Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXTC/mdma maakt me rustig.

XTC/mdma maakt me rustig.

84 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
Cocaïne is toch vooral een serotonine-reuptake-remmer (naast reuptake-remmer van de overige neurotransmitters zoals dopamine, noradrenaline), in plaats van een releaser? Ik heb geen weet van de specifieke receptoren moet ik zeggen.
Klik om te vergroten...
Klopt, cocaïne heeft affiniteit voor de serotonine heropnamepomp (SERT). Door die te triggeren wordt de heropname van serotonine uit de synaps geremd, en kan de pomp ook andersom gaan werken waardoor er meer serotonine in de synaps wordt gepompt.

De release van neurotransmitters vindt plaats via activatie van VMAT1 en VMAT2. Alleen die receptoren zijn niet specifiek voor één soort neurotransmitter. Dus activatie van VMAT2 kan resulteren in zowel de release van (nor)adrenaline, als dopamine, of serotonine. Het hangt dan af van welke plek in het brein de VMAT2-receptor wordt geactiveerd. En aangezien het over wateroplosbare drugs gaat, worden zulke receptoren doorgaans in een groot deel van het brein geactiveerd. Dus dan krijg je zowel de release van dopamine, (nor)adrenaline, én serotonine in het brein. De affiniteit voor andere receptoren zoals SERT en DAT bepaalt dan verder hoe die release van neurotransmitters tot uiting komt. In het geval van MDMA wordt alleen de VMAT2-receptor geactiveerd die voornamelijk in het striatum voorkomt, wat ook gelijk verklaart waarom MDMA zo'n impact heeft op je humeur.
en.wikipedia.org

Vesicular monoamine transporter 2 - Wikipedia

en.wikipedia.org en.wikipedia.org
en.wikipedia.org

Striatum - Wikipedia

en.wikipedia.org en.wikipedia.org

Dat gezegd hebbende is het effect van MDMA dus juist behoorlijk gebalanceerd tussen allerlei verschillende neurotransmitters, maar is het effect geconcentreerd in de hersengebieden die betrokken zijn bij beloning, humeur, motivatie, automatische stressrespons (fight, flight, freeze), eetlust, angst, en de regulering van lichaamstemperatuur. Voor hersenonderzoekers is het niet zo fijn dat MDMA rommelt met allerlei verschillende neurotransmitters, want die hebben het liefst één soort activiteit zodat het onderzoek lekker gestandaardiseerd met nulmeting en placebo uitgevoerd kan worden voor maximale statistische significantie. Persoonlijk denk ik dat MDMA juíst zo goed werkt doordat er allerlei verschillende delen van het brein een beetje gekieteld worden, waardoor je een mooie balans krijgt in de effecten.

De hoofdpsychiater van MAPS, Ben Sessa, kan het effect van MDMA nog veel beter uitleggen dan ik. Check vooral deze video tussen 15:00 en 16:48, waarin hij uitlegt hoe de receptor-affiniteit meespeelt bij het uiteindelijke effect van MDMA. (De rest van de video is ook top trouwens :wink: )
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
je SSRI
Klik om te vergroten...
Ja, wat een gare boon sorry hoor,
Ik snap oprecht niet waarom mensen bij datgene waar het extreem essentieel is te researchen vooral met medicijnen. Je neemt een gif en je moet maar een relatief kleine fout maken of je wordt ziek of gaat dood. Ik ben echt een scheikunde nerd maar even een googlesearch en klaar. Het is zo ontzetttend gevaarlijk en er is een reden dat er junks en OD's zijn. Mijn voorbereidingen zijn altijd flawless. Nadat ik tripte op een onbekende stof wist ik hoe ik voorbereiding en research moest perfectioeren
m
moetnietmagwelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dirkjan zei:
Ja, wat een gare boon sorry hoor,
Ik snap oprecht niet waarom mensen bij datgene waar het extreem essentieel is te researchen vooral met medicijnen. Je neemt een gif en je moet maar een relatief kleine fout maken of je wordt ziek of gaat dood. Ik ben echt een scheikunde nerd maar even een googlesearch en klaar. Het is zo ontzetttend gevaarlijk en er is een reden dat er junks en OD's zijn. Mijn voorbereidingen zijn altijd flawless. Nadat ik tripte op een onbekende stof wist ik hoe ik voorbereiding en research moest perfectioeren
Klik om te vergroten...
Dat heb ik al beseft en ook al op gereageerd, Gare boon
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ah het is vroeg man, sorry voor de wijsneus, Maar wees voorzichtig. Zou zonde zijn als je slordig wordt want dat was ik ookl, Eyeballen, geeej water,, nachten doorhalen, amnesie etc,
m
moetnietmagwelLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dirkjan zei:
Ah het is vroeg man, sorry voor de wijsneus, Maar wees voorzichtig. Zou zonde zijn als je slordig wordt want dat was ik ookl, Eyeballen, geeej water,, nachten doorhalen, amnesie etc,
Klik om te vergroten...
Haha is geen probleem man. En ja komt goed, heb de hersencellen, nu nog gebruiken haha en dat leer ik veel dankzij jullie dus ben jullie dankbaar voor de uitleg.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."