Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRitalin (10mg), fatsoenlijke frequentie

Ritalin (10mg), fatsoenlijke frequentie

17 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ciao lieve leden,

Tijdje niet online geweest, hopelijk maakt iedereen het goed. Zit in mijn afstudeerjaar en het is allemaal wat druk door de hoeveelheid vakken die ik naast mijn thesis nog in moet halen dit semester, dus ik ben wat minder actief dan ik normaliter zou zijn.

Heb een vraagje wat hierop aansluit. Ik heb vandaag een eerste ritalin pilletje (10mg) genomen van de 30 stuks die ik via een medestudent aan heb geschaft. Heb vorig jaar een paar keer gestudeerd op concerta (60mg), maar dat was toch wat heftig en maakte me moeilijk geil 's avonds. :nomouth: Onder het ritalin pilletje voel ik een ietwat verhoogde alertheid, scherpere focus, een ruimere ademhaling en een wat apart gevoel rond de maagstreek. Het middel en de dosering maakt de ervaring een stuk milder dan de ervaringen op concerta (60mg) en het sluit een stuk beter aan bij het doel van het gebruik. Ik verwacht dat er perioden zullen zijn waarin ik kluwen werk door te ploegen heb en ben benieuwd hoe vaak ik dit middel met deze dosering zou kunnen gebruiken zonder dat ik het overdo. Ik snap dat dit een lekker breed begrip is en dat er überhaupt geen richtlijn kan worden gegeven voor fatsoenlijk gebruik, dus het is een moeilijk te beantwoorden vraag. Misschien dat iemand die weleens in een soortgelijke situatie gebruik heeft gemaakt van ritalin kan vertellen over zijn of haar grens tussen fatsoenlijk en overmatig gebruik?

Ciao,
mr. Tessio
-
-DONE-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Lastig.
Mijn beste vriend die is simpelweg verslaafd aan Ritalin. Hij ontkent het echter omdat hij het alleen gebruikt om te leren. Het probleem ook nog eens is dat hij zijn Ritalin verpoederd en snuift.
Hij snuift zo'n 80mg verspreid over de dag wanneer hij leert.
In mijn ogen (dus wat ik zie in mijn omgeving) is het redelijk verslavend, hij zegt zelf dat hij zonder Ritalin niet meer kan leren (maar ontkent wel z'n verslaving lol).
Zelf verder nooit last van gehad, leren en Ritalin gaat bij mij niet samen.
Conclusie: gebruik gewoon je verstand en leer zonder die troep. Wanneer je dit niet kan moet je je afvragen of het niveau niet te hoog gegrepen is.
Als je het toch gaat doen, gebruik dan weinig, eigenlijk moet het effect nauwelijks tot niet merkbaar zijn.
K
KrullenLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik zelf gebruik het tijdens het studeren ook, als ik een tentamen periode heb.

Begin van de periode:
Ochtend 10mg
Middag 10 Mg

Na een week of 1,5/2
Ochtend 15mg
Middag 10mg

Dit werk voor mij perfect, 20 Mg ben ik een stuiterbal.

Dit verschilt wel enorm per persoon hoor ik altijd om me heen
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#4
@-DONE- Het niveau kan ik prima aan en ik denk überhaupt niet dat ritalin heel veel gaat helpen als je incompetent bent of intellectueel niet begaafd genoeg. Het helpt uiteraard veel bij focus. Ik ben sowieso niet van plan om het al te vaak te gebruiken, maar kon vandaag een zet in de rug goed gebruiken. Een vriend van me doet hetzelfde als jij over die vriend van jou beschrijft. Dat is natuurlijk absoluut verslaafd en gaat veel te ver. De dosering die ik vandaag heb genomen zit in ieder geval wel goed als het om de extremiteit van de effecten aankomt.

@Krullen Als ik het goed begrijp gebruik je het dan dagelijks? Buiten het feit dat ik dat zelf niet zou willen doen ben ik wel benieuwd of je klachten krijgt na zo'n periode van veelvuldig gebruik.

Thanks voor de reacties!
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gebruiken wanneer je het nodig denkt te hebben Sally. En altijd een minimale periode tussen gebruik laten.
Je reflecteert veel op jezelf volgens mij, ik denk dat je zelf wel een minimale periode kan bedenken waarbij je controle houdt over je gebruik.
Goed om je weer even te zien hier, succes met je thesis!
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Misschien een stomme mening maar als je diploma's haalt door doping(want dat is het), in wat voor vorm dan ook, dan ga je jezelf zeker tegenkomen als je een baan hebt met de eisen van zo'n diploma. Als je die diploma niet kan halen zonder, dan is het dus te hoog gegrepen of je moet je hele leven deze middelen blijven nemen. Maar ook dan zal je op een geven moment je zelf tegen komen.

Verder respect hoor voor mensen die zo goed door kunnen studeren want dan kon ik toen niet. Misschien had ik ook vaker vals moeten spelen waardoor ik beter kon studeren:thinking:
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dat ben ik oneens met @Mezelf. Ik heb vaak meegemaakt dat mensen met diploma geen idee hadden waar ze over spraken in een inhoudelijke discussie met mij. Ik ben ongediplomeerd.

Dat leverde in geval van onderhandelinsgesprekken voordeel op voor mij.
Bij sollicitatiegesprekken was ik vaak de lol.
Een diploma zegt niet alles, een diploma zegt vooral dat je in een bepaalde periode van je leven voldoende capaciteit, gelegenheid en motivatie hebt gehad om een opleiding te volgen.

Ontbreekt het buiten je schuld aan 1 van die factoren dat zit een diploma er niet in.
Belangrijk is het om jezelf af te vragen welke van deze 3 pijlers ontbreekt en hoe je daar verandering in kunt brengen.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik denk inderdaad dat het echt moeilijk is hier antwoord op te geven, maar fysiek zal het qua ongemakken wel loslopen met jouw dosering, als je kijkt naar wat de maximale dosis/dagdosering is (wanneer het middel wel voorgeschreven is dan he). Misschien denk ik er nu te makkelijk over, maar mentaal denk ik ook dat het wel losloopt in jouw geval om de reden die @Casaan noemt: je lijkt bewust te zijn en reflecteert op je gebruik. Je begrijpt dat wekenlang meermaals per dag misschien niet zo'n goed plan is. Als je dat tussendoor blijft doen, nadenken en reflecteren, voel je zelf wel aan wanneer je het beter niet kan gebruiken of wanneer je het 'overdo't. Denk ik hoor.

Mezelf zei:
Misschien een stomme mening maar als je diploma's haalt door doping(want dat is het), in wat voor vorm dan ook, dan ga je jezelf zeker tegenkomen als je een baan hebt met de eisen van zo'n diploma.
Klik om te vergroten...

-DONE- zei:
Conclusie: gebruik gewoon je verstand en leer zonder die troep. Wanneer je dit niet kan moet je je afvragen of het niveau niet te hoog gegrepen is.
Klik om te vergroten...

Ik vind dit geen stomme mening maar beide wel een beetje kort door de bocht. Het is niet alsof ritalin je 'niveau verhoogt'. Je wordt niet tijdelijk 'intelligenter' ervan ofzo, je hebt natuurlijk vooral meer focus. Voor moeilijkheden met concentreren of leren kunnen allerlei andere redenen zijn natuurlijk, en ook tijdelijke redenen. Ik vind de situatie die @Sally Tessio noemt (thesis + nog veel vakken moeten halen) daar best goed bij aansluiten, dat is ook geen 'gewone' studiesituatie. Daarbij vraagt een opleiding naar mijn mening vaak veel meer concentratie en een andere (meer intense) manier van studeren, dan 'gewoon' werk.
L
LabRatNo9Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoi,
Ik ben een behoorlijk gediplomeerde ADD er.

Ik heb mijn diploma's zonder ritalin gehaald.
En dat was een zware strijd met cursussen. Er gewoon achter gaan zitten lukte niet. Daardoor ontstond geheid een achterstand wat dan weer de druk verhoogde wat dan weer ansich de slaagkansen verkleinde.

De gegeven opmerkingen ''als je het niveau niet hebt helpt ritalin niet'' zijn erg kort door de bocht.
Als je geen ADD hebt begrijp je het niet. Wat een wereld van verschil er ontstaat door WEL achter die boeken te kunnen zitten. Daar helpt die ritalin.
Als je geen leesdiploma hebt heb je niet veel aan een boek. De informatie uit een boek vatten en reproduceren daar heb je geen doping voor nodig.
Het achter dat saaie boek gaan zitten DAAR helpt die '''doping''' .
Hoop dat degene die zo dom reageren geen bril dragen! Das namelijk studeren met hulpmiddelen.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Casaan zei:
Dat ben ik oneens met @Mezelf. Ik heb vaak meegemaakt dat mensen met diploma geen idee hadden waar ze over spraken in een inhoudelijke discussie met mij. Ik ben ongediplomeerd.

Dat leverde in geval van onderhandelinsgesprekken voordeel op voor mij.
Bij sollicitatiegesprekken was ik vaak de lol.
Een diploma zegt niet alles, een diploma zegt vooral dat je in een bepaalde periode van je leven voldoende capaciteit, gelegenheid en motivatie hebt gehad om een opleiding te volgen.

Ontbreekt het buiten je schuld aan 1 van die factoren dat zit een diploma er niet in.
Belangrijk is het om jezelf af te vragen welke van deze 3 pijlers ontbreekt en hoe je daar verandering in kunt brengen.
Klik om te vergroten...
Leuk dat je dat zegt want ik was toen inderdaad niet gemotiveerd genoeg om te studeren. Ik was alleen maar bezig met sex,drug en rock&roll laten we maar zeggen. Ondanks ik niet gediplomeerd ben, heb ik ondertussen ook een baan waar ze normaal gesproken ervaring en een HBO papiertje voor vragen. Maar als ik nu ergens anders zou willen solliciteren, word ik niet eens uitgenodigd omdat ik geen diploma heb. Alleen omdat ik toen niet gemotiveerd was. Dat zegt toch niks over nu denk ik dan.

Dus heel erg mee eens dat een diploma niet alles zegt maar toch wordt je er wel op geselecteerd.

Ach misschien ben ik gewoon jaloers dat ik toen niet kon studeren omdat ik toen geen focus had en geen weet had van deze middelen. Want zodra ik thuis een boek open sloeg en ik hoorde een vogeltje buiten zingen, was ik al afgeleid.

Ik heb dan ook mijn mavo gehaald in de koffieshop. Bij de examens moest ik me zowat voorstellen aan de leraren omdat ze me nog haast nooit hadden gezien. Maar heb hem toch gehaald zonder ook maar een boek open te slaan. Alleen bij natuurkunde heb ik wel eens in de les gezeten anders snapte ik niks van die formules. Maar thuis leren?? dat is echt niet voor mij weggelegd want zoals al gezegd, een vogeltje buiten vond ik al interessanter.
KropSla zei:
Daarbij vraagt een opleiding naar mijn mening vaak veel meer concentratie en een andere (meer intense) manier van studeren, dan 'gewoon' werk.
Klik om te vergroten...
Daar kan je dan best wel eens gelijk in hebben. Dat zou ik niet weten. Wel ken ik een paar personen die ook met behulp van middelen, diploma's hebben gehaald waardoor ze nu een goede baan hebben. Maar die zitten nu wel in de ziektewet omdat het ze te veel werd. Natuurlijk geldt dit zeker niet voor iedereen maar toch.... Ik denk dat je hier toch erg voorzichtig mee om moet gaan.
K
KrullenLid
01-01-2024, 00:00
#11
@Sally Tessio In deze weken gebruik ik het dagelijks ja, sporadisch gebruik werkt een stuk minder goed naar mijn mening. Hiernaast heb ik ADD.

De bijwerking die ik zelf merk zijn:
- ‘s avonds moe bij dagelijks gebruik (ook als ik lange nachten slaap)
- het transpireren
- hele lichte spanning onder de ogen (alsof je een heel klein beetje strak staat)
- kouden maar klamme vingers
- soms oneindige dorst, soms totaal vergeten te drinken
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#12
Casaan zei:
Gebruiken wanneer je het nodig denkt te hebben Sally. En altijd een minimale periode tussen gebruik laten.
Je reflecteert veel op jezelf volgens mij, ik denk dat je zelf wel een minimale periode kan bedenken waarbij je controle houdt over je gebruik.
Goed om je weer even te zien hier, succes met je thesis!
Klik om te vergroten...
Bedankt man, en leuk om je weer even kort te spreken!

Mezelf zei:
Misschien een stomme mening maar als je diploma's haalt door doping(want dat is het), in wat voor vorm dan ook, dan ga je jezelf zeker tegenkomen als je een baan hebt met de eisen van zo'n diploma. Als je die diploma niet kan halen zonder, dan is het dus te hoog gegrepen of je moet je hele leven deze middelen blijven nemen. Maar ook dan zal je op een geven moment je zelf tegen komen.

Verder respect hoor voor mensen die zo goed door kunnen studeren want dan kon ik toen niet. Misschien had ik ook vaker vals moeten spelen waardoor ik beter kon studeren:thinking:
Klik om te vergroten...
Opnieuw een argument over het niveau van de studie, wat ik niet helemaal begrijp. Het gebruik van ritalin is puur en alleen om je focus te verhogen en kan niet gebruikt worden om jezelf intellectueel een streepje voor te geven op andere studenten. Je zou wel kritisch kunnen zijn dat ik niet gedisciplineerd genoeg ben en het daarom krom is dat ik dan op deze manier mezelf aanspoor. Dat ben ik ook helemaal met je eens en heb ik zelf weleens aangevoerd toen ik voor het eerst concerta (60mg) nam om een hele dag te kunnen studeren. Ik ben al niet bepaald trots dat ik lang niet zo gedisciplineerd ben als ik zou willen en ik wil zeker voorkomen dat het verschil tussen een 'normale' studiesessie en een studiesessie waarin ik een lage dosering ritalin heb ingenomen zo groot wordt dat het weldra nog meer discipline vereist om te studeren.
Ik denk dat Casaan wel gelijk heeft en dat ik zelf een juiste inschatting kan maken. Dat is me met harddrugs, afgezien van een jaartje roekeloos experimenteren, ook altijd wel gelukt.

Krullen zei:
@Sally Tessio In deze weken gebruik ik het dagelijks ja, sporadisch gebruik werkt een stuk minder goed naar mijn mening. Hiernaast heb ik ADD.

De bijwerking die ik zelf merk zijn:
- ‘s avonds moe bij dagelijks gebruik (ook als ik lange nachten slaap)
- het transpireren
- hele lichte spanning onder de ogen (alsof je een heel klein beetje strak staat)
- kouden maar klamme vingers
- soms oneindige dorst, soms totaal vergeten te drinken
Klik om te vergroten...
Good to know. Wel redelijk heftig voor een periodetje studeren naar mijn mening. Maar to each his own. Bedankt voor je input!

Bedankt ook voor de overige reacties! Ik ga weer aan de slag.
c
concert(a)Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Sally Tessio zei:
Ciao lieve leden,

Tijdje niet online geweest, hopelijk maakt iedereen het goed. Zit in mijn afstudeerjaar en het is allemaal wat druk door de hoeveelheid vakken die ik naast mijn thesis nog in moet halen dit semester, dus ik ben wat minder actief dan ik normaliter zou zijn.

Heb een vraagje wat hierop aansluit. Ik heb vandaag een eerste ritalin pilletje (10mg) genomen van de 30 stuks die ik via een medestudent aan heb geschaft. Heb vorig jaar een paar keer gestudeerd op concerta (60mg), maar dat was toch wat heftig en maakte me moeilijk geil 's avonds. :nomouth: Onder het ritalin pilletje voel ik een ietwat verhoogde alertheid, scherpere focus, een ruimere ademhaling en een wat apart gevoel rond de maagstreek. Het middel en de dosering maakt de ervaring een stuk milder dan de ervaringen op concerta (60mg) en het sluit een stuk beter aan bij het doel van het gebruik. Ik verwacht dat er perioden zullen zijn waarin ik kluwen werk door te ploegen heb en ben benieuwd hoe vaak ik dit middel met deze dosering zou kunnen gebruiken zonder dat ik het overdo. Ik snap dat dit een lekker breed begrip is en dat er überhaupt geen richtlijn kan worden gegeven voor fatsoenlijk gebruik, dus het is een moeilijk te beantwoorden vraag. Misschien dat iemand die weleens in een soortgelijke situatie gebruik heeft gemaakt van ritalin kan vertellen over zijn of haar grens tussen fatsoenlijk en overmatig gebruik?

Ciao,
mr. Tessio
Klik om te vergroten...


hallo don sell,

ik zie op deze site dat jij wel ervaring heb. ik ben er ook wel heel benieuwd naar heb gehoord dat je van sommige producten snel kan afvallen.

gr toekomstige gebruiker
S
SpaarpotjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb een tijdje terug modafinil ontdekt, en dat vind ik veel beter dan ritalin en alle andere stimulerende middelen (Modafinil is tegenwoordig heel populair in Amerika).
Ik vind modafinil een geweldig middel want ik vind het niet verslavend. Ik gebruik het alleen wanneer ik het nodig heb zoals wanneer ik met gamen een rank hoger wil, of tijdens thuis klussen, en ik gebruik het gemiddeld 2 x per maand. Ik verlang er ook niet naar, want voor recreatieve doeleinden zijn andere medicijnen / drugs veel beter.

Modafinil maakt je gewoon helder en wakker zonder dopamine / adrenaline kicks.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb lange tijd Methylfenidaat/MPH gebruikt in soortgelijke context.

In het eerste jaar dat ik MPH gebruikte voor studie en mijn tolerantie nog relatief laag lag nam ik meestal 10mg.
Om de 3 uur nam ik een herdosering MPH van 10mg, wat meestal neer kwam op 3x10mg MPH per dag. Soms 2x10mg MPH per dag. Maar het kwam bijvoorbeeld ook voor dat ik 2x15mg MPH per dag nam bijvoorbeeld of dat ik een herdosering nam na 2,5 uur in plaats van 3 uur.
60mg concerta staat gelijk aan 3x20mg MPH op een dag, een vrij stevige dosis ook voor mijn doen.
Mijn grens voor overmatig gebruik ligt op meer dan 60mg MPH per dag en meer dan 4 dagen in de week. Een andere regel die ik hanteer is het niet meer (her)doseren van MPH na 17:00 in verband met slaap, in de bijsluiter staat 16:00 vermeld in verband met slaap. Vooral op dagen met meerdere doseringen valt dit aan te raden.

Metabolisme en de ideale herdoseringstijd verschilt per persoon, maar lang verhaal kort, het is belangrijk dat je dit bij houdt en op de juiste momenten herdoseert om pieken en dalen in de effecten te voorkomen. Voor de meeste mensen, als je vergeet binnen 4 uur te herdoseren zal de herdosering niet het (optimaal) gewenste effect geven en zullen eventuele bijwerkingen toenemen. Ook probeer ik MPH enkel voor functioneel studie gerelateerd toe te passen. Als MPH gebruikt wordt om vermoeidheid tegen te gaan zou er eigenlijk al een belletje moeten af gaan.

Ook kan een ideaal doseerprogramma per individu sterk verschillen. Persoonlijk kom ik 's ochtends meestal traag op gang en hetzelfde geld voor mijn hongergevoel. Echter tegelijkertijd onderdrukt de MPH het hongergevoel zeer aanzienlijk. Voordat ik begin aan een MPH sessie wil ik altijd fatsoenlijk gegeten hebben, dit is absoluut de moeite waard met oog op bijwerkingen en gezondheid aangezien ik vaak de rest van de dag niet meer eet tot aan avondeten rond 19:00. Tot die tijd eet ik dan ook vaak fruit omdat dit nog wel makkelijk verteerbaar is onder invloed van MPH.

Een optionele tip is om voor het innemen van MPH op te schrijven / een overzicht te maken van je schema voor die dag. Iets waar ik vooral op een later punt last van kreeg was dat ik nog wel eens geneigd was om mijn MPH hyperfocus elders te richten.
Naast goed te letten op mijn eetgewoontes was hardlopen nadien zeker constructief voor mij. Constructief zijn natuurlijk ook pauzes tussen gebruik van MPH door.

De statistieken en onderzoek is er vrij stellig in dat MPH verslaving die over de jaren aanhoudt eerder uitzonderlijk is. Vooral op het begin wou MPH nog een vrij hoog 'vermakelijkheidsgehalte' hebben, alleen al het gevoel van zelfvertrouwen had zeker een aantrekkingskracht. Op een gegeven moment echter wanneer je bijvoorbeeld 4 dagen achter elkaar MPH hebt gebruikt merk je zeer duidelijk dat het energie slurpt. Persoonlijk kan ik het mij zeer slecht voorstellen dat iemand dit lange termijn zou willen misbruiken, al helemaal als dit geen constructieve meerwaarde voor die persoon blijkt te hebben.

Het koste mij geen moeite om mijn MPH recept op te zeggen en er nooit meer naar om te kijken. Vandaag de dag heb ik het nog altijd voor handen maar eigenlijk al jaren de behoefte niet meer gehad. Het kan echter wel als een opstap naar andere stimulanten fungeren. Eveneens kan het tijdelijk lastiger worden om te studeren zonder gebruik van maar dat hoeft niet perse.

De vriendin heeft destijds korte periode MPH gebruikt voor het schrijven van haar Thesis op het moment dat het door omstandigheden wat lastiger ging om de laatste loodjes te leggen. Dit heeft haar naar eigen zeggen geholpen, na het afronden hiervan heeft ze nooit meer behoefte getoond om nog weer MPH te gebruiken en heeft daarna nog een opvolgend diploma gehaald. Niemand zal het aanraden om op eigen houtje 'medicatie' toe te passen maar het is zogezegd wel mogelijk.

Succes met de Thesis.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wat een lange verhalen allemaal hier, alsof men dik aan de dopamineheropnameremmers zit :blush:

Mijn ervaring als legale gebruiker van methylfenidaat :

- je wordt er niet slimmer van maar je lijkt betere toegang tot je kennis en intelligentie te hebben.
- het middel heeft geen invloed op je motivatie, als je geen zin in opruimen of leren hebt dan wordt dat niet magisch gefixt.
- normaal gebruik kan variëren van 15 tot 60mg per dag. De bioavailability is ook bewezen sterk verschillend per persoon.
- let op het rebound effect, zorg dat meerdere doses op elkaar aansluiten en zorg dat je in een rustige omgeving bent als de laatste dosis uitwerkt.
- de werkingstijd kan ook verschillen, ik neem intervallen van 3,5 ipv de standaard 4 uur.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#17
Thanks voor de laatste paar reacties @Jmths en @ATGC, helpful stuff. Ik ga er rekening mee houden!
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Volgens mij je beter titel in nemen tijdens studeren dan zoals ik; vele blikjes redbull en zakken m&ms....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."