel nog anti psychotische medicijnen tegen de chaotische gedachten.

Voor mij nooit meer drugs en nu even niet uitgaan en mijn rust nemen. Supremacy deze zaterdag ook maar even afzeggen. Ik zal nog laten weten hoe het afloopt.
Klik om te vergroten...

Vervelend zeg, een vriendin van mij had ook een keer last van die schokken na XTC gebruik maar dat is toen vanzelf over gegaan na anderhalve week ofzo?!
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wat vervelend. En herkenbaar, ik heb dit ook heel lang gehad na XTC, met daarbij slaapverlamming, vreselijk is dat.
Dat van de Temazepam kan kloppen inderdaad, Temazepam is een inslaper met een piek van een paar uur, het helpt je dus niet de hele nacht door maar is vooral bedoeld om in slaap te komen.

Ik heb deze klachten gekregen nadat ik heel vaak en heel veel XTC had gebruikt. Ik ging toch door met gebruiken, in die tijd elk weekend wel. Nadat ik gestopt was heb ik nog zeker een jaar last gehad van slapeloosheid, slaapverlamming, schokken in mijn lijf en hoofd, paniek vlak voor het inslapen, snachts hallucineren en veel moeite met inslapen. Nu gaat het een stuk beter, maar zonder Temazepam kom ik niet meer in slaap en zo heel af en toe komt de slaapverlamming weer terug.
Het goede nieuws is dat jij het zo te horen lang niet zo bont hebt gemaakt als ik, en dat jouw klachten dus waarschijnlijk een stuk sneller zullen verdwijnen als je je XTC gebruik gaat minderen en gezonder gaat leven. Zie wat er nu gebeurt dus als een waarschuwing dat er iets moet veranderen.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#17
Te hoge doseringen, punt
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sally Tessio zei:
Te hoge doseringen, punt
Klik om te vergroten...
Klopt, zei ik al eerder in dit topic.
A
AnonRLid
01-01-2024, 00:00
#19
Alweer meer dan een jaar geleden dit. Herinnerde mij opeens dit forum en in het geval dat iemand ooit hetzelfde meemaakt en op mijn bericht komt even een update: Het was de zwaarste periode die ik ooit heb meegemaakt. 3 maanden lang nachtmerries, slaapverlammingen, de-realisatie en een angststoornis. Ik begon mezelf ook wijs te maken dat ik gek aan het worden was en uiteindelijk opgenomen zou moeten worden... Uiteindelijk met behulp van anti-psychoticum toch wat nachtrust kunnen krijgen. Uiteindelijk sliep ik steeds langer totdat ik zonder medicijnen weer 8 uur op een nacht kon slapen. De verwarde gedachten voor het slapen hebben nog een tijd langer aangehouden maar zijn nu ook weer zo goed als weg. Uiteindelijk is alles dus "goed" gekomen. Wel een traumatische ervaring helaas. Wat me vooral hielp waren de woorden van de huisarts: "Psychotische gedachten zijn heel normaal voor mensen van 20-25, vooral als je daarbij ook nog drugs gebruikt, maar het is belangrijk dat je jezelf verteld dat die gedachten niet waar zijn, je wordt niet gek."

En ja heb ondertussen weer een paar keer drugs geprobeerd, want zo onverstandig ben ik (maar nu met minstens 2-3 maanden tussen gebruik), maar het plezier is er ook een beetje vanaf. Dit is voor mij zeker een flinke waarschuwing geweest dat drugs een groter effect heeft op je hersenen dan je zou denken, dus ik ga er ook veel minder luchtig mee om.

Dus voor de mensen die hetzelfde meemaken: Het komt goed, hoe zwaar en angstaanjagend het op het moment ook kan zijn, geef het tijd. En laat dit een waarschuwing zijn dat je gevoelig bent voor psychische klachten, dus let hier ook op in de toekomst.
p
pelgrimLid
01-01-2024, 00:00
#20
Yaizer zei:
Kreeg oxazepam toegeschreven maar gaat vanzelf weer over.
Klik om te vergroten...

Ja de laatste tijd heb ik terug regelmatig in het weekend mdma gebruikt tijdens het uitgaan in het nachtleven. Heb het geluk dat ik steeds x aantal benzo's thuis liggen heb. Enkele flunitrazepams helpen me steeds goed. Maar heb vroeger het ook meegemaakt dat ik na mdma gebruik een zeer onregelmatige nachtrust had al was het enkele uurtjes maar.

Weet dus wat ze hier bedoelen :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."