Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMDMA, schizofrenie en slaperigheid

MDMA, schizofrenie en slaperigheid

33 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zweevteev zei:
Dus het is eigenlijk gewoon de correlatie tussen cannabisgebruik en psychotische klachten waaruit de conclusie is getrokken dat je beter maak kan uitkijken met cannabis, vooral als er reeds een psychosegevoeligheid vastgesteld is? Dat zou wel veel verklaren voor me. De denkfout die ik telkens maak is dat neuropsychologen alles al uitgevogeld hebben of zo, want anders leek het me onlogisch om zo stellig te zeggen dat het 't risico op een psychose kan verhogen, maar zo simpel is het dus niet.
Klik om te vergroten...
Er is wel een sterke associatie aangetoond in allerlei verschillende onderzoeken. Zoals bijvoorbeeld:
https://www.thelancet.com/article/S2215-0366(19)30048-3/fulltext

Maar je kan natuurlijk niet zeggen dat cannabis psychoses veroorzaakt, want dat zou elke blower een psychose moeten krijgen, of dan zouden psychoses niet moeten voorkomen zonder dat mensen blowen. Er is gewoon een samenspel tussen allerlei factoren, waarbij cannabisgebruik en biologische predispositie in grote mate meespelen. Dat is dus ook wat doorgaans gezegd wordt: dat cannabisgebruik een risicofactor is voor een psychotische episode bij mensen die daar gevoelig voor zijn.
L
Lawaai PapegaaiLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Ik kan me er niks bij voorstellen want hoewel ik super ontspannen ben op MDMA lijkt slaperig zijn onmogelijk door de stimulatie.
Klik om te vergroten...
Haha inderdaad🤣 totaal ontspannen maar slapen ho maar😂
J
JJM_boyedLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
In het geval van mensen die gediagnosticeerd zijn met schizofrenie is er wel een neurologische verklaring.
Klik om te vergroten...
WOW... dit was wel echt een eye-opener en heel herkenbaar :wink: Ik heb zelf meerdere malen psychoses gehad en herken mezelf heel erg in de onbewuste 'dopamine-dip' die je omschrijft. Ik noemt het zelf altijd een energielek..

Je zou even na moeten gaan hoelang geleden ze psychotisch is geweest? Of dit bijvoorbeeld 10jaar geleden is of redelijk recent. Daarnaast zit er ook nog wel een nuance verschil tussen schizofrenie, schizo-affectief en schizo-typische stoornissen....

Het zou bijvoorbeeld kunnen dat haar psychoses samenhangen met een klinische depressie of bipolaire stoornis. Dat is vooral belangrijk (ook voor haar) om goed te leren begrijpen in hoeverre depressies een rol spelen in relatie tot haar huidige en toekomstige drugsgebruik.

Zweevteev zei:
iedere keer dat ze MDMA gebruikt, wordt ze er heel slaperig van en nadat het uitgewerkt is, slaapt ze ook echt als een roosje
Klik om te vergroten...
Grappig genoeg herken ik dit heel erg.... het probleem bij je vriendin zit echt in de hoeveelheid /regelmaat dat ze gebruikt. Zelf heb ik ook wel eens wat vaker XTC gebruikt dan verantwoord is en dan krijg ik dus precies hetzelfde effect van XTC. Mijn hartslag gaat dan niet omhoog zoals normaal, ik word niet euforisch maar krijg het wel heerlijk warm en raak in een soort rustig roesje.... als ik dan ga liggen dan val ik als een blok in slaap.

MAAR! dit is wel echt essentieel..... ze gebruikt nu dus XTC als slaapmedicatie?????
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#4
Die slaperigheid zal vermoedelijk komen door combinatie anti psychotica medicatie die ze gebruikt. Goed slapen na mdma gebruik is bekend, specofiek voor mensen met PTSS. Lopen ook al langere tijden onderzoeken in meerdere landen, zelfs in de Verafschuwde Staten
k
kwelLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zweevteev zei:
TL;DR: vriendin heeft schizofrenie en iedere keer dat ze MDMA gebruikt, wordt ze er heel slaperig van en nadat het uitgewerkt is, slaapt ze ook echt als een roosje. Mijn vragen hierover staan onderaan.



CONTEXT: Een vriendin van mij heeft schizofrenie en gebruikt MDMA (helaas vrij vaak, denk dat ze het nu iets van 7 á 8 keer gedaan heeft in enkele maanden tijd), altijd in de vorm van XTC-pillen. Zij vertelde mij dat ze letterlijk iedere keer heel erg moe wordt als ze MDMA gebruikt. Ik heb het zelf ook iets van 5 á 6 keer gebruikt, maar de enige keer dat ik er ook moe van werd, was toen ik bommetjes maakte van pure MDMA-kristallen. De keer dat ik er moe van geworden was, zat er sowieso drie maanden tussen mijn gebruik ervoor en toen. Ik had toen driemaal mijn lichaamsgewicht in mg gedoseerd, omdat ik het eerste uur letterlijk niets voelde van 1,5x mijn lichaamsgewicht in mg. Ik heb MDMA driemaal in een rustige setting gebruikt, waarvan ik twee keer juist heel energiek was, ook al deed ik het in m'n eentje, maar de keer dat ik moe werd, was tijdens een huischillings met enkel goede vrienden van me. De andere keren dat ik MDMA gebruikt heb, was in een feestelijke setting of in een klein gezelschap tijdens LSD. Al die andere keren was ik wel gewoon energiek.

Met meerdere drugs heeft mijn vriendin vrij afwijkende ervaringen gehad, tenminste, als ik het vergelijk met mijn eigen ervaringen en het de ervaringen die anderen met me gedeeld hebben of waar ik over gelezen heb. O.a. doordat ze schizofreen is, is goed slapen bij haar een enorm moeilijke opgave. Ze heeft tig medicijnen geprobeerd, maar als het überhaupt werkt, dan werkt het sowieso maar tijdelijk, terwijl dit bij MDMA, een stimulerend middel, dit wel keer op keer voor haar werkt. Ik snap echt niet hoe dit kan, dus mijn vragen zijn:
  1. Is slaperigheid door MDMA een vaak voorkomend symptoom? Zo ja, in hoeverre speelt de setting hierin dan een rol?
  2. Heeft iemand enig idee hoe het komt dat MDMA bij sommige mensen uitsluitend vermoeidheid opwekt? Valt hier iets nuttigs over te zeggen op neurobiologisch of neuropsychiatrisch niveau, of is hier nagenoeg niets over bekend?
Klik om te vergroten...
Ik deed paar maanden geleden ook veel xtc achter elkaar en toen dat ik alleen binnen XTC deed zat ik gwn na een uurtje te pitten. Geen idee hoe
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#6
kwel zei:
Ik deed paar maanden geleden ook veel xtc achter elkaar en toen dat ik alleen binnen XTC deed zat ik gwn na een uurtje te pitten. Geen idee hoe
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk omdat serotonine je ontspant en je tolerantie waardoor je te weinig van de stimulatie merkt maar wel in een ontspannen staat bent.
Ik zelf slaap als een roos na MDMA
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#7
TL;DR: vriendin heeft schizofrenie en iedere keer dat ze MDMA gebruikt, wordt ze er heel slaperig van en nadat het uitgewerkt is, slaapt ze ook echt als een roosje. Mijn vragen hierover staan onderaan.



CONTEXT: Een vriendin van mij heeft schizofrenie en gebruikt MDMA (helaas vrij vaak, denk dat ze het nu iets van 7 á 8 keer gedaan heeft in enkele maanden tijd), altijd in de vorm van XTC-pillen. Zij vertelde mij dat ze letterlijk iedere keer heel erg moe wordt als ze MDMA gebruikt. Ik heb het zelf ook iets van 5 á 6 keer gebruikt, maar de enige keer dat ik er ook moe van werd, was toen ik bommetjes maakte van pure MDMA-kristallen. De keer dat ik er moe van geworden was, zat er sowieso drie maanden tussen mijn gebruik ervoor en toen. Ik had toen driemaal mijn lichaamsgewicht in mg gedoseerd, omdat ik het eerste uur letterlijk niets voelde van 1,5x mijn lichaamsgewicht in mg. Ik heb MDMA driemaal in een rustige setting gebruikt, waarvan ik twee keer juist heel energiek was, ook al deed ik het in m'n eentje, maar de keer dat ik moe werd, was tijdens een huischillings met enkel goede vrienden van me. De andere keren dat ik MDMA gebruikt heb, was in een feestelijke setting of in een klein gezelschap tijdens LSD. Al die andere keren was ik wel gewoon energiek.

Met meerdere drugs heeft mijn vriendin vrij afwijkende ervaringen gehad, tenminste, als ik het vergelijk met mijn eigen ervaringen en het de ervaringen die anderen met me gedeeld hebben of waar ik over gelezen heb. O.a. doordat ze schizofreen is, is goed slapen bij haar een enorm moeilijke opgave. Ze heeft tig medicijnen geprobeerd, maar als het überhaupt werkt, dan werkt het sowieso maar tijdelijk, terwijl dit bij MDMA, een stimulerend middel, dit wel keer op keer voor haar werkt. Ik snap echt niet hoe dit kan, dus mijn vragen zijn:
  1. Is slaperigheid door MDMA een vaak voorkomend symptoom? Zo ja, in hoeverre speelt de setting hierin dan een rol?
  2. Heeft iemand enig idee hoe het komt dat MDMA bij sommige mensen uitsluitend vermoeidheid opwekt? Valt hier iets nuttigs over te zeggen op neurobiologisch of neuropsychiatrisch niveau, of is hier nagenoeg niets over bekend?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zweevteev zei:
  1. Is slaperigheid door MDMA een vaak voorkomend symptoom? Zo ja, in hoeverre speelt de setting hierin dan een rol?
Klik om te vergroten...
Nee. MDMA is een stimulant, dus slaperig worden zal echt een uitzondering zijn. Het kan misschien voorkomen maar dan zelden.

Zweevteev zei:
  1. Heeft iemand enig idee hoe het komt dat MDMA bij sommige mensen uitsluitend vermoeidheid opwekt? Valt hier iets nuttigs over te zeggen op neurobiologisch of neuropsychiatrisch niveau, of is hier nagenoeg niets over bekend?
Klik om te vergroten...
Dat weet ik niet, zou wellicht kunnen dat het bij sommige mensen anders werkt.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zweevteev zei:
Is slaperigheid door MDMA een vaak voorkomend symptoom?
Klik om te vergroten...
Uit m'n eigen ervaring: ik heb wel dat als ie binnenkomt een stukje met geeuwen en een super relaxed gevoel, maar da's niet echt moe zijn. Wel kan ik na hoge doseringen bij het uitwerken mezelf heel erg verrot gaan voelen. Dan moet ik gaan slapen, echter dat lukt dan ook nog niet goed.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Nee. MDMA is een stimulant, dus slaperig worden zal echt een uitzondering zijn. Het kan misschien voorkomen maar dan zelden.


Dat weet ik niet, zou wellicht kunnen dat het bij sommige mensen anders werkt.
Klik om te vergroten...
Dank u, kort maar krachtig. :thumbsup:
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik word ook altijd moe van MDMA en 6-apb.

Wil ook liever niet met mensen zijn en ga meestal in mn hangmat liggen dan en wil niks liever dan slapen.

Altijd al gehad, op lage doseringen en hoge ook.
Heb altijd voldoende tijd er tussen gelaten, nooit misbruikt, altijd gedaan als ik fit en uitgerust was.

Euforisch word ik ook niet echt van. Het is zeker niet m'n favo drugs en doe het dan ook bijna nooit. Het heeft echt wel leuke kanten hoor, maar als ik lees hoe anderen het ervaren, voel ik me ook altijd een uitzondering.

Een verklaring waarom het bij mij of bij jou en je vriendin anders werkt? Ik weet het echt niet....

Iedereen is anders, elk lichaam werkt anders. Enige verklaring die ik kan bedenken.

Misschien dat @Neo-Shulginist meer weet hierover?!!
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#12
ik wordt er ook wel moe van
ik had dan ook altijd een side drug 2fa, speed oid erbij
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ook ik word compleet ontspannen van MDMA.

Als ik niet in een setting ben die me opzweept, dan ga ik het liefst in bed liggen en val gerust in slaap.

Serotonine afgifte met weinig of geen dopamine invloed, kan slaperige effecten geven.

Ik word wel degelijk euforisch, hyperverliefd en lang waus.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Heb je 3,5 uurtjes mdma euforie waar je 3 maanden op hebt gewacht en wat doen jullie allemaal?

Slapen :laughing: :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."