Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGoedkope vervanging voor methylfenidaat

Goedkope vervanging voor methylfenidaat

29 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Best heftig @Jmths. Ik wist niet dat je er zoveel van gebruikte in het verleden. Ik snap goed dat mensen om dexamfetamine vragen, het is gewoon prettiger en ‘zachter’ spul. Iets te prettig misschien, wat dan ook gelijk weer een probleem voor velen kan zijn. Mijn eigen ervaring, qua focus, is dat dex subtieler aanwezige algemene aandacht/focus geeft. Methylfenidaat is meer ‘in your face’ en kan de neiging hebben hyperfocus/tunnelvisie te geven. In mijn situatie is dat laatste wel handig. Ik kan me echter goed voorstellen dat wanneer iemand dagelijks ADHD-medicatie wil gaan nemen om gestructureerder te leven, dat dex dan een fijnere optie is.

Wellbutrin (ik weet het, merknaam, maar ik zit altijd te kutten met bupropion/bupoprion/brupopion :’D dus kies voor de gemakkelijke weg) verlaagt, net als denk ik bijna alle stimulantia (?), de convulsiedrempel. Dat een aanval vermoedelijk getriggerd wordt door medicijngebruik gebeurt in dit geval blijkbaar wel met een zodanige frequentie dat het gevraagd moet worden. De kans lijkt me wel stukken kleiner dan bloeddrukproblemen, dus dat ze een bloeddrukcheck achterwege laten snap ik niet zo goed, maar ik ben geen psychiater...
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Legio Patria Nostra zei:
Ikzelf denk nu aan appelen met peren vergelijken...
Epilepsie en benzodiazepines?
Maar, Ik heb geen idee.
Klik om te vergroten...

Benzodiazepines worden wel voorgeschreven bij epilepsie omdat ze prikkeldempend werken. Echter, bij (te snelle) afbouw na benzo-verslaving kunnen juist epileptische aanvallen ontstaan, dacht ik. Misschien dat @Jmths dit bedoelde?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ah, dat zou kunnen idd!
Klinkt heel plausibel!
Maar, zoals ik al zei, ik heb geen idee.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Jmths zei:
Vind je 60mg Methylfenidaat (hcl) per dag niet al veel? Dat hou je al niet eeuwig vol hé, 80mg methylfenidaat (hcl) is al helemaal niet lange termijn rendabel
Klik om te vergroten...
Als je 4x15mg slikt zit je al op 60mg he. Ik slik nu (tijdens werkdagen) 54mg met vertraagde afgifte. Laatst op een ADHD-forum gezeten en zie daar ook dat de doseringen best uiteenlopen, zeker mensen die wat groter zijn hebben wat meer nodig (al ben ik dat zelf dan weer niet).
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
ZERO- zei:
Als je 4x15mg slikt zit je al op 60mg he. Ik slik nu (tijdens werkdagen) 54mg met vertraagde afgifte. Laatst op een ADHD-forum gezeten en zie daar ook dat de doseringen best uiteenlopen, zeker mensen die wat groter zijn hebben wat meer nodig (al ben ik dat zelf dan weer niet).
Klik om te vergroten...

Is het niet zo dat bij vertraagde afgifte de dosis bijna altijd hoger ligt? Ik vind methylfenidaat lichamelijk zo in your face dat ik 4 x 15 mg moeilijk voorstelbaar vind, vooral qua slapen en eten. Maar goed, je krijgt er tolerantie voor natuurlijk. Toen ik startte met Wellbutrin (gereguleerde afgifte) had ik grote pupillen en een kaakklem :’) nu de dubbele dosis van toen en ik merk er echt totaal niks meer van behalve een overall gestabiliseerde stemming.

Ik vind persoonlijk 10 mg methylfenidaat wel veel duidelijker aanwezig dan 5 mg dex. Opgejaagder en een meer eville ‘come down’. Terwijl dat ongeveer met elkaar overeen zou moeten komen in potentie. Voor jou werkte dexamfetamine juist niet, toch? Gaat het nu beter?
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dekamfetamine is idd iets meer dan dubbel zo potent in gewicht als Methylfenidaat. (0,3 mg / kg / dag vs 0,7 mg / kg / dag)

Daarnaast verschillen ze danig in werking, waardoor je logischerwijs een verschil in werking ervaart:
1. Methylfenidaat is een (dopamine) heropname remmer, terwijl dexamfetamine een (dopamine) releaser is;
2. Methylfenidaat werkt, zoals Wellbutrin, niet enkel op dopamine niveau, maar ook op de noradrenaline overdracht. O.a. hierdoor ervaar je die fysieke lading. Dexamfetamine maakt veel minder noradrenaline vrij;
3. 1 dosis Methylfenidaat werkt ongeveer 4 uur, terwijl dexamfetamine zo'n 5 uur werkt per dosis. Hierdoor kom je, naast het verschil in potentie, aan een hogere dagdosis Methylfenidaat.

Bij vertraagde afgifte ligt de dosis idd altijd hoger, omdat de spreiding veel groter is.
In het geval v. Methylfenidaat betekent dit max. 0,9 mg / kg / dag t.o.v. max. 0,7 mg / kg / dag bij niet-vertraagde afgifte.

ik begrijp perfect dat je 60 mg Methylfenidaat afschrikwekkend vindt. In theorie zou ik maximaal 40 mg mogen nemen, maar ook voor deze dosis zou ik vrolijk bedanken.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze Olifant zei:
Is het niet zo dat bij vertraagde afgifte de dosis bijna altijd hoger ligt? Ik vind methylfenidaat lichamelijk zo in your face dat ik 4 x 15 mg moeilijk voorstelbaar vind, vooral qua slapen en eten. Maar goed, je krijgt er tolerantie voor natuurlijk. Toen ik startte met Wellbutrin (gereguleerde afgifte) had ik grote pupillen en een kaakklem :’) nu de dubbele dosis van toen en ik merk er echt totaal niks meer van behalve een overall gestabiliseerde stemming.

Ik vind persoonlijk 10 mg methylfenidaat wel veel duidelijker aanwezig dan 5 mg dex. Opgejaagder en een meer eville ‘come down’. Terwijl dat ongeveer met elkaar overeen zou moeten komen in potentie. Voor jou werkte dexamfetamine juist niet, toch? Gaat het nu beter?
Klik om te vergroten...
Ja volgens mij ook. Ik heb gisteren nog even zitten zoeken, er is geen harde richtlijn voor maximale dosering, maar in de bijsluiter staat ongeveer max 150mg per dag. Er zijn volgens mij genoeg ADHD'ers die richting de 100mg per dag gaan, het verschilt zo per persoon, maar vrijwel niemand heeft meer dan 150mg per dag nodig.

En ja, methylfenidaat is inderdaad wel wat meer aanwezig. Dex werd ik te rustig van.. Had wel meer focus en algehele rust, maar het kostte alsnog enorm veel moeite om mezelf tot werken te zetten en dat is waar ik het meest moeite mee heb. De energie die methylfenidaat geeft komt bij mij dus wel goed uit. Ik neem het nu alleen op werkdagen en dat gaat goed, al wil ik er op den duur wel weer vanaf, maar 't is nu wel even goed zo. Hoewel ik notabene werk op een poli voor autisme en ADHD, merk ik veel vooroordelen naar mezelf. Stom zelfstigma. Wat een kutdiagnose. Ik vind het maar ingewikkeld.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zonde onze zorgverlening geen adhd medicatie terugbetaald boven de 18..
Ik raad zelfmedicatie af , want dat ik zwaar uit de hand lopen , en je dosis zal je al gauw sneller gaan opschroeven dan dat je met je arts doet.

Maar een vervanging is idd speed , wat ik doe maar altijd uit de hand loopt..

Als je aan zuivere dex geraakt (getest en 73%..) zou je kunnen overwegen te starten met 2 a 3 x 5mg per dag verspreid te proberen , kan je zelf inschatten en de dosis nog wat aanpassen.
Maar nog eens , ik raad zelf apotheek spelen af
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#9
Speed en MPH zijn verschillende soorten stimulanten die anders werken, speed doet ook dingen met serotonine.

4F-MPH is voor zover ik zie het meest verwante stofje. 3x zo sterk en hopelijk nog een tijdje legaal 😊
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Je speed laten testen.
En de juiste dosering calculeren.

www.drugs.com

Dextroamphetamine Dosage Guide + Max Dose, Adjustments - Drugs.com

Detailed Dextroamphetamine dosage information for adults and children. Includes dosages for Attention Deficit Disorder and Narcolepsy; plus renal, liver and dialysis adjustments.
www.drugs.com www.drugs.com

De dosering van straat speed zal wel wat hoger liggen dan d-amph.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Je zou je eetstoornis op een andere manier onder controle moeten krijgen.
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#12
8️⃣6️⃣ zei:
Je zou je eetstoornis op een andere manier onder controle moeten krijgen.
Klik om te vergroten...
Dit. Overige beweegredenen kan ik in komen. Maar hiervoor een stimulant gebruiken is uit den boze. En gaat je geheid laten rebounden.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Waarom geven mensen hier adviserende reacties op? Kom op, drugs gebruiken om je eetlust te onderdrukken brengt je echt nog verder in de problemen. Zoek hulp, je hebt inderdaad meer helpende copingmechanismes nodig dan dit.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
ZERO- zei:
Waarom geven mensen hier adviserende reacties op? Kom op, drugs gebruiken om je eetlust te onderdrukken brengt je echt nog verder in de problemen. Zoek hulp, je hebt inderdaad meer helpende copingmechanismes nodig dan dit.
Klik om te vergroten...
Afgezien van de eetstoornis vind ik het wel een legitieme vraag.

Maar zelfmedicatie lijdt meestal tot meer problemen idd.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
ZERO- zei:
Waarom geven mensen hier adviserende reacties op? Kom op, drugs gebruiken om je eetlust te onderdrukken brengt je echt nog verder in de problemen. Zoek hulp, je hebt inderdaad meer helpende copingmechanismes nodig dan dit.
Klik om te vergroten...

Dit. Ik zit dit echt met verbazing te lezen. 60 mg methylfenidaat per dag om met een eetstoornis om te kunnen gaan? Maar goed, oké, het kan, je hebt blijkbaar ook ADHD. Ik neem aan dat het daar primair voor voorgeschreven is. Ik vind die dagdosis trouwens behoorlijk hoog. Kan me voorstellen dat een arts hier niet overheen wil. Is het tolerantie?

Ik snap de vraag, zelfmedicatie met methylfenidaat etc. is inderdaad heel duur, maar gaan vervangen door speed is vragen om (meer) problemen...
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Legio Patria Nostra zei:
Is in dit geval misschien een visie van. ." Het doel heiligt de middelen " van toepassing?
Of, Misschien beter nog, " Nood breekt wet "?
Een eetprobleem is een afschuwelijke ziekte/stoornis. Werkelijk waar.
Ik heb iemand gekend die anorexia heeft, en dit is dramatisch....
Als medicatie daarvoor zou kunnen helpen, ook al is deze on orthodox, het zij dan maar zo...
Klik om te vergroten...
Over het algemeen worden eetstoornissen niet per sé behandeld met medicatie (hoewel ik me ergens kan voorstellen dat je impulsiviteit (vanuit ADHD) en dus eetbuien kunt verminderen met ADHD-medicatie, maar dat speculeer ik maar een beetje). Maar sowieso moet je dit aan een gespecialiseerd behandelaar overlaten en al helemaal niet zelf gaan zitten goochelen. Het is heel makkelijk om terecht te komen bij andere ongezonde copingmechanismen. Er komt meer bij eetproblemen kijken dan alleen (niet/impulsief) eten.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#17
Los vh. feit dat ook ik vraagtekens zet bij het gebruik v. Methylfenidaat als behandeling ve. eetstoornis ... hoeft een dagdosis Ritalin v. 60 mg niet teveel te zijn.
Ik ken het gewicht v. TS niet, maar voor een persoon met AD(H)D v. 85 kg is dit een normale maximale dagdosis; 0,7 mg / kg / dag geldt als bovengrens.

En zoals hierboven al verschillende keren aangehaald: ga niet op eigen houtje apothekertje spelen en laat rommel zoals speed links liggen. Da’s een straatje zonder eind.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Roze Olifant zei:
Dit. Ik zit dit echt met verbazing te lezen. 60 mg methylfenidaat per dag om met een eetstoornis om te kunnen gaan? Maar goed, oké, het kan, je......

Ik snap de vraag, zelfmedicatie met methylfenidaat etc. is inderdaad heel duur, maar gaan vervangen door speed is vragen om (meer) problemen...
Klik om te vergroten...

Is in dit geval misschien een visie van. ." Het doel heiligt de middelen " van toepassing?
Of, Misschien beter nog, " Nood breekt wet "?
Een eetprobleem is een afschuwelijke ziekte/stoornis. Werkelijk waar.
Ik heb iemand gekend die anorexia heeft, en dit is dramatisch....
Als medicatie daarvoor zou kunnen helpen, ook al is deze on orthodox, het zij dan maar zo...
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#19
benzzzy zei:
De dosering van straat speed zal wel wat hoger liggen dan d-amph.
Klik om te vergroten...
Ik heb hier (racemisch) Amfetamine sulfaat liggen die zo goed als zuiver is getest, laten we zeggen 73%.

2x zo potent in gewicht als methylfenidaat (hcl) is denk ik een redelijke inschatting.
Dexx87 zei:
En krijg niks op orde aangegeven maar nee 60mg per dag verdeeld is mn Max vind hij.
Klik om te vergroten...
Vind je 60mg Methylfenidaat (hcl) per dag niet al veel? Dat hou je al niet eeuwig vol hé, 80mg methylfenidaat (hcl) is al helemaal niet lange termijn rendabel.

Klinkt een beetje alsof je van plan bent stimulanten te gebruiken totdat je crasht zogezegd. Er zijn genoeg alternatieven in ieder geval waarvan Amfetamine waarschijnlijk het goedkoopste alternatief is.
ZERO- zei:
Over het algemeen worden eetstoornissen niet per sé behandeld met medicatie (hoewel ik me ergens kan voorstellen dat je impulsiviteit (vanuit ADHD) en dus eetbuien kunt verminderen met ADHD-medicatie, maar dat speculeer ik maar een beetje).
Klik om te vergroten...
Antidepressiva worden veel toegepast bij eetstoornissen is mij op de opleiding verteld. Maar akkoord dat het geen goede reden is voor zelfmedicatie.

Als je (rendabel) gewicht wilt verliezen kun je beter een rondje gaan lopen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
Legio Patria Nostra zei:
Is in dit geval misschien een visie van. ." Het doel heiligt de middelen " van toepassing?
Of, Misschien beter nog, " Nood breekt wet "?
Een eetprobleem is een afschuwelijke ziekte/stoornis. Werkelijk waar.
Ik heb iemand gekend die anorexia heeft, en dit is dramatisch....
Als medicatie daarvoor zou kunnen helpen, ook al is deze on orthodox, het zij dan maar zo...
Klik om te vergroten...

Ik zeg ook niet dat een eetstoornis niet afschuwelijk is. Ik ken zelf ook mensen die een ernstige eetstoornis hebben (gehad). Zelfs iemand die er indirect aan is overleden, suïcide. Heel erg. Je hoeft mij dus niet te overtuigen. Het verbaasde me alleen dat hier methylfenidaat voor wordt voorgeschreven en dan vooral in dergelijke hoge doseringen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."