Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNiet meer in slaap komen dagen na XTC

Niet meer in slaap komen dagen na XTC

18 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik sluit me aan bij de reactie van @Torchic.
Ook al heb je nu wat klachten die je niet kent van eerder gebruik, ze gaan vanzelf over.
Ik denk dat je er teveel mee bezig bent en teveel focus hebt op je klachten.
Accepteer het en vertrouw er op dat de klachten verdwijnen.
Het komt goed!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
AnonymousNoob zei:
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik het op de juiste manier plaats. Anders alvast mijn excuses :blush:


Afgelopen donderdag 27-04-2023 heb ik voor de derde keer ooit xtc gepakt.

Mijn eerste keer was augustus 2022 op een pil van (volgens de dealer) 160 mg, maar de pillen heb ik niet laten testen. Ik heb toen 2x een halfje genomen en dit is goed bevallen. Afgelopen februari heb ik mijn 2e gepakt, toen ook dezelfde pil, 2x een halfje en dit is ook allemaal prima gegaan.

Nu heb ik dus afgelopen donderdag voor de 3e keer xtc gepakt. We hadden eerst friet gegeten als bodem en toen heb ik een halfje van weer diezelfde pil van (waarschijnlijk 160mg) gepakt. Na 1,5 uur voelde ik nog niks noemenswaardig terwijl mijn vrienden al goed gingen en ik heb toen een kwartje bijgepakt en nog een klein hoekje van de pil van een vriend (200mg volgens de dealer). Ik denk dat ik dus in totaal die dag zo'n 170-200mg op heb.

(Ik ben begin 30 en weeg zo'n 72 kg en weet dat ik eigenlijk 80-105mg zou moeten nemen)

5 minuten na het bijnemen begon het gevoel wat ik eigenlijk wilde, klapte hij in en heb ik gefeest. Af en toe kwam hij wat zwaar binnen maar niet dusdanig dat ik paniek raakte of het te heftig was.

Uiteindelijk thuis gekomen en gaan slapen en die nacht vaak wakker geworden omdat ik moest plassen maar daarna terug in bed steeds wel weer snel in slaap gevallen waardoor ik alsnog zo'n 6 uur heb geslapen. Het vele plassen had ik bij mijn eerste 2 keer xtc gebruik ook dus daar was ik op voorbereid. Tijdens deze eerste nacht heb ik wel veel hoofdpijn gehad (overal, maar vooral op mijn kruin/achterhoofd en achterkant nek) maar ondanks dat kon ik wel steeds goed in slaap komen.

De volgende dag (28-04-2023) merkte ik dat ik nog behoorlijk energiek was (terwijl ik normaal gesproken juist vaak moe ben gedurende de dag) en hield de hoofdpijn aan waardoor ik die nacht een paracetamol voor het slapen heb genomen.

Nu begint mijn probleem:

Het viel me al op dat ik gedurende de dag nog veel energie had en 's avonds eigenlijk nog niet echt moe was zoals ik dat normaal gesproken ben. Ik ging naar bed om te slapen maar net voordat ik daadwerkelijk in slaap zou vallen kreeg ik een soort trillingen/tintelingen over mijn hele lichaam. Dit voelt gek genoeg een soort van lekker, echter zorgt het ervoor dat ik niet in slaap kom en daarna weer helemaal alert en wakker ben. Ook schokken mijn benen of armen soms ineens.

De volgende dag 29-04-2023 had ik 's ochtends nog een beetje hoofdpijn maar dit trok gedurende de dag weg. Ook merkte ik dat ik nog steeds gewoon simpelweg niet moe werd, iets waar ik eerder nooit problemen mee heb gehad en ik nu ook nog eens slecht had geslapen. Die dag heb ik overdag groene thee gedronken, 3x vitamine C calcium ascorbaat (in totaal 3500mg) genomen en daarnaast nog Visolie, multivitamine, b12 10.000 met folaat en q10.
Ik heb gezond gegeten, goed gedronken, veel buiten gelopen en ben 's avonds nog in bad geweest en heb daarna voordat ik naar bed ging "goede nachtrust thee" gedronken.

Jullie raden het al, toen ik in bed lag kwam ik helaas weer niet in slaap door de combinatie van niet echt moe zijn en de trillingen/tintelingen net voordat ik wel in slaap zou vallen. Daarom besloten om 5 mg melatonine te nemen. Ik merkte dat ik 1 uur daarna wel moeier werd achter mijn ogen maar nog steeds kon ik niet in slaap komen. Iedere keer dat dit wel bijna gebeurde krijg ik dus meteen die (soort van lekkere) schokken/tintelingen over mijn hele lichaam of een bepaald lichaamsdeel.

Ook als ik me uitrek voelt dit anders dan normaal (lekkerder lijkt het wel) en krijg ik vooral een licht gevoel in mijn benen. Ik moet af en toe nog wel geeuwen maar als ik geeuw is het ook niet meer zo'n diepe geeuw van moeheid maar zijn ze veel korter en lijken wel onmiddellijk onderdrukt te worden ofzo. Terwijl ik het zelf zeer zeker niet onderdruk. Ik heb dit ook nooit eerder gehad.

Aangezien ik de eerste 2x na xtc gebruikt te hebben hier totaal geen last van heb gehad en prima kon slapen is me nu de angst bekropen dat ik te veel heb gebruikt en ik mijn receptoren of iets dergelijks kapot heb gemaakt en ik wellicht nooit meer goed kan slapen (dit klinkt misschien hypochonder maar dit zijn nu eenmaal mijn gedachten helaas.

Ik heb al veel op websites en forums gezocht en kom wel wat verhalen tegen van mensen die raakvlakken hebben met mijn situatie, maar zie niet echt een oplossing of lees ook niet of het probleem zich later vanzelf op heeft gelost. Daarnaast lees ik ook vaak dat er geadviseerd wordt dat mensen meteen aan de slaapmiddelen moeten gaan etc. Iets waar ik eigenlijk niet op zit te wachten i.v.m. verslaving en dat het ook niet echt een oplossing voor het probleem is.

Ik ben verder geen fervente drugsgebruiker. Vorig jaar heb ik 1x lsd gedaan 130 ug en 2 weken geleden voor het eerst Ayahuasca (dit was met therapeutische insteek en niet voor de kick of beleving of iets dergelijks). Hooguit 4x per jaar een paar trekjes van een jointje en daarnaast drink ik ook nauwelijks alcohol en leef ik relatief gezond (3x per week sporten en veelal gezond eten)

In alle eerlijkheid heeft deze situatie me echt bang gemaakt en ik heb me ook meteen afgezworen om ooit nog XTC, en misschien zelf wel überhaubt drugs te gebruiken.

Overigens zou ik volgens mij gisteren (29-04-23) en/of vandaag mijn dip moeten hebben. Ik voel me wel wat vlak, iets sneller geïrriteerd en emotioneler maar er is geen sprake van een enorme crash of iets dergelijks.

Nu zou ik graag weten of er iemand is die antwoord kan geven op mijn vragen:

1: Hoe komt het dat ik nu ineens zoveel energie blijf houden na mijn laatste keer xtc en ik, na een aantal dagen, nog steeds niet echt moe word en goed kan slapen? (terwijl ik hier de vorige keren geen last van had)

2: Waarom schokt/tintelt mijn lichaam steeds net voordat ik daadwerkelijk in slaap wil vallen? (dit lijkt het grootste probleem te zijn waardoor ik niet in slaap kom)

3: Hoe los ik dit op, of zal dit vanzelf overgaan? (en zo ja, op welke termijn dan?) en is er nog iets wat ik kan doen om dit proces te helpen en te zorgen dat ik wel weer op natuurlijk wijze normaal in slaap kom?

Alvast enorm bedankt voor het lezen van mijn verhaal en de moeite voor het reageren! :praying3:


PS: Ik ben echt op zoek naar een constructieve en permanente oplossing voor deze situatie.
Ik zit niet te wachten op reacties als "ga maar lekker aan de slaappillen" etc. :blushing:
Klik om te vergroten...
Antwoord op je vragen heb ik niet. Dat wordt denk ik ook lastig omdat de pillen niet getest zijn en je dus in feite niet weet wat en hoe veel je hebt genomen. Doe dat in het vervolg dus maar wel, dan kun je beter doseren en het is ook goed voor je gemoedsrust denk ik. Nog wel twee tips: Houd een pauze tussen MDMA gebruik aan van minimaal 3 maanden. Ga naar je huisarts als het slechte slapen over een paar dagen nog niet over is.

Sterkte!
A
AnonymousNoobLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik het op de juiste manier plaats. Anders alvast mijn excuses :blush:


Afgelopen donderdag 27-04-2023 heb ik voor de derde keer ooit xtc gepakt.

Mijn eerste keer was augustus 2022 op een pil van (volgens de dealer) 160 mg, maar de pillen heb ik niet laten testen. Ik heb toen 2x een halfje genomen en dit is goed bevallen. Afgelopen februari heb ik mijn 2e gepakt, toen ook dezelfde pil, 2x een halfje en dit is ook allemaal prima gegaan.

Nu heb ik dus afgelopen donderdag voor de 3e keer xtc gepakt. We hadden eerst friet gegeten als bodem en toen heb ik een halfje van weer diezelfde pil van (waarschijnlijk 160mg) gepakt. Na 1,5 uur voelde ik nog niks noemenswaardig terwijl mijn vrienden al goed gingen en ik heb toen een kwartje bijgepakt en nog een klein hoekje van de pil van een vriend (200mg volgens de dealer). Ik denk dat ik dus in totaal die dag zo'n 170-200mg op heb.

(Ik ben begin 30 en weeg zo'n 72 kg en weet dat ik eigenlijk 80-105mg zou moeten nemen)

5 minuten na het bijnemen begon het gevoel wat ik eigenlijk wilde, klapte hij in en heb ik gefeest. Af en toe kwam hij wat zwaar binnen maar niet dusdanig dat ik paniek raakte of het te heftig was.

Uiteindelijk thuis gekomen en gaan slapen en die nacht vaak wakker geworden omdat ik moest plassen maar daarna terug in bed steeds wel weer snel in slaap gevallen waardoor ik alsnog zo'n 6 uur heb geslapen. Het vele plassen had ik bij mijn eerste 2 keer xtc gebruik ook dus daar was ik op voorbereid. Tijdens deze eerste nacht heb ik wel veel hoofdpijn gehad (overal, maar vooral op mijn kruin/achterhoofd en achterkant nek) maar ondanks dat kon ik wel steeds goed in slaap komen.

De volgende dag (28-04-2023) merkte ik dat ik nog behoorlijk energiek was (terwijl ik normaal gesproken juist vaak moe ben gedurende de dag) en hield de hoofdpijn aan waardoor ik die nacht een paracetamol voor het slapen heb genomen.

Nu begint mijn probleem:

Het viel me al op dat ik gedurende de dag nog veel energie had en 's avonds eigenlijk nog niet echt moe was zoals ik dat normaal gesproken ben. Ik ging naar bed om te slapen maar net voordat ik daadwerkelijk in slaap zou vallen kreeg ik een soort trillingen/tintelingen over mijn hele lichaam. Dit voelt gek genoeg een soort van lekker, echter zorgt het ervoor dat ik niet in slaap kom en daarna weer helemaal alert en wakker ben. Ook schokken mijn benen of armen soms ineens.

De volgende dag 29-04-2023 had ik 's ochtends nog een beetje hoofdpijn maar dit trok gedurende de dag weg. Ook merkte ik dat ik nog steeds gewoon simpelweg niet moe werd, iets waar ik eerder nooit problemen mee heb gehad en ik nu ook nog eens slecht had geslapen. Die dag heb ik overdag groene thee gedronken, 3x vitamine C calcium ascorbaat (in totaal 3500mg) genomen en daarnaast nog Visolie, multivitamine, b12 10.000 met folaat en q10.
Ik heb gezond gegeten, goed gedronken, veel buiten gelopen en ben 's avonds nog in bad geweest en heb daarna voordat ik naar bed ging "goede nachtrust thee" gedronken.

Jullie raden het al, toen ik in bed lag kwam ik helaas weer niet in slaap door de combinatie van niet echt moe zijn en de trillingen/tintelingen net voordat ik wel in slaap zou vallen. Daarom besloten om 5 mg melatonine te nemen. Ik merkte dat ik 1 uur daarna wel moeier werd achter mijn ogen maar nog steeds kon ik niet in slaap komen. Iedere keer dat dit wel bijna gebeurde krijg ik dus meteen die (soort van lekkere) schokken/tintelingen over mijn hele lichaam of een bepaald lichaamsdeel.

Ook als ik me uitrek voelt dit anders dan normaal (lekkerder lijkt het wel) en krijg ik vooral een licht gevoel in mijn benen. Ik moet af en toe nog wel geeuwen maar als ik geeuw is het ook niet meer zo'n diepe geeuw van moeheid maar zijn ze veel korter en lijken wel onmiddellijk onderdrukt te worden ofzo. Terwijl ik het zelf zeer zeker niet onderdruk. Ik heb dit ook nooit eerder gehad.

Aangezien ik de eerste 2x na xtc gebruikt te hebben hier totaal geen last van heb gehad en prima kon slapen is me nu de angst bekropen dat ik te veel heb gebruikt en ik mijn receptoren of iets dergelijks kapot heb gemaakt en ik wellicht nooit meer goed kan slapen (dit klinkt misschien hypochonder maar dit zijn nu eenmaal mijn gedachten helaas.

Ik heb al veel op websites en forums gezocht en kom wel wat verhalen tegen van mensen die raakvlakken hebben met mijn situatie, maar zie niet echt een oplossing of lees ook niet of het probleem zich later vanzelf op heeft gelost. Daarnaast lees ik ook vaak dat er geadviseerd wordt dat mensen meteen aan de slaapmiddelen moeten gaan etc. Iets waar ik eigenlijk niet op zit te wachten i.v.m. verslaving en dat het ook niet echt een oplossing voor het probleem is.

Ik ben verder geen fervente drugsgebruiker. Vorig jaar heb ik 1x lsd gedaan 130 ug en 2 weken geleden voor het eerst Ayahuasca (dit was met therapeutische insteek en niet voor de kick of beleving of iets dergelijks). Hooguit 4x per jaar een paar trekjes van een jointje en daarnaast drink ik ook nauwelijks alcohol en leef ik relatief gezond (3x per week sporten en veelal gezond eten)

In alle eerlijkheid heeft deze situatie me echt bang gemaakt en ik heb me ook meteen afgezworen om ooit nog XTC, en misschien zelf wel überhaubt drugs te gebruiken.

Overigens zou ik volgens mij gisteren (29-04-23) en/of vandaag mijn dip moeten hebben. Ik voel me wel wat vlak, iets sneller geïrriteerd en emotioneler maar er is geen sprake van een enorme crash of iets dergelijks.

Nu zou ik graag weten of er iemand is die antwoord kan geven op mijn vragen:

1: Hoe komt het dat ik nu ineens zoveel energie blijf houden na mijn laatste keer xtc en ik, na een aantal dagen, nog steeds niet echt moe word en goed kan slapen? (terwijl ik hier de vorige keren geen last van had)

2: Waarom schokt/tintelt mijn lichaam steeds net voordat ik daadwerkelijk in slaap wil vallen? (dit lijkt het grootste probleem te zijn waardoor ik niet in slaap kom)

3: Hoe los ik dit op, of zal dit vanzelf overgaan? (en zo ja, op welke termijn dan?) en is er nog iets wat ik kan doen om dit proces te helpen en te zorgen dat ik wel weer op natuurlijk wijze normaal in slaap kom?

Alvast enorm bedankt voor het lezen van mijn verhaal en de moeite voor het reageren! :praying3:


PS: Ik ben echt op zoek naar een constructieve en permanente oplossing voor deze situatie.
Ik zit niet te wachten op reacties als "ga maar lekker aan de slaappillen" etc. :blushing:
A
AnonymousNoobLid
01-01-2024, 00:00
#4
dupont zei:
Antwoord op je vragen heb ik niet. Dat wordt denk ik ook lastig omdat de pillen niet getest zijn en je dus in feite niet weet wat en hoe veel je hebt genomen. Doe dat in het vervolg dus maar wel, dan kun je beter doseren en het is ook goed voor je gemoedsrust denk ik. Nog wel twee tips: Houd een pauze tussen MDMA gebruik aan van minimaal 3 maanden. Ga naar je huisarts als het slechte slapen over een paar dagen nog niet over is.

Sterkte!
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je reactie Dupont.

Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik sowieso wel even genezen ben van XTC nu.

Gisteren/vandaag zou mijn voorspelde "dipdag" zijn , waarna als het goed is echt herstel van de receptoren en serotonine, dopamine etc weer begint. Ik wilde het idd dus nog een paar dagen aankijken.

Ik ben alleen wel een beetje bang dat als het niet beter wordt en ik naar de huisarts ga, wat hij dan vervolgens kan doen behalve slaappillen voorschrijven?

Groeten
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#5
AnonymousNoob zei:
3x vitamine C calcium ascorbaat (in totaal 3500mg) genomen en daarnaast nog Visolie, multivitamine, b12 10.000 met folaat en q10.
Klik om te vergroten...
Kan het hieraan liggen? Hoe kom je erbij om dit te nemen?
Fijne nachtrust toegewenst en ik zou maar even wat minder vitamine C nemen.
A
AnonymousNoobLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hallo Manu,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb gehoord dat dit goed is om te doen en dat het helpt bij herstel. En dat je het teveel aan vitamine C sowieso uitplast. Ik heb dit eerder gedaan en nooit problemen gehad. Ik zie hier dus geen verband in als ik kijk naar waarom ik niet in slaap kom. Ik ben overigens ook pas met 3x daags vitamine C begonnen na mijn slaapklachten na de xtc. Daarvoor 1x daags en sommige periodes ook niet.

Ik voelde me gisteren en vooral vandaag behoorlijk emotioneel, vlak, ongeïnteresseerd, geïrriteerd, angstig (dit hoort volgens mij bij de "dinsdagdip" ik heb het nog niet eerder zo heftig ervaren. Maar vorige keer zat er ook 5 maanden tussen mijn gebruik en deze keer 2 maanden, wellicht dat dat de oorzaak is?) en blijf vooral met het niet kunnen slapen in mijn maag zitten. Dat ik door een hele pil te nemen (waarschijnlijk 200mg) mijn hersens permanent heb beschadigd waardoor dit nu komt. Van deze gedachte wordt ik letterlijk misselijk. En als ik mijn ogen dicht probeer te doen zijn mijn ogen steeds "druk" en willen eigenlijk langzaam steeds open ipv dicht blijven.

Dit is normaal nooit het geval en ik vind het raar dat ik nu na 2 dagen slecht slapen eigenlijk nog steeds niet moe ben en mijn ogen niet zelf de rust zoeken en ik gewoon in slaap kom en doorslaap.

Kunnen deze klachten ook bij de comedown/dinsdag dip horen denk je? Als iemand anders hier ervaring of kennis over heeft hoor ik het ook graag!

Alvast bedankt!

Gr
j
jackhanLid
01-01-2024, 00:00
#7
AnonymousNoob zei:
Hallo Manu,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb gehoord dat dit goed is om te doen en dat het helpt bij herstel. En dat je het teveel aan vitamine C sowieso uitplast. Ik heb dit eerder gedaan en nooit problemen gehad. Ik zie hier dus geen verband in als ik kijk naar waarom ik niet in slaap kom. Ik ben overigens ook pas met 3x daags vitamine C begonnen na mijn slaapklachten na de xtc. Daarvoor 1x daags en sommige periodes ook niet.

Ik voelde me gisteren en vooral vandaag behoorlijk emotioneel, vlak, ongeïnteresseerd, geïrriteerd, angstig (dit hoort volgens mij bij de "dinsdagdip" ik heb het nog niet eerder zo heftig ervaren. Maar vorige keer zat er ook 5 maanden tussen mijn gebruik en deze keer 2 maanden, wellicht dat dat de oorzaak is?) en blijf vooral met het niet kunnen slapen in mijn maag zitten. Dat ik door een hele pil te nemen (waarschijnlijk 200mg) mijn hersens permanent heb beschadigd waardoor dit nu komt. Van deze gedachte wordt ik letterlijk misselijk. En als ik mijn ogen dicht probeer te doen zijn mijn ogen steeds "druk" en willen eigenlijk langzaam steeds open ipv dicht blijven.

Dit is normaal nooit het geval en ik vind het raar dat ik nu na 2 dagen slecht slapen eigenlijk nog steeds niet moe ben en mijn ogen niet zelf de rust zoeken en ik gewoon in slaap kom en doorslaap.

Kunnen deze klachten ook bij de comedown/dinsdag dip horen denk je? Als iemand anders hier ervaring of kennis over heeft hoor ik het ook graag!

Alvast bedankt!

Gr
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je zorgen je vooral wakker houden.

Je lichaam heeft uiteraard een opdonder gehad. Maar je damage control is goed. En een beetje depri zijn hoort erbij.

Zou gewoon even een meditatiesessie doen voor het slapen gaan en er verder niet teveel over nadenken.

Je hebt nu niet ineens hersenschade. Wel is het verstandig om weer 2-3 maanden pauze te houden zodat je lichaam genoeg tijd heeft om volledig te herstellen.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#8
AnonymousNoob zei:
de angst bekropen dat ik te veel heb gebruikt en ik mijn receptoren of iets dergelijks kapot heb gemaakt
Klik om te vergroten...
Ik heb weleens gelezen dat deze klachten kunnen voortkomen uit een (tijdelijk) disbalans/tekort aan stofjes in je brein en dit is ook niet zo gek nadat je xtc gebruikt hebt.

Je lichaam heeft een klap gehad en geef het even de tijd om te herstellen en zorg goed voor jezelf en grote kans dat dit met een paar dagen weer is bijgetrokken.
A
AnonymousNoobLid
01-01-2024, 00:00
#9
jackhan zei:
Ik denk dat je zorgen je vooral wakker houden.

Je lichaam heeft uiteraard een opdonder gehad. Maar je damage control is goed. En een beetje depri zijn hoort erbij.

Zou gewoon even een meditatiesessie doen voor het slapen gaan en er verder niet teveel over nadenken.

Je hebt nu niet ineens hersenschade. Wel is het verstandig om weer 2-3 maanden pauze te houden zodat je lichaam genoeg tijd heeft om volledig te herstellen.
Klik om te vergroten...
Hallo Jackhan,

Bedankt voor je reactie.

Eens, de zorgen werken natuurlijk niet mee, maar ik merk wel echt dat dit niet de reden is waardoor ik niet in slaap kom.

Ik heb daarstraks voor het slapen nog wat magnesium genomen en het valt me deze nacht op dat de tintelingen/schokken minder zijn en ik nog niet net voordat ik inslaap wakker ben geschrokken door de tintelingen, dus dat is fijn.

Ik heb ook weer 5mg melatonine ingenomen en wat het grootste probleem nu nog blijft is dat als ik mijn ogen dicht doe ik gewoon ècht niet moe wordt. De melatonine zorgt wel voor een gevoel van moeheid/slaperigheid achter mijn ogen (ik wordt "rozig") en het lijkt alsof mijn lichaam wel wil slapen maar mijn hersenen gewoon simpelweg aan blijven staan en het daardoor niet lukt. Ondanks dat het me, zeker in het begin, goed lukt om mijn gedachten echt uit te zetten en ik niet wakker lig door het piekeren. Mijn hersenen willen gewoon niet overschakelen naar de slaapstand ofzo.

Een aantal uur later begint dan pas het piekeren (nu dus, aangezien ik nu wakker lig en dit bericht type). Dan denk ik "hoe kan het nou dat ik hier nu ineens last van heb, terwijl ik hiervoor altijd overal zo in slaap kon vallen als ik wilde, zelfs overdag". Ik zou zo graag begrijpen welk proces er nu verstoord is waardoor dit gebeurt en of dit nog gaat herstellen.

Af en toe moet ik ook kort geeuwen maar dat wordt dus automatisch een soort van onderdrukt, ook vreemd.

Ja de 2-3 maanden pauze houden gaat geen probleem zijn. Ik heb al afgezworen dat xtc voor mij geen optie meer is, dus zal het ook niet meer gaan gebruiken.

Torchic zei:
Ik heb weleens gelezen dat deze klachten kunnen voortkomen uit een (tijdelijk) disbalans/tekort aan stofjes in je brein en dit is ook niet zo gek nadat je xtc gebruikt hebt.

Je lichaam heeft een klap gehad en geef het even de tijd om te herstellen en zorg goed voor jezelf en grote kans dat dit met een paar dagen weer is bijgetrokken.
Klik om te vergroten...

Ook jij bedankt voor je reactie Torchic,

Weet je toevallig ook waar je dit gelezen hebt? Of over welke stofjes het dan gaat?

Ik heb hier ook nog een dicht potje 5 -htp liggen (250mg). Zou dit me nog kunnen helpen? Las er wat tegenstrijdige berichten over namelijk.

Ik hoop in ieder geval dat het inderdaad binnen een paar dagen vanzelf over gaat! Maar ik kan me dat nu nog niet voorstellen aangezien ik nu al een paar dagen nauwelijks slaap en me niet in kan beelden dat de slaap over een paar dagen ineens magisch vanzelf terug komt ☹️


Gr
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ikzelf heb het niet zo op die supplementen. Natuurlijk werkt het, maar je kan het ook uit voeding halen. Eet gezond, ga op tijd naar bed, slaap niet/niet veel overdag, buiten, water drinken, sport en relax.

Als je, los van de xtc, te hard probeert te slapen, lukt het ook nooit.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#11
AnonymousNoob zei:
Ook jij bedankt voor je reactie Torchic,

Weet je toevallig ook waar je dit gelezen hebt? Of over welke stofjes het dan gaat?

Ik heb hier ook nog een dicht potje 5 -htp liggen (250mg). Zou dit me nog kunnen helpen? Las er wat tegenstrijdige berichten over namelijk.

Ik hoop in ieder geval dat het inderdaad binnen een paar dagen vanzelf over gaat! Maar ik kan me dat nu nog niet voorstellen aangezien ik nu al een paar dagen nauwelijks slaap en me niet in kan beelden dat de slaap over een paar dagen ineens magisch vanzelf terug komt ☹️


Gr
Klik om te vergroten...
Ik durf niet te zeggen waar ik dat ooit gelezen heb. Maar ik denk dat het nu vooral de angst en het piekeren is dat het nu niet lukt om te gaan slapen.

Ken je de paniekcirkel?

A16D3E9F-E689-4F53-B10A-0A215F3B197B.jpeg

Het is in dit geval niet perse een ‘onschuldig’ symptoom want het komt voort uit drugs gebruik maar het is niet iets wat gek is na xtc gebruik. Grote kans dat als je het wat meer kunt loslaten en je goed voor jezelf zorgt de klachten zullen afnemen.
A
AnonymousNoobLid
01-01-2024, 00:00
#12
Torchic zei:
Ik durf niet te zeggen waar ik dat ooit gelezen heb. Maar ik denk dat het nu vooral de angst en het piekeren is dat het nu niet lukt om te gaan slapen.

Ken je de paniekcirkel?

Bekijk bijlage 50950

Het is in dit geval niet perse een ‘onschuldig’ symptoom want het komt voort uit drugs gebruik maar het is niet iets wat gek is na xtc gebruik. Grote kans dat als je het wat meer kunt loslaten en je goed voor jezelf zorgt de klachten zullen afnemen.
Klik om te vergroten...

Ja dit klinkt bekend. En ik moet bekennen dat er natuurlijk wel focus uitgaat naar de drukte achter mijn ogen en dat ik niet kan slapen. Maar ik heb wel echt de indruk dat het door de xtc komt dat er nu iets (even) ontregeld is waardoor het gebeurt (wat het is dat weet ik niet precies), in plaats van dat ik het mezelf aanpraat of er teveel focus op leg en dat dat de reden is dat het gebeurt.

Zulke energie en alertheid terwijl ik in bed lig, mijn ogen die eigenlijk weer open willen en "druk zijn" en mijn lichaam die niet vanzelf gaat slapen dat heb ik namelijk echt nooit eerder gehad dus xtc is zeker een trigger geweest.

Ik merk dat ik ook nog wel echt in de dip zit. Ik ben emotioneel, heb weinig eetlust en voel me vaak licht misselijk/draaierig gevoel in m'n buik, voel me een beetje vreemd van de wereld, heb nergens echt zin in, voel me niet mezelf en ben ook steeds alert ofzo. Dat zal ook allemaal niet meehelpen en dit zal een kwestie van tijd zijn voordat deze klachten weggaan. Wellicht dat mijn slaap dan ook langzaam terug komt.

Ik ging er vanuit dat ik net als de vorige 2 keer 1 dipdagje zou hebben met wat milde klachten maar dit is nu toch echt wel heftiger dan de vorige keer met veel meer symptomen.

Is l-tryptofaan of 5-htp nu nog goed voor me om te nemen? Ik hoorde dat l-tryptofaan toch het beste is?

Ik wil gewoon alles aangrijpen om te zorgen dat de klachten zo snel mogelijk weggaan 🥲

In ieder geval nogmaals dank aan iedereen voor het reageren 😚🙏
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#13
AnonymousNoob zei:
Ja dit klinkt bekend. En ik moet bekennen dat er natuurlijk wel focus uitgaat naar de drukte achter mijn ogen en dat ik niet kan slapen. Maar ik heb wel echt de indruk dat het door de xtc komt dat er nu iets (even) ontregeld is waardoor het gebeurt (wat het is dat weet ik niet precies), in plaats van dat ik het mezelf aanpraat of er teveel focus op leg en dat dat de reden is dat het gebeurt.

Zulke energie en alertheid terwijl ik in bed lig, mijn ogen die eigenlijk weer open willen en "druk zijn" en mijn lichaam die niet vanzelf gaat slapen dat heb ik namelijk echt nooit eerder gehad dus xtc is zeker een trigger geweest.

Ik merk dat ik ook nog wel echt in de dip zit. Ik ben emotioneel, heb weinig eetlust en voel me vaak licht misselijk/draaierig gevoel in m'n buik, voel me een beetje vreemd van de wereld, heb nergens echt zin in, voel me niet mezelf en ben ook steeds alert ofzo. Dat zal ook allemaal niet meehelpen en dit zal een kwestie van tijd zijn voordat deze klachten weggaan. Wellicht dat mijn slaap dan ook langzaam terug komt.

Ik ging er vanuit dat ik net als de vorige 2 keer 1 dipdagje zou hebben met wat milde klachten maar dit is nu toch echt wel heftiger dan de vorige keer met veel meer symptomen.

Is l-tryptofaan of 5-htp nu nog goed voor me om te nemen? Ik hoorde dat l-tryptofaan toch het beste is?

Ik wil gewoon alles aangrijpen om te zorgen dat de klachten zo snel mogelijk weggaan 🥲

In ieder geval nogmaals dank aan iedereen voor het reageren 😚🙏
Klik om te vergroten...
Zonder dal geen piek. Accepteer het denk terug aan de leuke avond die je hebt gehad. Wat mij vaak rust geeft bij depri gevoelens is beseffen dat dit het gevolg van tekort aan bepaalde hormonen (serotonine) die je nou eenmaal hebt opgesnoept. Het is dus niet 'echt' depri.

PS. (en dit bedoel ik goed): je denkt er echt teveel erover na. Doe gezond en laat het los. Zoek een paar leuke aftermovies of foto's van het feest op. Dat helpt mij altijd.
A
AnonymousNoobLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dick_van_Leeuwen zei:
Zonder dal geen piek. Accepteer het denk terug aan de leuke avond die je hebt gehad. Wat mij vaak rust geeft bij depri gevoelens is beseffen dat dit het gevolg van tekort aan bepaalde hormonen (serotonine) die je nou eenmaal hebt opgesnoept. Het is dus niet 'echt' depri.

PS. (en dit bedoel ik goed): je denkt er echt teveel erover na. Doe gezond en laat het los. Zoek een paar leuke aftermovies of foto's van het feest op. Dat helpt mij altijd.
Klik om te vergroten...

Hallo Dick,

Bedankt voor je reactie :thumbsup2:

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Ik moet je ook eerlijk zeggen dat, hoewel ik nu een heftigere "dip" heb dan de vorige keren, ik me niet druk maak om mijn "depri" gevoelens. Daarvan ben ik overtuigd dat ze bij mijn dip horen en snel vanzelf weer over zullen gaan.

Het is echt puur het niet in slaap kunnen komen waar ik angstig over ben en wat aan me vreet. Normaliter slaap ik altijd als een roos, zowel inslapen als doorslapen. Op de dag van mijn xtc inname ook nog prima en sinds de dag erna lukt het gewoon simpelweg niet meer.

Dit is volgens mij niet een kenmerkende bijwerking van xtc (hooguit op de dag van inname wellicht niet kunnen slapen omdat je nog energie hebt of vage dromen hebben) en dat baart me juist zorgen. Ik kan herleiden dat er niets veranderd is aan mij behalve het feit dat ik xtc heb genomen en een dag later deze klachten zijn begonnen. Het moet dus wel daar door getriggerd zijn lijkt me. En ik zoek nu vooral manieren om ervoor te zorgen dat ik toch weer snel en goed in slaap kan vallen op een natuurlijke manier.

"Loslaten" is makkelijker gezegd dan gedaan. Dit probeer ik al een paar dagen, en zal ik de aankomende dagen proberen te blijven doen voor zover dat mogelijk is.

Als ik na 2 uur nog niet in slaap ben gevallen en ik kijk op de klok, dan vind ik het op dat moment erg moeilijk om het los te laten. Ik kom tenslotte niet in slaap, hoe rustig ik op dat moment ook ben en hoe erg ik mijn gedachten ook rustig probeer te krijgen. Ik weet tegelijkertijd dat ik nog 6 uur lang de nacht alleen door moet komen (iets wat ik dus ook niet gewend ben). De laatste dagen schieten bijvoorbeeld ook ineens verschillende songteksten door mijn hoofd heen als ik wakker lig, ook zoiets wat ik nog nooit eerder heb gehad en echt alleen gebeurt als ik probeer te slapen. Overdag heb ik hier namelijk geen last van.

Ik hoop maar dat dit alles toch een rare bijwerking is van de optater die mijn hersenen/serotonine/adrenaline door de xtc hebben gehad en dat dit zich snel vanzelf zal herstellen :)
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#15
AnonymousNoob zei:
Het is echt puur het niet in slaap kunnen komen waar ik angstig over ben en wat aan me vreet. Normaliter slaap ik altijd als een roos, zowel inslapen als doorslapen. Op de dag van mijn xtc inname ook nog prima en sinds de dag erna lukt het gewoon simpelweg niet meer.
Klik om te vergroten...
Nogmaals……..
Je maakt je er veel te druk over, dat helpt niet.
Denk er niet over na, probeer dat.
Doe je dit ook met andere dingen in het leven?

Je herhaalt wat je al eerder hebt geschreven.
Het komt goed en ik lees goede adviezen van andere leden.

Let it go.
M
MiraculeusLid
01-01-2024, 00:00
#16
AnonymousNoob zei:
Als ik na 2 uur nog niet in slaap ben gevallen en ik kijk op de klok, dan vind ik het op dat moment erg moeilijk om het los te laten. Ik kom tenslotte niet in slaap, hoe rustig ik op dat moment ook ben en hoe erg ik mijn gedachten ook rustig probeer te krijgen.
Klik om te vergroten...
Wat mij weleens helpt om in te slapen zijn meditaties (bodyscan oid) een gedachtetruc of een afleidingstaak. Mijn gedachtetruc is; je stelt jezelf een stuk strand bij de zee voor (of een blauwe lucht) en bij elke uitademing neemt een golf (of windvlaag) al je gedachten van dat moment mee en ontstaat er weer een 'schone lei', je stopt dus je piekergedachten en denkt even nergens aan. Volgende uitademing opnieuw, steeds breng je je gedachten terug. Tot je echt nergens meer aan denkt.
Een andere manier om je hoofd van piekeren af te houden is een simpel taakje te doen, zoals het periodiek systeem opnoemen of alle rijtjes met tafelsommen. Zo is je hoofd bezig en kan het zich niet bezig houden met zorgen maken over niet slapen.

Natuurlijk is alles veel makkelijker gezegd dan gedaan, maar hopelijk kun je er wat mee.
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#17
Miraculeus zei:
Wat mij weleens helpt om in te slapen zijn meditaties (bodyscan oid) een gedachtetruc of een afleidingstaak. Mijn gedachtetruc is; je stelt jezelf een stuk strand bij de zee voor (of een blauwe lucht) en bij elke uitademing neemt een golf (of windvlaag) al je gedachten van dat moment mee en ontstaat er weer een 'schone lei', je stopt dus je piekergedachten en denkt even nergens aan. Volgende uitademing opnieuw, steeds breng je je gedachten terug. Tot je echt nergens meer aan denkt.
Een andere manier om je hoofd van piekeren af te houden is een simpel taakje te doen, zoals het periodiek systeem opnoemen of alle rijtjes met tafelsommen. Zo is je hoofd bezig en kan het zich niet bezig houden met zorgen maken over niet slapen.

Natuurlijk is alles veel makkelijker gezegd dan gedaan, maar hopelijk kun je er wat mee.
Klik om te vergroten...
De bodyscan wilde ik ook als advies geven. Savonds een paar kopjes thee met valeriaan en dan de bodyscan. Werkt bij mij perfect.
Z
ZenitsuAgatsumaLid
01-01-2024, 00:00
#18
AnonymousNoob zei:
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik het op de juiste manier plaats. Anders alvast mijn excuses :blush:


Afgelopen donderdag 27-04-2023 heb ik voor de derde keer ooit xtc gepakt.

Mijn eerste keer was augustus 2022 op een pil van (volgens de dealer) 160 mg, maar de pillen heb ik niet laten testen. Ik heb toen 2x een halfje genomen en dit is goed bevallen. Afgelopen februari heb ik mijn 2e gepakt, toen ook dezelfde pil, 2x een halfje en dit is ook allemaal prima gegaan.

Nu heb ik dus afgelopen donderdag voor de 3e keer xtc gepakt. We hadden eerst friet gegeten als bodem en toen heb ik een halfje van weer diezelfde pil van (waarschijnlijk 160mg) gepakt. Na 1,5 uur voelde ik nog niks noemenswaardig terwijl mijn vrienden al goed gingen en ik heb toen een kwartje bijgepakt en nog een klein hoekje van de pil van een vriend (200mg volgens de dealer). Ik denk dat ik dus in totaal die dag zo'n 170-200mg op heb.

(Ik ben begin 30 en weeg zo'n 72 kg en weet dat ik eigenlijk 80-105mg zou moeten nemen)

5 minuten na het bijnemen begon het gevoel wat ik eigenlijk wilde, klapte hij in en heb ik gefeest. Af en toe kwam hij wat zwaar binnen maar niet dusdanig dat ik paniek raakte of het te heftig was.

Uiteindelijk thuis gekomen en gaan slapen en die nacht vaak wakker geworden omdat ik moest plassen maar daarna terug in bed steeds wel weer snel in slaap gevallen waardoor ik alsnog zo'n 6 uur heb geslapen. Het vele plassen had ik bij mijn eerste 2 keer xtc gebruik ook dus daar was ik op voorbereid. Tijdens deze eerste nacht heb ik wel veel hoofdpijn gehad (overal, maar vooral op mijn kruin/achterhoofd en achterkant nek) maar ondanks dat kon ik wel steeds goed in slaap komen.

De volgende dag (28-04-2023) merkte ik dat ik nog behoorlijk energiek was (terwijl ik normaal gesproken juist vaak moe ben gedurende de dag) en hield de hoofdpijn aan waardoor ik die nacht een paracetamol voor het slapen heb genomen.

Nu begint mijn probleem:

Het viel me al op dat ik gedurende de dag nog veel energie had en 's avonds eigenlijk nog niet echt moe was zoals ik dat normaal gesproken ben. Ik ging naar bed om te slapen maar net voordat ik daadwerkelijk in slaap zou vallen kreeg ik een soort trillingen/tintelingen over mijn hele lichaam. Dit voelt gek genoeg een soort van lekker, echter zorgt het ervoor dat ik niet in slaap kom en daarna weer helemaal alert en wakker ben. Ook schokken mijn benen of armen soms ineens.

De volgende dag 29-04-2023 had ik 's ochtends nog een beetje hoofdpijn maar dit trok gedurende de dag weg. Ook merkte ik dat ik nog steeds gewoon simpelweg niet moe werd, iets waar ik eerder nooit problemen mee heb gehad en ik nu ook nog eens slecht had geslapen. Die dag heb ik overdag groene thee gedronken, 3x vitamine C calcium ascorbaat (in totaal 3500mg) genomen en daarnaast nog Visolie, multivitamine, b12 10.000 met folaat en q10.
Ik heb gezond gegeten, goed gedronken, veel buiten gelopen en ben 's avonds nog in bad geweest en heb daarna voordat ik naar bed ging "goede nachtrust thee" gedronken.

Jullie raden het al, toen ik in bed lag kwam ik helaas weer niet in slaap door de combinatie van niet echt moe zijn en de trillingen/tintelingen net voordat ik wel in slaap zou vallen. Daarom besloten om 5 mg melatonine te nemen. Ik merkte dat ik 1 uur daarna wel moeier werd achter mijn ogen maar nog steeds kon ik niet in slaap komen. Iedere keer dat dit wel bijna gebeurde krijg ik dus meteen die (soort van lekkere) schokken/tintelingen over mijn hele lichaam of een bepaald lichaamsdeel.

Ook als ik me uitrek voelt dit anders dan normaal (lekkerder lijkt het wel) en krijg ik vooral een licht gevoel in mijn benen. Ik moet af en toe nog wel geeuwen maar als ik geeuw is het ook niet meer zo'n diepe geeuw van moeheid maar zijn ze veel korter en lijken wel onmiddellijk onderdrukt te worden ofzo. Terwijl ik het zelf zeer zeker niet onderdruk. Ik heb dit ook nooit eerder gehad.

Aangezien ik de eerste 2x na xtc gebruikt te hebben hier totaal geen last van heb gehad en prima kon slapen is me nu de angst bekropen dat ik te veel heb gebruikt en ik mijn receptoren of iets dergelijks kapot heb gemaakt en ik wellicht nooit meer goed kan slapen (dit klinkt misschien hypochonder maar dit zijn nu eenmaal mijn gedachten helaas.

Ik heb al veel op websites en forums gezocht en kom wel wat verhalen tegen van mensen die raakvlakken hebben met mijn situatie, maar zie niet echt een oplossing of lees ook niet of het probleem zich later vanzelf op heeft gelost. Daarnaast lees ik ook vaak dat er geadviseerd wordt dat mensen meteen aan de slaapmiddelen moeten gaan etc. Iets waar ik eigenlijk niet op zit te wachten i.v.m. verslaving en dat het ook niet echt een oplossing voor het probleem is.

Ik ben verder geen fervente drugsgebruiker. Vorig jaar heb ik 1x lsd gedaan 130 ug en 2 weken geleden voor het eerst Ayahuasca (dit was met therapeutische insteek en niet voor de kick of beleving of iets dergelijks). Hooguit 4x per jaar een paar trekjes van een jointje en daarnaast drink ik ook nauwelijks alcohol en leef ik relatief gezond (3x per week sporten en veelal gezond eten)

In alle eerlijkheid heeft deze situatie me echt bang gemaakt en ik heb me ook meteen afgezworen om ooit nog XTC, en misschien zelf wel überhaubt drugs te gebruiken.

Overigens zou ik volgens mij gisteren (29-04-23) en/of vandaag mijn dip moeten hebben. Ik voel me wel wat vlak, iets sneller geïrriteerd en emotioneler maar er is geen sprake van een enorme crash of iets dergelijks.

Nu zou ik graag weten of er iemand is die antwoord kan geven op mijn vragen:

1: Hoe komt het dat ik nu ineens zoveel energie blijf houden na mijn laatste keer xtc en ik, na een aantal dagen, nog steeds niet echt moe word en goed kan slapen? (terwijl ik hier de vorige keren geen last van had)

2: Waarom schokt/tintelt mijn lichaam steeds net voordat ik daadwerkelijk in slaap wil vallen? (dit lijkt het grootste probleem te zijn waardoor ik niet in slaap kom)

3: Hoe los ik dit op, of zal dit vanzelf overgaan? (en zo ja, op welke termijn dan?) en is er nog iets wat ik kan doen om dit proces te helpen en te zorgen dat ik wel weer op natuurlijk wijze normaal in slaap kom?

Alvast enorm bedankt voor het lezen van mijn verhaal en de moeite voor het reageren! :praying3:


PS: Ik ben echt op zoek naar een constructieve en permanente oplossing voor deze situatie.
Ik zit niet te wachten op reacties als "ga maar lekker aan de slaappillen" etc. :blushing:
Klik om te vergroten...
Maximaal tot net voor je lichamelijke bijwerkingen krijgt van de xtc stoppen met nemen zo behoud je de roes en de euforie wat de intentie van xtc is en zal je ook geen naeffecten of een dip zien
A
AnonymousNoobLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zeehond zei:
Nogmaals……..
Je maakt je er veel te druk over, dat helpt niet.
Denk er niet over na, probeer dat.
Doe je dit ook met andere dingen in het leven?

Je herhaalt wat je al eerder hebt geschreven.
Het komt goed en ik lees goede adviezen van andere leden.

Let it go.
Klik om te vergroten...

Ik ga zeker proberen om me minder druk te maken. Ik heb dat "nadenken" en druk maken zeker niet bij alles maar als ik het heb is het met zaken die me aan het hart gaan, zoals bijvoorbeeld mijn nachtrust. Ik kan me wel volledig vastbijten in zoiets en wil graag de controle hebben om het probleem dan te verhelpen. In dit geval lukt dat dus niet meteen aangezien ik niet kan slapen en kan het soms wat obsessief worden.... Ben er niet trots op. Ik maak me dan druk en heb de verwachting dat dit dan de dag na de dinsdagdip hersteld zou moeten zijn maar dat is natuurlijk helemaal niet realistisch. Het kan best nog dagen of misschien zelfs weken duren.

Ik heb vandaag nog specifiek gezocht naar symptomen van een laag serotonine level (in plaats van symptomen na xtc) en daar staat duidelijk als één van de belangrijkste symptomen "moeite met in slaap komen, moeite met doorslapen, weinig eetlust, neerslachtig etc." Kortom, veel van de symptomen van laag serotonine komen overeen met mijn huidige klachten. De slechte slaap lijkt dus een relatie te hebben hiermee en ik zal er op vertrouwen dat het daarom dus ook weer goed gaat komen en het niet iets permanents is voor me. De slaap zal hoogstwaarschijnlijk beter worden zodra mijn serotonine waardes herstellen.

Miraculeus zei:
Wat mij weleens helpt om in te slapen zijn meditaties (bodyscan oid) een gedachtetruc of een afleidingstaak. Mijn gedachtetruc is; je stelt jezelf een stuk strand bij de zee voor (of een blauwe lucht) en bij elke uitademing neemt een golf (of windvlaag) al je gedachten van dat moment mee en ontstaat er weer een 'schone lei', je stopt dus je piekergedachten en denkt even nergens aan. Volgende uitademing opnieuw, steeds breng je je gedachten terug. Tot je echt nergens meer aan denkt.
Een andere manier om je hoofd van piekeren af te houden is een simpel taakje te doen, zoals het periodiek systeem opnoemen of alle rijtjes met tafelsommen. Zo is je hoofd bezig en kan het zich niet bezig houden met zorgen maken over niet slapen.

Natuurlijk is alles veel makkelijker gezegd dan gedaan, maar hopelijk kun je er wat mee.
Klik om te vergroten...

Dankjewel voor de tip, ik ga dit zeker eens proberen!

Nogmaals dank voor alle reacties iedereen!

Groeten

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."