Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe snel benzo verslaving?

Hoe snel benzo verslaving?

38 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Dat zeg ik niet.

Je weet niet hoe angst en paniekaanvallen zich zullen ontwikkelen in de toekomst, dat is wat ik zeg.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@Incubi666
40mg diazepam per dag en je hebt geen idee of je verslaafd bent? lol!

Als je met chronische angstaanvallen bedoelt dat je zeker weet dat die nooit overgaan en je altijd je 40mg diazepam zal moeten slikken de rest van je leven dan lijkt me dat je dat zelf bedacht hebt, geen psych die dat tegen je zal zeggen.
R
RoyalHighnessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey!

Ik vroeg mij af hoe lang het ongeveer duurt voordat iemand echt lichamelijk afhankelijk is van benzodiazepines. Ik snap dat dit natuurlijk per persoon verschilt en misschien ook wel met welke benzo er gebruikt word?

Heb nu meerderde Valium 10mg, Etizolam 1mg, Flualprazolam 1mg, een flinke dosis Oxazepam 10/50mg en een oneindige voorraad Lormetazepam 2mg.... ik heb dit per toeval in een rap tempo kunnen verkrijgen en heb niet te intentie deze middelen te vaak te gebruiken maar wil wel graag de effecten verkennen, zijn er hier ervaringsdeskundigen die mij zouden willen helpen aan de juiste informatie? Verslaving ligt bij benzo’s sowieso altijd op de loer en is het laatste wat ik wil in mijn leven.

Alvast bedankt! En hoop oprecht dat jullie de juiste informatie voor mij hebben en me zo op het goede pad houden!
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoi ben er ook pas mee begonnen en dit is de informatie die ik er over heb.

Als benzodiazepinen langdurig gebruikt worden (meer dan drie maanden), werken ze verslavend. U heeft dan steeds meer benzodiazepinen nodig om rustig te blijven. Als u probeert te stoppen, levert dit klachten op. Deze klachten worden ontwenningsklachten genoemd. Door deze klachten beginnen de meeste mensen weer met het gebruik.

Naast de verslavende werking zijn er aan het gebruik van benzodiazepinen nog andere nadelen verbonden:

  1. Het opslaan van gegevens in het geheugen gaat minder goed, dat wil zeggen, u herinnert zich niet meer alles wat er gebeurt als u de medicatie heeft ingenomen.
  2. Uw bewegingen verlopen minder gecoördineerd en worden onzeker.
  3. Uw reactiesnelheid neemt af. Dit kan bijvoorbeeld in het verkeer of in bepaalde werksituaties levensgevaarlijk zijn.
  4. U heeft meer kans om te vallen omdat u duizelig bent en mogelijk evenwichtsstoornissen heeft. Hierdoor is uw risico op botbreuken groter.
  5. U wordt onder invloed van de medicatie onverschilliger, u heeft het gevoel dat dingen langs u heen gaan.
  6. U durft de deur niet meer uit zonder medicatie. U wordt angstig en onzeker als u geen voorraad meer heeft.
Als u met uw medicatie gestopt bent, voelt u zich helderder en kunt u zich beter concentreren. U bent beter in staat om met problemen om te gaan en u zult het gevoel hebben dat u meer controle heeft over wat er in uw omgeving gebeurt.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lichamelijk afhankelijkheid duurt ff maar Benzo's na drugs gebruik wordt stanaard ritueel zoals Ik! gebruik meestal benzo na SOS+GHB en dagen erna om dag en nacht ritme weer orde te krijgen! Dus ideaal hulp middeltje maar idd verslavend is het wel! Want zonder Benzo's doe ik geen SOS en door de GHB slaap je kut! Dat je na 3 uur wakker wordt om vervolgens weer dosis GHB te nemen! Dus liever Benzo dan maar! En je komt snel genoeg achter dat je DIP of kater kan skippen met benzo's!
Verslavend goedje dus
P
PolonskyiLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik neem al benzo's sinds men 18de verjaardag, heb nu een roes van 6mg clonazepam.
Als ik je aanraad, niet te vaak doen, niet laten slingeren in je lade's of dergelijke want je denkt dan 'hey het is maar een downer'..
Gebruik deze niet te vaak en let op met dosering zou ik zeggen, mijn limiet is 12mg alprozelam (werkende stop in benzo's)^
Combineer zeker niet met alcohol als het je eerste keer is :wink:
Die combinatie is wel leuk soms maar let echt op.
de middellen die jij hebt zijn meer verdovend en ontspannend zoals valium en oxazepam.
De rest heb ik nog nooit van gehoord
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Polonskyi zei:
mijn limiet is 12mg alprozelam (werkende stop in benzo's)^
Klik om te vergroten...

Sorry voor het bumpen van een ouder topic. Ik lees dit net pas en heb ook gezien dat @Polonskyi al lang niet online is geweest. Toch heb ik een vraagje.

12mg Alprazolam op 1 avond/dag bedoeld ie?? Is dat niet heel erg veel?
Ik heb een tijd geleden zelf een paar keer Alprazolam uitgeprobeerd en de eerste 1 a 2 keer werd ik echt al best suf en ietsje mindere coördinatie bij 0,25mg. Twee keer heb ik 0,5mg genomen, 1x verder nucher en 1x na speed. Nog een flinke tijd later eens na speed eerst 0,5mg genomen en twee uur later nog eens 0,25 of 0,5mg bijgenomen. (Weet het niet meer zeker)
Dus mijn max was 0,75/1,0 mg per avond. Ik was echt wel onder invloed, suffig, slaperig, gapen, relaxt in lijf en geest. Bij meer had ik zeker echt in slaap gevallen, ook ongewild misschien. Wel had ik 0 tolerantie want ik heb het maar enkele keren gebruikt en met elke keer weken ertussen.
De persoon hierboven zal vast flinke tolerantie hebben maar dan nog: 12mg? Is dat überhaupt mogelijk of is het een troll?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Toen ik zelf in de afkickkliniek zat, waren daar óók mensen opgenomen die werkelijk haast ongelooflijk hoge dosissen benzodiazepines naar binnen werkten...
Dat waren hoeveelheden van bijvoorbeeld 600 mg valium per dag, 180 mg oxcycodon per dag, 400 mg oxazepam, en ik vroeg me af, hoe het mogelijk was dat deze mensen nog in leven bleven!
Het was natuurlijk wel een gróót probleem voor deze mensen geworden.
Want eigenlijk werkten deze hoeveelheden al niet eens meer, en wat erger was, is het feit dat allerlei andere orgaanfuncties danig verstoord waren.
En omdat deze dosissen zo hoog waren ben je er niet zomaar vanaf..
Daarvoor waren maanden nodig.
Voor benzo's als seresta, temesta, valium geldt zo is mij verteld, dat je daar na 2 of 3 weken bij dagelijks gebruik, al van een afhankelijkheid kan spreken en is een geleidelijke afbouw nodig.
De ontwenningsverschijnselen ervan zijn beslist onaangenaam, de klachten waarvoor je ermee begonnen bent krijg je gratis en voor niets weer (sterker!) Terug, en daar komen nog wat andere nare verschijnselen bij.
En hierom is het voorschrijven van de benzo's flink afgenomen.
Er is ook nog een eigen bijdrage aan vastgekoppeld.
Valium was eerst een wonder middel, maar tegenwoordig ziet men dit toch heel a anders...
b
brean killerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Alprazolam (voorheen vooral bekend onder de merknaam Xanax) is een kort- tot middellangwerkend geneesmiddel, behorend tot de benzodiazepinen. De voornaamste toepassing is bij de behandeling van paniekstoornissen en angststoornissen. Het gebruik ter ondersteuning van de behandeling van depressie is een niet-geregistreerd gebruik. Tabletten van 1 of 2 mg worden vaak nog onder de naam Xanax (vaak retard) uitgegeven.

Het middel is sinds begin 1983 op de internationale markt en sinds 1990 op de Nederlandse markt en werd ontwikkeld door de Amerikaanse medicijnproducent Upjohn (opgegaan in Pfizer). Uit onderzoek in 1976 (Klinische test door Dr. Huy Chouinard) bleek de werkzaamheid bij angststoornissen. Voor zover bekend heeft het geen antidepressieve werking. Toen het medicijn pas op de markt was werd er beweerd dat het minder verslavend was dan oudere benzodiazepinen zoals diazepam en chloordiazepoxide, dit bleek echter niet het geval. Het enige verschil was dat de tolerantie (de tijd dat men meer van een dosering nodig heeft voor hetzelfde effect) iets later optrad dan bij de bekendere benzodiazepinen. Net als bij alle andere benzodiazepinen is de kans op verslaving groot, vooral bij langdurig gebruik van hoge doseringen.

Geneesmiddelen die op het CYP3A4 systeem aangrijpen, verstoren het metabolisme.

Alprazolam is in Nederland en België op recept verkrijgbaar, in de doseringen van 0,25 mg, 0,50 mg, 1 mg en 2 mg. Echter worden buiten Nederland de hogere doseringen van 1 en 2 mg vaker geproduceerd, met name in de Verenigde Staten. Op de zwarte markt zijn de 1 en 2 mg (Xanax retard) in de handel in Nederland en België, soms ook via webshops waar ook anabole steroïden verkocht worden

pas aub op met benzodiazepinen dit zijn gevaarlijke medicijnen .
en de moeilijkste om er van af te geraken . afkickverschijnselen zijn ook niet te min .
ik heb de bijsluiter gelezen van Rohypnol in mijn vader apotheek en Rohypnol is een zeer gevaarlijke benzoo
de ontwenning verschijnselen zijn niet normaal .
E
Een flunnieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat zijn aardig wat benzo's die je daar hebt/had liggen.. ben benieuwd hoe je het er nu mee doet :P
Ik weet uit eigen ervaring hoe verslavend benzo's kunnen zijn, op een gegeven moment denk je er elk moment van de dag aan, vooral die rohypnol/flunitrazépam is een leuke:grimacing:. Gelukkig heeft hulp geholpen

En wat hier eerder verteld werd met dat benzodiazepines zo snel worden voorgeschreven in afkickklinieken is niet normaal. Mijn broer ging er een voor een coke verslaving, verlaat het met een benzo verslaving :upsidedown:
I
Incubi666Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ben zo verslaving tja heb ik ook gebruik40mg per dag diazepam. Een jaar of meer. Merk er niets van alleen dat ik geen angstaanvallen meer heb.
Moet er toch Mijn leven lang gebruiken. 38jaar btw
P
PompenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Incubi666 zei:
Ben zo verslaving tja heb ik ook gebruik40mg per dag diazepam. Een jaar of meer. Merk er niets van alleen dat ik geen angstaanvallen meer heb.
Moet er toch Mijn leven lang gebruiken. 38jaar btw
Klik om te vergroten...
Placebo, kon zelf na 2 jaar ook nog prima op m'n Lorazepam slapen terwijl het effect nihiel was.

Om in te gaan op de vraag hierboven gesteld..
Uit eigen ervaring kwam lichamelijke
verslaving/ontwenning kijken na een volle week benzo gebruik.
Daarna 3 dagen geen dan was ik het altijd het haasje. (Lora,Valium,Flunitrazolam,Etizolam)
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als lichamelijke verslaving het grootste probleem was zouden we met zn allen waarschijnlijk aan de opioiden zitten.

Als je een verleden hebt met benzodiazepine gebruik in het verleden is de meest realistische en efficiënte optie om deze ver buiten handbereik te bewaren. Persoonlijk moet ik enkele trappen af en de kelder in wil ik de investering al maken, dat helpt soms maar lang niet altijd.

Ik heb wel eens iemand een extra treinreisje zien maken van 50 kilometer zodat deze alsnog weer bij zijn opioiden kon. Is natuurlijk flink uitvergroot en niet dezelfde categorie maar een stukje zelfkennis en eerlijkheid komt het verst. Ik heb regelmatig de partner (die altijd nuchter is) sleutel gegeven en dat werkt tot nu toe altijd 100% maar dat is een vrij ideale optie die natuurlijk niet iedereen voor handen ligt.
I
Incubi666Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Zit nu op 40mg diazepam per dag. Verslaafd geen idee nodig ja anders angstaanvallen.
Stoppen hoeft niet.is chronische aangetoond.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Als je niet hoeft te stoppen, en de algehele situatie onder controle is, waarom zou je dan stoppen?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wat is in deze kwestie het verschil tussen een medicijn tegen laten we zeggen hartkramp, en angstaanvallen?
Of hooikoorts, en/of maagperikelen?
Als je een of ander middel nodig hebt, en het wordt door een arts voorgeschreven, dan is dat dus nodig, en verantwoord.
Basta.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Daarin heb je natuurlijk gelijk.
Dat is niet te voorspellen.
Geen enkele ziekte, reden voor het voorschrijven en eventuele wijzigingen daarin, wie kan dit (uitgezonderd de arts) weten?
Niemand.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
@Legio Patria Nostra
Daarom vraag ik ook wat @Incubi666 bedoeld met 'chronisch aangetoonde' angstaanvallen.

Het woord 'chronisch' heeft verschillende betekenissen. Op zich betekent het 'langdurig'. Als je langdurig last hebt van angstaanvallen dan kan je best zeggen dat je chronisch last van angstaanvallen hebt. Maar wat ik dan niet begrijp is dat het 'chronische' is 'aangetoond', wie heeft dat dan aangetoond? Je kan de diagnose angstaanvallen/paniekstoornis krijgen, en als je daar lang last van hebt dan mag je best zeggen dat het chronisch is, maar dat wil niet zeggen dat het nooit meer over gaat.
Maar als chronisch voor een ziekte staat, dan betekent dat vaak dus wel dat dit een ziekte betreft die in alle gevallen (nog) niet te genezen is. Maar daar is bij angst en paniekaanvallen gelukkig geen sprake van (zo heb ik zelf een jaar of 7 last gehad van angstaanvallen en paniekstoornis wat dusdanig lang is dat je het destijds wel chronisch kon noemen, maar ik ben er gelukkig van genezen). Daarom zal geen enkele arts, psycholoog of psychiater tegen je zeggen dat je nooit meer van je angst en paniekaanvallen afkomt en je dus voor altijd benzo's zal moeten slikken, iets wat ik meen uit de woorden van @Incubi666 te kunnen opmaken maar ik kan het ook verkeerd intepreteren, en daarom vraag ik wat hij bedoelt met aangetoond chronische angstproblematiek.
S
Spacey OstrichLid
01-01-2024, 00:00
#19
Legio Patria Nostra zei:
Als je een of ander middel nodig hebt, en het wordt door een arts voorgeschreven, dan is dat dus nodig, en verantwoord.
Basta.
Klik om te vergroten...

Volgens mij heeft deze instelling er deels voor gezorgd dat de VS nu met een opioïdenprobleem kampt. Nu denk ik niet dat deze mensen echt blaam treft, aangezien de bovenstaande instelling volgens mij vrij gangbaar is. Ik ken genoeg mensen die denken dat medicijnen per definitie veilig zijn en illegale drugs per definitie heel erg schadelijk. Natuurlijk is dit bij lange na niet de belangrijkste reden voor deze problemen, maar als meer mensen zich af zouden vragen of relatief lichte klachten daadwerkelijk een opiaat of een opioïde nodig hebben, dan zou men eventueel problemen kunnen voorkomen.

Dit gaat volgens mij ook op bij het gebruik van benzo's als medicijn. Wat is het doel van die benzo's als de arts deze voorschrijft? Wat is het plan voor de lange termijn? Is dit onderdeel van een behandelplan of ís dit het behandelplan? Als dit niet duidelijk is, dan zou ik me afvragen of ik wel aan die benzo's moet beginnen.

Op https://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-verborgen-verslaving/ staat het volgende:

Na ongeveer vier weken neemt de effectiviteit van benzodiazepinen af, terwijl het risico op verslaving sterk toeneemt. Toch worden recepten vaak automatisch verlengt.

Naar schatting zijn er in Nederland ongeveer 700.000 mensen verslaafd aan benzodiazepinen. Ter vergelijking: dat is twee keer zoveel als het totaal aantal alcohol- en harddrugsverslaafden in Nederland bij elkaar opgeteld. Sommige onderzoekers zijn nog minder voorzichtig in hun schattingen en denken dat 81% het medicijn voor langere tijd gebruikt, en dat bijna de helft van deze groep dagelijks benzodiazepinen slikt.
Klik om te vergroten...

Het lijkt erop dat benzo's niet serieus genoeg worden genomen door zowel arts als patiënt, anders zou zo'n automatische verlenging van het recept niet zo vaak voorkomen lijkt mij. Als meer mensen zich zouden verdiepen in de medicijnen die zij krijgen voorgeschreven en met die kennis met hun arts overleggen kan denk ik een hoop ellende voorkomen worden. De gemiddelde arts bedoeld het vast goed, maar er gaat schijnbaar regelmatig iets mis.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#20
@Spacey Ostrich
Op andere gebieden zie je precies hetzelfde, neem nou die invalidekarretjes.

Buurman junk breekt zijn been, wordt geopereerd in het ziekenhuis. Het was nogal een gecompliceerde breuk, dus hij moest weer leren lopen door middel van een langdurende revalidatie. Daar had ie geen zin in dus zag hij er van af. Maar buurman junk moet 3 keer per dag z'n methadon halen nog geen 800 meter verderop en hij kon dus niet lopen. Geen probleem, hier heb je een invalidenkarretje, kost je geen cent.

Buurman junk heeft dus niet gerevalideerd, en is nooit echt genezen van die beenbreuk en kan dus nog steeds niet lopen en rijdt nog steeds rond in dat karretje terwijl hij nul lichaamsbeweging krijgt en mede daardoor een ongelooflijk slechte gezondheid heeft.

En dat is dus allemaal heel normaal tegenwoordig. Zelfs mijn moeder, die een beetje kortademig is heeft al zo'n invalidekarretje aangeboden gekregen maar die heeft dus geweigerd, want als je daar eenmaal aan begint dan beweeg je helemaal niet meer en gaat je gezondheid nog veel harder achteruit.

Ik hoop dat ik niet iemand die echt zo'n karretje nodig heeft tegen het zere been stoot, maar het is een feit dat de gezondheidszorg tegenwoordig veelal niet meer op genezing is gericht maar meer om om te gaan met je klachten, ook al verergen die je gezondheid.

En verbetering zie ik niet. En de farmaceutische industrie alsmede de producenten van die invalidenkarretjes lachen zich ondertussen kapot.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."