Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDexamfetamine geeft mij oppeppend gevoel

Dexamfetamine geeft mij oppeppend gevoel

20 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste Drugsforum,

Ik heb heel lang Methylfenidaat geslikt, (vanwege ADHD) maar ben er eindelijk mee gestopt.
Ik werd er altijd heel moe van somber van.

Ik ben nu overgestapt op dexamfetamine omdat ik zonder die pillen niet normaal kan functioneren op school.
Impulsief gedrag en EXTREEM chaotisch.

Nu heb ik na depressieve klachten melding gedaan bij mijn kinderarts en uiteindelijk doorverwezen naar een kinderpsychiater.
Ik heb gevraag of ik Dextro-Amfetamine mocht uitproberen.
Ik verwachtte eigenlijk dat het mij niet meer zo down zou zijn, maar wat vrolijker.
Vanwege mijn ADHD natuurlijk.

Ik heb 2.5mg voorgeschreven gekregen, maar vond dit zelf echt bizar weinig.
Heb er maar 2 genomen omdat ik natuurlijk veel ervaring heb met stimulanten.
Dit gaf me een heerlijk gevoel op de een of andere manier, ik werd super vrolijk, wilde veel praten en ging uit het niets mijn kamer opruimen en kerstversiering ophangen!

Schoolwerk had ik daarintegen totaal geen zin in.
Keek veel liever om me heen naar alles wat gebeurde in de klas.

Toen ik thuis zette ik heerlijke stampmuziek aan en ben zeker zo'n uur bezig geweest.
Nu vanochtend nam ik er 3 en moest ik de eerste les stil zitten.
Dat voelde echt heel kut en voelde me weer down worden en heel opgejaagd.

Ik krijg ook echt ontiegelijke zweethandjes.

Deze les mag ik heerlijk in mijn eentje achter de computer zitten.
Ik trok weer zo down weg...
Nu heb ik stampmuziek aangezet en dan voelt het gelijk 10x beter.
Lekker meeknikken op de muziek terwijl ik dit bericht aan het typen ben.
Heerlijk zo al die toetsen indrukken. Ook vanwege mijn typecursus kan ik fucking snel typen, geeft zo'n heerlijk gevoel.

Het lijkt wel alsof mijn toetsenbord en mijn mind 1 zijn op dit moment.
Alles wat ik denk gaat heel helder en kan ik zo op mijn toetsenbord aftikken.
Maar bweah wat heb ik nu al geen zin om straks weer stil te gaan zitten.
Tussen al die mensen... Word er nu al zenuwachtig van.
Mijn handen zweten intussen super erg pff....
Jezus wat heb ik het warm...

Hoe kan het dat dit zo'n effect op mij geeft terwijl ik ADHD heb? Had dit echt niet verwacht. Is geweldig zo!!!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey,

Er zijn geen algemenen betreffende ADHD en medicatie. Veel ADHD-ers worden rustig van die medicatie, maar zeker niet allemaal.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#3
In het algemeen, dus uitzonderingen daar gelaten, is Dex eerder geschikt bij ADD-gerelateerde klachten dan bij ADHD.
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#4
AphexTwin zei:
In het algemeen, dus uitzonderingen daar gelaten, is Dex eerder geschikt bij ADD-gerelateerde klachten dan bij ADHD.
Klik om te vergroten...
Kun je dit misschien toelichten? Wat ervaren ADHD’ers normaal van Dex?
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#5
Woezoe zei:
Kun je dit misschien toelichten? Wat ervaren ADHD’ers normaal van Dex?
Klik om te vergroten...
M’n neuropsychiater zei me ooit eens dat Dex eerder geschikt is bij ADD omdat het de vrijgave v. dopamine stimuleert, terwijl Ritalin (eerder geschikt bij ADHD) de heropname v. dopamine afremt.
Wat dit verschil betekent qua effect weet ik niet precies.
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#6
AphexTwin zei:
M’n neuropsychiater zei me ooit eens dat Dex eerder geschikt is bij ADD omdat het de vrijgave v. dopamine stimuleert, terwijl Ritalin (eerder geschikt bij ADHD) de heropname v. dopamine afremt.
Wat dit verschil betekent qua effect weet ik niet precies.
Klik om te vergroten...

Ervaar jij geen oppeppend gevoel? Aangezien de vrijgave van noradrenaline ook wordt gestimuleert bij Dex.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Nogmaals, er zijn geen algemenen.

Lees je eerst eens in zou ik zeggen, het internet bulkt van de info over ADHD medicatie.

Verder is het de bedoeling dat je samen met je psych uit gaat vogelen welk medicijn in welke dosering bij je past, dus dit soort feedback dien je aan hem te geven. En dan is het ook verstandig om je aan de afgesproken dosering te houden zodat je niet meteen al een aantekening krijgt bij 'medicijnmisbruik'.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Woezoe zei:
Hoe kan het dat dit zo'n effect op mij geeft terwijl ik ADHD heb? Had dit echt niet verwacht. Is geweldig zo!!!
Klik om te vergroten...
Misschien eerst eens gewoon aan de voorgeschreven dosering van 2,5 mg houden? Meer is niet altijd beter. Het effect dat je nu bereikt is natuurlijk niet houdbaar op de langere termijn.

EDIT: Misschien ook goed om deze thread 'ns te lezen...
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#9
Woezoe zei:
Ervaar jij geen oppeppend gevoel? Aangezien de vrijgave van noradrenaline ook wordt gestimuleert bij Dex.
Klik om te vergroten...
Nee, geen oppeppend gevoel hier. Wel meer mentale energie en positieve kindser.
L
LichtjeshemelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Psilocyloner zei:
Misschien eerst eens gewoon aan de voorgeschreven dosering van 2,5 mg houden? Meer is niet altijd beter. Het effect dat je nu bereikt is natuurlijk niet houdbaar op de langere termijn.

EDIT: Misschien ook goed om deze thread 'ns te lezen...
Klik om te vergroten...
Ik ben het hier mee eens. Het klinkt eerlijk gezegd alsof je zelfgekozen dosering van 2 of 3 gewoon wat te hoog voor je is. :) Als ik teveel Dex gebruik word ik ook onrustig en een beetje gek druk (inderdaad dat “ik moet wat doen!!!” gevoel), terwijl als ik mijn normale dosis aanhoud ik er wel goed op reageer. 2,5 mg is een normale dosis hoor, je arts schrijft het je niet voor niets voor. Dus begin gewoon lekker met 1 tabletje. Je moet het overigens niet vergelijken met de doseringen van methylfenidaat hoor, dat is een heel ander stofje en moet je dus ook anders behandelen!
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ja.. dat oppeppende gevoel merk ik wel :tearsofjoy:

Voorgeschreven zit op 3x10mg per dag, maar merk het bij een lage dosis als 10mg al wel hoor. Wat je zegt is ook herkenbaar, ik heb ze dan voor ADD en dus niet ADHD, wel grappig om te lezen dat je hetzelfde ervaart.

Hoewel het gevoel dat Dex je geeft geweldig is (geloof me ik weet hoe je je voelt) zou ik er toch goed op letten dat je niet te vaak die dosis omhoog gooit, heb ik ook gedaan en je moet steeds meer hebben want tolerantieopbouw gaat echt als een sneltrein. 2.5MG klapte bij mij al in als een bom toen ik het net kreeg en heb het toen voor de grap ook maar omhoog gegooit, uiteindelijk op 10MG uitgekomen hoewel dit mij niet echt het effect geeft waar ik van hou, maar daar is het tenslotte ook niet voor bedoeld. Mocht je dit alsnog doen zou ik proberen er een aantal weekjes vanaf te blijven of het alleen maar op bepaalde dagen te nemen, maakt het gebruik een stuk leuker.

Ik zelf neem nu in het "weekend" belachelijke hoeveelheden, ik kan er wel mee stoppen maar daar heb ik de behoefte niet aan.. maar het is er wel ingeslopen al was het puur uit nieuwschierigheid dus pas er mee op. Maar het lijkt natuurlijk ook een stuk meer omdat je bijna 30 van die pillen moet wegwerken :lolol: . Toch merk ik duidelijk dat Dex niet zonder risico's komt, en dat is maar goed ook want je zal er veel sneller meer van nemen dan nodig puur omdat het "medicatie" is.

Hoop snel van je te horen hoe het gaat. (En ja, dat veel praten laat zich duidelijk zien:tonguewink:)
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb dat het in lagere dosering juist heel goed werkt )4x10 mg) Maar heb 2x geprobeerd het recreatief te gebruiken en werkte compleet averechts. Werd compleet apatisch, lichamelijk niet lekker ( soort druk op mn hoofd), kortom het tegenovergestelde wat je wil.
Hoger dan voorgeschreven trekt me (gelukkig!) dus ook niet aan

Merk wel dat tolerantie heel snel gaat idd dus daarom sowieso in de weekenden proberen niks te nemen als het kan, althans dat doe ik.
e
eelco74Lid
01-01-2024, 00:00
#13
werd ook altijd moe van ritalin. over dexamfetamine hoor ik al 7 jaar goede ervaringen van andere mensen. wil het ook gaan gebruiken maar ze geven dat tegenwoordig niet zo snel meer. ben wel benieuwd naar de nieuwe variant lisdexamfetamine wat het verschil is in ervaringen.
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#14
Even voor de duidelijkheid, dat hele verschil tussen ADD en ADHD is onzin..
Ik ben een jaar geleden diagnosed met ADHD. Ik heb toen gevraagd hoe dat zat met ADD omdat ik altijd dacht dat ik dat had. Mij werd toen verteld dat ze al heel lang geleden daar vanaf zijn gestapt omdat het wetenschappelijk niet voldoende onderbouwd kon worden. Je hebt ADHD of je hebt het niet... je hebt binnen de ADHD wel 3 types waar ze onderscheid in maken bij de diagnose maar alsnog heb je gewoon ADHD of niet.
Ik kreeg direct Dexamfetamine voorgeschreven, 3x per dag 3 tabletten van 2,5mg. Ik vertrouwde de doktoren en nam deze hoeveelheid met als gevolg dat ik enorm veel bijwerkingen had, voornamelijk: Geen eetlust, libido compleet weg, en ik sliep die weken hooguit 3 a 4 uur per nacht, meer was niet te doen omdat ik gewoon urenlang klaarwakker in bed lag. Ik heb toen zelfstandig de dosis omlaag gebracht op toestemming van mijn behandelaar. Uiteindelijk belande ik op een halve dex per dag (1,25mg per dag). Dit is aanzienlijk minder dan ik voorgeschreven kreeg en zelfs met deze dosis heb ik de hele dag hartkloppingen, ben ik een vlak en somber persoon met een iets hogere concentratie vermogen op het werk. Dit is het mij niet waard. Ik ben er nu mee gestopt.. het kan voor sommige mensen goed werken maar voor mij wegen de bijwerkingen niet op tegen de positieve effecten.
Laat staan de rebound in de avond als het uitwerk. Enorme hyperfocus op het gene waar ik op dat moment mee bezig ben..
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#15
AphexTwin zei:
In het algemeen, dus uitzonderingen daar gelaten, is Dex eerder geschikt bij ADD-gerelateerde klachten dan bij ADHD.
Klik om te vergroten...
Dexamfetamine is in het bijzonder uitermate geschikt voor mij, gewoon zoals OP stampmuziek opzetten en kankerhard gaan jonge. \\o/
eelco74 zei:
over dexamfetamine hoor ik al 7 jaar goede ervaringen van andere mensen.
Klik om te vergroten...
Het wordt steeds leuker.
eelco74 zei:
ben wel benieuwd naar de nieuwe variant lisdexamfetamine wat het verschil is in ervaringen.
Klik om te vergroten...
Het linksdraaiend stereoisomeer kenmerkt zich vooral met een hogere noradrenaline affiniteit, overigens is dit ook geen nieuwe variant maar eerder een bijkomend afvalproduct wanneer men dexamfetamine (het rechtsdraaiend stereoisomeer van) uit amfetamine isoleert. In wetenschappelijk onderzoek presteren mensen onder invloed van racemische Amfetamine echter meestal beter dan mensen onder invloed van (het geisoleerde) Dexamfetamine. Het fysiek stimulerend noradrenaline aspect van Amfetamine lijkt de concentratie op bepaalde wijze ook ten goede te kunnen komen voor veel mensen.
Chr0nic zei:
ADD en ADHD is onzin.
Klik om te vergroten...
Jup.
Een maatschappij ziekte die structureel gecreëerd wordt door een falend systeem dat geld hoopt te besparen maar het tegenovergestelde bewerkstelligd.

Amfetamine werkt voor vrijwel iedereen op lage doseringen rustgevend omdat het de aandacht naar één punt concentreert. Net als dat Amfetamine voor iedereen op hogere doseringen stimulerend werkt.

Mensen met hyperactiviteitssymptomen kunnen vaak iets hoger doseren voordat het concentratie richtend effect wordt verdrukt door fysieke onrust.
e
eelco74Lid
01-01-2024, 00:00
#16
ben 4 uur onderzocht door een avond psychiater, na 2 uur dacht hij dat ik add heb, waar ik het mee eens was, 2 uur later dacht hij ineens pdd-nos zei dat hij mij met uitgebreid behandelplan wel kon helpen.
maar ik denk dat hij dat deed om lekker meer geld te verdienen want met pddnos kan je meer factureren met een simpele add. bij de vgz had tie voor 4 uur 1400 euro geclareerd. ik vind dat aso veel mja wie ben ik.
ritalin wordt ik moe van. dexamfetamine of iets dergelijks wil ik gewoon een keer proberen en alleen in de winter. voor meer concentratie en dat ik wat actiever wordt. in de winter lijk ik net beer die winterslaap houd. doe alleen boodschappen en wandelen met de hond voor de rest niks.in de zomer ben ik altijd wel blij in me hoofd en actief dan heb ik geen medicatie nodig .
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Chr0nic zei:
Even voor de duidelijkheid, dat hele verschil tussen ADD en ADHD is onzin..
Ik ben een jaar geleden diagnosed met ADHD. Ik heb toen gevraagd hoe dat zat met ADD omdat ik altijd dacht dat ik dat had. Mij werd toen verteld dat ze al heel lang geleden daar vanaf zijn gestapt omdat het wetenschappelijk niet voldoende onderbouwd kon worden. Je hebt ADHD of je hebt het niet... je hebt binnen de ADHD wel 3 types waar ze onderscheid in maken bij de diagnose maar alsnog heb je gewoon ADHD of niet.
Klik om te vergroten...

Die 3 types zijn dus ADHD gecombineerde type, ADHD overwegend onoplettende type (also known as ADD) en ADHD overwegend hyperactieve/impulsieve type, maar de laatste komt weinig voor. Dus vandaar dat meestal ADHD en ADD zo genoemd worden, als 2 types. De diagnose ADHD bevat (1) onoplettende symptomen en (2) hyperactieve symptomen, bij ADHD gecombineerd heb je ze beide en bij ADHD overwegend onoplettend alleen de onoplettende symptomen. Anyway, dat eigenlijk alles onder ADHD valt maakt niet 'het hele verschil tussen ADD en ADHD onzin'. Ik denk dat het vooral iets zegt over of de onrust in je hoofd in meer of mindere mate ook vertaalt naar onrust in je lijf.
En uiteindelijk is het ook maar welke naam je geeft aan probleemgedrag natuurlijk....

Woezoe zei:
Ik heb 2.5mg voorgeschreven gekregen, maar vond dit zelf echt bizar weinig.
Heb er maar 2 genomen omdat ik natuurlijk veel ervaring heb met stimulanten.

[...]

Hoe kan het dat dit zo'n effect op mij geeft terwijl ik ADHD heb? Had dit echt niet verwacht. Is geweldig zo!!!
Klik om te vergroten...
Waarom doe je dit in hemelsnaam? Het is medicatie, ervoor bedoeld dat jij beter dingen kunt doen en je beter kan voelen. Waarom zou je daar direct mee gaan kloten om maar een high te krijgen? Dat is toch helemaal niet je doel van medicatie?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jmths zei:
Dexamfetamine is in het bijzonder uitermate geschikt voor mij, gewoon zoals OP stampmuziek opzetten en kankerhard gaan jonge. \\o/

Het wordt steeds leuker.

Het linksdraaiend stereoisomeer kenmerkt zich vooral met een hogere noradrenaline affiniteit, overigens is dit ook geen nieuwe variant maar eerder een bijkomend afvalproduct wanneer men dexamfetamine (het rechtsdraaiend stereoisomeer van) uit amfetamine isoleert. In wetenschappelijk onderzoek presteren mensen onder invloed van racemische Amfetamine echter meestal beter dan mensen onder invloed van (het geisoleerde) Dexamfetamine. Het fysiek stimulerend noradrenaline aspect van Amfetamine lijkt de concentratie op bepaalde wijze ook ten goede te kunnen komen voor veel mensen.

Jup.
Een maatschappij ziekte die structureel gecreëerd wordt door een falend systeem dat geld hoopt te besparen maar het tegenovergestelde bewerkstelligd.

Amfetamine werkt voor vrijwel iedereen op lage doseringen rustgevend omdat het de aandacht naar één punt concentreert. Net als dat Amfetamine voor iedereen op hogere doseringen stimulerend werkt.

Mensen met hyperactiviteitssymptomen kunnen vaak iets hoger doseren voordat het concentratie richtend effect wordt verdrukt door fysieke onrust.
Klik om te vergroten...

Het is waar dat (dex)amfetamine voor iedereen op lage dosis rustgevend en op hoge dosis stimulerend werkt. Maar AD(H)D volledig wegzetten als een maatschappijziekte vind ik ook wel een beetje kort door de bocht. Zo zou je heel veel psychiatrische aandoeningen kunnen wegzetten als een ziekte van de maatschappij. Wij bepalen als maatschappij namelijk vooral zelf wanneer iets een stoornis wordt genoemd en wanneer niet. Er is nog niet alles over ADHD geweten. Feit is dat veel mensen gerelateerde klachten ervaren.

Overigens wel eens dat er te vaak en te vroeg medicatie lijkt te worden voorgeschreven voor hyperactiviteitsklachten. Er moet natuurlijk wel gedegen onderzoek worden gedaan voordat tot zo’n aanpak wordt overgegaan.

ZERO- zei:
Die 3 types zijn dus ADHD gecombineerde type, ADHD overwegend onoplettende type (also known as ADD) en ADHD overwegend hyperactieve/impulsieve type, maar de laatste komt weinig voor. Dus vandaar dat meestal ADHD en ADD zo genoemd worden, als 2 types. De diagnose ADHD bevat (1) onoplettende symptomen en (2) hyperactieve symptomen, bij ADHD gecombineerd heb je ze beide en bij ADHD overwegend onoplettend alleen de onoplettende symptomen. Anyway, dat eigenlijk alles onder ADHD valt maakt niet 'het hele verschil tussen ADD en ADHD onzin'. Ik denk dat het vooral iets zegt over of de onrust in je hoofd in meer of mindere mate ook vertaalt naar onrust in je lijf.
En uiteindelijk is het ook maar welke naam je geeft aan probleemgedrag natuurlijk...
Klik om te vergroten...

Dit wilde ik ook nog zeggen, maar stond hier al goed samengevat. :)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Even nog reactie op @Jmths en @Roze Olifant ; leuk boek om te lezen hierover is Identiteit van Paul Verhaeghe. Schrijft over psychische problemen in het licht van ontwikkelingen in economie, religie, politiek etc. Zoals @Roze Olifant zegt denk ik dat beide waar zijn, de maatschappij bepaalt de norm én dus de afwijking, maar dat neemt niet weg dat mensen klachten hebben. Ook buiten werktijd.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#20
Roze Olifant zei:
Het is waar dat (dex)amfetamine voor iedereen op lage dosis rustgevend en op hoge dosis stimulerend werkt. Maar AD(H)D volledig wegzetten als een maatschappijziekte vind ik ook wel een beetje kort door de bocht. Zo zou je heel veel psychiatrische aandoeningen kunnen wegzetten als een ziekte van de maatschappij. Wij bepalen als maatschappij namelijk vooral zelf wanneer iets een stoornis wordt genoemd en wanneer niet. Er is nog niet alles over ADHD geweten. Feit is dat veel mensen gerelateerde klachten ervaren.

Overigens wel eens dat er te vaak en te vroeg medicatie lijkt te worden voorgeschreven voor hyperactiviteitsklachten. Er moet natuurlijk wel gedegen onderzoek worden gedaan voordat tot zo’n aanpak wordt overgegaan.



Dit wilde ik ook nog zeggen, maar stond hier al goed samengevat. :)
Klik om te vergroten...
Dag Roze Olifant, long time nog see,
Maar ik wou je even een complimentje geven voor onderstreepte tekst en ga er later Als professionele adder op in. Maar voor nu goed verwoord, chapeau

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."