Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXTC Pauze

XTC Pauze

30 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
x
xammyxLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey guys,

Ik heb in de afgelopen 3 maanden zeker 4x XTC gebruikt waarvan 2x een flinke overdosering. Super onverstandig natuurlijk.

Ik ben momenteel een grote pauze aan het houden maar ik ben van plan om 21 oktober weer te gebruiken. Dan zou ik 4 maanden pauze hebben gehad maar mijn onderbuik gevoel zegt dat het beter is om even langer te wachten (6-8 maanden pauze) aangezien mijn brein wat meer tijd kan gebruiken om te herstellen.

Wat is jullie mening en als ik geen XTC kan gebruiken wat zou ik het beste als alternatief kunnen gebruiken. Persoonlijk zat ik aan speed of 3-mmc te denken.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zou zeker 6 maanden of langer geen sero drugs nuttigen.

Eerder sos of speed, maar dat is uiteindelijk ook nicht gut.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
xammyx zei:
Super onverstandig natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk.

xammyx zei:
Ik ben momenteel een grote pauze aan het houden maar ik ben van plan om 21 oktober weer te gebruiken. Dan zou ik 4 maanden pauze hebben gehad maar mijn onderbuik gevoel zegt dat het beter is om even langer te wachten (6-8 maanden pauze) aangezien mijn brein wat meer tijd kan gebruiken om te herstellen.
Klik om te vergroten...
Bij normaal gebruik zou een pauze van 3 maanden voldoende zijn. Maar als je hebt misbruikt (te veel of te vaak) hebt gebruikt, zou langer zeker geen slecht idee zijn. Je receptoren kunnen zo danig zijn aangepakt dat ze langer nodig hebben te herstellen. Dat betekent dat als je het wel doet, de klappen alleen maar groter zullen zijn, de lange termijn klachten langer aanhouden en kunnen intensifiƫren en het gewenste effect uitblijft.

Ik zou dus zeeeeeker op je onderbuikgevoel afgaan. Die vertelt je dat ook niet voor niets.

xammyx zei:
Wat is jullie mening en als ik geen XTC kan gebruiken wat zou ik het beste als alternatief kunnen gebruiken. Persoonlijk zat ik aan speed of 3-mmc te denken.
Klik om te vergroten...
3-mmc werkt ook flink op je serotonine receptoren dus kun je beter ook laten in je pauze. Net als alle andere cathinones. Pep (en sos) werken ook iets op je sero, maar niet als een releaser en veeeeeel minder (zitten meer op dopamine en/of noraldine receptoren) en zijn dus wat veiliger!

Zelf ben ik meer fan van een (lage) dosis 2cb. Als je niet te hoog doseert (max. 15mg) heb je weinig heel heftige tripeffecten en in de juiste setting (aka dansen) heeft het heel veel weg van de xtc vibe. Best wat euforie ook enzo. Wel minder strak staan, maar dat is juist tering nice.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zou voor speed gaan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tyel zei:
Haal 5-htp. Beginnen met 50mg en langzaam opbouwen naar 250mg. Innemen bij t ontbijt.
Klik om te vergroten...
FredKroket zei:
Waarom? Als je je aan de 3 maanden regels houdt heb je een onbewezen supplement niet nodig. Gezond en vers eten haal je veel meer profijt uit.
Klik om te vergroten...
Inderdaad; 5-HTP wordt grotendeels afgebroken in de maag, niet actief getransporteerd over de bloedbreinbarrière, en het bevordert ook niet de productie van serotonine in het brein. De stof is simpelweg een vereist om aanwezig te zijn in het brein om serotonine te kunnen maken; maar daarvoor is het genoeg om gezond, vers en gevarieerd te eten. Wat overigens ook een stuk beter is voor de rest van je lichaam 😁

Dus liever zelf koken met veel groenten, veel vezels (yay volkoren alles), elke dag vers fruit (maar liever geen sap), en een beperkte hoeveelheid vlees.
x
xammyxLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Natuurlijk.


Bij normaal gebruik zou een pauze van 3 maanden voldoende zijn. Maar als je hebt misbruikt (te veel of te vaak) hebt gebruikt, zou langer zeker geen slecht idee zijn. Je receptoren kunnen zo danig zijn aangepakt dat ze langer nodig hebben te herstellen. Dat betekent dat als je het wel doet, de klappen alleen maar groter zullen zijn, de lange termijn klachten langer aanhouden en kunnen intensifiƫren en het gewenste effect uitblijft.

Ik zou dus zeeeeeker op je onderbuikgevoel afgaan. Die vertelt je dat ook niet voor niets.


3-mmc werkt ook flink op je serotonine receptoren dus kun je beter ook laten in je pauze. Net als alle andere cathinones. Pep (en sos) werken ook iets op je sero, maar niet als een releaser en veeeeeel minder (zitten meer op dopamine en/of noraldine receptoren) en zijn dus wat veiliger!

Zelf ben ik meer fan van een (lage) dosis 2cb. Als je niet te hoog doseert (max. 15mg) heb je weinig heel heftige tripeffecten en in de juiste setting (aka dansen) heeft het heel veel weg van de xtc vibe. Best wat euforie ook enzo. Wel minder strak staan, maar dat is juist tering nice.
Klik om te vergroten...
2cb lijkt me inderdaad een leuk alternatief. Hoe zit het eigenlijk met tolerantie/pauzes op het gebied van 2cb?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
xammyx zei:
Hoe zit het eigenlijk met tolerantie/pauzes op het gebied van 2cb?
Klik om te vergroten...
Durf ik niet heel veel over te zeggen als het gaat over toxiteit, want is weinig onderzoek naar. Tolerantie zou na 2 weekjes weer ok moeten zijn.
C
CeraLid
01-01-2024, 00:00
#8
xammyx zei:
Hey guys,

Ik heb in de afgelopen 3 maanden zeker 4x XTC gebruikt waarvan 2x een flinke overdosering. Super onverstandig natuurlijk.

Ik ben momenteel een grote pauze aan het houden maar ik ben van plan om 21 oktober weer te gebruiken. Dan zou ik 4 maanden pauze hebben gehad maar mijn onderbuik gevoel zegt dat het beter is om even langer te wachten (6-8 maanden pauze) aangezien mijn brein wat meer tijd kan gebruiken om te herstellen.

Wat is jullie mening en als ik geen XTC kan gebruiken wat zou ik het beste als alternatief kunnen gebruiken. Persoonlijk zat ik aan speed of 3-mmc te denken.
Klik om te vergroten...
Haal 5-htp. Beginnen met 50mg en langzaam opbouwen naar 250mg. Innemen bij t ontbijt.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tyel zei:
Haal 5-htp. Beginnen met 50mg en langzaam opbouwen naar 250mg. Innemen bij t ontbijt.
Klik om te vergroten...
Waarom? Als je je aan de 3 maanden regels houdt heb je een onbewezen supplement niet nodig. Gezond en vers eten haal je veel meer profijt uit.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
xammyx zei:
Ik heb in de afgelopen 3 maanden zeker 4x XTC gebruikt waarvan 2x een flinke overdosering. Super onverstandig natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Disclaimer: deze reactie is puur gebaseerd op gevoel.

ā€œSuper onverstandigā€ (italics mine) zou ik het toch niet noemen; gewoon onverstandig, misschien. Ik weet dat drie maanden wachten/1,5 mg per kilo lichaamsgewicht ondertussen de xtc orthodoxie is, maar 20-25 jaar geleden wist niemand dit en met ons is het ook prima afgelopen… soort van.

Ik bedoel maar te zeggen: laat je niet te gek maken. Stress is ook ongezond.

Latere toevoeging: Wellicht goed om even de discussie over deze reactie hieronder te lezen. Dit was niet bedoeld als een vrijbrief voor onverstandig gebruik. In bijna alle gevallen is het beter om je aan de genoemde vuistregels te houden, zoals terecht opgemerkt werd.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
xammyx zei:
Hey guys,

Ik heb in de afgelopen 3 maanden zeker 4x XTC gebruikt waarvan 2x een flinke overdosering. Super onverstandig natuurlijk.

Ik ben momenteel een grote pauze aan het houden maar ik ben van plan om 21 oktober weer te gebruiken. Dan zou ik 4 maanden pauze hebben gehad maar mijn onderbuik gevoel zegt dat het beter is om even langer te wachten (6-8 maanden pauze) aangezien mijn brein wat meer tijd kan gebruiken om te herstellen.

Wat is jullie mening en als ik geen XTC kan gebruiken wat zou ik het beste als alternatief kunnen gebruiken. Persoonlijk zat ik aan speed of 3-mmc te denken.
Klik om te vergroten...
Hoe langer je pauze neemt, des te beter het is. Want het gaat niet alles om het herstellen van de tolerantie die ontstaat in je brein (doordat receptoren in je brein zich ongevoelig maken door zich deels terug te trekken in de cel). Maar het gaat ook om het voorkomen van schade aan het brein die in principe niet meer herstelt.

Daarom heeft het ook weinig zin om geen MDMA te nemen, maar wel speed of 3-MMC. Hoewel de receptor-affiniteit van die stoffen wel wat anders is, zitten er ook grote overeenkomsten in affiniteit voor dopamine, serotonine en noradrenaline. Daarnaast zijn speed en 3-MMC ook gewoon neurotoxisch, net zoals MDMA, als je er veel van neemt.

Voor je brein komt het een beetje neer op stoppen met GHB nemen maar dan overstappen op de benzo's. Echt effectief om de nuchtere balans van het brein te herstellen is het niet šŸ˜…
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#12
xammyx zei:
2cb lijkt me inderdaad een leuk alternatief. Hoe zit het eigenlijk met tolerantie/pauzes op het gebied van 2cb?
Klik om te vergroten...
2cb bouwt niet direct tolerantie op, je kunt het dus ook meerdere dagen achter elkaar nemen (in mijn ervaring). Op den duur bouw je wel langzaam tolerantie op. Hoe schadelijk het is kan ik je helaas niet vertellen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
XMR zei:
Hoe schadelijk het is kan ik je helaas niet vertellen.
Klik om te vergroten...
Naar 2C-B is ook nauwelijks onderzoek gedaan; dus daarover is ook veel onbekend.

Er worden relatief weinig incidenten gemeld met 2C-B. Ziekenhuisopnames komen zelden voor. Daarmee is het acute risico wat meer te vergelijken met andere psychedelica; wat relatief veilig is. Toch veroorzaakt 2C-B wat meer bijwerkingen dan LSD. Vooral hoofdpijn, spierkrampen, misselijkheid of buikpijn worden wat vaker bij 2C-B gemeld.

Bij psychedelica zoals 2C-B komen chronische gezondheidseffecten wat minder vaak voor, omdat de middelen doorgaans niet vaak achter elkaar worden gebruikt. Wel kunnen psychedelica bestaande mentale klachten vergroten. Soms mondt dat uit in verwarring, wanen, of derealisatie; wat ook kenmerken zijn van een psychose. En er zijn mensen die na gebruik van psychedelica blijvende visuele verstoringen zien en kunnen zich niet meer goed concentreren. Als je daar erg last van hebt dan kun je Hallucinogen Persisting Disorder hebben. Maar we weten niet precies hoeveel mensen daar last van krijgen na 2C-B. En we weten ook niet welke factoren nog meer een rol spelen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
OtherShore zei:
Disclaimer: deze reactie is puur gebaseerd op gevoel.

ā€œSuper onverstandigā€ (italics mine) zou ik het toch niet noemen; gewoon onverstandig, misschien. Ik weet dat drie maanden wachten/1,5 mg per kilo lichaamsgewicht ondertussen de xtc orthodoxie is, maar 20-25 jaar geleden wist niemand dit en met ons is het ook prima afgelopen… soort van.

Ik bedoel maar te zeggen: laat je niet te gek maken. Stress is ook ongezond.
Klik om te vergroten...
Ik zou toch wel zetten super onverstandig. Heb zelf jarenlang mdma misbruikt net alle gevolgen ten dien. OP heeft het nog beperkt gehouden maar het is goed dat hij/zij/het daar bij stil staat en bewust wordt dat dat echt slecht voor je is.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#15
FredKroket zei:
OP heeft het nog beperkt gehouden maar het is goed dat hij/zij/het daar bij stil staat en bewust wordt dat dat echt slecht voor je is.
Klik om te vergroten...
Mee eens hoor. Een enkele alcoholische consumptie is al slecht voor je, om maar niet te spreken over xtc gebruik.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Mee eens hoor. Een enkele alcoholische consumptie is al slecht voor je, om maar niet te spreken over xtc gebruik.
Klik om te vergroten...
Dat is niet te vergelijken. 1 biertje is iets heel anders dan een forse overdosering mdma.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#17
FredKroket zei:
1 biertje is iets heel anders dan een forse overdosering mdma.
Klik om te vergroten...
Dat is denk ik ook mijn punt: dat laatste is veel schadelijker. Maar een enkele wel afgewogen dosis is ook niet gezond.

Dat gezegd zijnde, af en toe teveel gebruiken of te vaak vind ik niet meteen een ramp. Onverstandig, ja; super onverstandig, nee.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
OtherShore zei:
Dat is denk ik ook mijn punt: dat laatste is veel schadelijker. Maar een enkele wel afgewogen dosis is ook niet gezond.

Dat gezegd zijnde, af en toe teveel gebruiken of te vaak vind ik niet meteen een ramp. Onverstandig, ja; super onverstandig, nee.
Klik om te vergroten...
Af en toe te vaak gebruiken? Dat spreekt elkaar tegen.

De ervaring leert dat hoe vaker je niet genoeg rust neemt tussen mdma gebruiken hoe korter de pauzes worden.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
OtherShore zei:
Disclaimer: deze reactie is puur gebaseerd op gevoel.

ā€œSuper onverstandigā€ (italics mine) zou ik het toch niet noemen; gewoon onverstandig, misschien. Ik weet dat drie maanden wachten/1,5 mg per kilo lichaamsgewicht ondertussen de xtc orthodoxie is, maar 20-25 jaar geleden wist niemand dit en met ons is het ook prima afgelopen… soort van.

Ik bedoel maar te zeggen: laat je niet te gek maken. Stress is ook ongezond.
Klik om te vergroten...
Ik ben het heel erg eens en heel erg oneens met deze reactie.

Ik vind zelf soms ā€˜de nieuwe kerk’ ook wat heftig. En binnen mijn eigen grenzen houd ik me er ook niet altijd netjes aan. Het zijn ook vuistregels om te voorkomen dat er bij de meeste mensen ernstige schade optreed, en het is daarmee voor de meeste mensen een manier om veilig MDMA te gebruiken. Dat betekent tegelijkertijd ook, dat de regels voor sommige mensen te streng zijn. Iedereen is anders en er zijn nu eenmaal mensen die wat meer nodig hebben. Natuurlijk verpest je je hersens ook niet altijd meteen als je een keertje te snel achter elkaar gebruikt (en dan is een week na elkaar ook weer heel wat anders dan 1,5 maand na elkaar, bijvoorbeeld). Maar: het kan wel.
Maar de reacties hier worden door een groot publiek gelezen. Dat betekent ook dat die vuistregel voor de meeste mensen [edit: die jouw reactie hier lezen] WEL toepasbaar en het meest veilig zijn. Daarnaast: het blijft maatwerk, maar we kennen ā€˜de maten’ van de mensen die hier anoniem hun vraag stellen niet. Als in; we weten niet hoe ze onder invloed zijn, hoe hun lichaam in het algemeen op drugs reageert, of ze vaker misbruikt hebben of niet. Dan kan je ook maar beter zorgen dat je het meest veilige en verstandige antwoord geeft. Voor het weet heb je wat aan je handen kleven wat je niet voorzien had, omdat jij 20-25 jaar geleden elk weekeind aan de pillen zat. Oja - die pillen waren toen ook een heul stuk lager gedoseerd dan ze tegenwoordig zijn.
En als laatste: het feit dat er in de jaren 90 minder bekend was over de schadelijke gevolgen van MDMA ge/misbruik, betekent natuurlijk niet dat wat we NU wƩl weten minder waarde heeft. Gelukkig zijn de meeste mensen er goed vanaf gekomen, maar er zijn ook echt ongelofelijk veel mensen met permanente schade. Ik denk ook een groep mensen met schade, zonder dat ze dit zelf weten/ realiseren.

Al met al: ik denk dat we samen de verantwoordelijkheid hebben iedereen zo goed mogelijk voor te lichten met de kennis die we nu, in 2023, wel hebben. Zo kunnen we heel veel voorkomen. Mensen blijven toch wel experimenteren en grenzen opzoeken, en HOPELIJK hunzelf en eigen lichaam beter leren kennen… maar toch fijn als ze dat op een min of meer verantwoorde manier kunnen doen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#20
FredKroket zei:
Af en toe te vaak gebruiken? Dat spreekt elkaar tegen.
Klik om te vergroten...
Ik bedoel een handjevol keren de drie-maanden regel negeren. Maar je hebt gelijk: meestal gaat het wel van kwaad tot erger.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."