Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIk heb het idee dat benzos niet werken bij mij

Ik heb het idee dat benzos niet werken bij mij

45 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Dunne zei:
Ik weet er helaas alles van, ben lang geleden zwaar depressief geweest en ook een tijd na herstel een flinke terugval gehad. Met de hele mikmak er bij, zelfmoordgedachtes, dood willen, niks kunnen, veel lichamelijke klachten er bij etc. Vaak ziek en noem maar op. De kans dat ik het ooit weer krijg is nog aanwezig en zal denk ik wel blijven.
Moet zeggen dat ik zelf eigenwijs was en medicatie geweigerd heb. Het werd mij toch dringend geadviseerd ook omdat ik mezelf niet wilde laten opnemen. Ik heb toen wel een dag of 2 op de crisis PAAZ afdeling in het zh gelegen en toen wel iets gekregen om acuut tot rust te komen. Zal wel een benzo oid geweest zijn.
Dus ik ben wel een ander uiterste als de meesten en dat is ook niet altijd goed hoor. Achteraf ben ik blij het zonder te hebben gedaan al denk ik wel dat ik toen misschien sneller hersteld zou zijn met een opstartje tijdelijk AD of iets. ( of je ooit echt 100% hersteld van een zware depressie of iets is de vraag). Het stond mij zoooo tegen op dat moment! Eigenlijk bijna overdreven tegen zeg maar. Geen idee hoe dat komt maar ik heb mijn hele leven al moeite met medicatie willen nemen. Ook bij al mijn botbreuken, uit de kom, hersenschuddingen of ander ernstig fysiek letsel heb ik niks anders als paracetamol geslikt. Of als het moest een ontstekingsremmer of antibiotica.

Ik denk ook dat het per behandelaar verschilt hoe ze er over denken. Ik heb ooit een heel goed stuk gelezen van een gerenommeerde arts over de oorsprong van AD. (Kan het niet meer vinden en weet de naam ok, niet) Waarom het toen Is bedacht en voor is gemaakt. En dat was zeker niet voor de meesten klachten waar het nu voor voorgeschreven word. Sowieso zou het veel meer besproken en uitgelegd moeten worden aan de patient. De voor en tegens, alternatieven en gevolgen. Dan kan de patient makkelijker zelf beslissen wat ze willen en staat er minder druk op.
Klik om te vergroten...

Ik wist wel dat je er ervaring mee had, maar was even vergeten of gewoon niet op de hoogte dat het ook zo ernstig was. Bah, wat een nare ziekte is het ook. :(

Ik wilde ook niet overkomen als een betweter verder. Snap je weerstand ook wel, niet zo zeer tegen medicatie ansich maar wel tegen antidepressiva. Slechts een beperkt deel van de mensen is ermee geholpen en eigenlijk is er nog steeds gewoon geen écht goede behandelmethode... en dan heb je nog de invloed van big pharma waardoor een publicatiebias ontstaat helaas, dus wetenschappelijke artikelen over dit onderwerp lees ik dan ook met dit gegeven in gedachten.

Ik heb de AD trouwens ook heel lang geweigerd, het was ongeveer een jaar na de start van de depressie dat ik ermee begon en toen was het ergste er al wel vanaf, het bleef alleen zeer vervelend sluimeren wat het lastig maakte om mijn leven weer op te pakken.

Het is een complex onderwerp en een lastige keuze. Knap dat je je verhaal deelt. :)
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ganggang💯 zei:
Mentale afkick van speed kan ook zeker een rol spelen met hoe je je nu voelt.

Maar als je niet vlucht in drugs waarom blow je dan elke avond? Elke avond is niet recreatief meer omdat het een patroon is en het veel invloed heeft op je slaapkwaliteit en hoe je je de volgende dag voelt. Je stompt je gevoelens af met elke dag blowen.

Ik merkte tijdens de lockdown dat het ook steeds meer werd dus heb nu 1x per week afgesproken met mezelf. Merk meteen dat mijn sportieve prestaties omhoog gaan.
Klik om te vergroten...
Ja ik ben ongeveer 7 jaar geleden cold turkey afgekicked van 2 jaar dagenlijks speed , en was vergeten hoe zwaar het mentale aspect is vergeleken met het fisieke...
Nu ben ik "maar" van november tot april hervallen in dagenlijks gebruik, en valt het afkicken me toch zwaarder dan gedacht, en ook zwaarder dan de 2 jaar dagenlijks (de hoeveel was ook aanzienlijk veel hoger..)

Dus nu is het combi speed withdrawl en benzo taper + 1 joint per dag terug.
Valt me zeer zwaar op men gemoed.

Het blowen is ook een verslaving maar aanzie ik uit mijn perspectief niet als ontsnapping. Vertel mr gerust als het wel zo is , want dan besef ik het niet.
Ik blow dagenlijks 1 joint , steek hem om 7 uur op en men laatste teug net voor Ik ga slapen.
Ik weet niet of ik zonder zou kunnen want heb al jaren geen poging tot stoppen gedaan , voelde me niet genoodzaakt.
Een joint verzet ook me gedachten niet e nr meer , maar is idd gwn routine geworden.

Thx @Roze Olifant betekend zeer veel hoor.
Wetende een luisterd oor te hebben bij mensen met dezelfde problemen of verslaving , of er mee te maken gehad hebben.
Kan er enorm over praten met men vrouw en ouders , maar jullie begrijpen toch net iets beter de situaties zoals deze.
😊
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
inner_search zei:
Ja ik ben ongeveer 7 jaar geleden cold turkey afgekicked van 2 jaar dagenlijks speed , en was vergeten hoe zwaar het mentale aspect is vergeleken met het fisieke...
Nu ben ik "maar" van november tot april hervallen in dagenlijks gebruik, en valt het afkicken me toch zwaarder dan gedacht, en ook zwaarder dan de 2 jaar dagenlijks (de hoeveel was ook aanzienlijk veel hoger..)

Dus nu is het combi speed withdrawl en benzo taper + 1 joint per dag terug.
Valt me zeer zwaar op men gemoed.

Het blowen is ook een verslaving maar aanzie ik uit mijn perspectief niet als ontsnapping. Vertel mr gerust als het wel zo is , want dan besef ik het niet.
Ik blow dagenlijks 1 joint , steek hem om 7 uur op en men laatste teug net voor Ik ga slapen.
Ik weet niet of ik zonder zou kunnen want heb al jaren geen poging tot stoppen gedaan , voelde me niet genoodzaakt.
Een joint verzet ook me gedachten niet e nr meer , maar is idd gwn routine geworden.

Thx @Roze Olifant betekend zeer veel hoor.
Wetende een luisterd oor te hebben bij mensen met dezelfde problemen of verslaving , of er mee te maken gehad hebben.
Kan er enorm over praten met men vrouw en ouders , maar jullie begrijpen toch net iets beter de situaties zoals deze.
😊
Klik om te vergroten...
Het is zeker een verslaving geworden en die houdt je nu voor de gek. Want als het niet zoveel voorstelt waarom doe je het dan? Zo structureel blowen is verdoven van allerlei emoties. Een verslaafde voelt vaak pas laat de neiging om te stoppen.. ik weet er alles van.

Ik zou zeggen probeer eens te minderen en vervolgens te stoppen met de wiet. Denk dat de taper en je speed afkick dan uiteindelijk makkelijker worden. Doorbreek je patroon!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
inner_search zei:
Thx @Roze Olifant betekend zeer veel hoor.
Wetende een luisterd oor te hebben bij mensen met dezelfde problemen of verslaving , of er mee te maken gehad hebben.
Kan er enorm over praten met men vrouw en ouders , maar jullie begrijpen toch net iets beter de situaties zoals deze.
Klik om te vergroten...
Je hebt hier op df vaak een goed luisterend oor en ook meer begrip als in de echte wereld bij je normale leven of omgeving. Over alles wel, drugs, verslaving, problemen etc. Ik heb er ook al erg veel aan gehad.
Blijf gerust hier af en toe meelezen en je ei kwijt raken nu je een screentime pauze neemt. Zoals je weet word je hier zonder vooroordelen en veroordelingen behandeld.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ga ik doen dan..
Avond een dag niet blowen, kon donderdag toch vrij nemen moest ik rot geslapen hebben en me moe voel.

De Dunne zei:
Je hebt hier op df vaak een goed luisterend oor en ook meer begrip als in de echte wereld bij je normale leven of omgeving. Over alles wel, drugs, verslaving, problemen etc. Ik heb er ook al erg veel aan gehad.
Blijf gerust hier af en toe meelezen en je ei kwijt raken nu je een screentime pauze neemt. Zoals je weet word je hier zonder vooroordelen en veroordelingen behandeld.
Klik om te vergroten...
Doe ik hoor ! Heb veel gehad aan het dagboek van @Syl en men eigen topics en posts terug lezen heelt er tot geleid , de knoop door te hakken en echt wel voor 100% te stoppen met stims (speed , maar is de enige stim die me boeit.)
Ik kruip er in , laterzzz.
😴
M
MelissaenpoekieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en mijn naam is Melissa.
Een aantal jaar geleden ben ik verslaafd geweest aan benzo"s. Eigenlijk bijna alle soorten. Daar toen van afgekickt.

Nu gaat het wat slechter met mij. Veel angst en spannning . Ik heb dan ook weer diazepam gebrobeerd 10 mg maar dat slaat niet aan. Ik ga zo ver tot.200 mg en nog geef dat niet het gewenste effect. Want ik.blijf mij.zorgen maken " waarom voel ik me niet high, waarom kan ik nog lopen en waarom werkt het bij mij niet. " die gedachten komen iedere keer en dat is niet echt kalmerend. Meer obsessief.

Ik zou graag een benzo willen die sterker is en waardoor ik minder na kan denken. Hebben Julie tips of ideeën hoe dit zo komt?'

Groetjes,
Melissa
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Misschien heb je door je verslaving wel een permanente tolerantie opgebouwd.

Wellicht kun je contact opnemen met je huisarts voor therapie. Dat lijkt me veel vruchtbaarder dan zelf knutselen met benzodiazepinen, waar je niet mee om kan gaan.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zoals al gezegd werd lijkt het me veel beter voor je om het probleem bij de wortels aan te pakken. Drugs gaan die problemen niet voor je oplossen of ervoor zorgen dat je ermee om kan gaan, therapie mogelijk wel. Om toch je vraag te beantwoorden: misschien dat je benzodiazepines zo veel en lang misbruikt hebt dat je tolerantie zo torenhoog is dat het heel lang zal duren voordat je er weer wat van zal merken. Ik weet niet of je lichaam ertoe instaat is om ook echt een immuniteit te ontwikkelen voor doses waarop het nog veilig voor je is om het te gebruiken, maar ik heb al wel eens eerder verhalen gelezen op het forum van mensen die dan jaren van een drug afbleven na jaren lang misbruik en toen dus alsnog niets voelden toen ze er weer aan begonnen.

Nogmaals: drugs gaan niets voor je oplossen op de langere termijn, dus ga zeker niet op zoek naar nog iets sterkers. Dat je niets voelt zou al een waarschuwing an sich moeten zijn.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Blijvende tolerantie na benzo misbruik komt vaak voor. Helaas is dat voor de meesten blijvend.
In je brein kan er iets permanent veranderen waardoor benzo nooit meer werkt. Niet alleen recreatief niet maar sowieso niet meer.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#10
Je hebt een permanente tolerantie
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sterkte met de taper/afbouw.

Benzodiazepine tolerantie kan inderdaad vrij absurde proporties aannemen.
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jmths zei:
Sterkte met de taper/afbouw.

Benzodiazepine tolerantie kan inderdaad vrij absurde proporties aannemen.
Klik om te vergroten...
Ik heb helaas ook een permanente tolerantie opgebouwd. Ik zat op de grens van iets dat een verslaving had kunnen worden, maar het was allemaal nog vrij mild. Dit kan dus (redelijk) snel gebeuren.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ikbeneenfiets zei:
Ik heb helaas ook een permanente tolerantie opgebouwd.
Klik om te vergroten...
Og, ik heb ook wel een paar duizend doseringen benzos weg gewerkt in mn tijd hoor. Tolerantie is niet zozeer permanent maar benzo ontwenning kan tot wel 6-12 maanden aanhouden tot bepaalde hoogte naar eigen ervaring maar ook volgens wetenschappelijk onderzoek. Op de verpakking van benzodiazepines staat ook standaard vermeld dat deze slechts zo'n 6 weken 'optimaal' effect hebben. Er is ook wel onderzoek dat stelt dat benzodiazepines na 6 weken al hun meerwaarde als slaapmiddel volledig zijn verloren waarna je dus met nog grotere slaapproblemen zit opgescheept.

Als je een paar maanden pauze weet te houden zal die 'permanente' tolerantie wel wegtrekken, wat de meeste mensen zich echter niet realiseren is dat downer drugs verslavend is en de rationele gedachtegang verbuigt. Zie zogezegd eerst maar eens of je een paar maanden nuchter überhaupt vol houdt.
M
MelissaenpoekieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bedankt voor jullie reactie

Ik heb inderdaad heel veel gebruikt en misbruikt. Ik ben verslaafd. De ene keer actief de andere keer niet.

Wanneer ik niet actief verslaafd bent knaagt het aan mij als ik bijv hoor dat iemand benzos heeft voorgeschreven of als ik op tv in een film of serie zie dat iemand wat valium pakt om rustig te worden. Het is een soort jaloers gevoel. Ik verlang er naar dat ik dat ook kon. Herkent iemand dit?

Ik kamp trouwens vaak met hele heftige overdreven emoties die ik niet kan hendelen. Weet iemand of er nog een ander medicijn is die dan voorgeschreven kan worden om tot rust te komen ? Want daar maak ik me ook zorgen om.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#15
Melissaenpoekie zei:
Wanneer ik niet actief verslaafd bent knaagt het aan mij als ik bijv hoor dat iemand benzos heeft voorgeschreven of als ik op tv in een film of serie zie dat iemand wat valium pakt om rustig te worden. Het is een soort jaloers gevoel. Ik verlang er naar dat ik dat ook kon. Herkent iemand dit?
Klik om te vergroten...
Ik heb het niet specifiek met benzodiazepines, maar dat gevoel is me wel bekend en ik ben vrij zeker dat je niet de enige zal zijn die in dit schuitje zit qua benzodiazepines.

Maar zou je liever niet iets anders willen proberen dan een medicijn? Vergeet niet dat er geen enkele drug in de wereld een wonderpilletje is dat je meer geeft dan je er zelf voor moet betalen, zowel letterlijk als figuurlijk.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Melissaenpoekie zei:
Bedankt voor jullie reactie

Ik heb inderdaad heel veel gebruikt en misbruikt. Ik ben verslaafd. De ene keer actief de andere keer niet.

Wanneer ik niet actief verslaafd bent knaagt het aan mij als ik bijv hoor dat iemand benzos heeft voorgeschreven of als ik op tv in een film of serie zie dat iemand wat valium pakt om rustig te worden. Het is een soort jaloers gevoel. Ik verlang er naar dat ik dat ook kon. Herkent iemand dit?

Ik kamp trouwens vaak met hele heftige overdreven emoties die ik niet kan hendelen. Weet iemand of er nog een ander medicijn is die dan voorgeschreven kan worden om tot rust te komen ? Want daar maak ik me ook zorgen om.
Klik om te vergroten...
Emoties zul je toch echt zelf moeten handelen. Door therapie bijvoorbeeld. Medicijnen die verdoven zijn verslavend en daar kun jij niet mee omgaan. Zoek hulp!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Melissaenpoekie zei:
Ik kamp trouwens vaak met hele heftige overdreven emoties die ik niet kan hendelen. Weet iemand of er nog een ander medicijn is die dan voorgeschreven kan worden om tot rust te komen ? Want daar maak ik me ook zorgen om.
Klik om te vergroten...
Zoals @Ganggang💯 ook al zegt: beter los je je emotionele sjit op met therapie ipv medicijnen. Zeker als je dat zonder professionele hulp doet. Dit soort Medicijnen zijn tijdelijke middelen die alleen symptomen bestrijden, het maakt je niet beter.
Zie het als een paracetamolletje bij pijn. Het haalt de pijn tijdelijk weg maar zodra de para is uitgewerkt komt de pijn terug. Zolang je onderliggende problemen niet aanpakt zul je niet herstellen.
D
DéjàVoodooLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ook ik kan dit sterk afraden. Nadat ik een afhankelijkheid aan diazepam heb ontwikkeld begonnen voor mij de problemen pas echt en ik ben dan ook door een ware hel gegaan om er vanaf te komen. Wat overigens nog niet helemaal gelukt is. Net van 2mg per dag naar 1 gegaan(Begon bij 40). De klap zal ik met enkele dagen gaan voelen. De brain-zaps kan ik niet veel langer meer verdragen. Het kindling-effect is bij mij ondertussen behoorlijk opgebouwd en ik wil dan ook geen enkele benzo meer gebruiken zodra ik uit dit gat geklommen ben. Geen benzo, geen alcohol, geen phenibut. Een verstoord gaba systeem is op zijn zachtst gezegd geen pretje en ik moet proberen te redden wat er nog te redden valt.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jmths zei:
Og, ik heb ook wel een paar duizend doseringen benzos weg gewerkt in mn tijd hoor. Tolerantie is niet zozeer permanent maar benzo ontwenning kan tot wel 6-12 maanden aanhouden tot bepaalde hoogte naar eigen ervaring maar ook volgens wetenschappelijk onderzoek. Op de verpakking van benzodiazepines staat ook standaard vermeld dat deze slechts zo'n 6 weken 'optimaal' effect hebben. Er is ook wel onderzoek dat stelt dat benzodiazepines na 6 weken al hun meerwaarde als slaapmiddel volledig zijn verloren waarna je dus met nog grotere slaapproblemen zit opgescheept.

Als je een paar maanden pauze weet te houden zal die 'permanente' tolerantie wel wegtrekken, wat de meeste mensen zich echter niet realiseren is dat downer drugs verslavend is en de rationele gedachtegang verbuigt. Zie zogezegd eerst maar eens of je een paar maanden nuchter überhaupt vol houdt.
Klik om te vergroten...
Permanente tolerantie kan zeker a thing zijn als je benzo's misbruikt in zeker zin , maar is nooit permanent.
Ik gebruik sinds men 17e (voorschrift) en ben nu 30.
Mijn gebruik/misbruik varieerde enorm van dagenlijks geen misbruik naar total mayhem en terug therapeutisch gebruik.

In de "mayhem" periode slikte ik 100mg zonder iets te voelen , en kon dit na 2/3 maanden ook nog altijd , ookal zat ik al terug op men therapeutisch 20mg pd dosis. (Dit gaat over diazepam).

Dan rc's leren kennen en dan ging het zeker zeker bergaf.. en men tolerantie was/is torenhoog.
Nu zit op in een taper , momenteel 0.125 clona sochtens , 0.125 smiddags en 0.5 savonds (clona).
Moest ik 100mg dia slikken nu , ben ik toch wel redelijk waus.

Ik geloof persoonlijk niet in mensen die zeggen "ik heb al x aantal maanden geen benzo aanregaakt , en voel nix van 200mg diazepam" sorry maar daar krijg ik de slappe lach van.

Zoals je zegt is idd benzo withdrawl een hel en kan tot een jaar duren (of langer) eer je psychisch niet meer aanhankelijk bent.
De lichaamlijke afhankelijkheid is sneller weg imo.

Blijft een kutdrug , en blijf weg van rc's !
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#20
inner_search zei:
In de "mayhem" periode slikte ik 100mg zonder iets te voelen , en kon dit na 2/3 maanden ook nog altijd , ookal zat ik al terug op men therapeutisch 20mg pd dosis. (Dit gaat over diazepam).
Klik om te vergroten...
Ik heb verhalen voorbij zien komen op Bluelight en RC Reddit van mensen die meerdere grammen Clonazolam in korte tijd weg werken waar 0,5mg dus een stevige dosering is. Deze mensen beschrijven ook dat ze nog altijd in staat waren zichzelf in zeker mate rond te bewegen. Ik denk niet dat ze erg oud zijn geworden maar toch. Benzodiazepine tolerantie kan absoluut absurde proporties aannemen bij mensen die wat koppiger zijn dan gemiddeld.
inner_search zei:
Zoals je zegt is idd benzo withdrawl een hel en kan tot een jaar duren (of langer) eer je psychisch niet meer aanhankelijk bent. De lichaamlijke afhankelijkheid is sneller weg imo.
Klik om te vergroten...
Er staat een artikel online 'Europese richtlijnen voor het voorschrijven van benzodiazepines bij mensen met een drugs misbruik verleden (2019)', in dit artikel wordt een wetenschappelijk artikel aangehaald waarbij benoemd wordt dat benzodiazepine ontwenningssymptomen tot bepaalde hoogte 6 tot 12 maanden kunnen aanhouden. En zoals je al zei, dan heb je het nog niet over psychische ontwenning, mensen die benzodiazepines gebruiken leren immers niet op natuurlijke wijze copingsmechanismen aan.

Met langwerkende benzodiazepines zoals Diazepam en Clonazepam kan ontwenning na jarenlang gebruik toch wel zeker 12 maanden aanhouden. Clonazolam ontwenning kan ook wel relatief snel 2 maanden aanhouden als je niet op let.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."