Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAutisten gezocht met xtc ervaring

Autisten gezocht met xtc ervaring

19 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
a
afraidtechLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mijn excuses hclover dit was niet mijn bedoeling... als je meer ervaringen vind of opdoet ik lees het graag
H
HCloverLid
01-01-2024, 00:00
#2
voor de duidelijkheid, ik heb asperger+adhd.

Ik heb een stukje gelezen over een asperger die dus xtc gebruikt en daar een aantal zeer intrigerende ervaringen in omschrijft. Ik besloot toe te geven aan mijn nieuwsgierigheid en kon viavia wat regelen. laten testen en goed bevonden en na een paar weekeinden het patroon zakje pakken en weer terugleggen (voor autisten is het moeilijk om iets nieuws in hun patroon te krijgen) er toch een pilletje in weten te krijgen (met een nuchter iemand in de buurt).
Na 4 uur nog niets, mijn schouders opgehaald en naar bed gegaan.
Volgende dag de overgebleven 2 naar binnen, viel nog binnen een "normale" dosering.
Na 2 uur was mijn spanningsboog ver te zoeken en met een vorm van teleurstelling richting bed gegaan.
Met het tandenpoetsen een korte misselijkheid en toen ik in de spiegel keek zag ik pupillen als schoteltjes. Ik triomfantelijk naar bed met het nieuws dat ze toch iets deden en bam, een twee uur en drie kwartier durende waas van ervaringen.

De dingen die ik uit de waas heb weten te onderscheiden:

*emotie, voor iemand die op dat moment voor de eerste keer van zijn leven een emotie ervaard is dit zeer overweldigend. Om het beestje maar een naampje te noemen, moet dit verliefdheid zijn. Ik was op de mooiste plek op de wereld met de allerliefste persoon aan mijn zijde.

*feilloos acteren op nonverbale comminucatie. Gewoonlijk kunnen autisten dit niet en doen dit van uit hun opmerkings en analitisch vermogen.


*Inlevingsvermogen, Autisten kunnen gewoonlijk alleen vanuit hun intelect de gemoedstoestand van een ander persoon proberen te begrijpen.

en nog een aantal andere dingen die ik niet op het publieke gedeelte wil knallen ivm privacy

En nog veel meer, te veel om in een keer te kunnen bevatten.

Volgende dag dus de ketting weer in werking proberen te krijgen om nog meer pillen te bemachtigen. Maar het mocht helaas niet zo zijn en moet dus wachten op een andere kans.

In de tussentijd zou ik graag in contact komen met andere autisten die ook met xtc hebben geexperimenteerd. Ik vind het geen probleem om te comminuceren via de pm of mail mocht je niet publiek willen reageren.
Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen.
H
HCloverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Oh, verwijzingen naar onderzoeken en links met informatie zijn zeer welkom.
a
afraidtechLid
01-01-2024, 00:00
#4
wederom ook in dit topic,

slik je medicijnen?
H
HCloverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neen, de asperger en de ADHD heffen bij mij als het ware elkaar gedeeltelijk op zodat dit niet nodig is.
Overigens snap ik je motivatie niet om die vraag te stellen. Uit mijn zinsbouw en woordkeuze kan je opmaken dat je te maken hebt met een persoon met op zijn minst een normale intelligentie heeft, die best wel kan bedenken dat die combinatie (net zoals met alcohol) niet zo'n denderend idee is.

Tevens is er geen medicijn tegen autisme en ga ik er van uit dat je ritalin bedoeld, wat idd niet zo'n goed idee is omdat je dan geen correcte NULL meting kan doen. Maar op zich is die combo niet al te gevaarlijk en kom je zelfs in sommige pillen tegen.


Voorbeelden van bekende Aspergers: Escher,Einstein, Da Vinci.. Niet echt voorbeelden van RainMan denk ik.
a
afraidtechLid
01-01-2024, 00:00
#6
ten eerste je moet je niet meteen aangevallen voelen, het was een hele normale vraag.
ten tweede ik ging helemaal niet uit van ritalin.
ten derde hoevaak ik de vraag al niet heb gehad waarom de pillen niet werkten en achteraf dat het bleek dat ze bepaalde medicijnen hebben gehad.

en ik weet heel goed wat asperger is en hoef jij je niet te bewijzen door een x aantal inteligente mensen met asperger aan te dragen, ik wou je alleen maar helpen.

maar ik wens je succes met je zoektochtv :wave:
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik wil eerst even aanmerken dat Einstein nooit getest is op asperger en dat er slechts gespeculeerd wordt dat hij asperger had. Ik denk dat dat bij DaVinci ook zo is. Hiermee sluit ik natuurlijk niet uit dat ze het hadden!

Ook weet ik dat asperger een vorm van autisme is waarbij de persoon doorgaans gemiddeld tot bovengemiddeld intelligent is. Hierdoor is het voor de buitenwereld wat moeilijker te merken dat diegene autistisch is, omdat de persoon sociaal vaardiger is dan een doorsnee autist.
Zelf heb ik natuurlijk geen idee hoe de belevingswereld van iemand met asperger eruit ziet, omdat ik geen asperger of autisme heb.

Ik heb ergens op dit forum gelezen over iemand met asperger die lsd heeft gebruikt en een prachtig inzicht had verkregen over That 70's show, een emotie die diegene eerder niet begreep. Dat vond ik erg mooi om te lezen, net zoals ik het nu van jou mooi vind om te lezen dat je die emoties hebt meegemaakt die normaliter langs je heen gaan. Hoe dan ook, misschien vind je het leuk om dat even op te zoeken met de zoekfunctie.

Maar hoe fijn en openbarend je ervaring met xtc geweest is, gebruik het niet te veel, zodat het speciaal blijft!

Succes met je zoektocht! :wave:
M
MikeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bedankt dat je je ervaringen op dit forum neerzet! Ik vind dit heel interessant. Ik heb elders al eens gelezen over autisten die onder invloed van drugs plotseling dingen laten zien die ze vanuit een autistisch perspectief eigenlijk niet kunnen laten zien. Dit zou betekenen dat al die dingen die autisten t.o.v. niet-autisten niet kunnen, wel gewoon aanwezig zijn, maar waar ze zonder het gebruik van drugs gewoon niet bij kunnen komen. Waarmee eigenlijk bewezen is dat autisme behandelbaar is en zelfs te genezen!

Ben heel benieuwd hoe jij omgaat met het feit dat je nu weet wat het is om een emotie als "verliefdheid" te voelen en beleven, of om überhaupt een emotie te voelen. Is er nu in het dagelijkse leven ook iets van blijven hangen of ben je die gevoelens nu weer helemaal kwijt?

Zelf worstel ik met het rare feit dat ik, bij het gebruik van drugs, plotseling kleuren zie zoals iedereen ze ziet, normaal ben ik behoorlijk klleurenblind, maar dankzij xtc weet ik nu hoe kleuren gezien moeten worden. Door me dat in nuchtere tijden te herinneren kan ik de kleuren dan ook beter zien.

Ik hoop dat je je ervaringen hier wil blijven neerzetten!

Groet, Mike
H
HCloverLid
01-01-2024, 00:00
#9
afraidtech zei:
ten eerste je moet je niet meteen aangevallen voelen, het was een hele normale vraag.
ten tweede ik ging helemaal niet uit van ritalin.
ten derde hoevaak ik de vraag al niet heb gehad waarom de pillen niet werkten en achteraf dat het bleek dat ze bepaalde medicijnen hebben gehad.

en ik weet heel goed wat asperger is en hoef jij je niet te bewijzen door een x aantal inteligente mensen met asperger aan te dragen, ik wou je alleen maar helpen.

maar ik wens je succes met je zoektochtv :wave:
Klik om te vergroten...

Sorry dat ik nogal van leer trok, maar hoevaak ik wel niet geconfronteerd wordt met het vooroordeel dat een autist een persoon met lager intelligentie is.
Het zinnetje "ook in dit forum" gaf me nogal een rode waas voor de ogen. Je had beter je ervaring kunnen vertellen met aansluitend de vraag.

@Stighar


Emotie is mij onbekend (buiten mijn laatste ervaring)
Non verbale comminucatie gaat geheel langs mij heen.
Het hebben van Asperger en uitdragen van diens eigenschappen is niet mijn probleem en kan letterlijk overal schijt aan hebben.
Ik kan vrijwel iedereen op mijn interessevlakken onder tafel lullen als ik daar behoefte aan heb.
Een feest geeft normaliter veel te veel prikkels.

Als ik erg moe ben en mij niet kan "begrenzen" overheerst mijn ADHD en door die impuls icm mijn asperger wordt ik een onbeheerst, onbehouwen persoon die schijt heeft aan gewenst sociaal gedrag.

Dat zijn voor mij de hoofdpunten.

LSD duurt voor mij te lang aangezien ik graag de boel onder controle hou is dit iets wat ik nooit zal uitproberen.

@ mike64

De behandeling van autisme is nogal beladen. Bij de agonistische medicijnen staat vrijwel altijd een vorm van gewenning en ben je dan als autist niet verder van huis. Wel word er onderzoek gedaan naar oxytocine, maar resultaten zijn mij nog niet bekend.

Nee, nadat het pilletje was uitgewerkt had ik die gevoelens niet meer. Ik ben nu overigens wel van mening dat ik in de dagen erna nogal van slag was aangezien het hebben van een emotie nogal een happening opzich was en dan ook meteen zo heftig.
Ik heb het overigens nog geen plekje kunnen geven.

Ik denk dat mijn volgende ervaring maar even moet wachten tot ik alles verwerkt heb.
Q
QocaïneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb net toevallig een literatuur onderzoek over autisme gemaakt.
Heb me ingelezen in verschillende boeken, en ben nu bezig in het boek "Een vreemde wereld" van Martine Delfos.

In het boek van Martine Delfos hebben ze het voornamelijk over een te hoog testosteron gehalte bij de ontwikkeling van het kind in de buik. En heb ik nog niets gelezen over een eventuele mindere afgifte van serotonine in de hersenen bij autistische mensen. Of de werking van xtc daarvan. Ik vind het verassend om te horen dat je dankzij een pilletje toch emoties heb kunnen ervaren.

Door gericht te zoeken heb ik twee artikelen gevonden, één daarvan zal ik hier even plaatsen:

"Serotonine zorgt voor de prikkeloverdracht in de hersenen. Bij sommige hersenaandoe­ningen is het serotoninesysteem verstoord.

Promovendus Erik Mulder onderzocht of dit ook zo is bij kinderen en jongeren met autisme. Hij toont aan dat zowel bij kinderen met autisme als bij kinderen met PDD-NOS (een minder ernstige variant van autisme) de hoeveelheid serotonine soms verhoogd is.

Bovendien is er een duidelijke subgroep met een verhoogd serotoninegehalte. Ook is er een verband tussen de ernst van dwangmatig gedrag en het serotonine transporter gen. Dit gen bepaalt deels de hoogte van het serotoninegehalte. In de urine van kinderen en jeugdigen met autisme is een afbraakproduct van serotonine licht verhoogd.

Wellicht zijn het serotoninegehalte en andere biologische markers bruikbaar bij onderzoek naar het effect van medicatie. Ook zouden de conclusies uit dit onderzoek bruikbaar kunnen zijn bij onderzoek naar erfelijke oorzaken van autisme en PDD-NOS.

Bron: Rijks Universiteit Groningen, 25 september 2006"

Hier spreken ze dus duidelijk van een verhoogd serotonine gehalte. :confused:
Wat ik opzich zeer verassend vind, maar wellicht verklaard waarom je meer nodig had om euberhaupt effect te voelen.


Ik vind het super om te horen dat je geprobeerd hebt om een pilletje te gebruiken, en dat je hierdoor nieuwe inzichten hebt gekregen. Gebruik het inderdaad niet te veel, wat je lichaam heeft minimaal 6 (!) weken nodig om alle voorraden weer op pijl te krijgen.

Ik ben benieuwd naar meerdere verhalen! (Y)
l
livingthedreamLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb zelf pdd-nos, en dit topic hou ik in de gaten.

~ livingthedream
H
HCloverLid
01-01-2024, 00:00
#12
@ Qocaïne
Dat van die 6 weken wist ik, is nu 3 weken voorbij en kan niet wachten. Wel voelde ik mij na mijn ervaring mij compleet leeg en was aardslui.

Dat testosteron verhaal geloof ik allemaal wel (sarcastisch). Statistisch wijst uit dat er andere oorzaken zijn die een veel aannemelijker en duidelijkere impact hebben. Aspergers hebben bijvoorbeeld statistisch gezien een erfelijke belasting.

Grappig dat jij juist had gelezen over een verhoogd serotonine, maar heb je ook gelezen de relatie tot te weinig receptoren daarvan?
Net zoals diabetes type2 waardoor je door ongevoeligheid van insuline, er steeds meer van aan gaat maken om dat te compenseren.

Ik denk dat ik door de hoge ongevoeligheid een vrij hoge dosering nodig had.

PDD-NOS hoeft geen minder erge vorm van autisme te zijn. Het is een Pervasive Developmental Disorder - Not Otherwise Specified, wat simpelweg betekend dat alles wat geen naampje gegeven kan worden, maar wel autistische kenmerken heeft. (aldus indeling handboek dsm4)
PDD-NOS is dus niet altijd even ernstig. Er zijn vele gradaties in de ernst van de stoornis. Wat men vrijwel altijd met elkaar gemeen heeft is de behoefte aan structuur. Een duidelijke dagplanning voorkomt bijvoorbeeld dat men voor moeilijk te verwerken verrassingen komt te staan. Ook is men dikwijls sterk op zichzelf gericht en zijn er achterstanden op emotioneel, sociaal en motorisch gebied.

Nog meer emotie's die ik mij later herinnerde:

* Oprecht berouwvol omdat je nog steeds niet gedaan hebt wat je al weken loopt te beloven.

* daarmee oprecht je excuses aanbieden, ook iets nieuws voor mij. Normaliter bied ik het je wel aan als een vorm van sociale wenselijk gedrag, maar meen daar geen jota van. Deze keer wel!!

* onvoorwaardelijke liefde, knuffelen met de kat zodat deze vol overgave zich hier aan overgeeft.


@livingthedream
Ik heb je tripreport gelezen, zeer interessante stof en heb kortgeleden een autist gesproken die paddo's heeft gebruikt. Zeer interessant en wellicht materie voor een volgend experiment. LSD duurt me nu nog ff te lang, misschien als de paddo's bevallen.

Wiet gebruik ik ook als ik echt mijn kop niet rustig kan krijgen, maar wil dit niet te vaak doen omdat ik bang ben voor afhankelijkheid om in slaap te komen.
J
JerryLid
01-01-2024, 00:00
#13
Leuk om te lezen deze ervaringen.

Heb zelf lichte asperger, en laatst op een feest een kwart pilletje geprobeerd.

Het leek wel hetzelfde probleem als bij alcohol bij mij. Ik blijf me zo verdomde bewust van alles dat ik doe. Tegen de tijd dat ik wat lichter in m'n hoofd wordt van alcohol zit ik vol en wil gewoon niks meer drinken..
Met de XTC leek het voor mij geen effect te hebben. Dat m'n date mij leuk vond had veel meer effect...

Wil wel het nog een keer proberen, maar dan met wat meer.
A
Astrix_7Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Dit topic boeit mij enigzins, mooi dat het is aangemaakt, omdat er weinig over bekend is.

Medicatie, welke ook wel worden voorgeschreven door een arts aan mensen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS volgens DSM IV) zijn bijv. Risperdal, Dormicum, Nozinan en Rifotril.

Dus niet alleen Ritalin, omdat dit vaak aan mensen wordt voorgeschreven met ADHD. ADHD is dan ook een aanverwante stoornis van ASS bijv.

Hoe XTC werkt met het empatische vermogen (inleven in anderen) van mensen met ASS lijkt mij vrij bijzonder. Trouwens er is niet alleen een emotionele verandering herkenbaar, maar worden je lichaamsbewegingen onder invloed van XTC (als het goed is) minder "houterig" en is de behoefte aan een duidelijke en voorspelbare structuur (een kenmerk van autisme), minder nodig bij het gebruik van XTC door een persoon met ASS.

Trouwens. Als ik mij niet vergis is er ook een chemische onbalans binnen de hersenen van een mensen met ASS, wat maakt dat hij (maar ook zij) niet tot niet goed hun prikkels (bijv. emotie's van buiten en binnen) kunnen "reguleren" (verwerken).

Als XTC de "doos van Pandora" is, lijkt het mij sowieso zeer verstandig dit niet alleen te gebruiken, omdat deze openbaring van emoties simpel weg te veel kunnen zijn. Dus wees verstandig wanneer je als Autist XTC gebruiken gaat of veelvuldiger wilt gaan gebruiken (denk hierbij aan een grotere kans op een psychose) Het is goed bedoeld btw :wave: .
B
BaldobillyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hallo iedereen,

Ben een mid-twentier met ASS (juist vastgesteld) en ik heb deze topic met grote nieuwsgierigheid doorgelezen. Zoals de meeste autisten zijn sociale vaardigheden niet mijn grootste sterkte waardoor ik aan het overwegen om eens te experimenteren met XTC (van Coke word ik alleen maar super arrogant).

Van wat ik weet van XTC is dat je er geen fysieke verslaving kan van oplopen, en het stigma dat rond deze drug hangt kan mij ook geen moer schelen. Wat is nou het verschil tussen een pilletje slikken of je ieder weekend lazarus drinken? Me dunno lijkt deze drug me nog vriendelijker voor mijn lichaam dan alcohol.

Mijn vraag is of mensen met autisme nu vatbaarder zijn voor verslaving of niet? Denk zelf wel dat ik een redelijke mate van zelfcontrole heb (zo drink ik veel minder alcohol dan mijn 'normale' vrienden, nooit gerookt, zelfs gamen kan ik nog onder controle houden). Ik zou gewoon graag plezier willen beleven tijdens het uitgaan en, zelfs al is het maar voor één nachtje, om eens echt diepgaande conversaties te voeren met andere mensen (kan ik eindelijk eens echt met meisjes praten).
p
persoonLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mike zei:
Zelf worstel ik met het rare feit dat ik, bij het gebruik van drugs, plotseling kleuren zie zoals iedereen ze ziet, normaal ben ik behoorlijk klleurenblind, maar dankzij xtc weet ik nu hoe kleuren gezien moeten worden. Door me dat in nuchtere tijden te herinneren kan ik de kleuren dan ook beter zien.
Groet, Mike
Klik om te vergroten...
Een vriend van mij is ook kleurenblind maar wanneer hij dus truffels heeft gebruikt kan hij opeens wel kleuren zien. Heb alleen nooit aan hem gevraagd of hij ook kleuren kan zien als hij xtc heeft gebruikt.
J
JaapjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zeer boeiend topic. Wat boeiend om te lezen hoe een autist denkt. Hoe HClover beschrijft dat het lastig voor hem is om het pilletje uit het zakje te halen en deze weer terug te leggen. Hij geeft geen concrete voorbeelden of anekdotes, maar beperkt zich opzettelijk tot een meer generaliserend verhaal. Ook opvallend hoe hij "twee uur en drie kwartier" noemt, in plaats van "een uurtje of 3".

Even later in dezelfde startpost:
"Volgende dag dus de ketting weer in werking proberen te krijgen om nog meer pillen te bemachtigen."
Hij besefte zich niet bij het schrijven dat de lezer geen idee heeft wat hij bedoelt met "de ketting in werking proberen te krijgen."

En dan de reactie van afraidtech. Een simpele vraag "slik je ook medicijnen", wekt al direct een hevige reactie op bij HClover. Het is duidelijk dat HClover zich snel aangevallen voelt als het op zijn "stoornis" aankomt.

Enige posts later:
"Dat testosteron verhaal geloof ik allemaal wel (sarcastisch)."
Geweldig!

Het blijkt echter wel uit vrijwel dat HClover stukken intelligenter is dan de meesten.
P
PannenkoekLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ook een lichte vorm van autisme hier, PDD-NOS.

Werd er vooral erg filosofisch van, alles wordt in een ander daglicht gesteld, en dat probeer je dat te verklaren en oplossingen te vinden.

Die emoties zijn vrij "heftig" ja, ik was eigenlijk steeds bezig met het begrijpen wat er nou gebeurt in mijn hoofd :tearsofjoy:

Op de een of andere manier is een gesprek voeren een stuk makkelijker, omdat je door X maling aan alles heb, maar ook omdat er een bepaalde rust bij komt, "dat het toch wel goed gaat" :grin: Ik heb vaak dat ik erg in mijn hoofd zit met een gesprek, zo van "doe ik het wel goed?" Of lichte bewegingen. Bijvoorbeeld het aanstoten van iemand, soms doe je dat te hard of te zacht, nu gaat alles precies goed! :grin:

Gevoel van verbondenheid, ook erg tof. Het idee dat je ergens bij hoort.

Met meisjes praten, tja, dat is ondergeschikt aan mijn ervaring :tearsofjoy:
x
xMasterxLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hmmm, wat mij hier opvalt is dat er wel weinig ervaring of kennis is met autisten...
Ikzelf ben niet autistisch ik ben wel een HSP'er maar het rare is dat ik raakvlakken heb met het autisme.
Ikzelf heb me nog NOOIT verliefd gevoeld zelfs niet bij het meisje waar ik toch wel veel over nagedacht, nooit het vlindertjesgevoel gewoon helemaal niks.
Als ik iemand zijn gevoelens aflees dan gebeurt dat via intonatie omdat ik zijn lichaamstaal niet kan begrijpen, waar ik stillaan beter in aan het worden ben, maar het veronderstelde hier dat autisten altijd slim zouden zijn faalt vrij hard eigenlijk.
Autisme en een hoger IQ staan los van elkaar, over de gemiddelde lijn klopt dit wel ja maar het hoeft niet altijd te kloppen want een hoog IQ duid op hoogbegaafdheid, wat niet gelijk staat aan autisme.
Dat even uit de lucht gehaald, ga maar in discussie....
bij de weg, ik heb hetzelfde als de topicstarter, voor het eerst een gevoel gehad onder invloed van xtc, wat mij dus echt nog nooit is overkomen en best heftig kan zijn
G
Gert-Jan HendrikxLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hoi allemaal,
Ik ben. Gert-Jan Hendrikx, bijna 41 en sinds februari 2022 in het bezit van de diagnose ASS. en dan wel wat vroeger in de DSM4 het "Asperger" heette.
Ik ben ook die-hard hardcore liefhebber in hart en nieren.
Mijn hartritme is te vergelijken met de BPM's en de melodielijn is mijn zuurstof.
Toch had ik nog nooit de durf gehad om eens een pilletje te proberen. Puur uit 'angst' en ik had het altijd mega naar mijn zin met een drankje en een blowtje.
Tot ik op Harmony of Hardcore, het fieldlap festival na de corona eens dacht: "f*ck it"
En wow..........dat heb ik geweten.
Inderdaad al die emoties, gevoellens en contact met andere mensen. Het was écht mindblowing.
Ook moet ik zeggen dat het mij in mijn dagelijkse leven enorm veel inzichten heeft gegeven. En enorm veel meer zelfvertrouwen. Wat dat betreft heb ik er super goede ervaringen mee en is het voortaan iets wat standaard meegaat naar een party.
Niet voor de energie, want dat heb ik genoeg, maar voor mijn gevoel een keertje niet bezig te zijn met: doe ik dit goed? Zeg ik dat juist? Kijk ik iemand wel aan? Kom ik geïnteresseerd over? Stel ik de juiste vraag?
Niks van dat. Gewoon eindelijk een keer chill jezelf zijn én meer!!!!
Ook zóveel super leuke en lieve contacten overgehouden sindsdien. Echt bijzonder.
Graag hoor ik van andere hoe zij erin staan.
Gegroet gert-jan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."