Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXTC Pauze

XTC Pauze

30 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Inderdaad; 5-HTP wordt grotendeels afgebroken in de maag, niet actief getransporteerd over de bloedbreinbarrière, en het bevordert ook niet de productie van serotonine in het brein. De stof is simpelweg een vereist om aanwezig te zijn in het brein om serotonine te kunnen maken; maar daarvoor is het genoeg om gezond, vers en gevarieerd te eten. Wat overigens ook een stuk beter is voor de rest van je lichaam 😁

Dus liever zelf koken met veel groenten, veel vezels (yay volkoren alles), elke dag vers fruit (maar liever geen sap), en een beperkte hoeveelheid vlees.
Klik om te vergroten...
Zelfde met L-tryptofaan?

Ik heb dat gister voor het eerst genomen, 24 uur na inname van 100 mg 6-APB. Daarnaast eet, drink, slaap en sport ik al gezond/genoeg. Maar vond het ergens een fijn idee om er nog naast te experimenteren met supplementen: magnesium, goede vitamines in appelazijn en nu dus ook L-tryptofaan erbij.

In totaal gister 1000 mg daarvan genomen en het kan natuurlijk (deels of volledig) placebo zijn, maar het voelde goed/kalmerend.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
@ljuv Ik ben het grotendeels met je eens. Mijn originele reactie was vrij ambigu, met zeker ook een knipoog, dus ik vind dit iets te veel op de man af:
ljuv zei:
Voor het weet heb je wat aan je handen kleven wat je niet voorzien had, omdat jij 20-25 jaar geleden elk weekeind aan de pillen zat.
Klik om te vergroten...
Maar goed, je vindt dus dat ik onvoorzichtig ben. Door af te wijken van de vuistregels breng ik potentieel mensen in gevaar. Die zouden kunnen gaan denken “het loopt allemaal wel los, ik ga lekker door met gebruiken”. Point taken. Maar ik zeg ook dat zelfs een enkele keer xtc gebruiken ongezond is (zelfs met harm reduction) dus dat is weer een fikse waarschuwing.
ljuv zei:
Gelukkig zijn de meeste mensen er goed vanaf gekomen, maar er zijn ook echt ongelofelijk veel mensen met permanente schade.
Klik om te vergroten...
Schade is erg moeilijk te quantificeren. Het is ook erg moeilijk om een oorzaak aan te wijzen. Lag het aan die pillen in de jaren 90 of aan iets anders? Dat is een moeilijke vraag, waar wetenschappers enorm mee worstelen.

(Overigens kan iets ongezond zijn zonder permanente schade aan te richten. Die zak snoep gisteren deed me zeker geen goed, maar er was geen permanente schade. Ik zou xtc misbruik misschien onderbrengen bij “langdurige schade”, maar dit terzijde.)

Waar ik vooral op doel is: we zijn soms zo stellig, maar de wetenschappelijke inzichten veranderen razend snel. Soms is het goed om er even bij stil te staan dat we niet alles weten en dat mensen uiteindelijk zelf een risico afweging moeten maken, wetende dat je nooit alles weet. Dat er aan drugsgebruik altijd risico’s kleven weet ik maar al te goed. Soms kan harm reduction zelfs een vals gevoel van veiligheid geven (zoals filters in sigaretten). De vuistregels beschermen je niet altijd.

Dus zoals je merkt ben ik echt niet zo ongenuanceerd (hoop ik 🙃). Een les voor mij is misschien dat ik duidelijker moet communiceren…
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Zelfde met L-tryptofaan?

Ik heb dat gister voor het eerst genomen, 24 uur na inname van 100 mg 6-APB. Daarnaast eet, drink, slaap en sport ik al gezond/genoeg. Maar vond het ergens een fijn idee om er nog naast te experimenteren met supplementen: magnesium, goede vitamines in appelazijn en nu dus ook L-tryptofaan erbij.

In totaal gister 1000 mg daarvan genomen en het kan natuurlijk (deels of volledig) placebo zijn, maar het voelde goed/kalmerend.
Klik om te vergroten...
L-tryptofaan wordt wel getransporteerd naar de plekken in het brein waar het nodig is; maar het verhoogt ook niet de biosynthese van serotonine (tenzij er sprake is van gebrekkige aanwezigheid van voedingsstoffen).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
L-tryptofaan wordt wel getransporteerd naar de plekken in het brein waar het nodig is; maar het verhoogt ook niet de biosynthese van serotonine (tenzij er sprake is van gebrekkige aanwezigheid van voedingsstoffen).
Klik om te vergroten...
Dusss... Ergens kan het toch nuttig zijn? Kan natuurlijk zijn dat je bepaalde voedingsstoffen niet binnenkrijgt, ook al eet je gezond en probeer je gevarieerd te eten. Je kunt mogelijk iets missen.

Maar wat ik van je begrijp: niet zo belangrijk om te gebruiken als ik dacht. (zoals sommigen wel doen voorkomen)

Ach, nu ik het toch heb, gebruik ik het ook. (Was 30 euro :sweatsmile:)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Ach, nu ik het toch heb, gebruik ik het ook. (Was 30 euro :sweatsmile:)
Klik om te vergroten...
Ja het is dus vooral dit: een goed verdienmodel voor de makers van supplementen die het alvast marketen als gezonde toevoeging zonder dat de gezondheidseffecten vast staan.

De marketing bestaat dan ook vaak uit de leus 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Maar ook dat is niet helemaal waar.

www.bnr.nl

Vitamines: baat het niet, dan schaadt het soms wel

Wat extra B6 voor de weerstand, B12 voor de energie, D voor de botten, magnesium voor de spieren. Of even een multivitamine om zeker te weten dat je nergens...
www.bnr.nl www.bnr.nl
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
OtherShore zei:
Dus zoals je merkt ben ik echt niet zo ongenuanceerd (hoop ik 🙃). Een les voor mij is misschien dat ik duidelijker moet communiceren…
Klik om te vergroten...
Nee hoor, dat geloofde ik ook zeker wel. En ik vind ook dat we niet alleen maar naar “de regeltjes” moeten kijken en weet ik wat meer. Maar dit is een open topic, waar iedereen mee kan lezen. En ik denk dat veel medeforummers wel echt onderschatten hoeveel andere bezoekers hier terecht komen… Dus daarin ben ik wel wat voorzichtiger met “doe lekker wat je wil”. Veel mensen kennen de vuistregels niet eens bijvoorbeeld.

OtherShore zei:
Dat is een moeilijke vraag, waar wetenschappers enorm mee worstelen.
Klik om te vergroten...
Denk ook dat we hier nu niet meer volledig achter komen… en dat is ook okay! Maar inmiddels is er wel aanzienlijk meer onderzoek geweest naar mdma en de neurotoxiteit e.d. En tuurlijk, over een paar decennia weten we wéér veel meer en veranderen die vuistregels misschien ook weer. Maar tot die tijd is het denk ik wel verstandig om uit te gaan van wat we nu weten over hoe we het verstandigst hiermee omgaan.

En sorry, mijn reactie was uiteraard niet op de man af bedoelt. Ik overdrijf graag😜 Maar komt ook voort uit dat er vaker mensen op dit forum langvliegen die in hun verleden veel mdma misbruikt hebben die nu zeggen “zeik nie zo, ik heb toch ook niks.” Dus ik hoopte vooral ermee te voorkomen dat dat het voornaamste narratief wordt in dit topic.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
ljuv zei:
ik denk dat veel medeforummers wel echt onderschatten hoeveel andere bezoekers hier terecht komen… Dus daarin ben ik wel wat voorzichtiger met “doe lekker wat je wil”. Veel mensen kennen de vuistregels niet eens bijvoorbeeld.
Klik om te vergroten...
Hear, hear. Ja misschien moet ik wat meer stilstaan bij het grote publiek. En dat stukje over een gezamenlijke verantwoordelijkheid om mensen goed in te lichten, daar kan ik me helemaal in vinden. Ik wilde daarnet te snel de controverse induiken en misschien is dat te hoog gegrepen als basiskennis ontbreekt. Het is beter om misverstanden te voorkomen, dus ik ga even een edit bij mijn oorspronkelijke bericht plaatsen
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#8
Heb wel eens gelezen dat de driemaanden regel gebaseerd is op 4x per jaar. Dat laatste is ook de regel wat ik zelf, beetje ruim, neem. Ene keer is t zes weken, de andere keer is t zes maanden pauze. Echter liever niet dan 4, Max 5 keer per jaar.

denk dat veel mensen ook geen flauw idee hebben van doseringen en dit heeft toch wel invloed op t geheel. Een hele dag en avond roekeloos doornemen van “kwartjes” is iets totaal anders dan 1,5mg/k.
d
dommechick123Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Hai,
Vorige week had ik mijn tweede keer XTC gebruiken, super leuke ervaring. Maybe spoke to soon(het voelt weken geleden lol) maar ik voel me zelfs beter dan in jaren.
-algemene stemming beter
-neiging om te dansen op elk liedje
-alles is grappig, hard op giechelen van sociale media terwijl ik normaal heel somber en rustig ben.

Ik heb afgelopen jaren veel te maken gehad met depressie en adhd symptonen en ik vroeg me af of het te maken kon hebben met neurotransmitters en shit, sinds mensen altijd stellen dat adhd te maken heeft met dopamine tekort en mdma de serotonine-opslag uitput.
Misschien wat te kort door de bocht maar is er een verband? Bvb dat ik storingen of blokkeringen had op mn serotonine en die piek en daling van xtc het heeft gefixt?

(Had wel gewoon normale comedown, lichtelijk dinsdagdip en laatste keer xtc gebruik was 40 dagen geleden(hierna denk ik wel echt aan de drie maand pauze, had niet om de tijd gedacht oeps). Verder alleen 3m in maart en wiet zo nu en dan)
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
dommechick123 zei:
Hai,
Vorige week had ik mijn tweede keer XTC gebruiken, super leuke ervaring. Maybe spoke to soon(het voelt weken geleden lol) maar ik voel me zelfs beter dan in jaren.
-algemene stemming beter
-neiging om te dansen op elk liedje
-alles is grappig, hard op giechelen van sociale media terwijl ik normaal heel somber en rustig ben.

Ik heb afgelopen jaren veel te maken gehad met depressie en adhd symptonen en ik vroeg me af of het te maken kon hebben met neurotransmitters en shit, sinds mensen altijd stellen dat adhd te maken heeft met dopamine tekort en mdma de serotonine-opslag uitput.
Misschien wat te kort door de bocht maar is er een verband? Bvb dat ik storingen of blokkeringen had op mn serotonine en die piek en daling van xtc het heeft gefixt?

(Had wel gewoon normale comedown, lichtelijk dinsdagdip en laatste keer xtc gebruik was 40 dagen geleden(hierna denk ik wel echt aan de drie maand pauze, had niet om de tijd gedacht oeps). Verder alleen 3m in maart en wiet zo nu en dan)
Klik om te vergroten...
40 dagen is wel kort. Langere pauzes zorgen voor langer plezier op termijn.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#11
@dommechick123 er klopt volgens mij niet zoveel van je aannames:

- Je kunt eigenlijk niet zeggen dat XTC/MDMA de ‘serotonine-opslag’ uitput, want we kunnen de hoeveelheid serotonine in het zenuwstelsel niet effectief meten.
- Het is nog maar zeer de vraag of serotonine een rol speelt bij ADHD. We weten ook niet welke rol.
- Dopamine speelt wel een belangrijke rol bij ADHD en MDMA werkt sterk op dopamine, maar daar zeg je niks over.
- MDMA heeft zoals alle stimulantia een positieve uitwerking op ADHD, maar dit effect houdt niet aan als de MDMA is uitgewerkt, en MDMA heeft teveel bijwerkingen om dagelijks ingezet te worden.

Dit soort neurofarmacologische speculatie op basis van een paar losse feitjes en halve waarheden levert zelden wat op. Daar is echt specialistische kennis voor nodig. Misschien was het gewoon een fijne ervaring die je stemming langdurig verbeterd heeft? Dat zou helemaal niet raar zijn 🙂

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."