Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGoedkope vervanging voor methylfenidaat

Goedkope vervanging voor methylfenidaat

29 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
Het verbaasde me alleen dat hier methylfenidaat voor wordt voorgeschreven en dan vooral in dergelijke hoge doseringen.
Klik om te vergroten...
Er is een filmpje online te vinden ergens waarin de uitvinder (Leandro Panizzon) van Methylfenidaat (Ritalin) vertelt dat hij de molecuul naar zijn vrouw Rita heeft vernoemd. Hij gaf haar methylfenidaat in de hoop dat ze er beter van ging tennissen en gewicht zou verliezen. Rita zou volgens de wiki methylfenidaat hebben gebruikt om te compenseren voor een lage bloeddruk.

Initieel is Methylfenidaat (Ritalin) wel verkocht op de markt om eetlust mee te onderdrukken, ik kan dit echter even niet terug vinden. Methylfenidaat (Ritalin) staat er ook om bekend dat het hartritme stoornissen kan veroorzaken en bloeddruk doen stijgen. Er zijn wel gevallen bekend van overlijden bij mensen met overgewicht die (vertraagde afgifte) Methylfenidaat (Ritalin) gebruikte. Zelf ben ik wel eens getest op bloeddruk en kreeg o.a. de vraag of er hartritme stoornissen in de familie voorkomen m.b.t. een methylfenidaat voorschrift.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jmths zei:
Er is een filmpje online te vinden ergens waarin de uitvinder (Leandro Panizzon) van Methylfenidaat (Ritalin) vertelt dat hij de molecuul naar zijn vrouw Rita heeft vernoemd. Hij gaf haar methylfenidaat in de hoop dat ze er beter van ging tennissen en gewicht zou verliezen. Rita zou volgens de wiki methylfenidaat hebben gebruikt om te compenseren voor een lage bloeddruk.

Initieel is Methylfenidaat (Ritalin) wel verkocht op de markt om eetlust mee te onderdrukken, ik kan dit echter even niet terug vinden. Methylfenidaat (Ritalin) staat er ook om bekend dat het hartritme stoornissen kan veroorzaken en bloeddruk doen stijgen. Er zijn wel gevallen bekend van overlijden bij mensen met overgewicht die (vertraagde afgifte) Methylfenidaat (Ritalin) gebruikte. Zelf ben ik wel eens getest op bloeddruk en kreeg o.a. de vraag of er hartritme stoornissen in de familie voorkomen m.b.t. een methylfenidaat voorschrift.
Klik om te vergroten...

Net als amfetamine dus eigenlijk? Werd vroeger als afslankmiddel voorgeschreven, tot ze de bijwerkingen ontdekten.

Ik heb methylfenidaat recent voorgeschreven gekregen (verdenking op ADD, en slechts voor tijdelijk; energieprobleem/vermoeidheid en proefschrift afronden). Ik kreeg al Wellbutrin, en vind het zelf best apart dat mijn bloeddruk niet is gemeten. Bij mijn weten hoort dat voorafgaand aan het voorschrijven van beide medicijnen te gebeuren, óók als het gebruik tijdelijk is. Ik heb zelf gelukkig thuis een goede bloeddrukmeter, dus ik hou het in de gaten. Aan Wellbutrin was ik fysiek snel gewend, methylfenidaat gaat langzamer omdat het sterker is en ik het alleen gebruik op werkdagen, die nog beperkt zijn na depressie. Ik merk wel dat het zelfs op mijn lage dosis (2 x 5 mg op één dag) al een wat bloeddrukverhogend effect heeft (met momenten een iets verhoogde onderdruk), al zal dat misschien wat versterkt worden door de 'onderlaag' van Wellbutrin. Het onderdrukt zeker de eetlust. Wellbutrin doet dat voor mij op zichzelf niet.

Ik moet er hoe dan ook niet aan denken om tientallen milligrammen methylfenidaat per dag te gebruiken. Het werkt goed voor focusklachten maar het is geen echt prettige drug, ik voel me in de uitwerking vaak mentaal maar vooral ook fysiek niet helemaal lekker, als het ware een soort 'mini come down'. Ik vind het - zoals velen - lichamelijk echt veel heftiger dan (dex)amfetamine op vergelijkbare dosis. Ik wil niet weten wat dat op >60 mg geeft. Maar goed, de één is er wellicht ook gevoeliger voor dan de ander. Het wordt sowieso eigenlijk te makkelijk voorgeschreven. Ik moet zeggen dat ik er in mijn geval wel blij mee ben want het helpt mij goed, functioneel (al valt er natuurlijk ook over te twisten of ik het rechtmatig voorgeschreven krijg...) maar dat er geen controles worden gedaan vind ik kwalijk. Ik kreeg enkel de vraag of er epilepsie in mijn familie voorkomt, en dit alleen bij het voorschrijven van de Wellbutrin.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
In bovenstaande post staan enkele zeer belangrijke dingen, vind ik zelf.
Deze zijn:
1. Medicatie wordt te gemakkelijk voorgeschreven,
2. Noodzakelijke controle van o.a. lichaamsfuncties wordt achterwege gelaten, zoals de bloeddruk, en het mogelijk ontstaan van afhankelijkheid,
3. Het komt voor, dat recepten veel te lang worden verlengd,
4. De sterkte van de medicatie is te lang, te hoog. Deze laatste komt minder vaak voor, soms is juist deze sterkte te laag.
Dit zou juist door controle voorkomen kunnen worden.
Ieder lichaam is uniek, dus gaat dit uniek met de medicatie om.
Alweer, door controle komt dit aan het licht.
Zo weet ik van mijzelf, dat ik zonder voortraject, ( tolerantie) veel sterkere medicatie nodig heb dan gemiddeld.
Bij enkele operaties is mij naderhand verteld, dat mij tijdens de ingreep, " heel veel morfine is gegeven".
Bij de tandarts, moet mij bij verdoving " het dubbele worden ingespoten, dan bij anderen".
Bij pijnstillers, de paracetamol bijvoorbeeld, óók alweer, " veel meer, dan gemiddeld ".
Dus,
Controle tijdens een behandeling, bij iedereen, zou anders moeten.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze Olifant zei:
Net als amfetamine dus eigenlijk?
Klik om te vergroten...
Jep, en Phenmetrazine waar o.a. 3-FPM op geïnspireerd is. Veel stimulanten kwamen initieel op de markt als afslankmiddel. 1,4-DMAA in meer recente tijden kun je zien als een selectieve noradrenaline analoog op Amfetamine waarbij grofweg de helft van de benzeenring is afgeknipt.
Roze Olifant zei:
Ik wil niet weten wat dat op >60 mg geeft.
Klik om te vergroten...
Ik gebruikte wel eens 60mg MPH op een dag, op mijn stage heb ik uitzonderlijk ook wel eens 80mg MPH per dag genomen, in die periode heb ik ook heel hard om Dexamfetamine geklaagd in verband met de fysieke bijwerkingen van MPH. Maar dat was nadat ik al zo'n 3 jaar tolerantie had opgebouwd en ik weeg dus ook zo'n 82kg. Als ik 4 dagen achter elkaar 60mg MPH neem kun je mij bij sprake van 3 dagen lang opvegen. In de stageperiode viel ik vrij standaard in slaap bij thuiskomen en werd ik de volgende ochtend weer wakker zodra ik aan het werk moest. Ik moest 40+ weken draaien in niet ideale omstandigheden omdat mijn examenperiode 2 weken uit liep.

Als ik dagelijks 60mg Methylfenidaat doseringen nam merkte ik ook duidelijk dat ik tijdens de dip alcohol en dissociatieven ging consumeren. In perioden van verhoogd functioneel stimulanten gebruiken moest ik echt hardlopen wou ik het rendabel houden. Voor iemand met overgewicht zie ik dagelijks 60mg Methylfenidaat gebruik dan ook minder snel als rendabel.
Roze Olifant zei:
Ik kreeg enkel de vraag of er epilepsie in mijn familie voorkomt, en dit alleen bij het voorschrijven van de Wellbutrin.
Klik om te vergroten...
Ik ben geen Bupropion (Wellbutrin) expert maar klinkt een beetje als geneuzel, ik vraag mij af of er ook naar epilepsie wordt gevraagd wanneer benzodiazepines worden voorgeschreven.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ikzelf denk nu aan appelen met peren vergelijken...
Epilepsie en benzodiazepines?
Maar, Ik heb geen idee.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Best heftig @Jmths. Ik wist niet dat je er zoveel van gebruikte in het verleden. Ik snap goed dat mensen om dexamfetamine vragen, het is gewoon prettiger en ‘zachter’ spul. Iets te prettig misschien, wat dan ook gelijk weer een probleem voor velen kan zijn. Mijn eigen ervaring, qua focus, is dat dex subtieler aanwezige algemene aandacht/focus geeft. Methylfenidaat is meer ‘in your face’ en kan de neiging hebben hyperfocus/tunnelvisie te geven. In mijn situatie is dat laatste wel handig. Ik kan me echter goed voorstellen dat wanneer iemand dagelijks ADHD-medicatie wil gaan nemen om gestructureerder te leven, dat dex dan een fijnere optie is.

Wellbutrin (ik weet het, merknaam, maar ik zit altijd te kutten met bupropion/bupoprion/brupopion :’D dus kies voor de gemakkelijke weg) verlaagt, net als denk ik bijna alle stimulantia (?), de convulsiedrempel. Dat een aanval vermoedelijk getriggerd wordt door medicijngebruik gebeurt in dit geval blijkbaar wel met een zodanige frequentie dat het gevraagd moet worden. De kans lijkt me wel stukken kleiner dan bloeddrukproblemen, dus dat ze een bloeddrukcheck achterwege laten snap ik niet zo goed, maar ik ben geen psychiater...
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
Legio Patria Nostra zei:
Ikzelf denk nu aan appelen met peren vergelijken...
Epilepsie en benzodiazepines?
Maar, Ik heb geen idee.
Klik om te vergroten...

Benzodiazepines worden wel voorgeschreven bij epilepsie omdat ze prikkeldempend werken. Echter, bij (te snelle) afbouw na benzo-verslaving kunnen juist epileptische aanvallen ontstaan, dacht ik. Misschien dat @Jmths dit bedoelde?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ah, dat zou kunnen idd!
Klinkt heel plausibel!
Maar, zoals ik al zei, ik heb geen idee.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Jmths zei:
Vind je 60mg Methylfenidaat (hcl) per dag niet al veel? Dat hou je al niet eeuwig vol hé, 80mg methylfenidaat (hcl) is al helemaal niet lange termijn rendabel
Klik om te vergroten...
Als je 4x15mg slikt zit je al op 60mg he. Ik slik nu (tijdens werkdagen) 54mg met vertraagde afgifte. Laatst op een ADHD-forum gezeten en zie daar ook dat de doseringen best uiteenlopen, zeker mensen die wat groter zijn hebben wat meer nodig (al ben ik dat zelf dan weer niet).
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
ZERO- zei:
Als je 4x15mg slikt zit je al op 60mg he. Ik slik nu (tijdens werkdagen) 54mg met vertraagde afgifte. Laatst op een ADHD-forum gezeten en zie daar ook dat de doseringen best uiteenlopen, zeker mensen die wat groter zijn hebben wat meer nodig (al ben ik dat zelf dan weer niet).
Klik om te vergroten...

Is het niet zo dat bij vertraagde afgifte de dosis bijna altijd hoger ligt? Ik vind methylfenidaat lichamelijk zo in your face dat ik 4 x 15 mg moeilijk voorstelbaar vind, vooral qua slapen en eten. Maar goed, je krijgt er tolerantie voor natuurlijk. Toen ik startte met Wellbutrin (gereguleerde afgifte) had ik grote pupillen en een kaakklem :’) nu de dubbele dosis van toen en ik merk er echt totaal niks meer van behalve een overall gestabiliseerde stemming.

Ik vind persoonlijk 10 mg methylfenidaat wel veel duidelijker aanwezig dan 5 mg dex. Opgejaagder en een meer eville ‘come down’. Terwijl dat ongeveer met elkaar overeen zou moeten komen in potentie. Voor jou werkte dexamfetamine juist niet, toch? Gaat het nu beter?
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dekamfetamine is idd iets meer dan dubbel zo potent in gewicht als Methylfenidaat. (0,3 mg / kg / dag vs 0,7 mg / kg / dag)

Daarnaast verschillen ze danig in werking, waardoor je logischerwijs een verschil in werking ervaart:
1. Methylfenidaat is een (dopamine) heropname remmer, terwijl dexamfetamine een (dopamine) releaser is;
2. Methylfenidaat werkt, zoals Wellbutrin, niet enkel op dopamine niveau, maar ook op de noradrenaline overdracht. O.a. hierdoor ervaar je die fysieke lading. Dexamfetamine maakt veel minder noradrenaline vrij;
3. 1 dosis Methylfenidaat werkt ongeveer 4 uur, terwijl dexamfetamine zo'n 5 uur werkt per dosis. Hierdoor kom je, naast het verschil in potentie, aan een hogere dagdosis Methylfenidaat.

Bij vertraagde afgifte ligt de dosis idd altijd hoger, omdat de spreiding veel groter is.
In het geval v. Methylfenidaat betekent dit max. 0,9 mg / kg / dag t.o.v. max. 0,7 mg / kg / dag bij niet-vertraagde afgifte.

ik begrijp perfect dat je 60 mg Methylfenidaat afschrikwekkend vindt. In theorie zou ik maximaal 40 mg mogen nemen, maar ook voor deze dosis zou ik vrolijk bedanken.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Roze Olifant zei:
Is het niet zo dat bij vertraagde afgifte de dosis bijna altijd hoger ligt? Ik vind methylfenidaat lichamelijk zo in your face dat ik 4 x 15 mg moeilijk voorstelbaar vind, vooral qua slapen en eten. Maar goed, je krijgt er tolerantie voor natuurlijk. Toen ik startte met Wellbutrin (gereguleerde afgifte) had ik grote pupillen en een kaakklem :’) nu de dubbele dosis van toen en ik merk er echt totaal niks meer van behalve een overall gestabiliseerde stemming.

Ik vind persoonlijk 10 mg methylfenidaat wel veel duidelijker aanwezig dan 5 mg dex. Opgejaagder en een meer eville ‘come down’. Terwijl dat ongeveer met elkaar overeen zou moeten komen in potentie. Voor jou werkte dexamfetamine juist niet, toch? Gaat het nu beter?
Klik om te vergroten...
Ja volgens mij ook. Ik heb gisteren nog even zitten zoeken, er is geen harde richtlijn voor maximale dosering, maar in de bijsluiter staat ongeveer max 150mg per dag. Er zijn volgens mij genoeg ADHD'ers die richting de 100mg per dag gaan, het verschilt zo per persoon, maar vrijwel niemand heeft meer dan 150mg per dag nodig.

En ja, methylfenidaat is inderdaad wel wat meer aanwezig. Dex werd ik te rustig van.. Had wel meer focus en algehele rust, maar het kostte alsnog enorm veel moeite om mezelf tot werken te zetten en dat is waar ik het meest moeite mee heb. De energie die methylfenidaat geeft komt bij mij dus wel goed uit. Ik neem het nu alleen op werkdagen en dat gaat goed, al wil ik er op den duur wel weer vanaf, maar 't is nu wel even goed zo. Hoewel ik notabene werk op een poli voor autisme en ADHD, merk ik veel vooroordelen naar mezelf. Stom zelfstigma. Wat een kutdiagnose. Ik vind het maar ingewikkeld.
D
Dexx87Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Hey mensen

Vraagje
Ik slik Sandoz methylfenidaat voor mn ADHD en eetstoornis. Het helpt me geen eetbuien meer te hebben en het dagelijks leven gewoon aan te kunnen niet te chaotisch word overzicht verlies energie te veel prikkels binnen komen. Wegens overstap van arts 1 die totaal tegen de hoeveelheid dosis is wat k kreeg is t behoorlijk na beneden geschroefd ik val terug in mn eetstoornis eetbuien compenseren etc ik wil dit niet. En krijg niks op orde aangegeven maar nee 60mg per dag verdeeld is mn Max vind hij.

Nu ben k opzoek na een ander middel wat vergelijkbaar is. Nu lees k veel over speed maar dat is iets wat k als aller laatste zou over wegen (en dan niet hoppa 1 gram of 5 gram nemen haha maar kijken wat gelijk staat aan mn oude dosis zodat k wel normaal functioneer en niet strak sta etc )

Is er nog iets anders wat op Sandoz methylfenidaat lijkt. Het zelfde medicatie kopen online is me te duur paar x gedaan maar Tis belachelijk hoe veel t me zou kosten in de maand.

Ik zie zo ve nieuwe soorten poeders en pillen dak door de bomen t Bos niet meer zie

Iemand tips ervaring etc. Praten met de arts werkt niet al zo veel gedaan nu word ie zelfs wantrouwig vreselijk
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Speed
D
Dexx87Lid
01-01-2024, 00:00
#15
En wat zou de dosering zijn dan ong? Want hoef dus niet strak te staan whaha
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zonde onze zorgverlening geen adhd medicatie terugbetaald boven de 18..
Ik raad zelfmedicatie af , want dat ik zwaar uit de hand lopen , en je dosis zal je al gauw sneller gaan opschroeven dan dat je met je arts doet.

Maar een vervanging is idd speed , wat ik doe maar altijd uit de hand loopt..

Als je aan zuivere dex geraakt (getest en 73%..) zou je kunnen overwegen te starten met 2 a 3 x 5mg per dag verspreid te proberen , kan je zelf inschatten en de dosis nog wat aanpassen.
Maar nog eens , ik raad zelf apotheek spelen af
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#17
Speed en MPH zijn verschillende soorten stimulanten die anders werken, speed doet ook dingen met serotonine.

4F-MPH is voor zover ik zie het meest verwante stofje. 3x zo sterk en hopelijk nog een tijdje legaal 😊
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Je speed laten testen.
En de juiste dosering calculeren.

www.drugs.com

Dextroamphetamine Dosage Guide + Max Dose, Adjustments - Drugs.com

Detailed Dextroamphetamine dosage information for adults and children. Includes dosages for Attention Deficit Disorder and Narcolepsy; plus renal, liver and dialysis adjustments.
www.drugs.com www.drugs.com

De dosering van straat speed zal wel wat hoger liggen dan d-amph.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Je zou je eetstoornis op een andere manier onder controle moeten krijgen.
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#20
8️⃣6️⃣ zei:
Je zou je eetstoornis op een andere manier onder controle moeten krijgen.
Klik om te vergroten...
Dit. Overige beweegredenen kan ik in komen. Maar hiervoor een stimulant gebruiken is uit den boze. En gaat je geheid laten rebounden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."