Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsErnstig slaapprobleem na MDMA

Ernstig slaapprobleem na MDMA

36 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
A
AnonRLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kom net van de dokter af. Ze zegt dat rust nu belangrijk is. Heb temazepam voorgeschreven gekregen. Als dit niet werkt eventueel nog anti psychotische medicijnen tegen de chaotische gedachten.

Voor mij nooit meer drugs en nu even niet uitgaan en mijn rust nemen. Supremacy deze zaterdag ook maar even afzeggen. Ik zal nog laten weten hoe het afloopt.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb laatst ook valeriaan gehaald. Ik merk er niks van! Welke dosis neem jij, @AnonR?
C
ChefCurryLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb dit ook gehad vroeger door te hoge doseringen en te vaak gebruiken. Door veel te sporten , slapen en gezond te eten ben ik er na een paar maanden weer bovenop gekomen en sindsdien als ik xtc gebruik is het een lagere dosis en niet bijnemen. Ik wens je sterkte en beterschap.
n
nada1234Lid
01-01-2024, 00:00
#4
AnonR zei:
Kom net van de dokter af. Ze zegt dat rust nu belangrijk is. Heb temazepam voorgeschreven gekregen. Als dit niet werkt eventueel nog anti psychotische medicijnen tegen de chaotische gedachten.

Voor mij nooit meer drugs en nu even niet uitgaan en mijn rust nemen. Supremacy deze zaterdag ook maar even afzeggen. Ik zal nog laten weten hoe het afloopt.
Klik om te vergroten...

Vervelend zeg, een vriendin van mij had ook een keer last van die schokken na XTC gebruik maar dat is toen vanzelf over gegaan na anderhalve week ofzo?!
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat vervelend. En herkenbaar, ik heb dit ook heel lang gehad na XTC, met daarbij slaapverlamming, vreselijk is dat.
Dat van de Temazepam kan kloppen inderdaad, Temazepam is een inslaper met een piek van een paar uur, het helpt je dus niet de hele nacht door maar is vooral bedoeld om in slaap te komen.

Ik heb deze klachten gekregen nadat ik heel vaak en heel veel XTC had gebruikt. Ik ging toch door met gebruiken, in die tijd elk weekend wel. Nadat ik gestopt was heb ik nog zeker een jaar last gehad van slapeloosheid, slaapverlamming, schokken in mijn lijf en hoofd, paniek vlak voor het inslapen, snachts hallucineren en veel moeite met inslapen. Nu gaat het een stuk beter, maar zonder Temazepam kom ik niet meer in slaap en zo heel af en toe komt de slaapverlamming weer terug.
Het goede nieuws is dat jij het zo te horen lang niet zo bont hebt gemaakt als ik, en dat jouw klachten dus waarschijnlijk een stuk sneller zullen verdwijnen als je je XTC gebruik gaat minderen en gezonder gaat leven. Zie wat er nu gebeurt dus als een waarschuwing dat er iets moet veranderen.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#6
Te hoge doseringen, punt
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sally Tessio zei:
Te hoge doseringen, punt
Klik om te vergroten...
Klopt, zei ik al eerder in dit topic.
A
AnonRLid
01-01-2024, 00:00
#8
Alweer meer dan een jaar geleden dit. Herinnerde mij opeens dit forum en in het geval dat iemand ooit hetzelfde meemaakt en op mijn bericht komt even een update: Het was de zwaarste periode die ik ooit heb meegemaakt. 3 maanden lang nachtmerries, slaapverlammingen, de-realisatie en een angststoornis. Ik begon mezelf ook wijs te maken dat ik gek aan het worden was en uiteindelijk opgenomen zou moeten worden... Uiteindelijk met behulp van anti-psychoticum toch wat nachtrust kunnen krijgen. Uiteindelijk sliep ik steeds langer totdat ik zonder medicijnen weer 8 uur op een nacht kon slapen. De verwarde gedachten voor het slapen hebben nog een tijd langer aangehouden maar zijn nu ook weer zo goed als weg. Uiteindelijk is alles dus "goed" gekomen. Wel een traumatische ervaring helaas. Wat me vooral hielp waren de woorden van de huisarts: "Psychotische gedachten zijn heel normaal voor mensen van 20-25, vooral als je daarbij ook nog drugs gebruikt, maar het is belangrijk dat je jezelf verteld dat die gedachten niet waar zijn, je wordt niet gek."

En ja heb ondertussen weer een paar keer drugs geprobeerd, want zo onverstandig ben ik (maar nu met minstens 2-3 maanden tussen gebruik), maar het plezier is er ook een beetje vanaf. Dit is voor mij zeker een flinke waarschuwing geweest dat drugs een groter effect heeft op je hersenen dan je zou denken, dus ik ga er ook veel minder luchtig mee om.

Dus voor de mensen die hetzelfde meemaken: Het komt goed, hoe zwaar en angstaanjagend het op het moment ook kan zijn, geef het tijd. En laat dit een waarschuwing zijn dat je gevoelig bent voor psychische klachten, dus let hier ook op in de toekomst.
p
pelgrimLid
01-01-2024, 00:00
#9
Yaizer zei:
Kreeg oxazepam toegeschreven maar gaat vanzelf weer over.
Klik om te vergroten...

Ja de laatste tijd heb ik terug regelmatig in het weekend mdma gebruikt tijdens het uitgaan in het nachtleven. Heb het geluk dat ik steeds x aantal benzo's thuis liggen heb. Enkele flunitrazepams helpen me steeds goed. Maar heb vroeger het ook meegemaakt dat ik na mdma gebruik een zeer onregelmatige nachtrust had al was het enkele uurtjes maar.

Weet dus wat ze hier bedoelen :wink:
J
JippiekajeejLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoi iedereen,

Ik lees jouw verhaal en ben zelf op dit moment nog herstellende van eenzelfde soort ellende. Heel herkenbaar. Met het verschil dat ik 'slechts' 2 a 3 weken last had van derealisatie en depressie maar ik enorme slaapproblemen heb en nog steeds heb... Hier mijn verhaal.

Xtc is voor mij qua gevoel het hoogtepunt en net in een soort van midlifecrisis periode heb ik in een halfjaar gewoon echt veel en veel te veel genomen met als laatste gebruik in september 2019. Half oktober begon de ellende uit het niks. Ik voelde me plots enorm alert en wakker. Dit resulteerde in 7 dagen 24 uur wakker zijn! Dit klinkt gek, maar dit leverde me geen enkele moeite op omdat ik zo alert en wakker was. Ik was gewoon nooit moe. Toen naar de huisarts en die gaf me temazepam (lichtere versie van oxazepam). Ik mocht altijd een 2e pil nemen als de eerste was uitgewerkt. Ik sliep 4 uur en bam, weer klaarwakker. 2e pil deed niks. Heb die pillen verder nooit meer gebruikt, want die deden in m'n hoofd meer kwaad dan goed. Mijn ellende de komende weken werd groter. Enkele problemen :
- oogruis. Ik zie savonds sneeuw voor m'n ogen (niet hinderlijk overigens)
- ik heb wat floaters voor m'n ogen (ook niet hinderlijk)
- depressie en derealisatie
- enorm misselijk
- nachtmerries elke keer leidend tot zelfmoord.
- stroomschokken
- soms 1 uurtje slapen en dan een soort schok door m'n hoofd en weer wakker.
- burnout net ontweken omdat ik eigen baas ben en dus kan komen en gaan
- rare vlekken op m'n penis
- geheugen en verbale woordenschat aangetast

Inmiddels is het halverwege feb 2020 en de depressieklachten zijn voorbij. Ik heb weer zin ergens in. Maar deze klachten gingen zoals gezegd ook snel voorbij. Had er nog eens bij moeten komen... Dit is helaas idd gewoon tijd uitzitten en komt door niet alleen serotoninetekorten, maar ook doordat de transporters en receptoren die zorgen voor ontvangst en transport van serotonine zijn beschadigd of vernietigd. Je hersenen kunnen dus niet meer communiceren. Je kunt dus simpelweg geen melatonine maken, want dat wordt uit serotonine gemaakt. Ook de visuele problemen worden veroorzaakt door serotonine problemen (waarschijnlijk, is nl onzeker in de wetenschap). Dit heeft 2 maanden nodig voor snel herstel en 1,5 jaar voor verbeterd herstel, zo blijkt uit dierproeven bij apen.

Daarnaast zorgt XTC ook voor een enorme toename van het stresshormoon cortisol en dit zal de reden zijn waarom ik en ook jij Anon niet hebben kunnen slapen. Ik heb in 2,5 maand wellicht maar 1 a 2 uur geslapen per nacht! Cortisol houdt je alert en wakker en je slaapt gewoon niet. Ik kan ook nog steeds niet meer fitnessen of voetballen want mijn lichaam kon zichzelf niet meer genezen. Cortisol overrulet het groeihormoon. Ik heb vorige week 2 x 5 uur en toen 2 x 6 uur en toen 2 x 7 en toen 2 x 8 uur geslapen. Ik dacht dat ik er was! Maar val nu weer terug naar 5, 4 en vannacht weer 3. Inmiddels zijn er allerlei fysieke klachten bijgekomen zoals spierspanning en rugklachten. Ik kon mijn eigen schoenen niet meer aandoen! Allemaal het gevolg door stress in mijn lichaam. Mijn lichaam herkent niet meer dat het de cortisol productie mag stilleggen omdat het rustig is. Het blijft maar doorgaan. Ik begrijp uit de wetenschap dat deze hormonale toestand zeker een jaar blijft bestaan. Ik ben er nog niet dus. Ik val inmiddels wel in slaap als ik naar bed ga, maar ik ben nooit moe!

Groetjes...
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#11
AnonR zei:
Ik heb al begrepen dat dit komt door een veel te laag serotine gehalte, maar zijn er hier mensen met ervaring?
Klik om te vergroten...
Klinkt inderdaad als enig serotonine tekort na iets teveel gebruik van MDMA.
AnonR zei:
Zometeen naar de huisarts en dan hopen op slaappillen die me door laten slapen ofzo.
Klik om te vergroten...
Met slaappillen ben je nog verder van huis, daarmee stel je de problemen enkel uit. Je kunt beter 5-HTP nemen wat je o.a. bij de Holland and Barrett (voorheen winkelketen "De Tuinen") kunt kopen maar ook op veel andere plekken (soms zelfs in de supermarkt). Ik ben er vrij zeker van dat dit aanzienlijk zal helpen, maar leer ook gewoon naar je lichaam luisteren natuurlijk. Deze geeft een vrij duidelijk signaal af dat je je lichamelijk balans enigszins verstoord hebt.
J
JippiekajeejLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb idd 2 weken geleden 5 htp gekocht. Slik om de paar dagen een pilletje. Kan niet zeggen of het werkt of niet, omdat mijn serotoninevoorraad op zich het probleem niet meer is. Mijn problematiek past heel erg bij cortisolverhoging. Enige remedie is tijd en rust.

De benzo (temazepam) heb ik destijds genomen omdat je op dat moment alles wel wil proberen om weer eens te kunnen slapen. Maar eigenlijk gebruik je opnieuw drugs om te hersenen te bewerken, alleen zijn deze legaal. Ik gebruik ze ook niet meer omdat het beter is je hersenen het zelf op te laten knappen.
E
EnjoylifeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Beste Jippiekajeej, Anon

Dit is wat ik nu mee maak en wil mij verhaal kwijt zodat mensen niet denken dat ze de enige zijn met zulke klachten en wat mij ervaring er mee verder zal zijn.

Bedankt dat anderen hun verhaal hebben gedeelt dacht eerst dat ik een van enige was die er last van had. Dit is mij was mij 3de keer dat ik xtc had gebruikt. Er zat 3 weken tussen de laatste keer 3 juli 2020 en 18 juli 2020. 2 dagen (nacht tussen 20 en 21 juli) later na gebruik kan ik niet meer slapen dit probleem hebben jullie ook en de boosdoener is cortisol. Heb ook voor het eerst in mijn leven slaap verlamming gehad. Ik zag daarbij zwarte schaduw figuren, maar ik besefde ook in tijdens die verlamming dat alles nep was en kon naar mij gevoel 2 minuten niet meer bewegen toen ik dat besefde. Ik probeerde daarna weer te slapen mag zag allemaal enge beelden. Wat ik zag dat wij geprogrammeerd werden door computers en wij nep zijn. Dit klinkt heel stom en raar, maar zo heb ik het beleefd. Ik schrijf dit bericht met reden 6 uur, omdat ik gewoon niet kan slapen.

Start datum 20 juli 2020 van alle lasten

Problemen
-Geen slaap 24/7 wakker (max 2 uur slaap met moeite)
- Derealisatie (Denk dat ik gek ben en wij nep zijn)

Oorzaak
- Te vaak xtc in een tekorte periode(3 weken tussen) 2× middeldosis op gewichts basis.

Oplossing
-Niet meer gebruiken
-maar als je toch nog wilt doen en niet kan weerhouden ( minimaal 3 maanden tussen laten )
M
MooszLid
01-01-2024, 00:00
#14
Beste leden,

24 oktober 2016 heb ik na een periode vaak xtc gebruik precies de zelfde klachten als jullie opgelopen.

ik viel niet meer in slaap en als ik even in slaap viel sliep ik heel licht en werd na een uurtje weer wakker.

ik voelde ook door de dag heen een adrenaline rush door me lichaam.. boosdoener cortisol en een beschadiging van mijn receptoren. Heel langzaam herstelde mijn slaap soms sliep ik 2 nachten niet dan weer een nacht wel. Ik rookte hasj om in slaap te komen en dat werkte soms wel en soms niet.

na een jaar sliep ik iets beter. Ik had periodes waarin ik opeens weer inslaap viel en goed sliep 4 dagen daarna 2 weken weer heel kut!
Ik heb een slaap waak stoornis opgelopen en dit heeft tijd nodig om zich te herstellen mijn hersnen moesten opnieuw een slaapcyclus opbouwen.

bijna 4 jaar later... ik slaap weer redelijk goed soms 7 uur soms 6 uurtjes soms ook 8.
Enkele nachten lig ik nog een nacht wakker maar dit kan ik makkelijk accpeteren.
Ik ben nog steeds herstellende ik zit nu op 75 procent!

-sporten
-goeie voeding
-meditatie
- en de eerste jaar mirazapine hebben mij heel erg geholpen.

het was de zwaarste 2,5 jaar van me leven.
Ik heb sinds 24 okt 2016 nooit meer een pik gebruikt.
M
MooszLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mocht iemand vragen hebben stel me die gerust ik zit al een tijdje in het proces van herstel.
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#16
Moosz zei:
Ik heb sinds 24 okt 2016 nooit meer een pik gebruikt
Klik om te vergroten...
Niet heel volwassen maar ik moest lachen...
M
MooszLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hahahaha ja moest pil zijn... godzij dank heb ik er geen erectiestoornissen aan overgehouden! Dit soort verhalen zie je ook voorbij komen dan had ik me eigen pik nooit meer goed kunnen vasthouden😊
M
MooszLid
01-01-2024, 00:00
#18
@ enjoylife... hoe gaat het nu??
J
JippiekajeejLid
01-01-2024, 00:00
#19
Moosz zei:
Beste leden,

24 oktober 2016 heb ik na een periode vaak xtc gebruik precies de zelfde klachten als jullie opgelopen.

ik viel niet meer in slaap en als ik even in slaap viel sliep ik heel licht en werd na een uurtje weer wakker.

ik voelde ook door de dag heen een adrenaline rush door me lichaam.. boosdoener cortisol en een beschadiging van mijn receptoren. Heel langzaam herstelde mijn slaap soms sliep ik 2 nachten niet dan weer een nacht wel. Ik rookte hasj om in slaap te komen en dat werkte soms wel en soms niet.

na een jaar sliep ik iets beter. Ik had periodes waarin ik opeens weer inslaap viel en goed sliep 4 dagen daarna 2 weken weer heel kut!
Ik heb een slaap waak stoornis opgelopen en dit heeft tijd nodig om zich te herstellen mijn hersnen moesten opnieuw een slaapcyclus opbouwen.

bijna 4 jaar later... ik slaap weer redelijk goed soms 7 uur soms 6 uurtjes soms ook 8.
Enkele nachten lig ik nog een nacht wakker maar dit kan ik makkelijk accpeteren.
Ik ben nog steeds herstellende ik zit nu op 75 procent!

-sporten
-goeie voeding
-meditatie
- en de eerste jaar mirazapine hebben mij heel erg geholpen.

het was de zwaarste 2,5 jaar van me leven.
Ik heb sinds 24 okt 2016 nooit meer een pik gebruikt.
Klik om te vergroten...


Oioi, ik heb dus precies dit ja. Dan weet ik waar ik aan toe ben... En dat is mooi klote. Ik was ondertussen ook al zover dat het aan m'n cortisolspiegel en receptoren ligt.

Ik snap wat je zegt over de adrenaline rush overdag. IK BEN NOOIT MOE en dat is echt bizar... Als ik een nacht niet slaap of maar kort dan doet dat niks af aan mijn dag, ik ben zo alert en wakker... Maar overall gezien snap ik wat je zegt dat het zware jaren zijn. Ik ben nu 1 jaar en een maand verder en er is verbetering in slaap. Ik val altijd wel in slaap, maar de slaap is max 4 a 5 uur, maar met het medicijntje amitriptyline sliep ik 8 uur! Dit is hetzelfde medicijntje als mirtazapine qua werking. Ik ben toen gestopt met slikken omdat ik hoopte er te zijn, maar mijn hersenen redden een nacht zelf nog niet. Dus nu weer opgestart met slikken maar ditmaal lijkt het medicijntje het niet te lukken en dat is goed balen... De dag is zwaar in je hoofd...
J
JippiekajeejLid
01-01-2024, 00:00
#20
Raak je ondertussen met je slaap wel weer uitgerust? Ik ben gewoon al een jaar niet uitgerust wakker geworden. Weird hoor, mijn hele beleving van slapen en wakker worden en het beleven van de dag is anders geworden. Ik kan dit niet uitleggen aan iemand.. Dit begrijp niemand...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."