Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXTC Pauze

XTC Pauze

30 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
OtherShore zei:
Dus zoals je merkt ben ik echt niet zo ongenuanceerd (hoop ik šŸ™ƒ). Een les voor mij is misschien dat ik duidelijker moet communiceren…
Klik om te vergroten...
Nee hoor, dat geloofde ik ook zeker wel. En ik vind ook dat we niet alleen maar naar ā€œde regeltjesā€ moeten kijken en weet ik wat meer. Maar dit is een open topic, waar iedereen mee kan lezen. En ik denk dat veel medeforummers wel echt onderschatten hoeveel andere bezoekers hier terecht komen… Dus daarin ben ik wel wat voorzichtiger met ā€œdoe lekker wat je wilā€. Veel mensen kennen de vuistregels niet eens bijvoorbeeld.

OtherShore zei:
Dat is een moeilijke vraag, waar wetenschappers enorm mee worstelen.
Klik om te vergroten...
Denk ook dat we hier nu niet meer volledig achter komen… en dat is ook okay! Maar inmiddels is er wel aanzienlijk meer onderzoek geweest naar mdma en de neurotoxiteit e.d. En tuurlijk, over een paar decennia weten we wƩƩr veel meer en veranderen die vuistregels misschien ook weer. Maar tot die tijd is het denk ik wel verstandig om uit te gaan van wat we nu weten over hoe we het verstandigst hiermee omgaan.

En sorry, mijn reactie was uiteraard niet op de man af bedoelt. Ik overdrijf graag😜 Maar komt ook voort uit dat er vaker mensen op dit forum langvliegen die in hun verleden veel mdma misbruikt hebben die nu zeggen ā€œzeik nie zo, ik heb toch ook niks.ā€ Dus ik hoopte vooral ermee te voorkomen dat dat het voornaamste narratief wordt in dit topic.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
ik denk dat veel medeforummers wel echt onderschatten hoeveel andere bezoekers hier terecht komen… Dus daarin ben ik wel wat voorzichtiger met ā€œdoe lekker wat je wilā€. Veel mensen kennen de vuistregels niet eens bijvoorbeeld.
Klik om te vergroten...
Hear, hear. Ja misschien moet ik wat meer stilstaan bij het grote publiek. En dat stukje over een gezamenlijke verantwoordelijkheid om mensen goed in te lichten, daar kan ik me helemaal in vinden. Ik wilde daarnet te snel de controverse induiken en misschien is dat te hoog gegrepen als basiskennis ontbreekt. Het is beter om misverstanden te voorkomen, dus ik ga even een edit bij mijn oorspronkelijke bericht plaatsen
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heb wel eens gelezen dat de driemaanden regel gebaseerd is op 4x per jaar. Dat laatste is ook de regel wat ik zelf, beetje ruim, neem. Ene keer is t zes weken, de andere keer is t zes maanden pauze. Echter liever niet dan 4, Max 5 keer per jaar.

denk dat veel mensen ook geen flauw idee hebben van doseringen en dit heeft toch wel invloed op t geheel. Een hele dag en avond roekeloos doornemen van ā€œkwartjesā€ is iets totaal anders dan 1,5mg/k.
d
dommechick123Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Hai,
Vorige week had ik mijn tweede keer XTC gebruiken, super leuke ervaring. Maybe spoke to soon(het voelt weken geleden lol) maar ik voel me zelfs beter dan in jaren.
-algemene stemming beter
-neiging om te dansen op elk liedje
-alles is grappig, hard op giechelen van sociale media terwijl ik normaal heel somber en rustig ben.

Ik heb afgelopen jaren veel te maken gehad met depressie en adhd symptonen en ik vroeg me af of het te maken kon hebben met neurotransmitters en shit, sinds mensen altijd stellen dat adhd te maken heeft met dopamine tekort en mdma de serotonine-opslag uitput.
Misschien wat te kort door de bocht maar is er een verband? Bvb dat ik storingen of blokkeringen had op mn serotonine en die piek en daling van xtc het heeft gefixt?

(Had wel gewoon normale comedown, lichtelijk dinsdagdip en laatste keer xtc gebruik was 40 dagen geleden(hierna denk ik wel echt aan de drie maand pauze, had niet om de tijd gedacht oeps). Verder alleen 3m in maart en wiet zo nu en dan)
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
dommechick123 zei:
Hai,
Vorige week had ik mijn tweede keer XTC gebruiken, super leuke ervaring. Maybe spoke to soon(het voelt weken geleden lol) maar ik voel me zelfs beter dan in jaren.
-algemene stemming beter
-neiging om te dansen op elk liedje
-alles is grappig, hard op giechelen van sociale media terwijl ik normaal heel somber en rustig ben.

Ik heb afgelopen jaren veel te maken gehad met depressie en adhd symptonen en ik vroeg me af of het te maken kon hebben met neurotransmitters en shit, sinds mensen altijd stellen dat adhd te maken heeft met dopamine tekort en mdma de serotonine-opslag uitput.
Misschien wat te kort door de bocht maar is er een verband? Bvb dat ik storingen of blokkeringen had op mn serotonine en die piek en daling van xtc het heeft gefixt?

(Had wel gewoon normale comedown, lichtelijk dinsdagdip en laatste keer xtc gebruik was 40 dagen geleden(hierna denk ik wel echt aan de drie maand pauze, had niet om de tijd gedacht oeps). Verder alleen 3m in maart en wiet zo nu en dan)
Klik om te vergroten...
40 dagen is wel kort. Langere pauzes zorgen voor langer plezier op termijn.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
@dommechick123 er klopt volgens mij niet zoveel van je aannames:

- Je kunt eigenlijk niet zeggen dat XTC/MDMA de ā€˜serotonine-opslag’ uitput, want we kunnen de hoeveelheid serotonine in het zenuwstelsel niet effectief meten.
- Het is nog maar zeer de vraag of serotonine een rol speelt bij ADHD. We weten ook niet welke rol.
- Dopamine speelt wel een belangrijke rol bij ADHD en MDMA werkt sterk op dopamine, maar daar zeg je niks over.
- MDMA heeft zoals alle stimulantia een positieve uitwerking op ADHD, maar dit effect houdt niet aan als de MDMA is uitgewerkt, en MDMA heeft teveel bijwerkingen om dagelijks ingezet te worden.

Dit soort neurofarmacologische speculatie op basis van een paar losse feitjes en halve waarheden levert zelden wat op. Daar is echt specialistische kennis voor nodig. Misschien was het gewoon een fijne ervaring die je stemming langdurig verbeterd heeft? Dat zou helemaal niet raar zijn šŸ™‚
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
xammyx zei:
Super onverstandig natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk.

xammyx zei:
Ik ben momenteel een grote pauze aan het houden maar ik ben van plan om 21 oktober weer te gebruiken. Dan zou ik 4 maanden pauze hebben gehad maar mijn onderbuik gevoel zegt dat het beter is om even langer te wachten (6-8 maanden pauze) aangezien mijn brein wat meer tijd kan gebruiken om te herstellen.
Klik om te vergroten...
Bij normaal gebruik zou een pauze van 3 maanden voldoende zijn. Maar als je hebt misbruikt (te veel of te vaak) hebt gebruikt, zou langer zeker geen slecht idee zijn. Je receptoren kunnen zo danig zijn aangepakt dat ze langer nodig hebben te herstellen. Dat betekent dat als je het wel doet, de klappen alleen maar groter zullen zijn, de lange termijn klachten langer aanhouden en kunnen intensifiƫren en het gewenste effect uitblijft.

Ik zou dus zeeeeeker op je onderbuikgevoel afgaan. Die vertelt je dat ook niet voor niets.

xammyx zei:
Wat is jullie mening en als ik geen XTC kan gebruiken wat zou ik het beste als alternatief kunnen gebruiken. Persoonlijk zat ik aan speed of 3-mmc te denken.
Klik om te vergroten...
3-mmc werkt ook flink op je serotonine receptoren dus kun je beter ook laten in je pauze. Net als alle andere cathinones. Pep (en sos) werken ook iets op je sero, maar niet als een releaser en veeeeeel minder (zitten meer op dopamine en/of noraldine receptoren) en zijn dus wat veiliger!

Zelf ben ik meer fan van een (lage) dosis 2cb. Als je niet te hoog doseert (max. 15mg) heb je weinig heel heftige tripeffecten en in de juiste setting (aka dansen) heeft het heel veel weg van de xtc vibe. Best wat euforie ook enzo. Wel minder strak staan, maar dat is juist tering nice.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik zou voor speed gaan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tyel zei:
Haal 5-htp. Beginnen met 50mg en langzaam opbouwen naar 250mg. Innemen bij t ontbijt.
Klik om te vergroten...
FredKroket zei:
Waarom? Als je je aan de 3 maanden regels houdt heb je een onbewezen supplement niet nodig. Gezond en vers eten haal je veel meer profijt uit.
Klik om te vergroten...
Inderdaad; 5-HTP wordt grotendeels afgebroken in de maag, niet actief getransporteerd over de bloedbreinbarrière, en het bevordert ook niet de productie van serotonine in het brein. De stof is simpelweg een vereist om aanwezig te zijn in het brein om serotonine te kunnen maken; maar daarvoor is het genoeg om gezond, vers en gevarieerd te eten. Wat overigens ook een stuk beter is voor de rest van je lichaam 😁

Dus liever zelf koken met veel groenten, veel vezels (yay volkoren alles), elke dag vers fruit (maar liever geen sap), en een beperkte hoeveelheid vlees.
x
xammyxLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Natuurlijk.


Bij normaal gebruik zou een pauze van 3 maanden voldoende zijn. Maar als je hebt misbruikt (te veel of te vaak) hebt gebruikt, zou langer zeker geen slecht idee zijn. Je receptoren kunnen zo danig zijn aangepakt dat ze langer nodig hebben te herstellen. Dat betekent dat als je het wel doet, de klappen alleen maar groter zullen zijn, de lange termijn klachten langer aanhouden en kunnen intensifiƫren en het gewenste effect uitblijft.

Ik zou dus zeeeeeker op je onderbuikgevoel afgaan. Die vertelt je dat ook niet voor niets.


3-mmc werkt ook flink op je serotonine receptoren dus kun je beter ook laten in je pauze. Net als alle andere cathinones. Pep (en sos) werken ook iets op je sero, maar niet als een releaser en veeeeeel minder (zitten meer op dopamine en/of noraldine receptoren) en zijn dus wat veiliger!

Zelf ben ik meer fan van een (lage) dosis 2cb. Als je niet te hoog doseert (max. 15mg) heb je weinig heel heftige tripeffecten en in de juiste setting (aka dansen) heeft het heel veel weg van de xtc vibe. Best wat euforie ook enzo. Wel minder strak staan, maar dat is juist tering nice.
Klik om te vergroten...
2cb lijkt me inderdaad een leuk alternatief. Hoe zit het eigenlijk met tolerantie/pauzes op het gebied van 2cb?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
xammyx zei:
Hoe zit het eigenlijk met tolerantie/pauzes op het gebied van 2cb?
Klik om te vergroten...
Durf ik niet heel veel over te zeggen als het gaat over toxiteit, want is weinig onderzoek naar. Tolerantie zou na 2 weekjes weer ok moeten zijn.
C
CeraLid
01-01-2024, 00:00
#12
xammyx zei:
Hey guys,

Ik heb in de afgelopen 3 maanden zeker 4x XTC gebruikt waarvan 2x een flinke overdosering. Super onverstandig natuurlijk.

Ik ben momenteel een grote pauze aan het houden maar ik ben van plan om 21 oktober weer te gebruiken. Dan zou ik 4 maanden pauze hebben gehad maar mijn onderbuik gevoel zegt dat het beter is om even langer te wachten (6-8 maanden pauze) aangezien mijn brein wat meer tijd kan gebruiken om te herstellen.

Wat is jullie mening en als ik geen XTC kan gebruiken wat zou ik het beste als alternatief kunnen gebruiken. Persoonlijk zat ik aan speed of 3-mmc te denken.
Klik om te vergroten...
Haal 5-htp. Beginnen met 50mg en langzaam opbouwen naar 250mg. Innemen bij t ontbijt.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tyel zei:
Haal 5-htp. Beginnen met 50mg en langzaam opbouwen naar 250mg. Innemen bij t ontbijt.
Klik om te vergroten...
Waarom? Als je je aan de 3 maanden regels houdt heb je een onbewezen supplement niet nodig. Gezond en vers eten haal je veel meer profijt uit.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#14
xammyx zei:
Ik heb in de afgelopen 3 maanden zeker 4x XTC gebruikt waarvan 2x een flinke overdosering. Super onverstandig natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Disclaimer: deze reactie is puur gebaseerd op gevoel.

ā€œSuper onverstandigā€ (italics mine) zou ik het toch niet noemen; gewoon onverstandig, misschien. Ik weet dat drie maanden wachten/1,5 mg per kilo lichaamsgewicht ondertussen de xtc orthodoxie is, maar 20-25 jaar geleden wist niemand dit en met ons is het ook prima afgelopen… soort van.

Ik bedoel maar te zeggen: laat je niet te gek maken. Stress is ook ongezond.

Latere toevoeging: Wellicht goed om even de discussie over deze reactie hieronder te lezen. Dit was niet bedoeld als een vrijbrief voor onverstandig gebruik. In bijna alle gevallen is het beter om je aan de genoemde vuistregels te houden, zoals terecht opgemerkt werd.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
xammyx zei:
Hey guys,

Ik heb in de afgelopen 3 maanden zeker 4x XTC gebruikt waarvan 2x een flinke overdosering. Super onverstandig natuurlijk.

Ik ben momenteel een grote pauze aan het houden maar ik ben van plan om 21 oktober weer te gebruiken. Dan zou ik 4 maanden pauze hebben gehad maar mijn onderbuik gevoel zegt dat het beter is om even langer te wachten (6-8 maanden pauze) aangezien mijn brein wat meer tijd kan gebruiken om te herstellen.

Wat is jullie mening en als ik geen XTC kan gebruiken wat zou ik het beste als alternatief kunnen gebruiken. Persoonlijk zat ik aan speed of 3-mmc te denken.
Klik om te vergroten...
Hoe langer je pauze neemt, des te beter het is. Want het gaat niet alles om het herstellen van de tolerantie die ontstaat in je brein (doordat receptoren in je brein zich ongevoelig maken door zich deels terug te trekken in de cel). Maar het gaat ook om het voorkomen van schade aan het brein die in principe niet meer herstelt.

Daarom heeft het ook weinig zin om geen MDMA te nemen, maar wel speed of 3-MMC. Hoewel de receptor-affiniteit van die stoffen wel wat anders is, zitten er ook grote overeenkomsten in affiniteit voor dopamine, serotonine en noradrenaline. Daarnaast zijn speed en 3-MMC ook gewoon neurotoxisch, net zoals MDMA, als je er veel van neemt.

Voor je brein komt het een beetje neer op stoppen met GHB nemen maar dan overstappen op de benzo's. Echt effectief om de nuchtere balans van het brein te herstellen is het niet šŸ˜…
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#16
xammyx zei:
2cb lijkt me inderdaad een leuk alternatief. Hoe zit het eigenlijk met tolerantie/pauzes op het gebied van 2cb?
Klik om te vergroten...
2cb bouwt niet direct tolerantie op, je kunt het dus ook meerdere dagen achter elkaar nemen (in mijn ervaring). Op den duur bouw je wel langzaam tolerantie op. Hoe schadelijk het is kan ik je helaas niet vertellen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
XMR zei:
Hoe schadelijk het is kan ik je helaas niet vertellen.
Klik om te vergroten...
Naar 2C-B is ook nauwelijks onderzoek gedaan; dus daarover is ook veel onbekend.

Er worden relatief weinig incidenten gemeld met 2C-B. Ziekenhuisopnames komen zelden voor. Daarmee is het acute risico wat meer te vergelijken met andere psychedelica; wat relatief veilig is. Toch veroorzaakt 2C-B wat meer bijwerkingen dan LSD. Vooral hoofdpijn, spierkrampen, misselijkheid of buikpijn worden wat vaker bij 2C-B gemeld.

Bij psychedelica zoals 2C-B komen chronische gezondheidseffecten wat minder vaak voor, omdat de middelen doorgaans niet vaak achter elkaar worden gebruikt. Wel kunnen psychedelica bestaande mentale klachten vergroten. Soms mondt dat uit in verwarring, wanen, of derealisatie; wat ook kenmerken zijn van een psychose. En er zijn mensen die na gebruik van psychedelica blijvende visuele verstoringen zien en kunnen zich niet meer goed concentreren. Als je daar erg last van hebt dan kun je Hallucinogen Persisting Disorder hebben. Maar we weten niet precies hoeveel mensen daar last van krijgen na 2C-B. En we weten ook niet welke factoren nog meer een rol spelen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
OtherShore zei:
Disclaimer: deze reactie is puur gebaseerd op gevoel.

ā€œSuper onverstandigā€ (italics mine) zou ik het toch niet noemen; gewoon onverstandig, misschien. Ik weet dat drie maanden wachten/1,5 mg per kilo lichaamsgewicht ondertussen de xtc orthodoxie is, maar 20-25 jaar geleden wist niemand dit en met ons is het ook prima afgelopen… soort van.

Ik bedoel maar te zeggen: laat je niet te gek maken. Stress is ook ongezond.
Klik om te vergroten...
Ik zou toch wel zetten super onverstandig. Heb zelf jarenlang mdma misbruikt net alle gevolgen ten dien. OP heeft het nog beperkt gehouden maar het is goed dat hij/zij/het daar bij stil staat en bewust wordt dat dat echt slecht voor je is.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#19
FredKroket zei:
OP heeft het nog beperkt gehouden maar het is goed dat hij/zij/het daar bij stil staat en bewust wordt dat dat echt slecht voor je is.
Klik om te vergroten...
Mee eens hoor. Een enkele alcoholische consumptie is al slecht voor je, om maar niet te spreken over xtc gebruik.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#20
OtherShore zei:
Mee eens hoor. Een enkele alcoholische consumptie is al slecht voor je, om maar niet te spreken over xtc gebruik.
Klik om te vergroten...
Dat is niet te vergelijken. 1 biertje is iets heel anders dan een forse overdosering mdma.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."