Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMedicatie swap

Medicatie swap

22 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Dunne zei:
@inner_search , waarom kun je in BE geen Dex voorgeschreven krijgen?
Ik heb zelf adhd en nooit medicatie gebruikt in die ruim 50 jaar dus heb er geen verstand van.
Ik heb wel eens een x Dex geprobeerd toen ik een paar pilletjes heb gekregen van iemand maar imo was het niet DE oplossing voor mijn adhd radartjes te stoppen. Niet dat je dat na 1 ervaring kunt zeggen maar het was niet gelijk van: “wow weg adhd”!
Klik om te vergroten...
Omdat dex aanzien word als een echte drug en geen medicatie.
Je kan het wel krijgen, en heb het 2 weken geslikt (officieel via de polikliniek in Leuven)maar mocht niet autorijden (met methyl wel...) en als ik voort zou willen gedaan hebben met dex , zou de psych me een document laten ondertekenen dat ik men rijbewijs bij justitie zou moeten afgeven zolang ik de dex slikte.

Dus heb ik het enige medicijn dat werkt helaas af moet slaan..

Bij mij was het dus wel vanaf het eerste pilletje van 5mg (2x 2.5mg magistraal gemaakt) jackpot.
En aan de cognitieve tests te zien waren die dus ook aanzienlijk beter.
ElaineD zei:
Wat heb je allemaal geprobeerd en wat zijn voor jou de belangrijkste dingen die je hinderen?
Klik om te vergroten...
Alles wat ze kunnen voorschrijven , zowel de reguliere meds evenals de over the counter meds (wat een eindeloze lijst is die ik hier niet ga neerzetten ̀voor de 30e keer op het forum , ga je gang en pluis men geschiedenis hier maar even uit in men topics.).

Wel kan ik je zeggen dat (maar niet aanraden) dat een zeer lage dosis O-pce en 3-meO-PCP in de range van 2 a 3 mg best goed werkt als kickstart van de dag.
Waarbij opce iets geschikter is door het net iets meer stimulerende effect.
Maar dat was mijn valkuil , en ben dan verslaafd geraakt aan de disso's.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#2
Rivalrie zei:
In Nederland mag je ook niet autorijden met dex.
Klik om te vergroten...
Maar ook wel met methyl ?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
inner_search zei:
Omdat dex aanzien word als een echte drug en geen medicatie.
Je kan het wel krijgen, en heb het 2 weken geslikt (officieel via de polikliniek in Leuven)maar mocht niet autorijden (met methyl wel...) en als ik voort zou willen gedaan hebben met dex , zou de psych me een document laten ondertekenen dat ik men rijbewijs bij justitie zou moeten afgeven zolang ik de dex slikte.

Dus heb ik het enige medicijn dat werkt helaas af moet slaan..

Bij mij was het dus wel vanaf het eerste pilletje van 5mg (2x 2.5mg magistraal gemaakt) jackpot.
En aan de cognitieve tests te zien waren die dus ook aanzienlijk beter.

Alles wat ze kunnen voorschrijven , zowel de reguliere meds evenals de over the counter meds (wat een eindeloze lijst is die ik hier niet ga neerzetten ̀voor de 30e keer op het forum , ga je gang en pluis men geschiedenis hier maar even uit in men topics.).

Wel kan ik je zeggen dat (maar niet aanraden) dat een zeer lage dosis O-pce en 3-meO-PCP in de range van 2 a 3 mg best goed werkt als kickstart van de dag.
Waarbij opce iets geschikter is door het net iets meer stimulerende effect.
Maar dat was mijn valkuil , en ben dan verslaafd geraakt aan de disso's.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de uitleg!
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Coke Spook zei:
In nederland worden je meds wel vergoed als je huisarts het aanmerkt als chronisch bij je zorgverzekeraar! Kan na 1 jaar geloof ik al....
Klik om te vergroten...
In Nederland wordt amper nog medicatie vergoed ook voor chronisch zieken 😉
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#5
inner_search zei:
Omdat dex aanzien word als een echte drug en geen medicatie.
Je kan het wel krijgen, en heb het 2 weken geslikt (officieel via de polikliniek in Leuven)maar mocht niet autorijden (met methyl wel...) en als ik voort zou willen gedaan hebben met dex , zou de psych me een document laten ondertekenen dat ik men rijbewijs bij justitie zou moeten afgeven zolang ik de dex slikte.

Dus heb ik het enige medicijn dat werkt helaas af moet slaan..

Bij mij was het dus wel vanaf het eerste pilletje van 5mg (2x 2.5mg magistraal gemaakt) jackpot.
En aan de cognitieve tests te zien waren die dus ook aanzienlijk beter.

Alles wat ze kunnen voorschrijven , zowel de reguliere meds evenals de over the counter meds (wat een eindeloze lijst is die ik hier niet ga neerzetten ̀voor de 30e keer op het forum , ga je gang en pluis men geschiedenis hier maar even uit in men topics.).

Wel kan ik je zeggen dat (maar niet aanraden) dat een zeer lage dosis O-pce en 3-meO-PCP in de range van 2 a 3 mg best goed werkt als kickstart van de dag.
Waarbij opce iets geschikter is door het net iets meer stimulerende effect.
Maar dat was mijn valkuil , en ben dan verslaafd geraakt aan de disso's.
Klik om te vergroten...
In Nederland mag je ook niet autorijden met dex.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
inner_search zei:
Maar ook wel met methyl ?
Klik om te vergroten...
Medicijnen waarvan bekend is dat ze de rijvaardigheid beïnvloeden hebben een waarschuwing op het etiket of er is een gele waarschuwingssticker op het doosje geplakt. Ook staat er dan een waarschuwing in de bijsluiter hier in Nederland. Wij hebben 3 categorieën, 1 mag mits je geen bijwerkingen hebt o.a. Duizeligheid etc. Cat 2: mag alleen als je door de gewenningsperiode heen bent wat dagen of weken kan zijn en cat 3: helemaal niet mogen autorijden.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#7
inner_search zei:
Maar ook wel met methyl ?
Klik om te vergroten...
Ja daarmee wel
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#8
inner_search zei:
Ik raad je meditatie en een goed dieet en een andere mindset aan dat je adhd geen "handicap" is maar dat je er mee moet leren leven en je leven er naar aanpassen.
Inplaats van keer op keer op zoek te gaan je adhd te onderdrukken door medicatie of drugs.
Scheelt je een hoop geld en kopzorgen.
Klik om te vergroten...

Leuk hoe je even alle mensen die wel baat bij medicatie hebben de les probeert te lezen.

Wat telt is niet jouw persoonlijke ervaring en vooroordelen maar wat iemand zelf ervaart.

Ik raad je bij dezen ook een andere mindset aan: het niet zomaar oordelen over de keuzes van een ander persoon.
Het herdefiniëren van psychologische aandoeningen dat ze geen handicap durven/willen noemen is eveneens twijfelachtig. De maatschappij moet zeker mensen met diagnoses faciliteren en zorgen dat men duurzaam werk en/of dagbesteding heeft. Maar we moeten niet gaan doen alsof deze groepen geen beperkingen hebben.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
ATGC zei:
Leuk hoe je even alle mensen die wel baat bij medicatie hebben de les probeert te lezen.
Klik om te vergroten...
Hij raadt het voornamelijk gewoon aan...

Als jij het probeerde en er hele goede resultaten mee had, zou jij toch ook willen dat anderen het een kans gaven?

Waarom vat je het altijd zo persoonlijk op als men niet zo positief is over AD(H)D behandelen met medicatie?
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#10
ATGC zei:
Leuk hoe je even alle mensen die wel baat bij medicatie hebben de les probeert te lezen.

Wat telt is niet jouw persoonlijke ervaring en vooroordelen maar wat iemand zelf ervaart.

Ik raad je bij dezen ook een andere mindset aan: het niet zomaar oordelen over de keuzes van een ander persoon.
Het herdefiniëren van psychologische aandoeningen dat ze geen handicap durven/willen noemen is eveneens twijfelachtig. De maatschappij moet zeker mensen met diagnoses faciliteren en zorgen dat men duurzaam werk en/of dagbesteding heeft. Maar we moeten niet gaan doen alsof deze groepen geen beperkingen hebben.
Klik om te vergroten...
Vriendelijk bedankt voor het aanraden , ik ga het even bekijken en uitzoeken of het wat is voor mij.


Ik denk dat aanraden op deze manier werkt.
Fijne dag nog.
ElaineD zei:
zelfmedicatie te promoten.
Ik vroeg me gewoon af bestaat het? Of wat doen jullie in zo’n situatie?
Klik om te vergroten...
Ik reageerde op de rechtstreekse vraag van ts uit mijn persoonlijke ervaring.
Ik blijf bij men standpunt dat IK meer baad heb bij mediatie sport en een aangepaste werkomgeving on overleg met je (toekomstige) werkgever.
C
Coke SpookLid
01-01-2024, 00:00
#11
Veel mensen denken en vinden dat alleen medicatie prima werkt, en is hun keuze... ja duh... liefst zo min mogelijk inspanning!
Maar zo werkt het toch niet ....
Het is altijd EN pasende medicatie EN aan je zelf gaan werken met therapie.
Zo krijg echt maximaal resultaat.
Als je dat niet gaat proberen blijf je maar lekker op die 20% verbetering hangen toch!
Net als mensen met een stemmings stoornis (depressie etc) medicatie gaan slikken en dan is het allemaal opgelost toch? Nooit meer klachten.
Anti Trek medicatie nemen als je wilt stoppen met gebruik!
Zooo echt een uitvinding toch???! Elke dag een pilletje anti trek en je denkt nooit meer aan drugsgebruiken......
Wauwww waarom nemen al die mensen die verslaafd zijn dat niet eigenlijk??? Met een anti trek pilletje overwin je zo je verslaving!
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Hij raadt het voornamelijk gewoon aan...
Klik om te vergroten...

Niet medicamente psychologische hulp is ook belangrijk. Maar dat aanraden gaat hier niet over 1 maar wel 3 dingen, meditatie, voeding en een "andere mindset"

Die laatste heb ik zelf gelukkig niet gehoord maar het is wel diverse malen tegen mijn wijlen moeder gezegd door familie terwijl ze aan ernstige depressieve episodes leed.

Mindless zei:
Als jij het probeerde en er hele goede resultaten mee had, zou jij toch ook willen dat anderen het een kans gaven?

Waarom vat je het altijd zo persoonlijk op als men niet zo positief is over AD(H)D behandelen met medicatie?
Klik om te vergroten...

Ik raad nooit zomaar medicijnen en/of behandelingen aan omdat de reactie moeilijk te voorspellen is. Ik heb zelfs voldoende punten van kritiek op psychofarmaca. 3-4 weken wachten op de inwerking van S(N/S)RI's, het achter dure merken afschermen van formulaties met vertraagde afgiftes van bijv methylfenidaat en het stigma op dex, geen rijbewijs en chemisch is het een van de stereoisomeren van speed.

MPH vind ik ook geen perfect middel, het is IMO te piekerig en kan leiden tot hyperfocus en/rebounds.
E
ElaineDLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hi,

Ik ben nieuw hier..
Ik woon in België en weet sinds 6 maanden dat ik ADHD heb.
Mijn zoektocht naar de juiste medicatie is dramatisch!

In Nederland wordt een groot deel van de medicatie vergoed als het in je pakket zit, hier is dat een beetje anders.

Voor elk medicijn moet je betalen.. Als ik bv concerta haal ben ik tussen de 60 a 70 euro kwijt..
Ik heb al redelijk wat medicatie geprobeerd met als gevolg dat ik een hele lade vol heb liggen met medicatie dat me super veel geld heeft gekost (lees honderden euro’s!!!!)
Niet dat dat erg is maar ik vind het systeem zo’n verspilling.
Ik wil niet dat iemand anders voor zn medicatie moet betalen, gaat ondervinden dat het niet werkt en vervolgens ongebruikt in de kast heeft liggen.

Beetje hippie achtig idee van mezelf maar bestaat er zoiets als medicatie swap..
Ik heb zelf voor apotheekassistente gestudeerd en ik weet wat ik doe, ik snap ook dat dat gevaarlijk is voor mensen die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.
Begrijp me daarom aub niet verkeerd ik zit hier niet zelfmedicatie te promoten.
Ik vroeg me gewoon af bestaat het? Of wat doen jullie in zo’n situatie?
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#14
Je zoekt nog maar 6 maand of mínder naar de juiste medicatie.
Ik zoek er al al van men 13e naar en kreeg van men 7de methyl tot men 12de levensjaar.

Je woont in België , dus als methylfenidaat niet goed werkt voor je en dex wilt proberen moet ik je teleur stellen.
Je zoektocht gaat nog maanden doorgaan zo want dex krijg je hier niet zomaar , zelfs niet na een jarenlang traject van alle antidepressiva en chotica.

Ik raad je meditatie en een goed dieet en een andere mindset aan dat je adhd geen "handicap" is maar dat je er mee moet leren leven en je leven er naar aanpassen.
Inplaats van keer op keer op zoek te gaan je adhd te onderdrukken door medicatie of drugs.
Scheelt je een hoop geld en kopzorgen.

Ik probeer al van men tienerjaren zelfmedicatie te doen met allerhande medicatie en drugs , zowel macrodose als microdose.
En dit zorg enkel voor extra problemen in de toekomst.

Succes verder.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#15
ElaineD zei:
Hi,

Ik ben nieuw hier..
Ik woon in België en weet sinds 6 maanden dat ik ADHD heb.
Mijn zoektocht naar de juiste medicatie is dramatisch!

In Nederland wordt een groot deel van de medicatie vergoed als het in je pakket zit, hier is dat een beetje anders.

Voor elk medicijn moet je betalen.. Als ik bv concerta haal ben ik tussen de 60 a 70 euro kwijt..
Ik heb al redelijk wat medicatie geprobeerd met als gevolg dat ik een hele lade vol heb liggen met medicatie dat me super veel geld heeft gekost (lees honderden euro’s!!!!)
Niet dat dat erg is maar ik vind het systeem zo’n verspilling.
Ik wil niet dat iemand anders voor zn medicatie moet betalen, gaat ondervinden dat het niet werkt en vervolgens ongebruikt in de kast heeft liggen.

Beetje hippie achtig idee van mezelf maar bestaat er zoiets als medicatie swap..
Ik heb zelf voor apotheekassistente gestudeerd en ik weet wat ik doe, ik snap ook dat dat gevaarlijk is voor mensen die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.
Begrijp me daarom aub niet verkeerd ik zit hier niet zelfmedicatie te promoten.
Ik vroeg me gewoon af bestaat het? Of wat doen jullie in zo’n situatie?
Klik om te vergroten...
Het grootste deel wordt ook in Nederland niet vergoed.

Wat doet methylfenidaat bij jou dan?
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Medicatie swaps worden alleen uitgevoerd en goedgekeurd door arts c.q. behandelaar/zorger.
Wens je succes want zonder dat ga je legaal niet zomaar wat anders krijgen. En betalen zal je hoe dan ook moeten doen, grote gross aan medicatie wordt zowel NL en BE niet vergoed.
E
ElaineDLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hi,

Ik zal even mn hele verhaal hier posten dan is het misschien iets duidelijker.

Deze zomer had iemand iets gepost over dat ze geen boek kon lezen en dat dat komt omdat ze ADHD heeft.
Ik dacht ik geen boek kon lezen omdat ik dyslexie heb..
Ik had nog nooit iemand horen zeggen dat ze geen boek konden lezen dus ik was nieuwsgierig.
Toen ik de symptomen ging opzoeken viel ik achterover omdat dit een beschrijving van mezelf was.
(Ik was de persoon die dacht dat ADHD niet bestond, karma :))

De testen hier in België kosten 1000 euro.
Ik dacht ja allemaal leuk en aardig maar ik wil eerst medicatie testen want als ik het straks niet heb, ben ik 1000 euro lichter en ben ik nog geen stap verder.
Ik ging stiekem op zoek naar Ritalin. Ik vond geen Ritalin maar wel Dex.
Ik dacht dex zal wel niet werken maar kom op we zullen het proberen.
Op het moment dat ik dex heb genomen, ging er een nieuwe wereld voor me open.
Ik kon voor de eerste keer in m'n leven een taak afmaken zonder tegengewerk van mezelf.
Daarna Ritalin geprobeerd om te zien of dit bij mij aansloeg, helaas niks.

M'n testen gedaan en begin Juni kreeg ik officieel m'n diagnose.
Dex wordt inderdaad niet zomaar voorgeschreven hier in België. (Wat ik trouwens ABSURD vind!!)
Als eerst moest ik beginnen met Ritalin.
Ik zei Methylfenidaat helpt niet bij mij! Maaaaaar ik moest het toch terug proberen..
En niet 1, NEEEEEEEE, alle soorten maten, merken en hoeveelheden.
Als ik dit neem, word ik heel warrig, opgefokt en daarna heeeeeel somber en wil ik gaan slapen.

Daarna mocht ik beginnen aan het wondermiddel Strattera.
De grootste troep die er bestaat! Ik werd letterlijk een ongemotiveerde zombie, gevangen in mn eigen lichaam.
En een van de leukste bijwerkingen, zelfmoordgedachtes. Kers op de taart

Eind september was 1 van de laatste keren dat ik stiekem dex had geprobeerd met positief effect en 2 maanden later merkte ik opeens dat het niet meer werkte..
Ik kreeg eigenlijk precies hetzelfde gevoel als wat ik bij Ritalin kreeg.

Vorige week een afspraak bij m'n psychiater gehad en heb m alles verteld dat ik het vroeger stiekem had geprobeerd en dat het werkte en daarna niet meer.
Ik heb hem gevraagd mag ik het nog 1 keer proberen om te kijken of het echt niet helpt want dan kan ik het wegstrepen van m'n lijst.
(Lees ik nam medicatie van een ander maar je weet natuurlijk nooit 100 procent zeker of dit echte medicatie is en ik had er eigenlijk nooit over nagedacht dat dit echt fucking gevaarlijk kan zijn)
Voor mij was 1 tabletje genoeg geweest maar ik kreeg er 60 op voorschrift..
Ik probeerde de dex en ik merk nu in januari dat het nog altijd niet terug aanslaat..

Ben momenteel bezig met Selegiline..

Maar in mn keukenkastje ligt :
Ritalin
Mediket
Concerta 18 mg
Concerta 27 mg
Strattera 25 mg
Strattera 40 mg
4 potjes dex
ander potje dex van een andere apotheek
nog een ander potje dex van de apotheek hier in belgië

Dus rond de 300 euro medicatie waar ik geen kut aan heb en misschien iemand anders wel!
Medicatie die ik wil proberen zijn medicatie zoals bumetanide of moclobemide..
Medicatie die ik 100 procent zou krijgen van mn arts als ik het vraag..
Maar ik vind het zo'n verspilling want waarschijnlijk heeft iemand het thuis liggen en doet er niks mee, juist hetzelfde met de medicatie die ik thuis heb liggen.. Het gaat me meer over de mindset erachter.

Btw ik zie ADHD niet als een handicap.. Verre van.. Ik leer nu verschillende mensen met ADHD kennen en het zijn de leukste, gezelligste, makkelijkste en eerlijkste mensen die ik ooit heb ontmoet.
Mijn enigste probleem is dat als ik bv mn huis wil opruimen en schoonmaken en mn ADHD heel erg is, ik wel baas kan zijn over mn lichaam en kan zeggen.. Jawel vriendin, ook al heb je geen zin, je gaat het lekker wel doen.
Momenteel is mn uitstelgedrag abnormaal en motivatie 0,0.. Niks krijgt me in gang..
Daarom wil ik eigenlijk geen antidepressiva proberen, ik wil mn adhd gebruiken wanneer ik het wil.
Kortwerkende medicatie lijkt mij dus ideaal..

Ik wil even duidelijk zijn. Ik ben geen iemand die drugs gebruikt/misbruikt.
Ik heb wiet, space cake, coke en mdma gedaan.
Allemaal 1 keer gedaan en daarna nooit niet meer..
Enigste wat me boeiend lijkt is DMT maar dat durf ik momenteel nog niet :)

Inner_search, je zegt dat je al vanaf je 13e aan het zoeken bent.
Wat heb je allemaal geprobeerd en wat zijn voor jou de belangrijkste dingen die je hinderen?
Ik ben trouwens sinds eind december bezig met te mediteren.

Ik ben misschien raar maar mijn motto in het leven is : 'Gaat niet bestaat niet'
Dus een paar tegenslagen met medicatie houden me niet tegen om iets te vinden wat wel voor me werkt..
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#18
ik heb sinds kort dexamfetamine 5mg van tentin
en volgens mijn verzekering hoef ik niks te betalen
ik heb 0 euro eigen risico en meestal wel een eigen bijdrage maar in mijn individueel geval dus niet
U heeft vanuit uw aanvullende verzekering inderdaad een vergoeding voor de eigen bijdrage van medicijnen. De apotheek declareert deze kosten bij ons en wij vergoeden het.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Je kan anders bijzonder lange teksten tikken... weet niet of je nu aan de meds zitz maar er lijkt iets te werken :tongueout:
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Rivalrie zei:
Je kan anders bijzonder lange teksten tikken... weet niet of je nu aan de meds zitz maar er lijkt iets te werken :tongueout:
Klik om te vergroten...
Ik dacht dat het aan mij lag omdat vandaag mijn energie niveau - is, maar ligt dus niet aan mij 😂

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."