Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe snel benzo verslaving?

Hoe snel benzo verslaving?

38 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
I
Incubi666Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Klopt ik hoef niet af te kicken want anders krijg ik paniekaanvallen en ik kan ook drugs gebruiken omdat diazep am veel blokkeert en idd heb geen euforie meer en dat is wel balen ja.
En als ik zou afkicken of moet afkicken hoelang zou dat gaan duren dan?
S
Spacey OstrichLid
01-01-2024, 00:00
#2
Legio Patria Nostra zei:
Als je een of ander middel nodig hebt, en het wordt door een arts voorgeschreven, dan is dat dus nodig, en verantwoord.
Basta.
Klik om te vergroten...

Volgens mij heeft deze instelling er deels voor gezorgd dat de VS nu met een opioïdenprobleem kampt. Nu denk ik niet dat deze mensen echt blaam treft, aangezien de bovenstaande instelling volgens mij vrij gangbaar is. Ik ken genoeg mensen die denken dat medicijnen per definitie veilig zijn en illegale drugs per definitie heel erg schadelijk. Natuurlijk is dit bij lange na niet de belangrijkste reden voor deze problemen, maar als meer mensen zich af zouden vragen of relatief lichte klachten daadwerkelijk een opiaat of een opioïde nodig hebben, dan zou men eventueel problemen kunnen voorkomen.

Dit gaat volgens mij ook op bij het gebruik van benzo's als medicijn. Wat is het doel van die benzo's als de arts deze voorschrijft? Wat is het plan voor de lange termijn? Is dit onderdeel van een behandelplan of ís dit het behandelplan? Als dit niet duidelijk is, dan zou ik me afvragen of ik wel aan die benzo's moet beginnen.

Op https://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-verborgen-verslaving/ staat het volgende:

Na ongeveer vier weken neemt de effectiviteit van benzodiazepinen af, terwijl het risico op verslaving sterk toeneemt. Toch worden recepten vaak automatisch verlengt.

Naar schatting zijn er in Nederland ongeveer 700.000 mensen verslaafd aan benzodiazepinen. Ter vergelijking: dat is twee keer zoveel als het totaal aantal alcohol- en harddrugsverslaafden in Nederland bij elkaar opgeteld. Sommige onderzoekers zijn nog minder voorzichtig in hun schattingen en denken dat 81% het medicijn voor langere tijd gebruikt, en dat bijna de helft van deze groep dagelijks benzodiazepinen slikt.
Klik om te vergroten...

Het lijkt erop dat benzo's niet serieus genoeg worden genomen door zowel arts als patiënt, anders zou zo'n automatische verlenging van het recept niet zo vaak voorkomen lijkt mij. Als meer mensen zich zouden verdiepen in de medicijnen die zij krijgen voorgeschreven en met die kennis met hun arts overleggen kan denk ik een hoop ellende voorkomen worden. De gemiddelde arts bedoeld het vast goed, maar er gaat schijnbaar regelmatig iets mis.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@Spacey Ostrich
Op andere gebieden zie je precies hetzelfde, neem nou die invalidekarretjes.

Buurman junk breekt zijn been, wordt geopereerd in het ziekenhuis. Het was nogal een gecompliceerde breuk, dus hij moest weer leren lopen door middel van een langdurende revalidatie. Daar had ie geen zin in dus zag hij er van af. Maar buurman junk moet 3 keer per dag z'n methadon halen nog geen 800 meter verderop en hij kon dus niet lopen. Geen probleem, hier heb je een invalidenkarretje, kost je geen cent.

Buurman junk heeft dus niet gerevalideerd, en is nooit echt genezen van die beenbreuk en kan dus nog steeds niet lopen en rijdt nog steeds rond in dat karretje terwijl hij nul lichaamsbeweging krijgt en mede daardoor een ongelooflijk slechte gezondheid heeft.

En dat is dus allemaal heel normaal tegenwoordig. Zelfs mijn moeder, die een beetje kortademig is heeft al zo'n invalidekarretje aangeboden gekregen maar die heeft dus geweigerd, want als je daar eenmaal aan begint dan beweeg je helemaal niet meer en gaat je gezondheid nog veel harder achteruit.

Ik hoop dat ik niet iemand die echt zo'n karretje nodig heeft tegen het zere been stoot, maar het is een feit dat de gezondheidszorg tegenwoordig veelal niet meer op genezing is gericht maar meer om om te gaan met je klachten, ook al verergen die je gezondheid.

En verbetering zie ik niet. En de farmaceutische industrie alsmede de producenten van die invalidenkarretjes lachen zich ondertussen kapot.
S
Spacey OstrichLid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
Buurman junk breekt zijn been, wordt geopereerd in het ziekenhuis. Het was nogal een gecompliceerde breuk, dus hij moest weer leren lopen door middel van een langdurende revalidatie. Daar had ie geen zin in dus zag hij er van af. Maar buurman junk moet 3 keer per dag z'n methadon halen nog geen 800 meter verderop en hij kon dus niet lopen. Geen probleem, hier heb je een invalidenkarretje, kost je geen cent.
Klik om te vergroten...

Ik ken deze specifieke situatie niet, dus ik kan hier niet heel specifiek op ingaan, maar het lijkt me in ieder geval dat een behandeling niet verplicht kan worden, dat zou in mijn ogen (ik vermoed ook in die van jouw) teveel afbreuk doen aan de persoonlijke vrijheid. Ik ben het wel met je eens dat een revalidatiebehandeling uiteraard prioriteit moet zijn voor de behandelaars, maar als buurman junk dit pertinent weigert kunnen zij ook weinig helaas. Ik ben het verder wel met je eens dat dit scenario wringt.

acht.zes zei:
Zelfs mijn moeder, die een beetje kortademig is heeft al zo'n invalidekarretje aangeboden gekregen maar die heeft dus geweigerd, want als je daar eenmaal aan begint dan beweeg je helemaal niet meer en gaat je gezondheid nog veel harder achteruit.
Klik om te vergroten...

Lijkt mij ook de juiste keuze. Tenzij je zo'n karretje echt nodig hebt kun je ze denk ik beter vermijden.

acht.zes zei:
maar het is een feit dat de gezondheidszorg tegenwoordig veelal niet meer op genezing is gericht maar meer om om te gaan met je klachten, ook al verergen die je gezondheid.
Klik om te vergroten...

Dit is wel erg generaliserend, maar misschien bedoel je het niet per sé zo. Ik denk dat heel veel gezondheidszorg gericht is op het oplossen van de problemen, maar dat er voor veel dingen ook simpelweg nog geen adequate of erg moeilijke behandelmethodes zijn. Gezondheidszorg is uiteindelijk namelijk nog steeds een taak die mensen uitvoeren, die mensen willen over het algemeen hun werk gewoon goed doen. Daarbij worden natuurlijk fouten gemaakt en er zijn inderdaad verschrikkelijke farmaceutische bedrijven die moedwillig mensen misleiden en verder in de problemen helpen om meer winst te behalen. Dit heeft uiteraard invloed op de uitvoering van de gezondheidszorg, maar het lijkt mij dat het primaire doel van de meeste mensen die in de gezondheidszorg werken het zo goed mogelijk oplossen van een probleem, oftewel het genezen is.

acht.zes zei:
En de farmaceutische industrie alsmede de producenten van die invalidenkarretjes lachen zich ondertussen kapot.
Klik om te vergroten...

Er lijken ook nooit serieuze consequenties te volgen wanneer deze bedrijven worden aangeklaagd. De boetes die ze moeten betalen zijn vaak maar een schijntje ten opzichte van de winst die ze hebben gemaakt. Ik zal nooit snappen hoe mensen van bijvoorbeeld de Sackler familie (de eigenaren van Purdue) met zichzelf kunnen leven. Maargoed, daarvoor heb ik misschien teveel van de écht gevaarlijke drugs gesnoept *paddenstoel emoji die om de een of andere reden ontbreekt op een drugsforum* :lolol:
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#5
Legio Patria Nostra zei:
600 mg valium per dag,
Klik om te vergroten...

Dat zijn 6 strips op een dag?
Daar geloof ik echt niks van.
Dat doe je 1x en dan ben je zo ziek als een hond, en dan maakt het echt niet uit of je tolerantie hebt.
Of bedoelde je 60mg p.d.

De letale dosis van acetylsalicylzuur is 25-30 g. Plasmasalicylaatspiegels > 300 mg/l duiden op een intoxicatie. Een inname van een dergelijke hoeveelheid is zeer ernstig, en geeft acute problemen, maar zal niet tot de dood leiden. Indien inname is geschied dient snel een spoedeisende arts te worden geconsulteerd, om blijvende problemen te voorkomen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
600mg valium haal je makkelijk per dag...nl. 12 tabletjes van 50 mg.

( edit: dit wordt gecorrigeerd, het is onjuist en Ik heb mij vergist)

Ik ben in de war geweest met een andere beruchte benzo, namelijk Seresta 50 mg Forte)

In deze sterkte zijn ze. ( de seresta, dus)
Ook wel Oxazepam genaamd.
ikzelf heb ze een tijdje gekregen om de ontwenningsverschijnselen van alcohol draaglijk te houden in de kliniek.
Dus voor 600 mg heb je géén 6 strippen nodig hoor...( can valium wel, van seresta dus niet)
Deze enorme dosis krijgt men niet meteen, daarvoor is meestal een lang traject afgelegd van enige jaren.
Steeds weer een beetje erbij, met als reden: dokter, het helpt niet meer, zou ik en beetje méér mogen krijgen? En als dit dan niet meer lukt, bij een andere arts een tweede bron van Seresta aanboren....
Zo ging het vroeger. Omdat er toen niet een medicijnendossier per computer was...
En het is ongelooflijk, hoe creatief gebruikers van deze benzo's waren in het bemachtigen van die benzo's.
Nu, gaat dit niet meer zo makkelijk.
Veel patiënten dossiers zijn gekoppeld, en zodoende is het op meerdere plaatsen medicijnen halen (gelukkig) passé.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@Legio Patria Nostra
50mg Valium tabletten? Ik heb wat zitten googlen maar ik krijg ze niet gevonden. In Nederland is valium beschikbaar in 2, 5 en 10mg tabletten.

Dus ik denk toch dat je je vergist. Of misschien een beetje overdrijft, zeker omdat 600mg mij een onmogelijke hoeveelheid lijkt voor een benzo waarvan 30mg als zeer hoge dosering wordt gezien en dan nog met een halfwaardetijd van minstens 24 uur.

Dit soort onzin is nog gevaarlijk ook, dalijk leest iemand je reactie en denkt die Ok, 600mg is dus normaal voor een hoge dosering, dat ga ik ook eens proberen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nee, dat is het zeer zeker niet! Integendeel!
Het is een idiote dosering, overigens heb ik óók eens nagezocht, en idd, ik vergis me. Het waren blauwe tabletten van 10 mg. (Waarvan ik er gedurende enkele dagen 2 kreeg, vervolgens 1, en na een dag of 10 was dit geheel afgebouwd .
Een eerdere benzozaak betrof...seresta. Oxazepam, dus. Ergo:
Ik ga de eerdere post aanpassen. Want:
8 6 je hebt gelijk. Ik heb me in de naam van het medicijn, dus vergist..
Die 600 mg was mij bekend vanuit....de afkick kliniek. Daar was iemand opgenomen, die deze ontstellend hoge dosis van 600 mg bij elkaar wist te krijgen.. en dus in meer of mindere kritieke staat binnenkwam...
Ook van het personeel uit voor de ik, dat daar meer dan eens dit soort gevallen binnen kwamen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ah, ok een vergissing dus, kan gebeuren.

600mg valium lijkt me een poging tot zelfmoord, enige manier om dat binnen te krijgen is in een keer (bij 100mg ga je al out denk ik).
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Idd. Dat geldt voor ons, zonder meer .
Maar, mensen die gedurende enkele jaren langzaamaan hun dosis hebben verhoogd, deze halen op enig moment die 600 mg (of meer) wel...
Als een geheel onthouden van drank op een kwade dag ee m liter snevel achterover tikt, wat gebeurt er dan?
Of, wat staat iemand te wachten, die meteen een half gram horse tot zich neemt? Ik denk in dit geval: 6 planken!
Typisch. Ik kan mij nog precies het gesprek herinneren, wat ik had met een personeelslid van de kliniek, over die 600 mg.
Wij waren in gesprek over - natuurlijk - ontwennen.
Op een moment vroeg ik hem: ontwennen van benzo's , waar het nu hier over gaat, levert dit nooit een probleem op?
Hij antwoordde: welnee, voor jou, jullie nu hier, dat zeer zeker niet.
Mensen, die hier komen met 600 nu, of soms zelfs nog meer, dié hebben dus wél een probleem! Ik vroeg: zijn er dan cliënten die met zoveel hier aankomen?
Antwoord: helaas, jazeker. Neer, dan eens.
Typisch, nietwaar.....Trouwens, mijn 6 weken daar zal ik nooit en te nimmer vergeten.
Ontstellend wat je dáár meemaakt.
I
Incubi666Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb 40mg per dag 2 jaar lang vind het nu ook veel te weinig ik overweeg ook bij ggz het dubbele aan te vragen merk weinig van deze dosis. En 600mg valium dat zijn 60 tabletten dat is idd heel veel. Dodelijk denk ik zelf als d wat zou zijn. Ik krijg er altijd 90 mee elke maand
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
oei zeg ik na het lezen van deze post...2 jaar lang al?
Dan wordt het afbouwen erg langdurig, waar een wil is, vindt men heel vaak ook een weg..
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Volgens mij is ergeen wil om af te kicken als ik het zo lees.

@Incubi666
Je hebt geen euforie meer? Jammer joh!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik deel je zienswijze, 8.6. Ja, dat kan óók
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Waarschijnlijk lang. Eerst een lichamelijk afkick, dit is niet alles. Want, Daarbij komt nog een lange geestelijke afkick.
Zal allemaal niet makkelijk zijn...
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
@Incubi666
Had ik het toch goed.
Ik heb 40mg per dag 2 jaar lang vind het nu ook veel te weinig ik overweeg ook bij ggz het dubbele aan te vragen merk weinig van deze dosis.
Klik om te vergroten...
Je diazepam doet gewoon zijn werk tegen de angstproblematiek, maar je gebruikt die inmiddels dusdanig lang dat je imuun bent geworden voor de euforie (tolerantie dus), wat dus een bijwerking is maar voor jou dus een doel is geworden.

Als je je arts zo gek krijgt om te verdubbelen zal je misschien voor even weer wat euforie hebben, maar ook die zal weer snel verdwenen zijn.

Mocht je echt willen afkicken dan zal je moeten afbouwen, om de week er 5mg afhalen bijvoorbeeld maar dat zal je wel gaan voelen.

Wanneer was het overigens de laatste keer dat je geen pammetjes hebt genomen? Wie weet gaat het een stuk beter met de angstproblematiek, maar de enige reden om daar achter te komen is om toch even tijdelijk te stoppen.
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#17
Benzoverslaving treedt heel snel op. Dan moet je hoger gaan doseren om hetzelfde effect te bereiken. Het zou niet meer dan 2 weken achtereen genomen moeten worden.

Maar goed, er zijn ook mensen die het maar af en toe pakken als ze omkomen van de angst op dat moment. Dan raak je niet zo snel verslingerd.

En je kunt bomen over wat verslaving is. Lichamelijke verslaving is erger dan de geestelijke in dit geval. Aan veel middelen raak je niet lichamelijk verslaafd. Aan benzo's wel. Weten veel mensen niet, inclusief artsen.

Als je erg lang hoge dosissen hebt genomen, is het gevaarlijk om ineens te stoppen. Geldt dat voor jou, zorg ervoor dat je afbouwt. Kun je dat niet, neem dan maar 3 weken vrij en zonder je af met een voorraad aan eten.

Klinkt misschien voor velen stom, maar ik heb dat dus moeten doen na 7 jaar 20-40mg Xanax per dag.

Overigens is diazepam een langwerkende benzo, dus het kan zijn dat ontwenningsverschijnselen pas na 5 dagen optreden ofzo.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik kan wel zeggen, dat ik over veel minder, veel langer dan een week gedaan heb om eraf te komen.
Je voelt het tot in je tenen! Ik nam 60 mg Oxazepam, 30 mg temazepam, en 10 mg valium op enig moment.
Dat heb ik klinisch afgehandeld in 7 weken.
Deze 7 weken Detox zal ik mijn leven niet vergeten. Niet alleen mijzelf, maar ook wat anderen moesten overwinnen zoals hero...
En dat moet nog veeel erger zijn, dan ik toen met drank en benzo's...
Reden temeer, dat ik nooit meer een grotere hoeveelheid clonazolam dan 10 tabletjes in voorraad heb.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
7 jaar 20-40mg Xanax per dag.
Klik om te vergroten...
Whoa! Das wel heel erg veel, ik zou er 24/7 out van zijn denk ik zo.

Diazepam heeft bij incidenteel gebruik een halfwaardetijd van 24 uur, en bij dagelijks gebruik wel meer dan 100 uur, dus dan duurt het inderdaad wel even voor de stof uit je lichaam is na het stopmoment en je afkickverschijnselen gaat ervaren.
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#20
acht.zes zei:
Whoa! Das wel heel erg veel, ik zou er 24/7 out van zijn denk ik zo.

Diazepam heeft bij incidenteel gebruik een halfwaardetijd van 24 uur, en bij dagelijks gebruik wel meer dan 100 uur, dus dan duurt het inderdaad wel even voor de stof uit je lichaam is na het stopmoment en je afkickverschijnselen gaat ervaren.
Klik om te vergroten...
Na een tijdje raak je niet meer out. Dat is de pest ermee, je hebt steeds meer nodig. En dan zit je 3 dagen zonder en lig je ineens in het ziekenhuis na een grand mal epileptische aanval. Fantastisch spul, en ruim verkrijgbaar bij de mensen *kuch* die er voor gestudeerd hebben.

Diazepam wordt gebruikt bij afkicken van benzo's met kortere halfwaardetijd en alcohol.

Overigens is iedereen het er over eens dat benzo's kutter zijn om af te kicken dan van hero, want het is precies hetzelfde als met alcohol (gewoon identieke GABA-shit enzo). Nu heb je met hero wel sneller een dosis te pakken die heftige afkickverschijnselen geeft, dat wel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."