Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXTC/mdma maakt me rustig.

XTC/mdma maakt me rustig.

84 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Ja hieromtrent kom ik gewoon nogal veel pseudo-wetenschap tegen juist omdat de focus zo op 'serotonine' ligt. Ik vind dat zeker wel cringewaardig. Te meer omdat bijvoorbeeld de affiniteit van cocaïne voor SERT hoger is dan bij MDMA, maar verder niemand het ooit heeft over het risico van serotoninesyndroom bij cocaïne.
Sowieso denk ik dat er te veel focus ligt op de mogelijkheid van serotoninesyndroom, aangezien het een nogal zeldzame aandoening is en oververhitting, hyponatriëmie, kaakklem en/of opwindingsdelier een groter risico opleveren. Dus dat is ook onderdeel van de cringe, dat door de focus op serotonine er allerlei associaties getriggerd worden die niet noodzakelijkerwijs overeenkomen met het risicoprofiel van MDMA. Kun je zout op slakken leggen, of wetenschappertje spelen, vinden. Maar daar ga jij dan maar over cringen :P
Klik om te vergroten...

Ik ben het met je eens dat er ook focus moet liggen op de overige risico’s (wat volgens mij ook gewoon redelijk gebeurt in het geval van MDMA, de dingen die jij noemt worden vrij standaard vermeld bij de bijwerkingen behalve het opwindingsdelier…), maar serotoninesyndroom is zo’n gevaarlijke toestand dat daar best veel aandacht naartoe mag gaan. Dan heb ik niet alleen over MDMA of andere drugs combineren met SSRI’s of antipsychotica, maar ook binnen de psychiatrie bij het voorschrijven van verschillende soorten medicatie naast elkaar. Gelukkig gebeurt dat dus ook steeds meer.

Cocaïne is toch vooral een serotonine-reuptake-remmer (naast reuptake-remmer van de overige neurotransmitters zoals dopamine, noradrenaline), in plaats van een releaser? Ik heb geen weet van de specifieke receptoren moet ik zeggen.

Ik moet je artikelen nog lezen, thanks voor het delen! Ik begrijp dat de werkelijkheid een stuk complexer is dan wat in het algemeen geroepen wordt. Het feit dat jij je meer verdiept hierin dan de gemiddelde persoon is mooi, dus als mijn opmerking bitchy overkwam, dan mijn excuses daarvoor.

Dat de setting bij een MDMA-kater enorm uitmaakt geloof ik trouwens - ook zonder de artikelen nog gelezen te hebben - zeker. Maar ik vind zelf de kater van MDMA en consorten wel consistent ‘anders’ dan die van middelen waarvan bekend is dat ze voor een groot deel dopamine-werkers zijn (ongetwijfeld een nog meer cringey term 😂) zoals speed, en heb beide middelen in het verleden wel eens vaker (in het geval van MDMA een keer per ongeluk flink) overgedoseerd. De verschijnselen die ik in de dagen na die forse overdosering MDMA kreeg waren doodeng. Daar heeft speed nooit bij in de buurt kunnen komen, ook niet na misbruik. Dat is natuurlijk puur anekdotisch. Het is interessant als er artikelen zijn die tegengeluiden laten horen.

* Edit: heb mijn post nog iets aangepast. ☺️
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze Olifant zei:
. De verschijnselen die ik in de dagen na die forse overdosering MDMA kreeg waren doodeng.
Klik om te vergroten...
Over wat voor verschijnselen heb je het dan? Ben ik benieuwd naar!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Cocaïne is toch vooral een serotonine-reuptake-remmer (naast reuptake-remmer van de overige neurotransmitters zoals dopamine, noradrenaline), in plaats van een releaser? Ik heb geen weet van de specifieke receptoren moet ik zeggen.
Klik om te vergroten...
Klopt, cocaïne heeft affiniteit voor de serotonine heropnamepomp (SERT). Door die te triggeren wordt de heropname van serotonine uit de synaps geremd, en kan de pomp ook andersom gaan werken waardoor er meer serotonine in de synaps wordt gepompt.

De release van neurotransmitters vindt plaats via activatie van VMAT1 en VMAT2. Alleen die receptoren zijn niet specifiek voor één soort neurotransmitter. Dus activatie van VMAT2 kan resulteren in zowel de release van (nor)adrenaline, als dopamine, of serotonine. Het hangt dan af van welke plek in het brein de VMAT2-receptor wordt geactiveerd. En aangezien het over wateroplosbare drugs gaat, worden zulke receptoren doorgaans in een groot deel van het brein geactiveerd. Dus dan krijg je zowel de release van dopamine, (nor)adrenaline, én serotonine in het brein. De affiniteit voor andere receptoren zoals SERT en DAT bepaalt dan verder hoe die release van neurotransmitters tot uiting komt. In het geval van MDMA wordt alleen de VMAT2-receptor geactiveerd die voornamelijk in het striatum voorkomt, wat ook gelijk verklaart waarom MDMA zo'n impact heeft op je humeur.
en.wikipedia.org

Vesicular monoamine transporter 2 - Wikipedia

en.wikipedia.org en.wikipedia.org
en.wikipedia.org

Striatum - Wikipedia

en.wikipedia.org en.wikipedia.org

Dat gezegd hebbende is het effect van MDMA dus juist behoorlijk gebalanceerd tussen allerlei verschillende neurotransmitters, maar is het effect geconcentreerd in de hersengebieden die betrokken zijn bij beloning, humeur, motivatie, automatische stressrespons (fight, flight, freeze), eetlust, angst, en de regulering van lichaamstemperatuur. Voor hersenonderzoekers is het niet zo fijn dat MDMA rommelt met allerlei verschillende neurotransmitters, want die hebben het liefst één soort activiteit zodat het onderzoek lekker gestandaardiseerd met nulmeting en placebo uitgevoerd kan worden voor maximale statistische significantie. Persoonlijk denk ik dat MDMA juíst zo goed werkt doordat er allerlei verschillende delen van het brein een beetje gekieteld worden, waardoor je een mooie balans krijgt in de effecten.

De hoofdpsychiater van MAPS, Ben Sessa, kan het effect van MDMA nog veel beter uitleggen dan ik. Check vooral deze video tussen 15:00 en 16:48, waarin hij uitlegt hoe de receptor-affiniteit meespeelt bij het uiteindelijke effect van MDMA. (De rest van de video is ook top trouwens :wink: )
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Allereest onze @Neo-Shulginist die mij weer iets geleerd heeft
Neo-Shulginist zei:
Maar aan de andere kant heeft MDMA ook een kalmerend effect via antihistamine-receptoren en de afgifte van hormoon oxytocine
Klik om te vergroten...
Ik wist niet dat mdma zich überhaupt met oxitocine (knuffelhormoon, moeder en baby’s krijgen het voor verbinding en hechten met elkaar) ermee bemoeide. Dank chemistry vriend 🤝
Neo-Shulginist zei:
Juist dat serene gevoel van acceptatie is een belangrijk onderdeel van de space.
Klik om te vergroten...
Juist. Ik heb eigenlijk nooit echt een drukke setting gerolled, maar toen was ik echt wel actief. Thuis of op een rustige locatie vind ik het niet zo zeer stimulerend. Maar meer zoals koffie, wat je niet energieker maakt eigenlijk maar meer je moeheid dempt (in normale doseringen) maar je voelt dus niet de behoefte om te bewegen of stil te blijven, het is goed. Die zen status is in mijn ogen niet stimulerend. Maar er worden wel stoffen als adrenaline noradrenaline dopamine serotonine afgevuurd dus het is blijft opmerkelijk.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dirkjan zei:
Allereest onze @Neo-Shulginist die mij weer iets geleerd heeft

Ik wist niet dat mdma zich überhaupt met oxitocine (knuffelhormoon, moeder en baby’s krijgen het voor verbinding en hechten met elkaar) ermee bemoeide. Dank chemistry vriend 🤝
Klik om te vergroten...
Haha ja persoonlijk erger ik me er wel eens aan als het effect van MDMA weer eens gereduceerd wordt tot 'serotonine slurper'. Haha, dan denk ik "CRINGE". :sweatsmile:
A
APESHIT13Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Haha ja persoonlijk erger ik me er wel eens aan als het effect van MDMA weer eens gereduceerd wordt tot 'serotonine slurper'. Haha, dan denk ik "CRINGE". :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Het werkt toch voornamelijk op de serotonine dus het lijkt wel logisch als zo’n cringey woord wordt gebruikt. Waarom nuanceren als mensen je met 1 woord ook kunnen begrijpen 🤪
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
APESHIT13 zei:
Het werkt toch voornamelijk op de serotonine
Klik om te vergroten...
Nee.
APESHIT13 zei:
dus het lijkt wel logisch als zo’n cringey woord wordt gebruikt.
Klik om te vergroten...
Dat is dus niet heel logisch maar wel lekker makkelijk.
APESHIT13 zei:
Waarom nuanceren als mensen je met 1 woord ook kunnen begrijpen 🤪
Klik om te vergroten...
Omdat serotonine niet goed de effecten van MDMA verklaart.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Omdat serotonine niet goed de effecten van MDMA verklaart.
Klik om te vergroten...
Sowieso, wat is serotonine dan?

Want een gangbare metriek om het effect van drugs op 'serotonine' te meten is de affiniteit voor de serotonine transponder (SERT). Maar wat je dus ziet in de onderstaande tabel is dat de affiniteit voor de dopamine transponder (DAT) veel sterker is (want hoe kleiner het getal, hoe groter de affiniteit).

Binding-affinities-to-human-monoamine-transporters.png


Dan zeggen sommigen nog van 'ja maar MDMA is een serotonine releaser' (wat ook wel klopt, via affiniteit voor VMAT-1). Maar hoe sterk is dat effect dan? En hoe meet je de hoeveelheid actieve serotonine in een mensenbrein? Dat is toch wel een relevant gegeven als je wil beweren dat het effect 'voornamelijk' het gevolg is van serotonine (wat je dus niet zo kunt zeggen).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Sowieso, wat is serotonine dan?

Want een gangbare metriek om het effect van drugs op 'serotonine' te meten is de affiniteit voor de serotonine transponder (SERT). Maar wat je dus ziet in de onderstaande tabel is dat de affiniteit voor de dopamine transponder (DAT) veel sterker is (want hoe kleiner het getal, hoe groter de affiniteit).

Bekijk bijlage 55634


Dan zeggen sommigen nog van 'ja maar MDMA is een serotonine releaser' (wat ook wel klopt, via affiniteit voor VMAT-1). Maar hoe sterk is dat effect dan? En hoe meet je de hoeveelheid actieve serotonine in een mensenbrein? Dat is toch wel een relevant gegeven als je wil beweren dat het effect 'voornamelijk' het gevolg is van serotonine (wat je dus niet zo kunt zeggen).
Klik om te vergroten...
#triggered :tearsofjoy:
J
JohnGaltLid
01-01-2024, 00:00
#10
moetnietmagwel zei:
Ik neem trouwens een SSRI
Klik om te vergroten...
Dit baart mij zorgen….
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Haha ja persoonlijk erger ik me er wel eens aan als het effect van MDMA weer eens gereduceerd wordt tot 'serotonine slurper'. Haha, dan denk ik "CRINGE". :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Het is geen slurper, het is een releaser en reuptake inhibitor. Het gaat met beleid, met delicate receptor binding.
m
moetnietmagwelLid
01-01-2024, 00:00
#12
JohnGalt zei:
Dit baart mij zorgen….
Klik om te vergroten...
Al half jaartje geen md meer gedaan, wel andere troep maar weet niet als Dat ook zo gevaarlijk is
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#13
moetnietmagwel zei:
Al half jaartje geen md meer gedaan, wel andere troep maar weet niet als Dat ook zo gevaarlijk is
Klik om te vergroten...
je doet/deed 3m toch ? heb je dat icm met ssri gedaan , is ook gevaarlijk
m
moetnietmagwelLid
01-01-2024, 00:00
#14
MR_CHIP zei:
je doet/deed 3m toch ? heb je dat icm met ssri gedaan , is ook gevaarlijk
Klik om te vergroten...
Klopt, enja ik heb letterlijk elke drugs gecombineerd, omdat ik die SSRI echt al 5 jaar neem ofso. Toen kende ik nog niets tot weinig van drugs
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#15
zie dit voorbeeld



MDMA
1701377668317.png

3MMC
1701377727216.png
m
moetnietmagwelLid
01-01-2024, 00:00
#16
MR_CHIP zei:
zie dit voorbeeld



MDMA
Bekijk bijlage 55639

3MMC
Bekijk bijlage 55640
Klik om te vergroten...
klinkt mss dom maar ziet er echt als een doolhof uit die foto, snap er niks van
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#17
moetnietmagwel zei:
klinkt mss dom maar ziet er echt als een doolhof uit die foto, snap er niks van
Klik om te vergroten...
Ik snap niet exact wat het betekent, maar het toont de activiteit en naamgeving en interactie tussen de moleculen, de metabolieten en de receptoren en dit is een soort blueprint wat je begrijpt als je farmacologie en scheikunde zou studeren. En zelfs dan weten we veel meer niet dan dat we wel weten.
m
moetnietmagwelLid
01-01-2024, 00:00
#18
Maar wat is die 3d/2d of kort gezegd? Dan zoek k et ff op
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#19
volgens mijn leke brein kennis

heeft dat te maken met receptoren/moleculen
, @Neo-Shulginist weet jij hier meer over
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#20
MR_CHIP zei:
volgens mijn leke brein kennis

heeft dat te maken met receptoren/moleculen
, @Neo-Shulginist weet jij hier meer over
Klik om te vergroten...
Dat is iets te eenvoudig, het heeft ook te maken met elektronen in hun schillen, valentie elektronen, antagonistigen en agonisten, en ga zo maar door

take it away @Neo-Shulginist

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."