Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIk heb het idee dat benzos niet werken bij mij

Ik heb het idee dat benzos niet werken bij mij

45 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Dunne zei:
Ik weet er helaas alles van, ben lang geleden zwaar depressief geweest en ook een tijd na herstel een flinke terugval gehad. Met de hele mikmak er bij, zelfmoordgedachtes, dood willen, niks kunnen, veel lichamelijke klachten er bij etc. Vaak ziek en noem maar op. De kans dat ik het ooit weer krijg is nog aanwezig en zal denk ik wel blijven.
Moet zeggen dat ik zelf eigenwijs was en medicatie geweigerd heb. Het werd mij toch dringend geadviseerd ook omdat ik mezelf niet wilde laten opnemen. Ik heb toen wel een dag of 2 op de crisis PAAZ afdeling in het zh gelegen en toen wel iets gekregen om acuut tot rust te komen. Zal wel een benzo oid geweest zijn.
Dus ik ben wel een ander uiterste als de meesten en dat is ook niet altijd goed hoor. Achteraf ben ik blij het zonder te hebben gedaan al denk ik wel dat ik toen misschien sneller hersteld zou zijn met een opstartje tijdelijk AD of iets. ( of je ooit echt 100% hersteld van een zware depressie of iets is de vraag). Het stond mij zoooo tegen op dat moment! Eigenlijk bijna overdreven tegen zeg maar. Geen idee hoe dat komt maar ik heb mijn hele leven al moeite met medicatie willen nemen. Ook bij al mijn botbreuken, uit de kom, hersenschuddingen of ander ernstig fysiek letsel heb ik niks anders als paracetamol geslikt. Of als het moest een ontstekingsremmer of antibiotica.

Ik denk ook dat het per behandelaar verschilt hoe ze er over denken. Ik heb ooit een heel goed stuk gelezen van een gerenommeerde arts over de oorsprong van AD. (Kan het niet meer vinden en weet de naam ok, niet) Waarom het toen Is bedacht en voor is gemaakt. En dat was zeker niet voor de meesten klachten waar het nu voor voorgeschreven word. Sowieso zou het veel meer besproken en uitgelegd moeten worden aan de patient. De voor en tegens, alternatieven en gevolgen. Dan kan de patient makkelijker zelf beslissen wat ze willen en staat er minder druk op.
Klik om te vergroten...

Ik wist wel dat je er ervaring mee had, maar was even vergeten of gewoon niet op de hoogte dat het ook zo ernstig was. Bah, wat een nare ziekte is het ook. :(

Ik wilde ook niet overkomen als een betweter verder. Snap je weerstand ook wel, niet zo zeer tegen medicatie ansich maar wel tegen antidepressiva. Slechts een beperkt deel van de mensen is ermee geholpen en eigenlijk is er nog steeds gewoon geen écht goede behandelmethode... en dan heb je nog de invloed van big pharma waardoor een publicatiebias ontstaat helaas, dus wetenschappelijke artikelen over dit onderwerp lees ik dan ook met dit gegeven in gedachten.

Ik heb de AD trouwens ook heel lang geweigerd, het was ongeveer een jaar na de start van de depressie dat ik ermee begon en toen was het ergste er al wel vanaf, het bleef alleen zeer vervelend sluimeren wat het lastig maakte om mijn leven weer op te pakken.

Het is een complex onderwerp en een lastige keuze. Knap dat je je verhaal deelt. :)
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ganggang💯 zei:
Mentale afkick van speed kan ook zeker een rol spelen met hoe je je nu voelt.

Maar als je niet vlucht in drugs waarom blow je dan elke avond? Elke avond is niet recreatief meer omdat het een patroon is en het veel invloed heeft op je slaapkwaliteit en hoe je je de volgende dag voelt. Je stompt je gevoelens af met elke dag blowen.

Ik merkte tijdens de lockdown dat het ook steeds meer werd dus heb nu 1x per week afgesproken met mezelf. Merk meteen dat mijn sportieve prestaties omhoog gaan.
Klik om te vergroten...
Ja ik ben ongeveer 7 jaar geleden cold turkey afgekicked van 2 jaar dagenlijks speed , en was vergeten hoe zwaar het mentale aspect is vergeleken met het fisieke...
Nu ben ik "maar" van november tot april hervallen in dagenlijks gebruik, en valt het afkicken me toch zwaarder dan gedacht, en ook zwaarder dan de 2 jaar dagenlijks (de hoeveel was ook aanzienlijk veel hoger..)

Dus nu is het combi speed withdrawl en benzo taper + 1 joint per dag terug.
Valt me zeer zwaar op men gemoed.

Het blowen is ook een verslaving maar aanzie ik uit mijn perspectief niet als ontsnapping. Vertel mr gerust als het wel zo is , want dan besef ik het niet.
Ik blow dagenlijks 1 joint , steek hem om 7 uur op en men laatste teug net voor Ik ga slapen.
Ik weet niet of ik zonder zou kunnen want heb al jaren geen poging tot stoppen gedaan , voelde me niet genoodzaakt.
Een joint verzet ook me gedachten niet e nr meer , maar is idd gwn routine geworden.

Thx @Roze Olifant betekend zeer veel hoor.
Wetende een luisterd oor te hebben bij mensen met dezelfde problemen of verslaving , of er mee te maken gehad hebben.
Kan er enorm over praten met men vrouw en ouders , maar jullie begrijpen toch net iets beter de situaties zoals deze.
😊
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
inner_search zei:
Ja ik ben ongeveer 7 jaar geleden cold turkey afgekicked van 2 jaar dagenlijks speed , en was vergeten hoe zwaar het mentale aspect is vergeleken met het fisieke...
Nu ben ik "maar" van november tot april hervallen in dagenlijks gebruik, en valt het afkicken me toch zwaarder dan gedacht, en ook zwaarder dan de 2 jaar dagenlijks (de hoeveel was ook aanzienlijk veel hoger..)

Dus nu is het combi speed withdrawl en benzo taper + 1 joint per dag terug.
Valt me zeer zwaar op men gemoed.

Het blowen is ook een verslaving maar aanzie ik uit mijn perspectief niet als ontsnapping. Vertel mr gerust als het wel zo is , want dan besef ik het niet.
Ik blow dagenlijks 1 joint , steek hem om 7 uur op en men laatste teug net voor Ik ga slapen.
Ik weet niet of ik zonder zou kunnen want heb al jaren geen poging tot stoppen gedaan , voelde me niet genoodzaakt.
Een joint verzet ook me gedachten niet e nr meer , maar is idd gwn routine geworden.

Thx @Roze Olifant betekend zeer veel hoor.
Wetende een luisterd oor te hebben bij mensen met dezelfde problemen of verslaving , of er mee te maken gehad hebben.
Kan er enorm over praten met men vrouw en ouders , maar jullie begrijpen toch net iets beter de situaties zoals deze.
😊
Klik om te vergroten...
Het is zeker een verslaving geworden en die houdt je nu voor de gek. Want als het niet zoveel voorstelt waarom doe je het dan? Zo structureel blowen is verdoven van allerlei emoties. Een verslaafde voelt vaak pas laat de neiging om te stoppen.. ik weet er alles van.

Ik zou zeggen probeer eens te minderen en vervolgens te stoppen met de wiet. Denk dat de taper en je speed afkick dan uiteindelijk makkelijker worden. Doorbreek je patroon!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
inner_search zei:
Thx @Roze Olifant betekend zeer veel hoor.
Wetende een luisterd oor te hebben bij mensen met dezelfde problemen of verslaving , of er mee te maken gehad hebben.
Kan er enorm over praten met men vrouw en ouders , maar jullie begrijpen toch net iets beter de situaties zoals deze.
Klik om te vergroten...
Je hebt hier op df vaak een goed luisterend oor en ook meer begrip als in de echte wereld bij je normale leven of omgeving. Over alles wel, drugs, verslaving, problemen etc. Ik heb er ook al erg veel aan gehad.
Blijf gerust hier af en toe meelezen en je ei kwijt raken nu je een screentime pauze neemt. Zoals je weet word je hier zonder vooroordelen en veroordelingen behandeld.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ga ik doen dan..
Avond een dag niet blowen, kon donderdag toch vrij nemen moest ik rot geslapen hebben en me moe voel.

De Dunne zei:
Je hebt hier op df vaak een goed luisterend oor en ook meer begrip als in de echte wereld bij je normale leven of omgeving. Over alles wel, drugs, verslaving, problemen etc. Ik heb er ook al erg veel aan gehad.
Blijf gerust hier af en toe meelezen en je ei kwijt raken nu je een screentime pauze neemt. Zoals je weet word je hier zonder vooroordelen en veroordelingen behandeld.
Klik om te vergroten...
Doe ik hoor ! Heb veel gehad aan het dagboek van @Syl en men eigen topics en posts terug lezen heelt er tot geleid , de knoop door te hakken en echt wel voor 100% te stoppen met stims (speed , maar is de enige stim die me boeit.)
Ik kruip er in , laterzzz.
😴
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zonder de benzo (of elke andere) afkick te willen bagatelliseren,

Op het gebied van emoties voelen is er eigenlijk niet zoiets als een overdreven emotie. Het waardeoordeel dat je eraan geeft is eigenlijk irrelevant. Dat is namelijk de emotie die je hebt en die je moet voelen. Natuurlijk is deze wel overdreven vergeleken bij normaal, maar normaal is jouw werkelijkheid niet meer.

Wij mensen zijn denk ik wel in staat veel heftigere emoties te verwerken dan we vaak denken.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Wij mensen zijn denk ik wel in staat veel heftigere emoties te verwerken dan we vaak denken.
Klik om te vergroten...
Dit is het hem vooral met afkicken denk ik.
Emoties die je maanden of jarenlang niet gevoeld heb , komen ineens op En weet niet hoe je hiermee om kan..
Psychedelica heeft me vooral doen inzien dat ik een emotieloos wezen geworden was door de benzo's en het tijd was voor verandering.

Daarom neem ik van tijd tot tijd nog eens een goede puff dmt , een md lsd , of raar maar waar , een kleine dosis o-pce.
Helpt me enorm om te gaan en te verwerken wat ik jaren niet gevoeld heb.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#8
inner_search zei:
Dit is het hem vooral met afkicken denk ik.
Emoties die je maanden of jarenlang niet gevoeld heb , komen ineens op En weet niet hoe je hiermee om kan..
Psychedelica heeft me vooral doen inzien dat ik een emotieloos wezen geworden was door de benzo's en het tijd was voor verandering.

Daarom neem ik van tijd tot tijd nog eens een goede puff dmt , een md lsd , of raar maar waar , een kleine dosis o-pce.
Helpt me enorm om te gaan en te verwerken wat ik jaren niet gevoeld heb.
Klik om te vergroten...
Ik ben grootgebracht met het idee dat emoties tonen niet hoort. Sta daardoor ook niet echt in contact met mijn eigen gevoel, wat geresulteerd heeft in een burn-out. Nu gebruik ik net als jij soms psychidelica om meer in contact te komen met jezelf. Moet zeggen dat het goed werkt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
inner_search zei:
Dit is het hem vooral met afkicken denk ik.
Emoties die je maanden of jarenlang niet gevoeld heb , komen ineens op En weet niet hoe je hiermee om kan..
Psychedelica heeft me vooral doen inzien dat ik een emotieloos wezen geworden was door de benzo's en het tijd was voor verandering.

Daarom neem ik van tijd tot tijd nog eens een goede puff dmt , een md lsd , of raar maar waar , een kleine dosis o-pce.
Helpt me enorm om te gaan en te verwerken wat ik jaren niet gevoeld heb.
Klik om te vergroten...
Ik wil niet weten hoe ik was geweest had ik nooit psychedelica ontdekt, ondanks dat het ook wel negatieve effecten op me heeft gehad. Ben super dankbaar dat het bestaat.

Zo ook nu, doe ik een psilo MD en leert het me hoe ik rustiger moet worden in mijn ademhaling. En dat heeft echt enorme positieve effecten op mijn gehele gezondheid. Zou jij ook niet over een tijdje psilo MD gaan doen?


Rivalrie zei:
Ik ben grootgebracht met het idee dat emoties tonen niet hoort. Sta daardoor ook niet echt in contact met mijn eigen gevoel, wat geresulteerd heeft in een burn-out. Nu gebruik ik net als jij soms psychidelica om meer in contact te komen met jezelf. Moet zeggen dat het goed werkt.
Klik om te vergroten...
Echt mooi man :blush::thumbsup:
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#10
Rivalrie zei:
Ik ben grootgebracht met het idee dat emoties tonen niet hoort. Sta daardoor ook niet echt in contact met mijn eigen gevoel, wat geresulteerd heeft in een burn-out. Nu gebruik ik net als jij soms psychidelica om meer in contact te komen met jezelf. Moet zeggen dat het goed werkt.
Klik om te vergroten...
Men vader was ook van dat principe toen ik jonger was , tot ik een eigen brein kreeg dat terug "vocht".
Ik heb een zeer goede band met men ouders , enorm goed zelfs.
En wil ze niet gaan slechtmaken , maar ik ben groot gebracht met een apotheek aan huis zeg maar.

Adhd, onhandelbaar , van de ene med naar de andere , stims , antipsychotica, depresiva , noem maar op.
Heeft ook veel van men emoties als kind onderdrukt.

Ben nu 3 weken clean van de speed.
Men taper lukt al 3 weken zeer goed (en moet goed blijven gaan!).
Mindless zei:
Zo ook nu, doe ik een psilo MD en leert het me hoe ik rustiger moet worden in mijn ademhaling.
Klik om te vergroten...
Binnen 2 maanden md ik ook met psilo !
Zit deze maand nog met men 1p md, die vandaag was :grin:
Ben nu samen aan het werk met men pa (zelfde bedrijf) en hij wil volgende week ook starten met een maandje microdosen.

Wat is jullie mening over disso's ivm depressiviteit en of verdrongen gedachten en emoties ?
Als ik o-pce heb gebruikt (max 15mg op een avond)
Voel ik me de dagen erna zelfs beter , meer focus en heb ik die extra trap onder men kont niet nodig om in actie te schieten.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#11
inner_search zei:
Men vader was ook van dat principe toen ik jonger was , tot ik een eigen brein kreeg dat terug "vocht".
Ik heb een zeer goede band met men ouders , enorm goed zelfs.
En wil ze niet gaan slechtmaken , maar ik ben groot gebracht met een apotheek aan huis zeg maar.

Adhd, onhandelbaar , van de ene med naar de andere , stims , antipsychotica, depresiva , noem maar op.
Heeft ook veel van men emoties als kind onderdrukt.

Ben nu 3 weken clean van de speed.
Men taper lukt al 3 weken zeer goed (en moet goed blijven gaan!).

Binnen 2 maanden md ik ook met psilo !
Zit deze maand nog met men 1p md, die vandaag was :grin:
Ben nu samen aan het werk met men pa (zelfde bedrijf) en hij wil volgende week ook starten met een maandje microdosen.

Wat is jullie mening over disso's ivm depressiviteit en of verdrongen gedachten en emoties ?
Als ik o-pce heb gebruikt (max 15mg op een avond)
Voel ik me de dagen erna zelfs beter , meer focus en heb ik die extra trap onder men kont niet nodig om in actie te schieten.
Klik om te vergroten...
www.medischcontact.nl

Snelle toelating van ketamine als antidepressivum in de VS

De Amerikaanse geneesmiddelenautoriteit heeft esketamine goedgekeurd voor de behandeling van therapieresistente depressies. Het middel is veelbelovend, zegt psychiater Robert Schoevers, maar er zijn nog veel vragen over met name langetermijneffecten en veiligheid.
www.medischcontact.nl www.medischcontact.nl
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
inner_search zei:
Men vader was ook van dat principe toen ik jonger was , tot ik een eigen brein kreeg dat terug "vocht".
Ik heb een zeer goede band met men ouders , enorm goed zelfs.
En wil ze niet gaan slechtmaken , maar ik ben groot gebracht met een apotheek aan huis zeg maar.

Adhd, onhandelbaar , van de ene med naar de andere , stims , antipsychotica, depresiva , noem maar op.
Heeft ook veel van men emoties als kind onderdrukt.

Ben nu 3 weken clean van de speed.
Men taper lukt al 3 weken zeer goed (en moet goed blijven gaan!).

Binnen 2 maanden md ik ook met psilo !
Zit deze maand nog met men 1p md, die vandaag was :grin:
Ben nu samen aan het werk met men pa (zelfde bedrijf) en hij wil volgende week ook starten met een maandje microdosen.

Wat is jullie mening over disso's ivm depressiviteit en of verdrongen gedachten en emoties ?
Als ik o-pce heb gebruikt (max 15mg op een avond)
Voel ik me de dagen erna zelfs beter , meer focus en heb ik die extra trap onder men kont niet nodig om in actie te schieten.
Klik om te vergroten...
Mijn mening is dat je de oorzaak van je depressiviteit moet aanpakken en niet de gevolgen.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#13
8️⃣6️⃣ zei:
Mijn mening is dat je de oorzaak van je depressiviteit moet aanpakken en niet de gevolgen.
Klik om te vergroten...
En als de depressiviteit door klachten psychische klachten komen , add ,adhd autisme , jong dementie , etc.

Ik heb toevallig een job waarin ik men adhd zelve kan zijn , maar kan me wel voorstellen dat sommige mensen met klachten en die gebonden zijn aan een gezinssituatie , het bijzonder moeilijk is deze te bestrijden op een doeltreffende manier , zonder het gezin er onder te lijden, of je dak van onder je kop moet verkopen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
inner_search zei:
En als de depressiviteit door klachten psychische klachten komen , add ,adhd autisme , jong dementie , etc.
Klik om te vergroten...
Ook dan. Juist dan. Leren accepteren en aanpassen. Een leven zonder anti-depressiva is mogelijk, het vergt alleen erg veel moeite.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
inner_search zei:
En als de depressiviteit door klachten psychische klachten komen , add ,adhd autisme , jong dementie , etc.
Klik om te vergroten...
Over wie heb je het nu, over jezelf?

Ja ook dan uiteraard.

Je kan jezelf wel voor de gek houden, maar mij niet. Je probeert gewoon je drugsmisbruik goed te praten, en wel op precies dezelfde manier die ik al meer ben tegen gekomen bij dissoliefhebbers.

Overigens komt je vergeetachtigheid door je drugsmisbruik en niet door jong dementie lol. Moet je eens stoppen met al die dope, inclusief voorgeschreven benzos moet je eens kijken hoe je geheugen daar van opknapt.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#16
8️⃣6️⃣ zei:
Over wie heb je het nu, over jezelf?

Ja ook dan uiteraard.

Je kan jezelf wel voor de gek houden, maar mij niet. Je probeert gewoon je drugsmisbruik goed te praten, en wel op precies dezelfde manier die ik al meer ben tegen gekomen bij dissoliefhebbers.

Overigens komt je vergeetachtigheid door je drugsmisbruik en niet door jong dementie lol.
Klik om te vergroten...
Nee man , was gwn een algemene vraag.
Ik heb geen jong dementie , gwn vergeetachtig door het blowen :grin:
Ik geef (of probeer toch als ik het zelf in zie) men probleem zeker niet op te lossen met drugs.
Met uitzondering van eens in de x aantal tijd een trip om terug met beide voeten op aarde te staan , als je dat ook vluchten vind.
Ja dan vlucht ik in drugs in jouw ogen.

Nogmaals , ben 3 weken clean van speed.
Benzo taper verkoopt redelijk, blow een pak minder.
En mijn emoties beginnen terug te komen , en die laat ik ook de vrije loop...
Ben ik pist off zoals nu, ga ik cardio of boksen.
Ben ik down zet ik uplifting muziek op en probeer me er door te trekken.
Ben ik nog leer down , barst ik in tranen uit bij men ouders of vrouw , schaam ik me niet voor hoor.
Hoort bij men afkickproces (en erna ook nog natuurlijk...)

Wat ik wel heb is terug nood aan een goed gesprek me een psycholoog of vakkundige om meer structuur te creëren in men leven , en niet van hier naar daar als kip zonder kop te gaan lopen.

+het overlijden van men grootvader blijft nog elke dag nagalmen in men kop.

Ik wou jullie mening hierover , de jouwe en @Ganggang💯 Heb ik nu :wink:
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#17
8️⃣6️⃣ zei:
voorgeschreven benzos moet je eens kijken hoe je geheugen daar van opknapt.
Klik om te vergroten...
Ik neem enkel nog clona , ben volledig van de dia al een tijdje.
Gisteren men slaapkamer clona gewisseld met fluni , bad idee .
Doen we niet meer , geen flinker geslapen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
inner_search zei:
Wat ik wel heb is terug nood aan een goed gesprek me een psycholoog of vakkundige om meer structuur te creëren in men leven , en niet van hier naar daar als kip zonder kop te gaan lopen.
Klik om te vergroten...
Is een goede coach van bv maatschappelijk werk niets voor je? Het is gratis via bv de gemeente of andere instantie in jouw gemeente.
Ik ben lang geleden zeer zwaar depressief geweest een lange tijd en naast de psycholoog voor de therapie en het praten had ik een coach. Ze hielp me met alles weer plannen en op de rit krijgen. Zowel met mijn financiën/betalingsachterstanden als praktische dingen in het leven. Met afspraken nakomen, je helpen je er toe te zetten weer sociaal te worden. Van alles eigenlijk. Kon der bellen, appen of mailen wanneer ik behoefte had. Ik heb er giga baat bij gehad!
Wel had ik veel te lang gewacht toen met hulp aanvragen uit schaamte en angst.

Ik ben niet per definitie tegen medicatie bij mentale klachten, depressies bv maar de meerderheid heeft ze imo niet nodig maar kiezen er voor omdat het snelle “oplossing” is. En vaak makkelijker en minder confronterend als jezelf onder de loep nemen en er vol doorheen moeten.
Adhd en aanverwanten zie ik zelf niet als een mentaal probleem of aandoening. Het is geen ziekte of iets maar zoals je bent. Ik heb ook adhd maar vind mezelf niet ziek, verkeerd of iets. Ja ben niet zoals de meesten zijn maar ja, wie of wat is wel normaal?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Dunne zei:
Zoals @Ganggang💯 ook al zegt: beter los je je emotionele sjit op met therapie ipv medicijnen. Zeker als je dat zonder professionele hulp doet. Dit soort Medicijnen zijn tijdelijke middelen die alleen symptomen bestrijden, het maakt je niet beter.
Zie het als een paracetamolletje bij pijn. Het haalt de pijn tijdelijk weg maar zodra de para is uitgewerkt komt de pijn terug. Zolang je onderliggende problemen niet aanpakt zul je niet herstellen.
Klik om te vergroten...

Ik heb dit al eerder gezegd geloof ik (onze meningen verschillen misschien ook deels over medicatie en dat is verder prima) maar deze vergelijking vind ik niet helemaal correct. Iemand die veel pijn heeft herstelt slechter. Naast dat pijn een negatief effect heeft op je systeem (bloeddruk etc.), kan het ervoor zorgen dat je de klacht juist niet aanpakt. Stel je breekt je been, dan is in de beginfase pijnstilling (vaak) noodzakelijk om de revalidatie te starten.

Zo kun je het breed genomen ook zien met psychiatrische stoornissen, is iemand bijvoorbeeld ram-depressief, dan is diegene niet klaar en vaak ook niet ontvankelijk voor therapie. Het idee van medicatie is dat je tijdelijk de allerscherpste randen er vanaf haalt, waardoor iemand aan zijn herstel, o.a. met hulp van therapie, kan beginnen. Mijn eigen therapie verloopt veel effectiever sinds ik medicatie erbij gekregen heb, daarvoor heb ik maandenlang mijn best gedaan maar ik was veel te vermoeid (mezelf moe gepiekerd) en lusteloos. Het kwam hierdoor veel minder binnen en het leidde minder tot toepassing en actie.

Afijn, dat gezegd hebbende, lang niet iedere klacht of stoornis brengt een noodzaak voor medicatie met zich mee en het mag zeker niet te snel/vaak voorgeschreven worden.

In de situatie van TS lijkt het me absoluut af te raden om de oplossing te zoeken in medicamenten waar ze, zoals Ganggang al aangaf, duidelijk niet mee om kan gaan. Bespreek het met een professional en zoek afgestemde hulp.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Roze Olifant zei:
Ik heb dit al eerder gezegd geloof ik (onze meningen verschillen misschien ook deels over medicatie en dat is verder prima) maar deze vergelijking vind ik niet helemaal correct. Iemand die veel pijn heeft herstelt slechter. Naast dat pijn een negatief effect heeft op je systeem (bloeddruk etc.), kan het ervoor zorgen dat je de klacht juist niet aanpakt. Stel je breekt je been, dan is in de beginfase pijnstilling (vaak) noodzakelijk om de revalidatie te starten.

Zo kun je het breed genomen ook zien met psychiatrische stoornissen, is iemand bijvoorbeeld ram-depressief, dan is diegene niet klaar en vaak ook niet ontvankelijk voor therapie. Het idee van medicatie is dat je tijdelijk de allerscherpste randen er vanaf haalt, waardoor iemand aan zijn herstel kan beginnen. Mijn therapie verloopt veel effectiever sinds ik medicatie erbij gekregen heb, daarvoor heb ik maandenlang mijn best gedaan maar ik was veel te vermoeid (mezelf moe gepiekerd) en lusteloos. Het kwam veel minder binnen en het leidde minder tot actie.

Afijn, dat gezegd hebbende, lang niet iedere klacht of stoornis brengt een noodzaak voor medicatie met zich mee en het mag zeker niet te snel/vaak voorgeschreven worden.

In de situatie van TS lijkt het me absoluut af te raden om de oplossing te zoeken in medicamenten waar ze, zoals Ganggang al aangaf, duidelijk niet mee om kan gaan. Bespreek het met een professional en zoek afgestemde hulp.
Klik om te vergroten...

Klopt, wij verschillen op dat punt wat van mening en dat mag zeker hoor.
Ik ben zeker niet pertinent tegen medicatie hoor, zeker niet. Alleen wordt het imo echt veel en veel te snel en veel te vaak voorgeschreven. Een “simpele” depressie of milde burn-out (voor de persoon zelf lijkt het natuurlijk op het hoogtepunt niet simpel of mild) is echt beter te genezen zonder medicatie. Ernstigere gevallen die echt nood hebben of als de persoon een gevaar voor zichzelf of anderen is, kan medicatie zeker een oplossing zijn. Idd wel tijdelijk en een korte periode.
Nu wordt het imo vaak te veel, te snel en onnodig voorgeschreven en slikken de meesten het echt jaaaaaren lang. Een familielid van mij slikt al een jaar of 10 AD en geloof ook iets van Seroquel of aanverwant om als “noodpil” te slikken als het acuut slecht gaat. En sowieso hoor ik van veel mensen dat ze het jaren slikken en eigenlijk zonder verdere oplossing of te werken aan het originele probleem. Mijn familielid ook, diegene zegt “beter” verklaard te zijn door de ggz maar slikt nog steeds beide medicatie. Dan benje imo niet beter/gezond maar eerder stabiel in je klachten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."