Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZware insomnia door ontwenning

Zware insomnia door ontwenning

55 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Dopemonster zei:
Voor de mensen die dit lezen en ook kampen met een benzo probleem.
Wat ik mij nu eigenlijk afvraag, bestaat er toevallig een gaba suppelement wat je tijdens benzo ontwenning kunt slikken bij slapeloosheid.
Bijvoorbeeld wanneer slapeloosheid het enige withdrawal kenmerk is wat je (nog) ervaart.
Net zoals er bepaalde stofjes net als anti depressiva je serotonine weer herstellen misschien ook je gaba gehalte of werkt dit anders?
Klik om te vergroten...
Men heeft mij hier op forum aangeraden ipv lormetazepam ( benzo) over te schakelen naar Zolpidem om te slapen. Ik dacht dat Zolpidem dus GEEN benzo is maar blijkbaar is het net hetzelfde ? Pfff…..
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Drie dagen 2 gram Phenibut per dag en je benzotolerantie is gigantisch gedropt. Dat stoppen met de Phenibut (echt doen!) en de laatste loodjes op wilskracht.
n
nauseaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb 2 keer lichte benzo withdrawal gehad en wat mij verassend goed heeft geholpen zijn slaapmeditaties. Zoek op yt op 'guided sleep meditation', je gaat je dan geleidelijk meer lichamelijk en geestelijk ontspannen en zo lukt het beter om in slaap te vallen. Hoop dat het ondertussen wat beter met je gaat
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#4
CuriousExplorer zei:
Zolpidem is geen slaappil.
Het is wel 1 van de meeste potente inslapers imo.
Gebruik het al 5j en heb werkelijk NOOIT stoten tegengekomen zoals jij omschrijft.
Klik om te vergroten...
Ik bedoel het wordt niet voorgeschreven als rustig gevend tablet, inslaper, en je slaapt er zo 6/9 uur op. Dus ik zie het wel categorie : voor slaaproplemen .

Staan veel meer verhalen van mensen die geheugen kwijt raken.
bedoel het goed, als waarschuwing, en dit zal inderdaad misschien 30 % maar hebben, maar dan ben je voorbereid,
☺️☺️

www.mijnmedicijn.nl

Zolpidem | Medicijn ervaringen en bijwerkingen | mijnmedicijn

Zolpidem: 204 ervaringen met effect en bijwerkingen. Man, 77: Ik gebruik Zolpidem voor een beperkt aantal weken. Ik ben namelijk 3 maanden aan het...
www.mijnmedicijn.nl www.mijnmedicijn.nl
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
2 x 10 mg??
Dat is bij mijn weten, teveel...
Ik heb dit ook een tijdje zo gehad maar het werd bizar qua bijwerkingen.
Slaapwandelen, hele stukken in de avond "kwijt" zijn de dag erna...
Aan mij heeft de apotheker gezegd dat 20 mg zolpidem duidelijk teveel zou zijn..
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kittekatty zei:
Ik bedoel het wordt niet voorgeschreven als rustig gevend tablet, inslaper, en je slaapt er zo 6/9 uur op. Dus ik zie het wel categorie : voor slaaproplemen .

Staan veel meer verhalen van mensen die geheugen kwijt raken.
bedoel het goed, als waarschuwing, en dit zal inderdaad misschien 30 % maar hebben, maar dan ben je voorbereid,
☺️☺️

www.mijnmedicijn.nl

Zolpidem | Medicijn ervaringen en bijwerkingen | mijnmedicijn

Zolpidem: 204 ervaringen met effect en bijwerkingen. Man, 77: Ik gebruik Zolpidem voor een beperkt aantal weken. Ik ben namelijk 3 maanden aan het...
www.mijnmedicijn.nl www.mijnmedicijn.nl
Klik om te vergroten...

Bij de HA is dit het allereerste middel dat je krijgt.
Het werkt ook maar 4u.
Waar mensen 6/9u uithalen is me een raadsel. Genoeg mensen hier op het forum met ervaring. En 2×10mg? Is gewoon de dubbele startdosis...
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#7
blue eyes zei:
Hey,
Ik ben nu ongeveer een week vrij cold turkey gestopt met benzo's.

Ik was 3 jaar gestopt en heb een herval gehad van ongeveer een maand.

Heb wel op de duur vrij hoge dosissen bromazepam genomen 48 mg met een uitschieter tot 60 mg per dag op het laatste .
Nu krijg ik plots een heftige rebound van insomnia

Zal dit op de duur overgaan en moet ik het nu uitzitten daar ik al zo ver gekomen ben op mijn lijdensweg of is alsnog beginnen taperen aangewezen.

Want deze insomnia drijft me tot waanzin meer als 4 dagen wakker liggen is echt niet fijn meer .
Ik wil dat dit stopt

Ben zo woedend op mijzelf had me voordien terug een goed slaappatroon aangeleerd.
Had er jaren over gedaan om op dit punt te komen en nu lijkt 1 maand misbruik volledig mijn slaap kapot gemaakt te hebben.

Hoe lang kunnen benzo's je wakker houden in de withdrawl. Want ik ben wel iets gewoon maar dit is ondraaglijk lijden zo.dit hou ik niet vol
Klik om te vergroten...
Ik zit hier nu midden in maar ga een Detox doen want dit lukt mij niet alleen.....
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Apotheker zei:
Ik zit hier nu midden in maar ga een Detox doen want dit lukt mij niet alleen.....
Klik om te vergroten...
Heb je verplichtingen, zoals werk of school, naast het afkicken?

Want je slaapt inderdaad dagen niet en kunt daardoor ook niet functioneren, maar na een dag of 4 zul je de slaap weer vatten.
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hija de la luna 1 zei:
Ik ook maar wil er toch weer vanaf. onlangs lukte het vier nachten zonder. Regelmatig wakker maar direct terug inslapen. Zalig. En opeens lukte het me weer niet meer. Raar.
Klik om te vergroten...
Ik slik al meer als 1 jaar zolpidem, als pijn patient reuma darmfistel inwendig en fibromyalgie, ADD en PTST. ( wat een lijst zo ineens , maar helaas waar) ik slaap er goed op in, en de nacht door, zodra een kat hier een andere pest en bromt, wordt ik gewoon wakker. Of als dochter naast mijn bed staat, mag ik bij jou liggen om 3.30 . Benzo, slaappil, inslaper. Wat ook, ik heb er baat bij, want in mijn fibro steungroep heeft 50 % minstens nachten van 2 a 3 uur, door de pijn. Ik slaap prima . Alleen nu vakantie en laat op. En soms een avondje pret in huis . En wordt t ietsje later 😜
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kittekatty zei:
Ik slik al meer als 1 jaar zolpidem, als pijn patient reuma darmfistel inwendig en fibromyalgie, ADD en PTST. ( wat een lijst zo ineens , maar helaas waar) ik slaap er goed op in, en de nacht door, zodra een kat hier een andere pest en bromt, wordt ik gewoon wakker. Of als dochter naast mijn bed staat, mag ik bij jou liggen om 3.30 . Benzo, slaappil, inslaper. Wat ook, ik heb er baat bij, want in mijn fibro steungroep heeft 50 % minstens nachten van 2 a 3 uur, door de pijn. Ik slaap prima . Alleen nu vakantie en laat op. En soms een avondje pret in huis . En wordt t ietsje later 😜
Klik om te vergroten...
Oja, je kan ook voor t ritme 2 x per week nemen. En de rest zonder. Schijnt ook beter te zijn, maar mijn chirurg zei, slaap is nodig voor jouw fibro ook, dat is 24/7 spierspanning, benzo maken me enkel moe en er na depressief, alcohol was mijn " verslaving" maar die ontspant wel. Doch waag ik me er niet aan. Jij moet / mag. ook met je HA bloedprikken, zien of je apk oke bent en samen zoeken naar een manier die werkt,
Pas 7 jaar na ziek worden eindelijk rust, en ritme en geen cravings. Mede door de kratom ook.
Die heeft me in 1 dag van de tramadol af gekregen en op 3 x 5 mg oxy, alle pogingen afbouwen lukte niet door de pijn,

succes en je mag me altijf dm sturen 🍀💪🏼
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#11
De Apotheker zei:
Ik zit hier nu midden in maar ga een Detox doen want dit lukt mij niet alleen.....
Klik om te vergroten...

Hey , het is ook waanzinnig hard alleen. het voelde als pure wanhoop , hels, maar heb toch doorgebeten .

Telkens de vierde dag kon ik het niet meer aan en nam ik dan een steeds kleiner wordende dosis om toch iets of wat te kunnen slapen.

Ik had ook bovendien het geluk dat ik geen jobverplichtingen had in die periode.

Ben er nu twee maanden clean van en maak het prima.

Hoe lang heb jij benzo's gebruikt? welke soort? en ga je taperen of heb je. dan toch cold turkey doorgebeten?
De Zandman zei:
Waarom geen overleg met een arts gepleegd.
Dit is echt heeeeel zwaar om in 1 x te doen...respect. je bent goed bezig! Het gaat echt over, echt waar.
Maar het gaat wel even duren.
Klik om te vergroten...

blij dit nu te lezen terwijl ik er al even uit ben.

ben er inmiddels al een paar maand vanaf, soms nog cravings ... maar mijn slaap is evengoed als vanouds,

heb van nature ongeveer een keer per week last van een brakke nacht maar dat heb ik al mijn ganse leven...

dus heb gelukkig geen langdurige schade aangebracht. aan mijn slaappatroon.

Ben wel nog zeer gevoelig voor stress... bv als ik een afspraak heb in de morgen , voor de eenvoudigste zaken... dan lig ik al wakker.
Mijn gemoed en algemeen welzijn , geluksgevoel enz. liet iets langer op zich wachten.

Wil alle mensen die toen dit topic lazen en reageerden hier en ook via prive bericht nog eens bedanken voor hun steun.
het heeft me echt geholpen, verder hoop ik dat dit topic. nog verder mensen kan helpen die hetzelfde nu doormaken.
C
ConfabulusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Pregabalin and gabapentin help. As well as clonidine.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het kost tijd en is zwaar. Het zal ook per persoon verschillen. Een richtlijn kan zijn de tijd die je vorige x toen je stopte nodig had om weer goed te slapen.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Staat je niet blind.op 8 uur slaap of hoe laat.
Acceptatie is the key..ga lekker boekje lezen..meestal dommel je begin ochtend wel in..zet je wekker
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Mrloverdj zei:
Een maand is te doen.
Je lichaam is fysiek nog niet supersterk verslaafd aan benzo's wel mentaal..denk.maar aan de opluchting als je ze doorslikt(placebo).je overtuigt jezelf dat je zonder niet kan slapen.en als je het toch probeert ga je denken aan de benzo en wat als etc..en kan je alsnog niet slapen.

Het is niet zozeer afkicken van benzo
Je moet weer vertrouwen krijgen in jezelf
Klik om te vergroten...
het gekke is dat ik tijdens de dag geen ontwenverschijnselen meer heb of amper. het is puur die slaap die me nog treitert.
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#16
De Dunne zei:
Het kost tijd en is zwaar. Het zal ook per persoon verschillen. Een richtlijn kan zijn de tijd die je vorige x toen je stopte nodig had om weer goed te slapen.
Klik om te vergroten...
de vorige keer had ik denk ik ze iets langer genomen maar in lichtere dosissen.
nu was het kort maar krachtig ... denk niet dat ik de vorige keer zo'n extreme insomnia had.
ik doe alles volgens het boekje wel , ik beweeg voldoende ondanks de insomnia om me uit te putten .
Heb ook niks anders die me in slaap brengt, drink geen alcohol of blow niet.
dus is knap lastig.
ik ben ook inmiddels terug drie jaar ouder, veel zaken doe ik blijkbaar minder ongestraft.
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Mrloverdj zei:
Er zijn heleboel methodes. Ook omstreden maar goed..het.lukt.echt.niet en na 1 of 2 glazen wijn slaap je wel. Begin je daarmee
1 of 2 dagen later doe je 1 glas
Volgende stap 3/4 glas
Dan de helft
Kwartje

En je bent weer good to go.

Is natuurlijk niet de bedoeling dat je je lam zuipt!
En ook echt voor tijdelijk.
Gewoon even je slaapritme herstellen.
Klik om te vergroten...
ja daar zat ik ook aan te denken, maar helaas drink ik geen alcohol.
en blowen ook al niet.
dus heb ik niet zo meteen iets die me in slaap kan krijgen
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#18
blue eyes zei:
het gekke is dat ik tijdens de dag geen ontwenverschijnselen meer heb of amper. het is puur die slaap die me nog treitert.
Klik om te vergroten...
Klopt.het is puur geestelijk. Omdat je gelukkig nog maar zo kort gebruikt hebt.

Heb je hiervoor ook slaapproblemen gehad? Je hebt heleboel andere medicatie die niet verslavend is. Zoals mirtazepine. Je merkt direct of het werkt en ook dit kan je kort gebruiken. Het is geen Benzo
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik wil niet het topic volspammen maar hier mijn laatste advies.
Welke benzo(of meer).en hoeveel gebruikte je?
Als je dagen had dat je (veel) meer had, hou dan de dosering aan die destijds genoeg was om in slaap te vallen.

Je kan naar je huisarts gaan,heus je bent de 1e niet..hij kan je dan een afbouwrecept geven voor diazepam.

Bijna iedereen die benzo's afbouwt, rekenen ze uit hoeveel mg diazepam dat is. En dan afbouwen.

Dat heeft 3 voordelen:
1 er zit weinig recreatieve waarden aan, niet die lekkere benzo high waar je zo naar kan verlangen
2 het heeft een hele lange werkingsduur..je zal dus nooit ontwenning krijgen tussendoor
3 stel je slikt 40.mg diazepam. Dan kan je elke week 5 eraf doen. Of 10..als je de laatste loodjes het zwaarst vind word er ook weleens gekozen de laatste 5 mg met stapjes van 1mg af te bouwen
4 diazepam sluipt heel langzaam uit. Als je dus op het punt bent dat je zonder diazepam gaat slapen dan zal er in je lichaam nog een restant diazepam van gister zitten. Dat maakt de stap wat minder cold turkey.

Als je niet naar de huisarts wil/kan. En je kan zelf aan diazepam komen dan zijn er vast leden die je kunnen helpen met een omrekentabel.


Mijn ervaring is dat als je al een keer een benzo verslaving hebt gehad en je krijgt een terugval, dan is die angst en ervaring van niet slapen zo sterk dat je het beste kan afbouwen met diazepam.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#20
Doorzetten en voorlopig elke avond kopje amanita-thee tot je weer normaal bent.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."